فهرست مطالب

مجله دراسات فی العلوم الانسانیه
سال بیست و هشتم شماره 3 (خریف 1443)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/06
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فرشید ترکاشوند*، زهرا رحیم پور صفحات 1-16

    الزمن بمفهومه المیتافیزیقایی هو نظام معرفی یعلوالوعی ویجعل الإنسان مفکرا باستمرار. الحضور والخلود الشعری لایعرف قیود الزمن المحدود ویعتمد علی العقل دون الواقع. لکنه بالنسبه إلی الشعر، الحضور فیه یخلق ویبدع المعانی بشتی الآفاق. هناک مفکرون فی العالم العربی وفی إیران قاموا بالحضور الشعری بروی فلسفیه ادبیه. یعد ادونیس من اهم الشعراء فی مجال الادب والثقافه العربیه الحدیثه حیث اشتهر بکتاباته الترمیزیه والفلسفیه التی ترحب بالمعانی والتفکیر وکتابه «الشعریه العربیه» فی الکتاب یعبر عن دراسه ادبیه نقدیه -کانت فی الاصل محاضرات جامعیه-؛ وتضم اربع دراسات، هی: الشعریه والشفویه الجاهلیه، الشعریه والفضاء القرآنی، الشعریه والفکر والشعریه والحداثه. اما بالنسبه إلی الادب والثقافه الإیرانیه الحدیثه فکتب داریوش شایغان؛ الکاتب والمترجم والمفکر الإیرانی المعاصر؛ کتاب «پنج اقلیم حضور: الولایات الخمس للحضور»، فی العلاقه الوثیقه بین ابناء إیران والشعراء الخمسه الکبار فی اللغه الفارسیه وآدابها؛ ای: الفردوسی وجلال الدین الرومی والخیام وحافظ والسعدی. وفی غضون ذلک إشاره إلی رویتهم الشعریه وخصایصهم الفریده اللتان تودیان إلی خلودهم فی قلوب الإیرانیین وحضورهم السرمدی الذی لا یاتی علیه غبار الزمن. یطمح هذا المقال إلی المقارنه بین الکتابین وبین هذین الباحثین ورویتهما الفلسفیه وجودیا وزمنیا باعتبارهما من المفکرین، یخوض فی الخیارات العدیده التی ستنعکس ایجابا علی الخلود الشعری والحضور. یعتمد اسلوب المقال علی المنهج الوصفی والتحلیلی.

    کلیدواژگان: الحضور، الخلود الشعری، ادونیس، داریوش شایغان، الشعریه العربیه، پنج اقلیم حضور
  • جواد معین*، سید محمدرضا مصطفوی نیا، نورالدین پروین صفحات 17-43

    یولد الاسلوب من رویه المتکلم وموقفه حول شوون الکون، حیث تقوم الاسلوبیه باعتبارها إحدی طرق علم اللغه النقدی المعاصر، باستکشاف الاسلوب الشخصی للکاتب من خلال دراسه الادیب وعالمه الداخلی واهدافه وافکاره. الموسیقی الداخلیه للاسلوب هی احد اسالیب تحلیل اللغه وهی تعد مهمه للغایه فی عملیه الدراسه الاسلوبیه. قصیده التاییه الکبری هی عمل خالد للشاعر والعارف والادیب المصری "ابن الفارض"، الذی عاش فی القرن السابع، وهی مکونه من 700 بیتا وتسمی «نظم السلوک»، بالإضافه إلی موضوعات الحب والتصوف الإلهی، فإنها مشهوره بانها نص جمیل وهی تحفه ادبیه وبلاغیه. تقوم هذه المقاله من خلال المنهج الوصفی- التحلیلی وبالاعتماد علی الاسلوبیه، بدراسه الموسیقی الداخلیه للقصیده التاییه الکبری. تشیر النتایج إلی ان ابن الفارض قد قدم سمفونیه ممتعه فی ترتیب الحروف والکلمات، حیث اذهل هذا الاسلوب البلاغی الجمهور، وذلک من خلال توظیفه الاصوات المجهوره والمهموسه، وانواع السجع والجناس بما یتناسب مع معانیه.

    کلیدواژگان: الاسلوبیه، الموسیقی الداخلیه، ابن الفارض، التائیه الکبری
  • سارا شهریاری مقدم، مهدی زیودار*، سهیلا کشاورز صفحات 45-73

    إن الاهتمام بعنصر الخلفیه والسابقیه فی البحوث الریادیه الحالیه یجعل من دراسه الفرص الریادیه فی صناعه السیاحه فی مدینه زاهدان موضوعا بحثیا بارزا وذات اهمیه. من هذا المنطلق، نتطرق فی هذه الدراسه من خلال اعتماد المنهج الکیفی والاستکشافی إلی عرض مفاهیم الفرص الریادیه لصناعه السیاحه فی مدینه زاهدان.  یعد البحث الراهن من حیث الاتجاه بحثا تاسیسیا ومن حیث الغایه والهدف بحثا استکشافیا. تکون المجتمع الإحصایی للبحث من الخبراء فی مجال ریاده الاعمال وصناعه السیاحه. اما طریقتنا فی عینات البحث فهی الطریقه النظریه ومعیارنا فی حجم العینه هو التشبع النظری. إن آلیه جمع البیانات بعد المرحله الاخیره من عملیه إجراء المقابلات والمقابلات الکیفیه المتعدده وشبه الهیکلیه مع 23 شخصا من افراد عینه البحث. إن النتایج المستخلصه عن عملیه وضع الکودات، والتصنیف وتقییم نتایج البحث انتهت بنا إلی تطویر 11 مقوله رییسیه ل (فرص الانثروبولوجیا، وفرص المورفولوجیا، والفرص الدینامیکیه، والفرص غیر الدینامیکیه، وتاثیر بلاسبو، والفرص التکنولوجیه، والفرص المعرفیه، والفرص المستدیره، والفرص التجاریه، والفرص الخدمیه، والفرص الطبیه) و 31 فرعا للمقولات الرییسیه من فرص ریاده الاعمال فی صناعه السیاحه فی مدینه زاهدان. اظهرت نتایج الدراسه من جانب مشارکه نظریه للجانب المعرفی فی مجال بحوث ریاده الاعمال من ناحیه المفاهیم المتمحوره حول البیانات والمعتمده علی الظروف والمناخات الخاصه، ومن جانب آخر ظهر ان التعامل الإبداعی لموسسی الاعمال والمشاغل فی إیران وتصمیم النماذج المرتبطه لاسیما فی قطاع السیاحه یعد تعاملا مناسبا فی هذا المجال. فی هذا الإطار، وعلی ضوء نتایج البحث، تم تقدیم مقترحات بحثیه، تطبیقیه ووضع سیاسات للمجال العلمی لریاده الاعمال، و تدابیر تنظیم المشاریع، وکذلک صنع السیاسات فی مجال ریاده الاعمال فی الدوله.

    کلیدواژگان: فرص ریاده الاعمال، السیاق المحوری، بحث کیفی، صناعه السیاحه، زاهدان
  • مژگان سادات درخشان، رقیه رستم پور*، السیدعلاء نقی زاده صفحات 75-97

    إن کیفیه تطبیق معاییر تقییم جوده الترجمه علی الروایات والنصوص هی إحدی التحدیات المهمه فی عملیه الترجمه لا سیما فی مجال نقل عناصر الثقافه من لغه إلی اخری. وتعتبرنظریه "جولیان هاوس لتقییم جوده الترجمه" ، عملیه لغویه تتکون من ثلاث خطوات اساسیه یتم تطبیقها فی إطار نوع النص ونوعیه الالفاظالمستخدمه قایمه علی اساس التکافو الوظیفی بین النص المصدروالنص الهدف تحاول هذه الدراسهتطبیق المعاییر المذکوره علی ترجمه نماذج مختاره من کتاب "مع منشد الحرب فی ساحات الشهره والعار1" للکاتب الإیرانی "نادر إبراهیمی2" وهو ذکریاته عن رحلته إلی جنوب إیران إبان الحرب العراقیه المفروضه علی إیران، وذلک من خلال ثلاث مراحل هی: استیعاب النص، وتفسیره ثم ترجمته، وصولا إلی التکافو المناسب بین النص المصدروالهدف. علی ضوء نظریه هاوس، یتبین بان جوده ترجمه العناصر الثقافیه فی الروایه التی تتعلق بثقافه ما-وهنا ثقافه الحرب والجهاد والشهاده- لیست بعمل لغوی فحسب، بل إنها عمل ثقافی وتحتاج إلی التحلیل وبما ان المترجم یواجه صعوبات کثیره خلال ترجمه العناصر الثقافیه، ای: المادیه، الإیدیولوجیه، الاجتماعیه والعقایدیه، ویجب ان یحرص علی تادیه المعنی کاملا، فیستخدم منهج تقییم جوده الترجمه لجولیان هاوس حتی یعکف علی التحلیل والتفسیر ویترجم المصطلحات علی صورتها الصحیحه، فیرغم المترجم احیانا إلی انتهاج المعادله اللغویه مبتعدا عن ای تصرف مهما کان شکله وهنا یبرز دور المترجم، الذی ینبغی ان تکون معرفته بالثقافتین متوازیه إلی حد کبیر، حتی لایجرد النص الروایی من روحه الدلالیه، بسبب تلک الفروق الثقافیه والحضاریه بین النص المصدر والنص الهدف.

    کلیدواژگان: الروایه الحربیه، جوده الترجمه، نادر إبراهیمی، جولیان هاوس، العناصر الثقافیه
  • گلبرگ ابوترابیان* صفحات 99-121

    من بین التقالید والطقوس الموجوده والمتداوله بین الناس یمکن ان نشیر إلی الاستسقاء او طلب الماء وهو تقلید یتضمن بعض الحرکات التمثیلیه ولها جذور وطیده فی التقالید الإیرانیه القدیمه وهی ذات صله بتقالید ومعتقدات الدین والاساطیر وتذکرنا بعباده آناهیتا، آلهه الخصب والمطر فی تلک الحقبه الزمنیه. کان هذا الطقس متدوال بین مناطق کبیره من إیران والشرق الاوسط ویتم عبر حالات تطبیقیه مختلفه بحیث تتم انواع طلب الماء والاستسقاء بصوره جماعیه او شخصیه وبمعیه الدمی والإنسان والدعاء والاشیاء والحیوانات. وفی هذا المقال نرید تسلیط الضوء علی الطرق المختلفه لحالات الاستسقاء وطلب الماء والتقالید التمثیلیه المتداوله فی شمال إیران وجنوبها. إنها تقالید تتم من اجل انقطاع الماء وکذلک زیاده الامطاء او الاستسقاء، الامر الذی یعود جذوره إلی التقالید والتعالیم التمثیلیه فی عباده آلهه الماء فی المعتقدات الإیرانیه القدیمه والاثریه. قمنا بتحدید واختیار عده طقوسات مختلفه وتناولها هیکلیتها ودراسه الابعاد التمثیلیه المختلفه فیها من خلال الاعتماد علی المنهج الوصفی-التحلیلی. غایه کاتبه هذا المقال هی ان تبین وتشیر إلی الهیکل المشترک فی التقالید التمثیلیه لطقوس وتقالید الاستسقاء القدیمه وتعلن انها لم تکن مجرد عرض، بل إن لها جذور فی المعتقد الاسطوری والمتجذر بین الإیرانیین الذین ما زالوا یعملون بها فی ظل الدیانه الجدیده.

    کلیدواژگان: الطقس، الاستسقاء، طلب الشمس، آناهیتا آلهه المطر والخصب، الطقس التمثیلی
  • اکرم سادات حسینی، مجید ضرغام حاجبی*، نادر منیربور، عباس حبیب زاده صفحات 123-143

    یسعی البحث الراهن إلی تحدید دور الاتجاهات المعنویه واسالیب التفکیر فی توقع التعافی بعد التعرض للإصابه بین مصابی الحرب المفروضه. اعتمدنا فی البحث الراهن علی المنهج الوصفی - الترابطی. وتکونت افراد عینه البحث من 362 شخصا من مصابی الحرب المفروضه العراقیه الایرانیه (وکانت إصابات 267 منهم تتراوح بین 25 بالمیه إلی 49 بالمیه فیما کانت إصابه 95 شخصا بین 50 إلی 70 بالمیه. ینتمی افراد عینه البحث إلی مدن محافظه طهران، وقد تم اختیارهم بصوره عشواییه وقمنا بعملیه تقییمیه استنادا إلی استماره الاتجاهات المعنویه لجابر وآخرین (2012م)، والتعافی بعد التعرض للإصابه لتدسجی وکالهون (2011م) واسالیب التفکیر لاسترنبرغ وواغنر (1979م). اظهر تحلیل نتایج الارتباط والانحدار لرجرسیون متعدد المتغیرات ان هناک علاقه داله بین المیول الروحیه والمعنویه وبین اسالیب التفکیر ما بعد الإصابه لدی مصابی الحرب. والمیول المعنویه (Beta=0.711) واسالیب التفکیر التشریعیه (Beta=0.559)، یمکن ان تتوقع التعافی بعد الإصابه بشکل دال (p<0.01).کما تمکنت المیول المعنویه واسالیب التفکیر من تفسیر 65٪ من التغییرات فی التعافی بعد الإصابه. تدعم النتایج حقیقه ان الروحانیات والمیول الروحیه  المیول الروحیه إلی جانب اسلوب التفکیر قد اضطلع بدور مهم وموثر للغایه فی التعافی بعد الإصابه لدی مصابی الحرب. لذلک، یبدو انه من الضروری تصمیم برامج تعلیمیه او إرشادیه لمصابی الحرب وفقا لهذه النتایج.

    کلیدواژگان: المعنویه، النزعات المعنویه، اسالیب التفکیر، التعافی بعد الإصابه، الصدمه
  • سمانه کاکاوند* صفحات 145-172

    إن الاکتفاء بالمعانی السایده عن الرموز یمنع من التوصل إلی مفاهیم جدیده لهذه الرموز ومضامینها. من جانب آخر فإن البحث التاصیلی للعوامل المکونه للنقوش یقود إلی الکشف عن رموز هذه النقوش وما تتضمنه من إیحاءات، وبالتالی خلق معان جدیده لها. إن الطاووس کثیرا ما کان رمزا للغرور والکبریاء والجمال، هذا فی حین ان فهم الفروق البصریه لنقش الطاووس فی سجاد المحراب فی القرن الثانی عشر الهجری یفرض إعاده تعریف معان جدیده للطاووس فی النقوش الموجوده علی السجاد. ولکی نصل إلی هذه الغایه احتجنا إلی نص یسعفنا فی هذا الصدد. ووجدت الباحثه اسلوب رساله "لغت موران" للشیخ شهاب الدین السهرودری مناسبا بالنظر إلی الغایه والغرض الذی نسعی لتحقیقه. ویبدو ان "لغه موران" التی نتحدث عنها جاءت منسجمه مع صوره الطاووس فی سجاد المحراب الموجود فی متحف المتروبولیتان للفنون، وعلی هذا الاساس تمت قراءه صوره الطاووس واستجلاء رموزها ودلالاتها. وإذن فإن معرفه دور شکل الطاووس وفق مقارنه مضمون صوره السجاد مع لغه موران للشیخ السهرودی هی الهدف الرییسی لهذا البحث. من نتایج هذا البحث هی ان الطاووس وإضافته إلی المعانی السایده التی تعرف عنه یدل کذلک علی معنی التحسر والتغابن والشعور بالخسران. هذا البحث من حیث طبیعته یعتبر ضمن البحوث الکیفیه، ومن حیث الغایه والهدف یصنف ضمن البحوث التنمویه، ویقوم علی اساس وصف وتحلیل دور الطاووس فی سجاد المحراب وذلک فی إطار معنی نص "لغه موران"، فعلی هذا الاساس هو بحث وصفی تحلیلی. واداتنا لجمع البیانات والمعلومات کانت المصادر المکتبیه والملاحظات العینیه من نماذج حول الموضوع. إن النتایج المترتبه علی المشاهدات من الصوره ثم تحدید الفروق ومقارنتها مع سایر النماذج دلت علی وجود فرق وتمایز بینها. إن الاتجاه الرمزی -باعتباره احد اسالیب البحث- کان ذا تاثیر فی جانب من البحث وکان الوصول إلی معنی جدید هو نتیجه هذا البحث.

    کلیدواژگان: الإشراق، طاووس، سجاد المحراب، لغه موران، السهروردی
  • اباذر سلمانپور گمچی، محمدرضا عدلی*، بخشعلی قنبری صفحات 173-194

    ان الاحساس بالفراغ الروحی والضیاع المعنوی هو إحدی سمات حیاه الإنسان فی العصر الراهن، کما ان ظهور مذاهب معنویه کاذبه تسببت فی تردی وتدهور هذا الضیاع المعنوی؛ لان غلیل فطره الإنسان لا یرتوی إلا بعد ان یستقی من عذب المیاه المعنویه النقیه الاصیله و العمل باوامر الشارع المقدس و نواهیه الموجوده فی ذات الإنسان حتی تصبح جزءا من کیانه؛ لذا فالفطره الإنسانیه لا ینتهی عطشها إلا إذا شربت من معین المعنویات. فالإعتناء بالحیاه المعنویه من ضروریات الانثروبولوجیا الحقیقیه الصالحه للإنسان.یطمح هذا المقال إلی تحلیل روی وآراء الإمام محمد الغزالی حول الحیاه المعنویهکما یبحث فی مکونات هذه الحیاه من منظوره. إن بلوغ هذه الغایه لا یتهیا لنا سوی من خلال البحث عن آیات کتاب الله المجید وتبیینها والرجوع إلی تفاسیر القرآن واستیعابها اولا والنظر فی منهج الغزالی عبر کتبه «إحیاء علوم الدین» و«کیمیاء السعاده» ثانیا، وذلک عبر اتخاذ منهج وصفی وتحلیلی وإسنادی لروی الغزالی المختلفه.اما نتایج البحث فهو: السعی وراء الرقی نحو معرفه الله اکثر فاکثر وتاصیل القیام بالواجبات التعبدیه واتخاذها کاساس ونبراس، والتحفیز علی تنمیه الفضایل الاخلاقیه، والمعنویات الاصیله الدینیه.وهناک توفیقات إلهیه عدیده یحصل علیها طالب هذا الصراط القویم منها التاسی برسول الله صلی الله علیه وآله وسلم، والتوبه إلی الله، والإنابه إلیه. ومن بعض هذه التوفیقات تنمیه الفضایل والابتعاد عن الرذایل والجهاد مع النفس الاماره بالسوء.

    کلیدواژگان: الحیاه المعنویه، الحقیقه، الإمام محمد الغزالی، نظریه المعرفه
  • نسرین طباطبائی حصاری*، سروش صفی زاده صفحات 195-219

    یعتبر نظام تسجیل الشرکات بدایه لظهور قانون الشرکات الحدیثه فی النظم القانونیه ولتطورها دور اساسی فی تحول هذا المجال القانونی وتکامله. کما ادرکت الانظمه الغربیه هذا الدور الاساسی، ولهذا السبب، یقدم نظام تسجیل الشرکات لهذه الانظمه الیوم مهمته الاکثر اکتمالا لإثبات هویه الشرکات التجاریه ومکانتها. ومع ذلک، یجب اعتبار نظام تسجیل الشرکات فی القانون الإیرانی، نظاما فاشلا یحتوی علی شکلیات لا اساس لها ویفتقر إلی الکفاءه اللازمه. وبالنظر إلی وحده قانون الشرکات الحدیث وتکامله فی سیاق الحاجه إلی نفس القواعد فی الانظمه القانونیه المختلفه، ینبغی النظر إلیها فی الاختلاف بین تفسیرات نظریات قانون الشرکات فی القانون الإیرانی والقانون الغربی. بناء علی ذلک، یطرح السوال حول العلاقه بین تفسیرات نظریه قانون الشرکات فی الغرب وتطور نظام التسجیل من جهه وتفسیرات نظریه قانون الشرکات فی إیران وضعف نظام التسجیل من جهه اخری. یاتی هذا البحث فی إطار اسلوب جمع المعلومات المکتبیه ومنهج البحث هو الوصفی التحلیلی من خلال اقتراح ثلاث نظریات الشکلانیه، واقع الشخصیه القانونیه وتنظیم الشرکه - کثلاث نظریات موثره فی نظام تسجیل الشرکات - لتقدیم تفسیرات لها.  التعامل مع قانون الشرکات الغربیه والإیرانیه ومحاوله إثبات العلاقه المباشره بین هذه التفسیرات ونوع نظام تسجیل الشرکات المحققه - من منظور القوه والضعف - فی الانظمه القانونیه الغربیه والإیرانیه. واخیرا، تم تقدیم اقتراحات لمواجهه هذه التفسیرات فی إطار القواعد واللوایح فی القانون الإیرانی.

    کلیدواژگان: تسجیل الشرکات، حق الحصول علی المعلومات، الشکلانیه، واقع الشخصیه القانونیه، تنظیم الشرکه
|
  • Farshid Torkashvand*, Zahra Rahimpour Pages 1-16

    Time in the metaphysical sense is an infinite cognitive system that calls man to dynamic thought and does not limit it in time framework and focusing on though takes on a dimension beyond reality. Existence too does not know the limitation of time and depends on the mind without reality. The poetic presence creates meanings in various perspectives. There are thinkers in Iran and the Arab world who have discussed time and existence in poetry from a philosophical perspective. Dariush Shayegan, a contemporary Iranian writer, translator and thinker, wrote the book entitled Five Realms of Being to show how the Iranians and the five great poets, namely: Ferdousi, Rumi, Khayyam, Hafiz, and Saadi are connected. Arabic Poetics of Adunis is a literary and critical study in the field of poetry, contemporary Arabic literature and culture. With his cryptic and philosophical writings, invites the audience to think. The book that was originally university lectures consists of four studies: poetics and pre-Islamic narratives, poetics and the Qur’anic space, poetic and thought and, poetic and modernity. This article employs a comparison between the two books taking into account their philosophical views, both existentially and chronologically, as they are philosophers of vision, regardless of being authors.

    Keywords: Philosophy of Being, Poetic Immortality, Adunis, Shayegan, Arabic Poetics, Five Realms of Being
  • Javad Moin*, Seyed Mohammad Reza Mostafavi Nia, Nooroddin Parvin Pages 17-43

    Stylistic as one of the methods of understanding contemporary critical linguistics discovers the thought process of literary figures with the study of their inner world, aim and thought as well as their personal style. Spiritual music is one of the levels of linguistic analysis that is important in stylistic study process. The Ode Taeet al-Kabra is an immortal work of Ibn Farraz Mesri, a 7th century Egyptian poet, mystic and author that with more than 700 verses is identified as "Nazm al-Saluk ". In addition to divine love and mysticism, it is also known for its beautiful text as well as literary and rhetorical mastery. This study examines the rhythm of al-Kabrachr('39')s ideality with a descriptive-analytical method and relying on stylistics. The results indicate that Ibn Farraz in his story by using coherent and epic phonemes and different types of prose, provides a symphony of comfort in the layout of space of letter and words that audience are interesting and affected with.

    Keywords: Stylistics, Internal Rhytm, Ibn Farraz, Taeet Al-Kabra
  • Sara Shahriari Moghadam, Mehdi Zivdar*, Sohila Keshavarz Pages 45-73

    The necessity of paying attention to the factor of context in current entrepreneurial research makes exploring of entrepreneurial opportunities in the tourism industry in the city of Zahedan a prominent research topic. Therefore, the present research, using a qualitative and exploratory plan, conceptualizes the entrepreneurial opportunities of the tourism industry in the aforementioned Iranian city. The statistical population of the study consists of experts in the fields of entrepreneurship and tourism. The sampling method is theoretical and the criterion for determining the sample size is theoretical saturation. Data collection was performed through several semi-structured qualitative interviews with twenty-three sample. The results of the coding, categorization and validation process led to the developing of 11 main categories (anthropological opportunity, geomorphological opportunity, dynamic opportunity, non-dynamic opportunity, placebo effect opportunity, technological opportunity, knowledge-based opportunity, abdominal opportunity, commercialization opportunity,  service opportunity,  Medical Opportunity) and 31 sub-categories as entrepreneurial opportunities in the tourism industry of the city of Zahedan. On the one hand, the research findings contain theoretical contribution to the knowledge-based domain of entrepreneurship from the perspective of the necessity of developing grounded concepts based on the dynamics and specific contextual conditions, and explain the action of entrepreneur in Iran, on the other hand. These are also appropriate for designing of relevant models, especially in the tourism industry. In this regard, and based on the research findings, some suggestions for future researches, and some practical and policy-making implications for the scientific discipline of entrepreneurship, entrepreneurial actions, and policy-making in the countrychr('39')s field of entrepreneurship have been presented.

    Keywords: Entrepreneurial Opportunities, Contextualization, Qualitative Research, Tourism Industry, Zahedan
  • Mojgan Sadat Derakhshan, Roghayeh Rostampour*, Seyed Ala Naghizadeh Pages 75-97

    One of the most important challenges to the translation process is implementing the criteria for evaluating its quality to narrative scripts, especially in transferring cultural elements from one language to another. The translation quality assessment of Juliane House is a linguistic process consisting of three basic steps, implemented within the context of the text type, the quality of interpretations used and based on functional equivalence between the source text and the translated text. This research is an attempt to compare the above criteria by translating selected excerpts from book With Panegyrist of War in the Territory of Name and Disgraceby Nader Ebrahimi that includes his narrative from the Iraq-Iran war. The descriptive-analytical research seeks to achieve a proper equivalence between the source and the translated text in three steps: a thorough and comprehensive understanding of the text, its interpretation and translation. Finally, in the theory of Juliane House, the quality of translation is not merely a matter of linguistics, but of cultural practice, since the author expresses his literary experience in a particular cultural field and the text demands a particular audience who is familiar with the culture of the front line. As such, the translation of the elements of this narrative is based on overt translation in House theory. The translation method of many of the terms and expressions in this narrative is based on Housechr('39')s theory of descriptive method, while the translation method of most narratives is literal.

    Keywords: War Story, Translation Quality, Nader Ebrahimi, Juliane House, Equivalence
  • Golbarg  Abutorabian* Pages 99-121

    Ritual poems of praying for the rain accompanied by dramatic body movements are usually prevalent in traditional music. Having roots in fictions, religious thoughts and beliefs, the tradition is an Iranian ancient one. It reminds worshiping Anahita, the goddess of ‘waters’ and fertility. It can also be considered as a widespread tradition with variety of performing acts in Iran and the Middle East. The methods are either individual or group acts performed with humans, dolls, praying, objects and animals. The present study discusses different ways of praying for the rain and common rituals in the north and south part of the country. Some of the mentioned cases are selected for further investigation of their morphology and performing aspects by using descriptive-analytical research methods. The results of comparing the traditions indicate that praying or wishing for the rain is not merely a performing act; it is a mythological thought rooted in the Iranian culture.

    Keywords: Ritual, Praying for Rain, Wishing Sunshine, Anahita, Water Goddess
  • Akram Sadat Hoseini, Majid Zargham Hajebi*, Nader Monirpoor, Abbas Habibzade Pages 123-143

    The present research intends to find the role of spiritual attitudes and thinking styles in anticipating post-traumatic growth in disabled veterans. The applied research method is descriptive-correlational. Study samples include 362 disabled veterans of Iraq-Iran war (267 with 25-49% disability and 95 veterans with 50-70% disability) selected from various cities of Tehran province using stratified random sampling and evaluated using Jaeger et al spiritual attitude inventory (2012), Tedeschi and Calhoun’s post-traumatic growth inventory (2011), as well as the Sternberg-Wagner thinking styles inventory (1979). The results correlation analyses and multivariate regression (simultaneous regression) show a significant relation between spiritual attitudes and legislative thinking styles and post-traumatic growth in veterans; and spiritual attitudes (Beta=0.711) and legislative thinking styles (Beta=0.559) can significantly anticipate the post-traumatic growth (p< 0.01). Moreover, spiritual attitudes and thinking styles can explain 65% of changes in post-traumatic growth. Study results support that spirituality and spiritual attitudes as well as thinking style play a significant role in post-traumatic growth in disabled veterans. Therefore, it seems necessary to develop some educational or consultative plans for disabled veterans based on these findings.

    Keywords: Spirituality, Spiritual Attitudes, Thinking Styles, Post-Traumatic Growth, Trauma
  • Samaneh Kakavand* Pages 145-172

    Sufficiency in the conventional sense of symbols has prevented them from defining new concepts. On the other hand, the foundation of factors that shape the patterns leads to the decipherment and production of a new meaning. The role of the peacock has always been a symbol of pride, glory, and beauty. However, understanding the visual difference between the twelfth-century peacock motif carpet and the previous specimens doubled the need to reproduce the new meaning. Auxiliary text was needed to achieve this goal. With such an approach, Sheikh Shahab al-Din Suhrawardichr('39')s " Loghat-e-Moran seems appropriate. Itchr('39')s as if our Loghat-e-Moran for a text was an image of an altar rug peacock in the Metropolitan Museum, and as a result it was read accordingly. Understanding the meaning of the peacock motif based on the thematic application of the carpet and the above treatise is the main purpose of this article. The result shows that the peacock, in addition to its common meanings, was a symbol of longing and sorrow. This research is based on the qualitative method and developed and described based on the motif of the altar peacock carpet in the meaningful context of the text Loghat-e-Moran by Sheikh Ishraq. In terms of classification, it is descriptive and analytical study.

    Keywords: Oriental, Peacock Motif, Carpet, Suhrawardi, Loghat-e-Moran
  • Abazar Salmanpoor Gamchi, Mohammad Reza Adli*, Bakhsh Ali Ghanbari Pages 173-194

    Feelings of spiritual hollowness and fading away spirituality are characteristics of the present century. Also, the emergence of false spiritual schools has led to the collapse of spiritual life. Since the innate needs of man can be met only with true spirituality and obedience to the commands and prohibitions of the God almighty.  And by obeying those commands and prohibitions, spirituality takes root in human beings and the thirst of human nature will be quenched by the refreshing spirituality hence, taking care of spiritual life is one of the essential anthropological necessities of human beings. The purpose of this research is to analyze Imam Mohammad Ghazalichr('39')s views on "spiritual life" and the study of the components of this life from his perspective. To achieve this goal, there is need to examine and explain the verses of Holy Qurchr('39')an and refer to the interpretations on the one hand and explaining Ghazalichr('39')s approach in the books Al-Ehya Ulom al-din and Kimiya-e- Saadat. This is done by a descriptive method and the analysis Al-Ghazalichr('39')s views in the form of documents. The result of research is aimed at: promoting the knowledge of God and institutionalizing duties of worship and creating motivation for the growth of genuine religious spirituality. Among the feasible successes is the allegiance to the prophetic tradition, repentance and return to glorious God, cultivating virtues and repelling vices and fighting vile desires.

    Keywords: Spiritual Life, Truth, Imam Mohammad Ghazali, Epistemology
  • Nasrin Tabatabai Hesari*, Soroush Safizade Pages 195-219

    The companies’ registration system is considered as the beginning of the emergence of modern company law in legal systems and its evolution has a fundamental role in the evolution and development of this legal field. Western systems have realized this fundamental role, and for this reason, today the companies’ registration mechanism offers the most complete function to prove the identity and decelerate the status of the companies. However, in Iranian law, the companies’ registration system should be considered a failed system that contains baseless formalities and lacks the necessary efficiency. A subject that according to the unity and integration of the modern company law in the framework of the need for the same regulations in different legal systems, should be considered in the difference between the interpretations of the doctrine of company law in Iranian and Western law. Based on this, the question arises as to what is the relationship between the interpretations of the doctrine of company law in the West and the development of the registration system on the one hand and on the other hand the interpretations of the doctrine of corporate law in Iran and the weakness of the registration system. This research in the framework of library information collection method and descriptive-analytical research method, by proposing three theories of Formalism, The reality of legal personality and Company enterprise, provides interpretations of them in the Western and Iranian company law and seeks to prove a direct relationship between these interpretations and the type of realized system of companies registration - from the perspective of strength and weakness - in Western and Iranian legal systems. Finally, suggestions have been made to counter these interpretations within the framework of the rules and regulations in Iranian law.

    Keywords: Companies Registration, Right to Access to Information, Formalism, Reality of Legal Personality, Company Enterprise