فهرست مطالب

نشریه فلسفه تحلیلی
پیاپی 21 (بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بابک عباسی* صفحات 5-26

    ویلیام آلستون در کتاب ماندگار ادراک خدا، در مقام عرضه ی نظریه ای در باب معرفت شناسی باوردینی، کوشیده است از این رای دفاع کند که می توان برخی باورهای دینی را به جهت ابتنایشان بربرخی تجرب ه های دینی معقول و موجه دانست. طبق این نظریه ، آن قسم از تجربه های دینی کهویژگی های پدیدارشناسانه ی ادراک را از خود بروز می دهند صلاحیت آن را دارند که نقش مبنای باوررا ایفا کنند. این مقاله ضمن گزارش و تحلیل مهم ترین نقدهای این قول و هم چنین بررسیپاسخ های آلستون به این نقدها، به ارزیابی مستدل این مباحثه پرداخته و در پ ایان با افزودنملاحظات انتقادی جدید نتیجه گرفته است که آلستون دلایل محکمی برای موجه کردن مدعایخویش اقامه نکرده است.

    کلیدواژگان: تجربه ی دینی، ادراک، باورهای جلوه بنیاد، توجیه معرفتی، واقع گرایی، آلستون
  • محسن زمانی* صفحات 27-49

    گزاره های صادق سالبه برای اصل صادق سازی مشکل می آفرینند. شهودا چنین گزاره هایی نه بهسبب وجود چیزی یا چیزهایی، بلکه به سبب عدم چیز یا چیزهایی صادق اند. در حالی که اصلصادق سازی لازم م یآورد که گزاره های صادق به سبب وجود چیز یا چیزهایی صادق باشند. برایحل این مشکل یا باید اص ل صادق سازی را بازبینی کرد یا به هستان شناسی مختار چیزی افزود. حکمبه وجود امور واقع سلبی از جمله هزین ه های متافیزیکی ای است که برخی برای حفظ اصلصادق سازی پرداخته اند. در این مقاله ابتدا مقدماتی دربار هی اصل صادق سازی و مشکلی کهگزاره های صادق سالبه برای آن می آفریند، می آورم. پس از توضیحی کوتاه درباره ی راه حل هایممکن، در ادامه ی مقاله به یکی از آن ها، توسل به امورواقع سلبی، می پردازم. ابتدا نشان می دهمکدام خوانش از امور سلبی مناس بتر است. سپس با رد برخی اشکال هایی که به این خوانش واردکرده اند، نشان می دهم که این به ترین خوانش هم با سه اشکال مواجه است.

    کلیدواژگان: صادق ساز، گزاره های صادق سالبه، قطبیت، تعهد وجودی
  • سید عباس ذهبی* صفحات 51-69

    دیدگاه سهروردی در تبیین ریالیسم و مسالهی شناخت، نه با حکمای مسلمان پیش از خودششباهتی دارد و نه در پیشینهی افلاطونی و ارسطویی، رد پایی از آن مشهود است. وی بر خلافافلاطونیان، معتقد است پایهی شناخت، حس است و بر خلاف ارسطوییان، این شناخت را مستقیم وبیواسطه میداند؛ از اینرو، ادراکات حسی را نقطهی عزیمت او در تفسیر ریالیسم باید دانست.مخاطب اصلی او در این جریان، حکمای مشایی هستند، برای همین، وی با نقد سه پیش فرضاصلی این مکتب، سعی در ارایهی نظریهی جدیدی دارد که با آن، به خوبی میتوان تصویر ریالیسم رادر منظومهی فکری سهروردی ترسیم کرد. این نوشتار پس از تقریر این وجه سلبی و منتقدانه ازاندیشهی او، به تحلیل رویکرد ایجابی، میپردازد. این رویکرد ایجابی در قالب شش پیش فرض،صورت بندی میشود و پذیرش آنها نهایتا، مسالهی ریالیسم را در اندیشهی سهروردی، روشن می-کند

    کلیدواژگان: سهروردی، رئالیسم، ادراک حسی، ابصار، انطباع
  • ابوتراب یغمایی* صفحات 71-92

    وجود پاسخ های متعدد به پرسش واحد انتخاب در زیست شناسی تکاملی، واقع گرایی علمی را در دوسطح با مشکل مواجه می کند: سطح روش شناختی و سطح هستی شناختی. در این مقاله نشان داده می شود که راه حل الیزابت لوید، که مبتنی بر دیدگاه سمانتیکی در مورد نظریه های علمی است،می تواند مشکل روش شناختی را حل کند، اما مشکل هست یشناختی را باقی م یگذارد. در ادامه یمقاله، بر اساس واقع گرایی ساختاری هستی شناختی و با کنار گذاشتن متافیزیک جز ءشناختی، راه حلی برای مشکل هستی شناختی پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: واقع گرایی ساختاری هستی شناختی، واحد انتخاب، دیدگاه سمانتیکی، دیدگاهنحوی، نظریه ی تکامل از طریق انتخاب طبیعی
  • محمدعلی اخگر*، سید صدرالدین طاهری صفحات 93-118

    از جمله مباحث مهم نظریه های معرفت مساله ی حدود کلی معرفت بشری است. در مساله ی حدودمعرفت بشری ما با تعیین حدود و مرزهای کلی معرفت بشری مواجه هستیم. اکثر فیلسوفان معرفتبشر را محدود دانسته و حدود و مرزهای گوناگونی برای معرفت بشری قایل شده اند. ابن سینا نیزمعرفت بشر را محدود شمرده و برخی از امور را از قلمرو ادراکی انسان خارج دانسته است. شیخ ازیک سو معرفت را ممکن دانسته و لذا با شکاکیت مطلق به مقابله پرداخته و از سوی دیگر اینمعرفت را محدود به حدود گوناگون دانسته و به تقابل با جزم گرایی مطلق م یپردازد. او حدودگوناگونی از قبیل محدودیت انسان در شناخت ذات اشیاء، محدودیت انسان در درک خدا، محدودیتانسان در درک معاد، محدودیت معرفتی ناشی از همراهی با ماده و جسم و... برای معرفت بشری درنظر م یگیرد. او استدلال های مختلفی برای اثبات این محدودیت ها آورده و بح ثهای جالب توجهیدر باب این محدودی تها دارد. بررسی این محدودیت ها به لحاظ شناخت دیدگاه کلی اب نسینا نسبتبه معرفت بشری دارای اهمیت فراوان بوده و کمک شایانی در فهم هر چه بهتر فلسفه ی او ایفاخواهد کرد.

    کلیدواژگان: معرفت شناسی، حدود معرفت، ابن سینا، ذات و حقیقت، خدا، معاد جسمانی
  • مجید داودی بنی* صفحات 119-135

    در این مقاله به بررسی قراردادگرایی کارنپی در مقابل پس زمینه ی غالب ویتگنشتاینی آن روزگارمی پردازیم، این پ سزمینه را کارنپ جز مگرایانه و غیرقابل قبول به شمار م یآورد. مقاله را با داستانرضایت مندی اولیه و نارضایتی نهایی تجربه گرایان از رویکرد تاتولوژیک ویتگنشتاین نسبت بهصدق های منطقی و ریاضی آغاز م یکنیم. آن گاه موض عگیری کارنپ در مقابل دیدگاه مطل قگرایانهویتگنشتاین را بررسی می کنیم، دیدگاهی که از دید کارنپ عامل قراردادی در زبان را نادیدهمی گرفت. تلاش کارنپ برای ارایه ی تبینی مناسب که با سرشت قراردادی منطق و ریاضیات منطبقباشد، ما را به پرسش رابط هی بین بخش های زبانی و تجربی زبان رهنمون م یکند. به نظر می رسدکه این رابطه به شکلی قابل قبول در کتاب ساختار نحوی منطقی جهان تبین نمی شود.

    کلیدواژگان: کارنپ، ویتگنشتاین، صورت منطقی، قراردادگرایی، منطقی بودن، ساختار نحوی
|
  • Pages 5-26

    In his magnum opus Perceiving God, William Alston has tried to showthat one can be justified in believing some religious beliefs on thegrounds of some religious experiences. According to his theory, thosereligious experiences which have -phenomenologically- perceptualcharacters are entitled to play the role of ground for some other beliefs.This paper examines some of the main criticisms of this view, as wellas Alston's replies to them. Evaluating the arguments of two sides ofthe debate, the author puts forward his comments and criticism. It hasbeen finally concluded that as far as Alston's arguments are concernedhis main claim remains under question.

    Keywords: religious experience, Perception, M-beliefs, epistemicjustification, realism, Alston
  • Pages 27-49

    AbstractThe truthmaker principle – which looks to be based upon a seeminglyplausible intuition – faces a number of troubles, including that ofnegative truths. According to the truthmaker principle, truepropositions are true in virtue of what exists. But, intuitively, negativetruths are true in virtue of what does not exist. Adding negative facts toone’s ontology isa metaphysical cost that has been paid to solve theproblem of negative truths. In this paper, I firstly mention somepreliminary issues about the truthmaker principle. After enumeratingpossible solutions to negative truths, I will deal with the solution whichappeals to negative facts. Then I will argue that which kind of negativefacts does better its jobs. In the rest of the paper, I will disallow somepropounded difficulties with this solution. Afterwards, I will illustratethat negative facts face three new problems.

    Keywords: truthmaker, negative truths, polarity, ontologicalcommitment
  • Pages 51-69

    In arguing for realism and true knowledge, Sohrawardī's point of viewneither resembles his Muslim predecessors nor does it portray Platonicand Aristotelian impact on settling the notions. Unlike Platonists, hetends to ground knowledge in sensation, and in contrast to Aristotelianshe regards knowledge as direct and immediate; therefore sensationshould be his departure point to construe realism. Having primarilyaddressed Muslim peripatetic so as to criticize their school's three mainpre-suppositions, he strives to put forward a novel theory by which onecan sketch realism within his system of thought. After exposing thisnegative and critical aspect of his viewpoint, this paper will proceedwith the analysis of his positive approach. The approach will beformulated into six pre-suppositions while adopting them ultimatelysheds light upon realism within Suhrawardī's thought.

    Keywords: Sohrawardi, realism, Sensitive Perception, Ibsār, Intebá
  • Pages 71-92

    The variety of answers to the unit of selection problem threatensscientific realism both methodologically and ontologically. In thisarticle, I argue that the account developed by Elizabeth Lloyd justsolves the problem from methodological point of view and leaves theontological side unsolved. I will show that getting rid of mereologicalmetaphysics and replacing it with ontic structural realism solve theproblem ontologically.

    Keywords: Ontic Structural Realism, Unit of Selection, Semantic View, Syntactic View, The Theory of Evolution by Natural Selection
  • Pages 93-118

    General limits of knowledge is one of the important discussion inepistemological studies. In the matter of human knowledge, weconfront with determining general limits of this knowledge. Mostphilosophers have regarded human knowledge as a limited one, andconsidered different limits for it. Ibn sina takes limited humanknowledge too and excludes some of the affairs from cognitive realmof human. One the one hand, he accepts possibility of knowledge andtherefore opposed skepticism. On other hand, he restricts thisknowledge to the different limits and hence disagrees with absolutedogmatism. He takes into account different limits for humanknowledge such as human limitation in recognizing the essence ofthings, human limitation in knowing God, human limitation inperceiving resurrection, cognitive limitation resulted fromaccompanying with material and body etc. He presents variousarguments for proving these limitations and interesting discussionsabout these. Studying these limitations due to recognizing Ibn sina’sgeneral viewpoint about human knowledge has been very importantand will grant great assistance in understanding his philosophy.

    Keywords: Epistemology, limits of knowledge, Ibn sina
  • Pages 119-135

    In this paper, I try to give a clear reading of Carnap's conventionalismagainst the prevalent philosophical back ground of the day. Thebackground had been painted in Wittgensetinian colors, which weredeemed by Carnap to be rusty, dogmatic and unacceptable. It beginswith the primary satisfaction of logical empiricists with Wittgensteinianapproach to truth and the status of logical sentences (a satisfactionwhich ended to a deep dissatisfaction soon enough). Then I attend toCarnap's remarkable criticisms of Wittgenstein's absolutist point ofview, which is devoid of necessary conventional elements. At the end,we will see that Carnap's attempt at suggesting an alternative schemefor explaining the status of logical and mathematical sentences, as it isput forward in Logical Syntax of Language (1934), suffers from similarshortcomings. This does not need to debase the brilliant points whichemerged out of Carnap's critical reading of Wittgenstein's philosophy,though.

    Keywords: Carnap, Wittgenstein, logical form, conventionalism, logicality, syntax