فهرست مطالب

نشریه فلسفه تحلیلی
پیاپی 4 (تابستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/04/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا احمدخانی صفحات 7-25

    یکی از مباحثی که اندیشه فیلسوفان و اندیشمندان را در غرب و شرق به خود مشغول ساخته،تعیین ارزش صدق جملات دارای لفظ لاوجود و نیز چگونگی درک محتوای معنایی این جملاتمی باشد. بطوریکه هیچ فیلسوفی را نمی توان یافت که به این موضوع نپرداخته باشد، اما تا جایی که نگارنده مطلع است تاکنون بررسی معنی شناختی صرف، دست کم در زبان فارسی در قالبزبان شناسی دربار ه الفاظ لاوجود صورت نگرفته است . هدف از نگارش این مقاله طرح فرضیه ایتازه در زمینه چگونگی ارجاع و طبقه بندی الفاظ لاوجود از دیدگاه معنی شناسی زبانی میباشد . به عبارت ساده تر در این مقاله کوشش خواهد شد تا فرضیه ای تازه در محدوده ی معنی شناسی و نیزشناخت ماهیت الفاظ لاوجود معرفی شود.

    کلیدواژگان: لاوجود، لفظ ارجاعی، ارجاع
  • علی اکبر پیمان صفحات 27-61

    در آغاز ، قیاس ، دیدگاه کانت درباره قیاس صوری و شکل های چهارگانه آن می آید؛ و اینکه تنهاشکل شکل اول قیاس صوری اهمیت دارد و شک ل های دیگر به شکل اول م ی توانند برگرداندهشوند. پس از آن شکل های گوناگون و قاعده های منطق کلاسیک - ارسطویی معرفی می گردند؛در پایان کوشش می شود با الگو گرفتن از زبان صوری منطق جدید، نظریه مجموع ه ها، به ویژه نمودار ون، ثابت شود که چطور همه شکل های گوناگون قیاس به شکل اول و آن هم به ضرب اولمی تواند بازگردد . در هر مورد، نیز، مثالی از زبان طبیعی برای درک بهتر موضوع ارایه (Barbara)می شود.

    کلیدواژگان: کانت، منطق صوری، منطق ریاضی، قیاس صوری، شکل های قیاس، نظریه مجموعه ها، نمودار ون
  • امیر جوان آراسته صفحات 63-94

    با توجه به شخصیت بسیار والای آقا محمدرضا قمشه ای در مباحث فلسف ی و عرفان ی متاسفانهکمتر کس ی به گزارش و شرح اندیش ه های آن حکیم سترگ پرداخته است . مقاله پیش رو بر آن استکه نگاه ی اجمالی به آثار او بیفکند و به کندوکاو ی در آراء و افکار او بپردازد . اگرچه نویسندهخود معترف است که فهم و تبیین اندیشه های عرفا نی شخصی تی همچون آقا محمدرضا - که او رااز بزرگ ترین شارحان مکتب محی ی الدین دانست ه اند- در توان او نیست، اما با بضاعت اندک خودبه گزارش گوش های از اندیش ه های او پرداخته است

    کلیدواژگان: اسماء و صفات حق، اعیان ثابته، اسماء مستاثره، ولایت، اسفار اربعه، خاتم اولیا
  • منیره سیدمظهری صفحات 95-119

    یکی از پرسشهای عمومی مربوط به افعال الهی آن است که آیا اعمال خداوند دارای غرض و غایت است یا آن که افعال او بدون هیچ غایت خاصی انجام می پذیرد. بحث غایت و علل غایی ارتباط وثیقی با مساله حکمت الهی دارد و از افضل مباحث حکمت به شمار می رود؛ زیرا با ابطال غایات و انکار علیت غایی در دایره وجود، تعطیل عالم از یک فاعل الهی و بلکه اصلا تعطیل از هرگونه فاعلی در عالم لازم می آید. از اینروست که برخی از حکما و متکلمان «عنوان حکمت خدای تعالی» را بر این بحث گذارده اند.(لاهیجی، 1362؛ ص73)

    کلیدواژگان: غایتمندی، حکمت، طبیعت شیء، کون و فساد، عنایت، حرکت جوهری
  • محمدجواد شمس صفحات 121-153

    مبحث اسماء و صفات خداوند یک ی از مهمترین و شاید پردامنه ترین و پر گفتگوترین مباحثکلامی است که ذیل موضوع توحید مطرح م ی شود . نخستین پرسش ی که بعد از اثبات وجودخداوند بر ای متکلمان به میان م ی آید، ویژگ ی ها و صفات خداوند است . در قرآن و روایات از اسماءو صفات خداوند سخن به میان آمده، و از طرف دیگر بر تنزیه خداوند نیز تاکید شده است؛ لذاهمواره این سوال برای متکلمان مطرح بوده است که چه نسبت ی میان ذات و صفات وجود دارد؟ وصفات خداوند غیر ذا تاند یا عین ذات؟ و صفات قدی ماند یا حادث؟متکلمان براساس گرایشهای کلام ی خود، پاس خ های متفاوت و گاه متضاد ی به این پرسشها داده اندو نظریات مختلفی، از جمله عینیت، زیادت / غیریت و نیابت را طرح کرده اند

    کلیدواژگان: ذات، عینیت، زیادت، غیریت، نیابت، وجودشناسی، معرفت شناسی و ..
  • علیرضا عباسی صفحات 155-180

    معنا و اهمیت علم در دنیای غرب، به ویژه در دهه های آغازین قرن بیستم، گاهی چنان موردبدفهمی قرار گرفته که یا به مثابه تنها راه شناخت معتبر مطلق گردیده و از آن ستایش شده و یامورد ب یمهری و لعن و نفرین قرار گرفته است.در این مقاله، معنا، جایگاه، و قلمرو علم در حوز ه های روا نپزشکی، جهان شناسی وانسان شناسی مورد بررسی قرار گرفته و عدم کفایت آن در ارایه الگویی کامل و جامع از شناختدر این حوزه ها نشان داده می شود. این نقص که از ذات علم برمی خیزد از آن روست که علم بنابرتعریف و روش تجربی خود هرگز نم یتواند همه داد ه های ممکن را ادراک نماید. روان پزشکی علمیبا تاکید بر روش تجربی خود به فیزیولوژی می انجامد، زیرا انگشت تاکید خود را صرفا برنشانه های ابژکتیو بیماری می گذارد، در حالی که منشا بیمار ی های روانی، بیش از هر چیز، بهشخصیت و امور سوبژکتیو بیمار باز می گردد. انسان شناسی علمی نیز، معنای راستین انسان را درنمودهای بی شمارش گم می کند. در خلال نقد فلسفی علم و تعیین معنای درست آن است که معنا،اهمیت و امکان فلسفه ورزی و تعامل آن با علم در عصری که به عصر علم شهرت یافته است روشنمی گردد

    کلیدواژگان: علم، خرافه علمی، روان پزشکی، ابژکتیو، سوبژکتیو، فلسفه ورزی، اگزیستانس، اندیشه اوج گیرنده
  • مهدی نجفی افرا صفحات 181-198

    مسیله معاد خصوصا معاد جسمانی در تفکرات فلسفی جایگاه ویژه ای داشته است، التزام بهعقل و نقل، حکما را به موضع گیری های مختلف سوق داده است . در این میان ابن سینا و ملاصدراجایگاه ویژه ای دارند، در این مقاله تقابل ظاهری میان این دو فیلسوف به بوته نقد گذاشته شده وقرابت تفکر آن دو به تصویر کشیده شده است.

    کلیدواژگان: معاد جسمانی، صورت، ماده، بدن، نفس، اجرام سماوی
|
  • Mohammad. Reza. Ahmadkhani Pages 7-25

    One of the subjects which is studied by scholars and philosophers in theWest and East, is determination of the truth conditions of sentencescontaing non-existent expressions and status of understanding thesemantic content of these sentences. We can not find a philosopher whohas not dealt with this subject. But as far as the author knows, there isno semantic study in linguistics, at least in Persian, about non-existentexpressions. The aim of this article is providing a new theory aboutstatus of reference and classification of non- existent expressions fromlinguistic semantic view.

  • Ali Akbar. Peyman Pages 27-61

    In the beginning, syllogism, Kant's attitude, on syllogism, and its fourbasic forms are defined. Form Kant's view, only the first form issignificant and other forms can be transformed into the first one. Then,the various forms and formulas of Aristotelian - Classical logic areintroduced. Finally, there is an attempt for demonstrating status oftransforming all forms of syllogism into the first form , i.e. Barbara, byrelying on formal language of mathematical logic, theory of sets, andespecially Van's diagrams. In each case, an example in natural languagefor a more accurate understanding is provided.

    Keywords: Kant, formal logic, mathematical logic, syllogism, forms of syllogism, theory of sets, Van's diagram
  • Amir Javan Arasteh Pages 63-94

    Aghā Mohammad Rezā Ghomshei possesses a high status inphilosophical and mystical discussions. Despite this fact, scarcely anyresearcher has investigated thoughts and theories of such importantsage. Although understanding and explanation of mystical thoughs ofsuch person as Aghā Mohammad Rezā – who is considered as one ofthe most major expositors of Ibn al- Arabi's school – is out of writer'sreach, but this article aims to clarfy some aspects of his thinking bypacing through his writings as much as possible.

  • Monireh Sayyid Mazhari Pages 95-119

    One of the general questions regarding the divine actions is thatwhether divine actions have any finality and destination or they are freeof any destination. The debate on finality and ultimate causes have avery strong connection with divine theosophy and is recognized as oneof the most valuable issues in theosophy; because if we deny thefinality and ultimate causes in the realm of existence, it would lead tothis conclusion that the cosmos would be void of a divine actor or anykind of actor. Hence, some philosophers and theologians have namedthis topic as " of wisdom transcendent God".(Lahiji, 1362, p. 73)

    Keywords: teleology, teosophy, object's nature, generation, corruption, Favor, substantive movement
  • Mohammad Javad Shams Pages 121-153

    "Divine names and attributes" is one of the most important, andperhapes polemic and contentious topics in Islamic theology which isposed under divine unity subject.The first question rised for theologians after demonstration of God'sexistense was on His qualities and attributes. In Quran and tradition,some names and attributes of God are mentioned, but there is anemphasis on God's transcendence too; therefore this question has beenalways posed for theologians that how is the alliance between essenceand attributes? Are attributes the very essence or other than it? Areattributes pre- existent or created?Theologians, accoding to their theological tendencies have answered tothese questions differently and even antithetically. They have providedseveral theories such as : identity, otherness, and vicarship.

    Keywords: Essence, Identity, otherness, vicarship, Ontology, Epistemology
  • Ali Reza Abbasi Pages 155-180

    The meaning and significance of science sometimes has been somisunderstood that it has been considered either as the only way ofauthentic knowledge and so being respected greatly, or has beendeprived of any attention and so being cursed. This phenomenon wasspecially prevalent during early decades of the twentieth century in theWest.This article aims at studying the meaning, status and dominance ofscience in some fields such as psychiatry, cosmology andanthropology. It shows that science is not perfect in providing a verycomprehensive pattern for recognition in these fields. This weaknesswhich originates from the limitations found in the essence of science, isa result of this fact that science, according to its definition andempirical method, is unable to recognize all the possible data.Scientific Psychiatry, by emphasizing only on its empirical method,will end up to physiology, because psychiatry only insists on theobjective symptoms of a diseases regardless to the fact thatpsychological disease are mostly rooted in (human) personality andsubgectivity of a person.Aslo in anthropology which is based on science, the true meaning ofhuman being is missed in its numerous appearances.So, through philosophical criticizing of the science and determining itstrue meaning, it will be possible to find the meaning, importance andpossibility of philosophizing and it's intercommunication with scienceduring a period which is known as science era.

    Keywords: Science, scientific superstition, psychiatry, objective, subjective, philosophizing, exitence, ascender thought
  • Mehdi Najafi Afra Pages 181-198

    The resurrection, specially corporeal resurrection, has possessed animportant position in Islamic philosophy.Exertion of the reason and tradition, has caused various views amongMuslim thinkers. Avicenna and Mulla Sadra are the most importantsages who have an exclusive opinion about this subject. Superficially,Avicenna has denied corporeal resurrection and Mulla Sadra hasaccepted it; but in this critical assessment, that formal contradiction isrejected and an affinity of the two has been designed

    Keywords: corporeal resurrection, soul, body, Matter, Form, intellectual world, heavenly bodies