فهرست مطالب

نشریه فلسفه تحلیلی
پیش شماره 1 (بهار 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/01/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • احمد بهشتی صفحات 11-22

    این نوشتار به بررسی دغدغه های شیخ الرییس در مساله حرکت جوهری پرداخته است. او در عین اینکه به واسطه شبهه بقای موضوع بر نفی حرکت جوهری پای می فشارد، از یکسو نتوانسته است برای برخی از حرکات عرضی موضوعی بیابد و از سوی دیگر در برخی از مسایل اظهار نظرهایی کرده است که جز با قبول حرکت جوهری قابل توجیه نیست. یکی از نمونه ها نفی حرکت بالذات و بالعرض در مقولات عرضی از نفس ناطقه و قبول استکمال آن است.

    کلیدواژگان: حرکت، سکون، جوهر، عرض، موضوع و نفس ناطقه ها
  • رضا داوری اردکانی صفحات 23-38

    دشمنان فلسفه دو دسته اند: سیاست مداران مدافع وضع موجود و سوفسطاییان مدافع درک همگانی. اکنون گروهی از سوفسطاییان طرفدار سنت و سیاست اند و گروهی به نام فلسفه ضد فلسفه را ترویج می کنند. در عالم اسلام مخالفت فقیهان و متکلمان با فلسفه منجر به سازگاری بیشتر فلسفه با اسلام شد. در غرب علم گرایان با بی مهری به فلسفه نگریسته و آن را امری بی فایده می خوانند حال آنکه ریشه خودشان و تمدن امروز در فلسفه جدید بعد از دکارت رشد و نمو پیدا کرده است.

    کلیدواژگان: فلسفه، سوفسطاییان، متکلمان، پوزیتیویست ها
  • پرویز ضیاء شهابی صفحات 37-52

    فلسفه ورزی را از فیلسوفان بزرگ باید آموخت. در میان فیلسوفان بزرگ ارسطو از بزرگترینان است.
    با ارسطو، به هوایی که از او فلسفه ورزی بیاموزیم، در راه پرسش از چیستی فلسفه همگام می شویم. این راه را ارسطو در ابتدای کتاب آلفای بزرگ از مجموعه موسوم به «مابعد الطبیعه» پیموده و پیش پایمان نهاده است. به نزدیک وی گل وجود انسان را با خمیره دانش طلبی سرشته اند. دانش طلبی که در طبیعت انسان هست او را به راهی در می اندازد که پایانیش نیست. از این روی دانش طلب راستین طلبکار دانش برین است. و این دانشی است که شاید هرگز شکار و داشته انسان نشود. بشود یا نشود، به زعم ارسطو، ارجمندترین و جستنی ترین دانش است.

    کلیدواژگان: حس کردن، تجربه، صناعت، علم، حکمت، فلسفه اولی، مابعد الطبیعه
  • سید صدرالدین طاهری صفحات 53-65

    چالش های فلسفه و کلام اسلامی، که از قبیل تعامل یا تقابل و در غالب موارد آمیخته ای از هر دو است، بخشی از تاریخ هر دو رشته از تفکر اسلامی است و مطالعه آن به نوبه خود را احاطه به مسایل هر دو، به ویژه فلسفه اسلامی، موثر است. پیگیری این رشته از تحقیق نیازمند به حوصله و دقت و فرصت بسیار است و مسایل بسیاری را فرا می گیرد. در این مقاله فقط بخش کوچکی از یک شاخه فرعی از یک مسیله به اختصار تمام مورد بررسی قرار گرفته، و آن، «ضرورت علت و معلولی» است که خود از فروع علت فاعلی است و آن نیز یکی از شاخه های اصل کلی علیت است.

    کلیدواژگان: علیت، ضرورت، فاعل، فعل، قدرت، اراده، اولویت، تصادف، مقارنه، عادت، تاثیر، تاثر، اصالت عقل، اصالت تجربه
  • محمدتقی فعال صفحات 67-84

    ایمان، فضیلتی است که به انسان جاودانگی، حیات، آرمان و عظمت می دهد. ایمان در دو فرهنگ مسیحیت و اسلام مطرح شده است. ایمان در فرهنگ مسیحیت معاصر بیشتر به عنوان یک حالت روحی همراه با شک در قالب دیدگاه فیدییزم مطرح می شود. در حالیکه در فرهنگ اسلامی امری معرفتی است و شک در آن راهی ندارد

    کلیدواژگان: ایمان، دین، وحی، شک، معرفت
|
  • A Beheshti Pages 11-22

    In this writing,shaykh ai- rais concerns for the issue of"the substatial motion"are discussed. While insisting on negation of "the substatial motion"because of[ the issue] persistence of subject, on the one hand, he has not managed to find subjects for some accidential motions, on the other,he is of some opinion concerning certain issues which may not be justiied unless through acceptance of "the substantial motion".As examples, negation of motion in essence and in accident from the rational soul and its acceptance of perfection in accidental categories may be mentioned

  • R Davari Ardakani Pages 23-38

    Enemies of philosophy are two groups:those politicians who advocate the existent situation and sophists who defend pubhic understanding.But a part of sophists are advocates of tradition and politics, and a group promotes anti-philosophy under the name of philosophy.In the Islamic world,opposition of jurists and theologians to philosophy led to more consistence between philosophy and Islam.Scientists, in the West ,look at philosophy with dislike and regard it as a useless discipline,their own roots and those of contemporary civilization, however, have been taken in the post-Cartesian modern philosophy

  • P ziee shahabi Pages 37-52

    Philosophizing should be learnt from great philosophers and among great philosophers ,Aristotle may be regarded one of the greatest ones.To learn how to philosophize,we accompany Aristotle seeking the reply to the question:"What is philosophy?" Aristotle ,in Metaphysics (the beginning of great alpha), has opened this window for us.For him , humankinds nature is interwoven whit the quest of knowlege.Quest of knowledge which is in the nature of man, brings him in a path for which no end may be imagined.The man, who desires knowledge seeks the supreme knowledge.
    This supreme knowledge will, perhaps, never be grapaed by man.In any case. For Aristotle such knowledge is the most desireable, which must be sought.

  • s tahery Pages 53-65

    Challenges faced by Islamic philosophy and theology(kalam),consisting of interaction,opposition,and in some cases a synthesis of the two, are a part of Islamic thought, and study of such challenges, in turn, may be of some influence in command on the issues discussed in the two disciplines and in particular Islamic philosphy.To research in this field,which covers many issues,requires a great deal of time.
    In this article, however,asmall part of a minor branch of a single issue has been

  • m faali Pages 67-84

    Faith is a virtue which grants permanence ,life,ideal and humankind.
    Faith has been discussed in the Islamic and Christian cultures.In the contemorary Christian culture,in the guise of Fidesism,faith is introduced as s spiritual state mixed with doubt.In Islamic culture, however, it is a cognitive issue, wherein no doubt is admitted