فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 14 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهلا شاه بخش *، پرهام مستوفی صفحات 1-11

    کاربرد روش های احتمالاتی در عملیات مهندسی این است که در زمانی که متغیرهای با کاراکتر تصادفی در مدل محاسباتی وارد شوند این روش ها قادر به حل وظایف هستند. روشی که جدیا ایجاد شده است همان محاسبه احتمالی بهینه سازی مستقیم - DOProC بوده و یک روش بسیار موثر برای یک خط از وظایف با توجه به زمان محاسبات، یا دقت راه حل است. روش محاسباتی از هیچ تکنیک شبیه سازی استفاده نمی کنند و صرفا عددی هستند. الگوریتم توصیف شده در برنامه های متعددی که به صورت موفقیت آمیزی در راه حل های وظایف احتمالاتی و ارزیابی قابلیت اطمینان احتمالی استفاده می شوند، مورد استفاده قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: محاسبات احتمالی بهینه سازی مستقیم، روش های احتمالی، ارزیابی قابلیت اطمینان، متغیر تصادفی، احتمال شکست
  • رضا طاهری، محمد منصفی صفحات 12-23

    در این پژوهش با استفاده از روابط انتقال حرارت جابجایی نشان داده شد که عدم عایقکاری کانال می تواند دمای هوای رفت هواساز را از 20 به 31 درجه سانتی گراد برساند. عدم نصب سینی درین بعد از کویل سرمایش باعث تجمع آب کندانس در محفظه موتور هواساز گردید که سه راهکار جهت رفع این مشکل ارایه شد که عبارتند از: الف- کویل سرمایش 20 سانتی متر به سمت کویل گرمایش عقب برده و صفحه قطره گیر نصب شود. ب- جابجا کردن محل نصب کویل گرمایش و سرمایش و ج- سوراخ کردن وسط محفظه موتور به قطر 20 میلی متر و سیفونی کردن سوراخ تخلیه. دیگر مشکلاتی که باعث عدم کارایی هواسازهای بیمارستان شده، عدم درزبندی محفظه هواسازها، خارج نگردیدن قطعات صلب کننده سیستم فنربندی موتور و عدم نصب سیفون بر روی لوله تخلیه سینی درین می باشد. استفاده از درزبند فومی جهت رفع مشکل کاهش راندمان سرمایشی، جدا کردن قطعات صلب کننده سیستم فنربندی موتور قبل از راه اندازی و سیفونی کردن استاندارد لوله تخلیه سینی درین جهت سهولت در خارج شدن آب کندانس از هواسازها در بیمارستان ولی عصر (عج) صورت گرفت.

    کلیدواژگان: هواساز، کویل های سرمایشی و گرمایشی، سیفون، درزبند، سینی درین
  • حسن میهن پرست *، سجاد افشاری صفحات 24-37

    با توجه به اهمیت سلامتی کارکنان صنایع نفت و گاز و تاثیر نوبت کاری بر عملکرد شغلی از یک سو و نقش ویژگی های شخصیتی از سوی دیگر، این پژوهش به بررسی اثرات نوبت کاری بر میزان عملکرد و ویژگی های شخصیتی کارکنان پروژه های اقماری (مطالعه موردی کارکنان شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت OICO در پروژه میدان نفتی آذر واقع در استان ایلام شهرستان مهران) و ارایه راهکارهای مناسب برای نظام نوبت کاری بهینه می پردازد. پژوهش حاضر توصیفی، مقطعی و کاربردی و از حیث ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علمی است. که پرسشنامه های عملکرد کارکنان و ویژگی های شخصیتی باس و همکاران (1975) استفاده شد پس از تایید روایی و پایایی (آلفا کرونباخ84/0) بین 259 نفر شامل نیروهای ستادی و راه انداز (77 نفر) و نیروهای بهره برداری یا اجرایی (182 نفر) از پرسنل مشغول به کار در پروژه اقماری این شرکت بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی نتایج نشان داد که 44/36 درصد از کارگران شرکت کننده در مطالعه شخصیت منصف و 63/18 درصد درون گرا بودند. نتایج نشان داد که نوبت کاری بر شخصیت و ویژگی های شخصیتی کارکنان پروژه های اقماری تاثیر گذار است و در این تاثیرگذاری بین شخصیت نیروهای ستادی و اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین تفاوت بین میانگین رتبه شخصیت ها برای شخصیت منصف و جسور تفاوت چشم گیری مشاهده نشده، اما برای شخصیت های تصویر گر و درونگرا تفاوت چشمگیری مشاهده شد و تفاوت زیادی بین میانگین عملکرد کارکنان نیروهای ستادی و اجرایی آنها وجود ندارد. پیشنهاد میشود برنامه ریزی مطابق با استانداردهای ساعت کاری و اجتناب از اضافه کاری به خصوص در نیروهایی که سابقه کار بیشتری دارند، می تواند از عوارض شدید نوبت کاری پیشگیری کرد.

    کلیدواژگان: نوبت کاری، ویژگی های شخصیتی، عملکرد شغلی، شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت
  • سید محمد موسوی نسب *، کاظم نقوی صفحات 38-47

    یکی از روش های از بین بردن یا کوچک کردن تومورهای داخلی سلولها، استفاده از رادیوتراپی داخلی یا براکی تراپی می باشد. در این روش درمانی، با توجه به اینکه چشمه پرتوزا را در نزدیکی تومور قرار می دهند می توانیم تابش بیشتری از اشعه را بصورت متمرکز برای درمان و معالجه نواحی کوچکتر در زمان کمتری داشته باشیم. ما در این مطالعه سعی کرده ایم تاثیر ناهمگنی مواد معدنی تشکیل دهنده بافت استخوانی را براساس چگالی های متفاوت بر توزیع دوز بررسی نماییم. برای شبیه سازی از کد MCNP استفاده شد. چشمه ایریدیوم 192 را درابتدا در مر کز فانتوم بافت همگن آب گذاشته وسپس بافت ناهمگن کلسیم و فسفر نیز اثر داده شد، و مقادیر دوز در بافتهای مختلف در زوایای مختلف بدست آمده و نتایج تالی f6و*f8 بدست آمده در دو حالت باهم مقایسه شد. درصد اختلاف بین بافت همگن آب و ناهمگن کلسیم در محدوده 045/0-057/0 می باشد که تفاوت تقریبا زیادی بین دو بافت وجود دارد. در مقایسه نتایج تالی *f8 دو بافت هم می‎توان گفت که درصد اختلاف بین 046/0 و 058/0 می باشد که مثل تالیf6 می‎توان گفت که این درصد تقریبا زیاد است. وجود ناهمگنی های متفاوت با چگالی متفاوت در اطراف هدف مورد نظر در براکی تراپی باعث تغییراتی در توزیع دوز در مقایسه با بافت همگن آب می شود. مقداردوزی که در بافت ناهمگن کلسیم و فسفر جذب شد بیشتر از مقدار دوز در حالت بافت همگن بود، و این بخاطر پدیده فوتوالکتریک است که در این مواد بیشتر رخ می دهد.

    کلیدواژگان: براکی تراپی، چشمه ایریدیوم192، توزیع دوز، بافت ناهمگن
  • فرزاد الله وردیان آلقو * صفحات 48-54

    آلودگی های زیست محیطی و راه کارهای جایگزین در کاهش این مشکل به چالش جهانی تبدیل گردیده است. در این میان بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر و تکنولوژی های زیست محیطی مانند خودروهای الکتریکی توجه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. اهمیت خودروهای الکتریکی (EV) به دلیل کاهش سوخت های فسیلی، کاهش آلودگی، کاهش آلودگی صوتی و... بسیار بوده است. اما بکارگیری خودروهای EV نیازمند پیاده سازی زیرساخت های مناسب می باشد که به عنوان چالش های جهان امروز مطرح می باشد. یکی از این چالش ها، کاهش تولید COxها به حد صفر می باشد.

    کلیدواژگان: خودروهای الکتریکی (EV)، محیط زیست، سیستم های خورشیدی، انرژی تجدیدپذیر
  • سجاد اعظمی *، علی اصغر عسکری، سعید جعفرپور صفحات 55-58

    رشد روزافزون مصرف انرژی الکتریکی و به تبع آن رشد فزاینده سرمایه گذاری در بخش توزیع و نیز وجود بخش عمدهایی از تلفات کل سیستم در شبکه های توزیع باعث شده است که برنامهریزی بهینه در حوزه شبکه های توزیع بسیار مهم و حایز اهمیت باشد. انرژی الکتریکی در افزایش رفاه و توسعه اقتصادی کشورها نقش بسزایی دارد، همچنین لزوم ایجاد تعادل لحظه به لحظه بازار و عدم امکان ذخیرهسازی انرژی الکتریکی در حجم بالا باعث شده است که بازار برق از اهمیت بالایی در این حوزه برخوردار باشد. امروزه با بکارگیری منابع تولید پراکنده DG و تبدیل شبکه های توزیع از حالت غیرفعال به فعال و نیز امکان تولید در نزدیکی محل مصرف، شرایط جهت کاهش تلفات شبکه بیش از پیش مساعد گردیده است. از سوی دیگر نصب DGدر شبکه، زمانی منجر به حداقل تلفات انرژی شده که بر اساس توپولوژی شبکه در انواع، اندازه ها و مکانهای مناسب صورت پذیرد. بر این اساس در این مقالهدر یک شبکه توزیع 33 شینه آزمایشی و در حضور بارهای وابسته به ولتاژ و متغیر با زمان و ضمن رعایت تمامی قیود، اندازه و مکان مناسبDGها با هدف کمینهسازی تلفات انرژی تعیین می گردد. در شبکه های آتی معمولا منابع و برنامه ها به صورت ترکیبی در مطالعات مطرح می گردند. اهداف ترکیب تکنولوژی ها و برنامه های مختلف در کنار یکدیگر عمدتا شامل: کاهش پیک بار، کاهش هزینه انرژی، بهبود پارامترهای فنی شامل پروفیل ولتاژ و تلفات و جایابی منابع ذخیره بر اساس تاثیر آنها در میزان کاهش پیک شبکه و تلفات و یا ترکیب آن با برنامه های مدیریت بار مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: شبکه توزیع، توان راکتیو، انرژی
  • معصومه افشاری * صفحات 59-64

    اینترنت را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تاکنون به دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا شده‌است. ریشه این شبکه عظیم جهانی به دهه 1960 بازمی‌گردد که سازمان‌های ایالات متحده آمریکا برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای ساخت شبکه‌ای مستحکم، توزیع شده و باتحمل خطا سرمایه‌گذاری نمودند. این پژوهش به همراه دوره‌ای از سرمایه‌گذاری شخصی بنیاد ملی علوم آمریکا برای ایجاد یک ستون فقرات اینترنت جدید، سبب شد تا مشارکت‌های جهانی آغاز گردد و از اواسط دهه 1990، اینترنت به صورت یک شبکه همگانی و جهان‌شمول در بیاید. وابسته شدن تمامی فعالیت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخی نوین در عرصه‌های گوناگون علوم، فناوری، و به خصوص در نحوه تفکر انسان دارد. شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیت درآمده‌است.

    کلیدواژگان: اینترنت، واژه های اینترنتی، مرورگر (وب)، انواع پسوندها، موتورهای جستجوگر