فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 15 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/11/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • آرزو رمضانپور مقدم *، مجید سنایی صفحات 1-10

    گردشگری پدیده است که نمی توان آن را نادیده گرفت؛ بلکه باید به عنوان پدیده ای که وجود دارد به آن نگریست. همه ساله میلیونها نفر به سفر می روند و کسی نمی تواند آنها را از سفری باز دارد، آنها خواهند آمد، پس می توان از این حرکت به عنوان منبعی برای توسعه شهری استفاده شود. اهمیت گردشگری به عنوان پدیده ای نوین از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی قابل بحث و بررسی است. در شهرهای ساحلی ایران، حیات شهر مرهون دریا است و زندگی مردم با دریا عجین شده است. سواحل بخشی از هویت اکولوژیک شهرهای حاشیه دریا به شمار می آید و در سازمان فضایی، بصری و کالبدی شهر به عنوان عنصری شاخص و موثر خود را نشان می دهند. همچنین با توجه به نقش گردشگری شهرهای ساحلی، توسعه و زیباسازی فضای ساحلی جز مهمترین برنامه های توسعه شهری این مناطق به شمار می رود. هدف کلی این مقاله ارزیابی شاخص های توسعه گردشگری شهر چابکسر بر اساس شاخص های: مفرح بودن، انعطاف پذیری، ایمنی، ارتباط با بافت شهر، دسترسی عمومی می باشد. در این مقاله ما به دنبال ارزیابی تاثیر مدیریت شهری در بهبود وضعیت شاخص های گردشگری و راهکارهای عملی در جهت بهبود وضعیت گردشگری شهر چابکسر و ارایه طرحی مناسب با هدف افزایش سطح خدمات و کیفیت تسهیلات برای گردشگران و ساکنین منطقه ارایه گردد.

    کلیدواژگان: گردشگری، مدیریت شهری، شاخص های گردشگری، فضای ساحلی، چابکسر
  • جعفر علی اولاد *، امیر میرزایی، کاظم سیاوشی، رضا دارایی صفحات 11-19

    محدوده مورد مطالعه بر روی مجموعه‌ای از واحدهای فیزیوگرافی (تیپ اراضی) موسوم به تپه‌ها و فلاتها و تراس‌های فوقانی، خاک‌های واریزه‌ای بادبزنی شکل سنگ‌ریزه‌دار و دشت‌های آبرفتی دامنه‌ای شیب‌دار توام با پستی و بلندی متوسط و کمی فرسایش قرار گرفته است. منطقه از لحاظ وضعیت جوی دارای تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای سرد است، متوسط بارندگی سالیانه در نزدیکترین ایستگاه‌های منطقه (ایستگاه بدره و دره‌شهر به ترتیب) 7/480 و 8/401 میلیمتر، حداکثر دمای مطلق 45، 48 و حداقل مطلق 9- و 7- و متوسط سالیانه 19 و 2/21 درجه سانتیگراد است. با تفسیر و تحلیل پارامترهای جوی می‌توان گفت عرصه مورد مطالعه دارای رژیم رطوبتی زریک (xeric) و رژیم حرارتی ترمیک (Thermic) می‌باشد. اراضی منطقه که در سطح بالغ بر 1920 هکتار مورد مطالعه خاکشناسی نیمه تفصیلی دقیق قرار گرفته است از لحاظ طبقه‌بندی اراضی از کلاسهای 2 و 3 و 4 و 6 تشکیل شده و دارای شش سری (واحد اصلی) و برخی از سری‌ها شامل چند تحت سری (اجزاء واحد اراضی) می‌باشد .

    کلیدواژگان: خاکشناسی، قابلیت اراضی، ایلام، درجه خاک و فیزیوگرافی
  • فرهاد طباطبائی *، خلیل طباطبائی صفحات 20-34

    نرم‌افزار مدیریت پروژه (Project Management Software) عبارتی است که انواع گوناگونی از نرم‌افزارها را شامل می‌شود از جمله تخمین زدن، طرح ریزی، زمان بندی، کنترل هزینه، مدیریت بودجه، تخصیص منابع، نرم‌افزارهای ارتباطی و همکاری، مدیریت کیفیت، مستندسازی و سیستم‌های مدیریتی که همگی با پروژه‌های بزرگ و پیچیده سروکار دارند. این نرم‌افزارها می‌توانند جنبه عملیاتی را برای سطوح عملیاتی سازمان‌ها و جنبه اطلاعاتی را برای سطوح مدیران ارشد و میانی سازمان‌ها داشته باشند. مانند نرم‌افزارهای مربوط به سیستم اطلاعات مدیریت پروژه‌ها. این نرم‌افزارها شامل گانت چارت نمودار گانت می‌شوند که می‌توان با آن نشان داد چه زمانی یک کار شروع شده و در چه زمانی پایان می‌یابد.

    کلیدواژگان: نرم افزار مدیریت پروژه، BIM، IPMP، مدل خروجی، ساخت و ساز
  • محمدعلی دشتی رحمت آبادی *، رضا ارجمندیان صفحات 35-57

    بتن مصالح برگزیده در صنعت ساختمان وپر مصرف ترین مصالح مصرفی بشر پس از آب به حساب می آیند. در دودهه اخیر تکنولوژی جدیدی به نام تکنولوژی آب مغناطیسی جهت افزایش کارآیی ومقاومت بتن با توجه به مصرف سیمان وآب کم تر مطرح شده است به منظور بررسی تاثیر آب مغناطیسی بر کارآیی بتن تر وهمچنین مقاومت فشاری بتن سخت شده، ابتدا آب مغناطیسی توسط دستگاهی که در این تحقیق مورداستفاده قرار گرفته وسپس با طرح اختلاط های متفاوت ساخته شده است . که در این پروژه به بررسی اثر آب مغناطیسی بر خواص فیزیکی و مکانیکی بتن می پردازیم. این تحقیق به بررسی تاثیرات استفاده از آب مغناطیس، بر مقاومت فشاری وروانی بتن های کم عیار، معمولی وپر عیار می پردازد. متغییر های این تحقیق شامل شدت میدان مغناطیسی، ونسبت آب به سیمان در طرح های اختلاط متفاوت می باشند. در انتها نمودارها ورابطه مقاومت فشاری و کارآیی بتن های حاوی آب مغناطیسی با نسبت آب به سیمان ارایه می گردد تمام نمونه های آزمایشگاهی بتن به مدت 7 و28روز در آب نگهداری شدند ودر این آزمایشها از آب شرب و همچنین از آب یک دور مغناطیسی شده، 5 دقیقه مغناطیسی شده و 15دقیقه مغناطیسی شده استفاده شده است.نتایج حاصل ازپژوهش بیانگر آن است که مقاومت فشاری 28 روزه، نمونه های ساخته شده با آب مغناطیسی در بتن های با عیارکم، متوسط وزیاد به ترتیب در نسبت آب به سیمان 6/0 با افزایش %13، %14 وکاهش 26%میانگین مقاومت فشاری نسبت به آب شرب را نشان داده است.

    کلیدواژگان: آب مغناطیسی، نسبت آب به سیمان، مقاومت فشاری، بتن معمولی، بتن کم عیارو بتن پر عیار
  • عبدالرحمان معاذاللهی *، عزت الله شهروسوند صفحات 58-74

    علی‌رغم آنکه کشورمان به‌خصوص در سال‌های اخیر در صنایع هوایی به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته است اما نمی‌توان نیاز فزاینده به فناوری‌های هوایی روز و پیچیده‌ی متعلق به سایر کشورها را کتمان کرد. دست‌یابی به این دستاوردها عمدتا از مجرای فرایند انتقال فناوری و از طریق گسترش تعاملات تکنولوژیک با سایر کشورها امکان پذیر است. در مقاله حاضر، به کمک ماهیت شناسی انتقال تکنولوژی، یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی باهدف ایجاد چارچوبی کارا برای انتخاب صحیح نوع تکنولوژی و مسیر درست انتقال آن ارایه‌شده است. در این مدل، تصمیم‌گیری به نحوی صورت می‌گیرد که تکنولوژی منتخب دارای حداکثر مزیت و قابلیت تکنولوژیکی و حداقل ناسازگاری بین نیازها و قابلیت‌های عملکردی تکنولوژی باشد. اثرات ریسک‌ها و موانع انتقال تکنولوژی بر هر یک از مزیت‌ها و قابلیت‌های تکنولوژیکی به کمک ماتریس ریسک سنجیده شده است تا خالص مزیت‌ها و قابلیت‌های تکنولوژی محاسبه شود. مدل این امکان را به تصمیم گیران می‌دهد که با انتخاب روش مناسب مقابله با یک خطر، آن را رفع کرده و قابلیت عملکردی کسر شده (به‌واسطه وجود ریسک) را به تابع هدف بازگرداند؛ اما انتخاب هر تکنولوژی، روش انتقال آن و هم‌چنین روش‌های مقابله با ریسک ملزم به وجود منابع است؛ لذا در این مدل با تعریف محدودیت منابع به ازای انتخاب هر تکنولوژی، روش انتقال آن و هم‌چنین انتخاب روش یا روش‌های مناسب مقابله با ریسک ها بخشی از منابع (زمان، بودجه)، مصرف می‌شود تا تابع هدف را به بیشترین حد خود برساند. در این مدل محدودیت منابع به‌عنوان عاملی اثرگذار بر انتخاب نوع تکنولوژی در نظر گرفته‌شده است. مدل ریاضی ارایه‌شده که حاصل برقراری ارتباط معنادار بین فاکتورهای نیاز عملکردی، قابلیت عملکردی تکنولوژی، ریسک‌های انتقال تکنولوژی و روش‌های مقابله با آن‌ها است. در نهایت با انتخاب هشت تکنولوژی در حوزه هواپیماهای جت و با استخراج قابلیت های عملکردی، ریسک ها، هزینه های هر تکنولوژی و روش انتقال کارکرد مدل مورد ارزیابی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: انتقال تکنولوژی، صنایع هوایی، ریسک های انتقال تکنولوژی، مدل برنامه ریزی صفر و یک
  • کامران هنرمند، محمد امامی کورنده *، مهدی جلالی نژاد صفحات 75-92

    در این مطالعه موضوع صلبیت یا عدم صلبیت در برابر نیرو، به دیافراگم کف طبقات محدود شده است. با توجه به شرایط سازه در بعضی از موارد فرض صلبیت درون صفحه ای و یا خارج صفحه ای دیافراگم می تواند تا حد زیادی صحیح باشد. در بعضی از موارد خطای کم و در بعضی از موارد خطای قابل توجهی در محاسبات ایجاد نماید. در فرض صلبیت کامل، نیروهای برشی به نسبت سختی اعضای باربر جانبی توزیع می شوند در حالیکه با فرض صلبیت درون صفحه ای این مسئله کمرنگ تر شده و نتایج حاصل از آنالیز با فرض صلبیت درون صفحه ای حالت بینابینی از فرض صلبیت کامل و تحلیل واقعی دیافراگم سقف دارد و جهت ساده سازی دیافراگم سقف در مواردی که میزان خطای حاصله زیاد نباشد، بهتر است از فرض صلبیت درون صفحه ای به جای صلبیت کامل دیافراگم استفاده شود. مطلب دیگر در مورد رفتار ساختمانهای قاب فولادی بادبندی این است که در این ساختمان ها به دلیل رفتار برشی قاب و رفتار محوری بادبند، با افزایش ارتفاع ساختمان قاب سخت تر از بادبند خواهد شد و در این حالت در طبقات بالا خلاف طبقات پایین دیوار در خلاف جهت اطمینان و قاب در جهت اطمینان طراحی می شود (مقدار درصد خطای مهاربند در طبقه بالا مثبت و مقدار خطا در قاب خمشی منفی می باشد). به هر حال در ساختمان های منظم حتی با سیستم قاب فولادی همراه با مهاربند میزان خطا قابل توجه نخواهد بود.

    کلیدواژگان: صلبیت، ساختمان فولادی، مهاربند همگرا، اندرکنش خاک و سازه
  • آرین طالع *، امیررضا استخریان حقیقی صفحات 93-100

    رقابت‌های شدید و جهانی شده در بازارهای تجاری، سازمانها، شرکت ها و کسب و کارها را به سمت هوشمندسازی مدیریت زنجیره انتقال سوق میدهد. سازمان‌ها باید به طور مداوم مدیریت زنجیره انتقال و سیستم‌های لجستیک خود را به منظور ارایه محصول درست به مشتری درست در زمان مناسب ارتقاء دهند. برای مدیریت موثر زنجیره تامین، فناوری اطلاعات (IT) نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. IT با پیشرفت‌هایی که حاصل کرده است، توانایی یکپارچه‌سازی فرآیندهای مختلف، تامین‌کنندگان و مشتریان داخلی و خارجی را از طریق افزایش ارتباطات، جمع‌آوری و انتقال داده‌ها و اطلاعات و سپس بهبود عملکرد زنجیره تامین و افزایش رضایت مشتری را دارد. اینترنت اشیاء در زمینه‌های شخصی و خانگی، سازمانی، ابزاری و همراه کاربرد دارند. البته اختلالاتی نیز در پیاده سازی اینترنت اشیاء وجود دارد که از جمله آن می‌توان عدم توانایی یکپارچه سازی، هزینه زیاد زیرساخت‌ها و برخی مشکلات امنیتی را نام برد. اما مسئله اصلی عدم وجود قوانین و چهارچوب در کشور ما برای پیاده سازی و اجرای موفق این طرح است.

    کلیدواژگان: اینترنت اشیاء، مدیریت زنجیره تامین، فناوری اطلاعات، هوشمندسازی، لجستیک