فهرست مطالب

رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی - پیاپی 8 (پاییز 1400)

نشریه رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی
پیاپی 8 (پاییز 1400)

  • بهای روی جلد: 2,400,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1400/10/05
  • تعداد عناوین: 16
|
  • دکتر خلیل الله احمدوند*، زهرا زیوری میرزایی صفحه 7

    امروزه گسترش و سایل ارتباطی سبب رویارویی انسان با اطلاعات گوناگون و متنوع از محیط های مختلف شده است که نتیجه و پیامد آن تاثیربه روی تمام جوانب دیگر زندگی و از جمله خانواده ها بوده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی فقهی و حقوقی آسیبهای ماهواره بر خانواده ها می باشد. همچنان که ماهواره می تواند در هوشیار کردن، اطلاع رسانی و در حوزه پژوهش، سیاست و... نقش مهمی داشته باشد؛ برنامه های تخریبی و نابهنجاری نیز دارد؛ تا جایی که برخی از جامعه شناسان و کارشناسان فرهنگی را برآن داشته تا برای مصونیت جامعه انسانی، به ویژه نهاد خانواده چاره اندیشی کنند. بدین ترتیب، تاثیر برنامه های این ابزار قدرتمند بر افکار عمومی و عملکرد آن را به ویژه از نظر تربیتی و جامعه پذیری نباید از نظر دور داشت.

    کلیدواژگان: ماهواره، آسیبهای اجتماعی، فقه و حقوق، خانواده
  • آتنا سرگلزایی، زهرا امیرزهی صفحه 35

    در میدانی که اندیشه های مختلف، زمینه ظهور و بروز داشته است و هرکسی از جهتی، جایگاه بلند قرآن را به هجوم می گرفت، متفکران اسلامی هر کدام به گونه ای به تبیین و تفسیر عظمت قرآن پرداختند؛ و از این روی چهره اعجاز آمیز قرآن را رقم می زند، ادیبان و سخنوران از دیدگاه اعجاز بیانی لفظی و قرآن نگریستند، و آن را در اوج بلاغت و فصاحت یافتند، چینش بی نظیر واژه ها، توصیف بی مانند کلمه ها و استواری جمله ها از وجه اعجاز قرآن به شمار می آیند. آنان گفتند؛ این توصیف و چینش به گونه ای است که اگر یک کلمه از جایش برگرفته شود، ساختمان آن به هم نمیریزد.

    کلیدواژگان: قرآن، بلاغت، تفسیر آیات قرآن، تمثیل قرآنی، اعجاز
  • دکترخلیل الله احمدوند *، مهدیه بابایی تبار صفحه 77

    جمعیت از جمله مولفه های اصلی توسعه و پیشرفت هر کشوری است که باید همه سیاستها، راهبردها و برنامه ریزی ها بر اساس آن صورت گیرد. از این رو، شناخت اندازه جمعیت، رشد، ساختار سنی و جنسی و رسیدن به یک جمعیت متناسب امری اجتناب ناپذیر است. براساس نتایج سرشماری سال1390، جمعیت ایران به هفتاد و پنج میلیون و صد و شصت و نه هزار نفر رسیده است. در قیاس آمارهای جمعیتی سال 1390 با نتایج سرشماری سال 1385، نرخ رشد جمعیتکاهش یافته است. این موضوع نگرانیها را بابت کاهش رشد جمعیت و پیر شدن جمعیت کشور در سالهای آتی افزایش داد؛ اعلام سیاستهای افزایش جمعیت در ایران طی سالهای گذشته در همین راستا مطرح گردید. از دیگر سو انسانها به عنوان عاملانی اجتماعی شرایط و امکانات جامعه را در پیوند با کنش های خود سنجیده و دست به عمل می زنند، از این رو، ارایه تحلیلی از جایگاه جمعیت در اسلام و نظام اسلامی، و اتخاذ رویکرد مناسب در این عرصه در کشور امری ضروری است. این پژوهش با رویکرد توصیفی و تحلیلی، درصدد بیان ضرورت افزایش جمعیت و در خصوص افزایش جمعیت نیز پیشنهادتی ارایه می نماید.

    کلیدواژگان: افزایش جمعیت، جمعیت، راهکارها، فرزندآوری
  • حامد حیدری سراب بادیه صفحه 115

    وضعیت بحران‌زده بخش وسیعی از آن چه جهان اسلام نامیده می‌شود، سبب پیدایش نظریاتی شده که ذات تاریخی این دین و طبیعت دینی اجتماعی مسلمانان را دلیل بحران جاری می‌شمرند. بنا به این نظریات، دین اسلام طبیعتی ناسازگار با ارزش‌های دنیای مدرن دارد. در نقطه مقابل تلاش‌های متعددی از سوی غالبا روشنفکران چپ و روشنفکران دینی در نقد این نوع نظریات انجام شده است. در جامعه ایران پدیده دین و دینداری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . از اینرو در اولویت پژوهش ها قرار می گیرد . دینداری در این پژوهش ها دینداری به انحاء گوناگون تقسیم بندی شده است و در اکثر این تقسیم بندی ها ، تضاد یا هم سویی دین با پدیده های مدرن شاخص تقسیم بندی قرار گرفته است. بدین صورت که اگر دینداری در افراد مانع همسویی آنها با پدیده های مدرن شود ، به سمت بنیادگرایی و اگر به همسویی افراد با پدیده های مدرن منجر گردد ، دینداری به سمت متجدد متمایل می باشد که البته برخی گونه شناسی های دینداری در این تقسیم بندی نمی گنجد. از سوی دیگر روند تکاملی جوامع ، حرکت به سمت ارزش های مدرن می باشد و تحقق این پدیده ها در جوامع ارزشمند تلقی می گردد. کشورها برای سنجش میزان پیشرفت و توسعه خود این پدیده ها را مورد سنجش قرار داده و رشد آن را تحسین برانگیز می باشد.

    کلیدواژگان: انواع دینداری، جامعه مدنی، دینداری سکولار، دمدرنیته، دین شناسی
  • ناهید فرامرزی صفحه 143

    هدف از آموزش و پرورش ارتقای یادگیری است، به گونه ای که بر پایه چهار ستون یادگیری برای دانستن، انجام دادن، با هم زیستن و زیستن استوار است. هر سازمان برای نیل به اهداف خود به کارکنانی فعال و قابل انعطاف با شرایط مختلف نیاز دارد. هنگامی که سازمان به اجرای سیستم‌های پویای آموزش و بهسازی نیروی انسانی اهتمام بورزد، نیروی انسانی عضو قابلیت انعطاف‌پذیری با شرایط مختلف سازمان را پیدا خواهد کرد، به عبارت دیگر آموزش و بهسازی اقدامی کارآمد در جهت بالا بردن سطح شایستگی اعضای سازمان است. به منظور افزایش کیفیت فرآیند آموزش و یادگیری و  توسعه استعدادهادر سازمان با توجه به  اهداف و راهبردهای مذکور،  استانداردهای ارزیابی کیفیت فرایند آموزش و توسعه منابع انسانی سازمان به همراه معیارهای اصلی و فرعی ،براساس مدل سیستمی آموزش طراحی شده است تا با ارزیابی آنها میزان تعالی آموزش را تاپیشرفت کامل نشان دهد.

    کلیدواژگان: آموزش، تعلیم و تربیت، تدریس، آموزش سازمانی و مدیریتی، مدرس
  • سید مسعود حسینی، دکترمرتضی براتی * صفحه 155

    خیانت به همسر موضوعی است که تاثیرات نامطلوب خود را بر تمام ابعاد زندگی فرد می‌گذارد. این رفتار در جامعه نیز بسیار ناپسند است و با طرد شدن فرد از جانب اطرافیان همراه خواهد بود. با این حال گاهی شرایط زندگی زوجین به گونه‌ای پیش می‌رود که خیانت به همسر شکل می‌گیرد. در کنار آن عوامل اجتماعی و فردی نیز می‌توانند باعث بروز خیانت در همسر شوند. تحولات اجتماعی دهه های گذشته در سطح جهانی، نظام های خانواده را با تغییرات، چالش ها، مسایل و نیازهای جدید و متنوعی مواجه کرده است و طی همین مدت خانواده به شکلی فزاینده به علل و عوامل متعدد و پیچیده ای در معرض تهدید قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: فضای مجازی، خیانت، خیانت مجازی، روابط فرازناشویی
  • شهین امرایی صفحه 179

    امروزه رابطه‌ بین دین و اقتصاد و این‌که دین چه تاثیری می‌تواند در اقتصاد داشته باشد، موضوع تحقیق تعدادی از صاحب‌نظران دراین‌ارتباط است. برای مطالعه این سوال ابتدا اقتصاد و معیارهای شناخت آن بر اساس دیدگاه قرآن و اهل‌بیت و اندیشمندان بزرگ جهان بررسی‌شده است، با توجه به اینکه در اسلام بر شش اصل ضروری توسعه تاکید شده و بر اساس همین اصول از اقتصاد سرمایه‌داری و سوسیالیستی متمایز می‌گردد و درنهایت درزمی نه توسعه اقتصادی از منظر اسلام بحث شده است.
     

    کلیدواژگان: اقتصاد، اقتصاد اسلامی، دین و اقتصاد، فقه، اسلام
  • صبا علوی زاده شیرازی صفحه 213

    در این مقاله ابتدا به مفهوم تربیت که به معنی اتمام و اصلاح، رشد بخش و نمو دادن مرحله به مرحله و ترتیبی تا حد نهایی آن، زیاد کردن، پاکیزه کردن، پرورش دادن و بزرگ کردن آمده است، اشاره شده و همچنین هدف از نگارش این مقاله، ارایه تصویری از تربیت اسلامی به طور کلی نقش الگوی تربیتی والدین با استفاده از دیدگاه امام علی (علیه السلام) در نهج‌البلاغه است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است. نمونه آماری پژوهش شامل 207 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده به صورتی که همه اعضا شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند، صورت گرفته است. ابزار اندازه‌گیری تحقیق، به‌ جز منابع کتابخانه‌ای از قبیل کتب، فصلنامه، مجلات و پایان‌نامه، از پرسشنامه خود ساخته‌شده، به صورت 5 گزینه‌ای لیکرت تنظیم گردیده است که آلفای گزارش شده برای کل پرسشنامه 91/0 گزارش شد. که محقق براساس پرسشنامه مکتوبیان و همکاران تهیه کرده است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها به دو صورت توصیفی و تحلیلی و در قالب آماره «تی» و «ضریب همبستگی» استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که اهتمام والدین به نقش خدا در زندگی و تربیت از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه تاثیر مستقیم داشته و اخلاص در آموزه های دینی والدین با تربیت از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه آنها رابطه معناداری دارد.

    کلیدواژگان: تعلیم و تربیت اسلامی، نهج البلاغه، اهتمام والدین به نقش خدا در زندگی، اخلاص در آموزه های دینی والدین، ساده زیست بودن والدین، امام علی (ع)
  • دکتر زهره نیکویی صفحه 245

    با نزدیک شدن به سنین بالای 30 سالگی، تقریبا دو سوم مردان به تدریج موهای خود را از دست می‌دهند. این آمار با عبور از 50 سالگی بیش از 85 درصد مردان را شامل می‌شود. البته این مشکل تنها در خصوص مردان نیست؛ در حال حاضر نیمی از زنان با مشکلات ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنند. با این تفاسیر قابل درک است که چرا انواع روش‌های ترمیم مو تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است. مو دارای یک قسمت بیرون از پوست به نام”ساقه ” و یک قسمت درون پوستی به نام “ریشه” می‌باشد که هر دو قسمت ساختمان یکسانی دارند،همچنین از ساختمانی لوله‌ای شکل و مشتق از اپیدرم پوست به نام فولیکول بوجود می‌آید. ساقه مو از سه قسمت مغز ، قشر و کوتیکول تشکیل شده است. مغز، در مرکز آن قرار دارد و موهای ظریف فاقد مغز می‌باشند. سلولهای تشکیل دهنده مغز بزرگ بوده و بطور متوسط شاخی می‌شوند. قشرناحیه اطراف مغز مو ضخامت عمده آن را تشکیل می‌دهد و از سلولهای شدیدا شاخی شده و فشرده تشکیل شده است. در این مقاله قصد داریم به بیانی ساده به بررسی و شناسایی ساختار موی انسان و روش های خاص مراقبت و نگهداری از موی سر بپردازیم.

    کلیدواژگان: پیاز مو، فولیکول، مراقبت از موی سر، ساختار مو، ساقه مو، کوتیکول
  • حامد میرزایی صفحه 275

    بر اساس قوانین و مقرارت جاری در نظام پرداخت فعلی کارکنان دولت، عناوین مشخصی از پرداختهای غیر مستمر و همچنین میزان معینی از حقوق ثابت کارکنان همانند افزایش سنواتی، فوق العاده کارانه، فوق العاده اضافه کار و فوق العاده بهره وری براساس ارزشیابی عملکرد کارکنان پرداخت می شود، بر این اساس در این تحقیق بررسی موانع اصل برابری حقوق و مزایای کارکنان دولت در حقوق اداری ایران مورد مطالعه قرار گرفت ، یافته های حاصل از این پژوهش در پاسخ به فرضیه های تحقیق که اولا یکی از موانع موجود در بحث عدم تحقق اصل برابری پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان دولت وجود قوانین مبهم در این زمینه می باشد، که در لایحه مدیریت خدمات کشوری بسیاری از نهادها و دستگاه های دولتی از شمول این قانون مستثنی می باشند، ثانیا قوانین موجود توانایی اجرای پرداخت عادلانه حقوق ومزایای کارکنان راندارند، ثالثا عدم پرداخت عادلانه حقوق ومزایا در میزان انگیزه کارکنان دولت تاثیر گذار بوده است نشان می دهد که که فرضیه های تحقیق هر سه مورد تایید محقق قرار گرفته اند.

    کلیدواژگان: حقوق اداری، اصل برابری حقوق، کارکنان دولت، موانع برابری حقوق و مزایا
  • شیوا رستمی گنج آباد صفحه 323

    به دلیل اینکه امروزه سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی (نفت و گاز) به یکی از عناصر عمده در پیوند دادن اقتصاد داخلی کشورها و بویژه جوامع در حال توسعه با اقتصاد جهانی تبدیل شده و به عنوان عاملی برای انتقال سرمایه، تکنولوژی، تخصص و مدیریت در تقویت حضور این کشورها در اقتصاد و تجارت جهانی نقش بسزایی یافته و این امر موجب شده که رقابتهای اقتصادی برای بهره گیری از فرصتها در جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور ارتقای جایگاه کشورها در اقتصاد جهانی تشدید شود، بررسی حقوقی و شناخت سرمایه گذاری در بخش انرژی امری لازم و غیرقابل انکار به  نظر می رسد. از سویی دولتهای دارنده ذخایر انرژی به جهت ضعف علمی، تکنولوژیکی و مهمتر از همه کمبود سرمایه و مشکلات مالی جهت انجام تحقیقات اکتشافات و بهره برداری از منابع تحت الارضی خود به شرکتهای چند ملیتی و خارجی سرمایه گذار در این زمینه که به لحاظ اقتصادی چه بسا به مراتب قوی تر از دولتهای میزبان سرمایه هستند روی می آورند و مبادرت به عقد قراردادهای گوناگونی در این زمینه ها می نمایند از آنجا که ملیت دو طرف قرارداد متفاوت است و نیز دو طرف به لحاظ موقعیت در جایگاه اقتصادی در تجارت جهانی نابرابرند انعقاد این قراردادها مسایل بیشماری را با خود به همراه می آورد.

    کلیدواژگان: قراردادهای سرمایه گذاری، انرژی، قراداد نفتی، قراردادهای گاز، اقتصاد داخلی و خارجی
  • اکرم فلاحی کیا صفحه 347

    یکی از مهمترین مسایل جوامع امروز بشری در سراسر دنیا مسئله استفاده صحیح تر و موثرتر از فرصتهای آزادی است که افراد در اختیار دارند و این اوقات برای مومنان لحظه های نیایش با معبود و برای عالمیان ساعات تفکر و برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع و برای نوجوانان ساعات خلاقیت می باشد و بسیاری از مردم حتی صاحب نظران به این نتیجه رسیده اند که باید مدارس و موسسه های آموزشی مسیولیت های بیشتر و روشن تری در این باره بر عهده بگیرند تا بهره برداری بهینه از اوقات فراغت در برنامه های دانش آموزان طراحی و گنجانده شود مسئله تنوع نیز امری مهم است و زندگی بدون تنوع خسته کننده می باشد پس تنوع در گذراندن اوقات فراغت باعث ایجاد تنوع در زندگی می گردد و تنوع مانع پدیدآیی افسردگی است با راهنمایی فرزندان به انجام فعالیتهای متنوع زمینه علاقه مندی آنان را به زندگی فراهم آوریم .انگیزه انجام این مقاله بررسی این موضوع است که اوقات فراغت در شرایطی می تواند تاثیر گذاری بیشتری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد . یعنی هر چه اوقات فراغت از نظم و انضباط بیشتری برخوردار باشد تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیشتر خواهد شد .

    کلیدواژگان: اوقات فراغت، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان دبیرستان، برنامه ریزی درسی
  • مستانه فرامرزی فر صفحه 373

    شکی نیست که اینترنت پیشتاز انقلاب صنعتی جدید است و همانند یک رابطه جدید می‌باشد یعنی در ابتدا جذاب و نهایتا نیازمند صرف انرژی و زمان فراوان برای حفظ آن هستیم. دست‌یابی به شبکه جهانی، افراد را با انبوهی از اطلاعات و نشریات الکتریکی روبه‌رو می‌کند که با استفاده از ارتباط سنتی امید دست‌یابی به آن‌ها را نداشته داست. به نظر می‌رسد که اینترنت می‌تواند مورد حسن استفاده و سوءاستفاده به‌صورت اعتیاد به اینترنت قرار بگیرد. عوامل روان‌شناختی فراوانی بر قدرت جذابیت اینترنت را دلالت دارند. اعتیاد، اعتیاد به اینترنت نیز با علایمی اضطراب، افسردگی، کج‌خلقی، بی‌قراری، تفکرهای وسواسی، کناره‌گیری، اختلالات عاطفی و ازهم‌گسیختگی روابط اجتماعی همراه است. از طرفی درعین‌حال که روابط افراد (به‌ویژه نوجوانان و جوانان) در جهان مجازی افزایش می‌یابد، در مقابل از روابط آن‌ها در جهان واقعی کاسته می‌شود و احتمال افت عملکرد آموزشی آنان نیز می‌رود.

    کلیدواژگان: اعتیاد، اعتیاد به اینترنت، روانشناختی شخصیت، علت اعتیاد به اینترنت
  • علی پرندین صفحه 407

    عدالت به عنوان یکی از اساسی ترین آرزوهای بشر مطرح بوده است. اصولا انسان از این که با دیگری در موارد یکسان تفاوت داشته باشد، هراسان است و تعادل را وسیله ای می داند که مانع تفاوت های بی جا می شود. عدل در حقیقت دریچه ای است برای رسیدن به دیگر فضایل همچون: آزادی، دموکراسی و مردم سالاری و...  بنابراین فریاد عدالت خواهی گاه از سوی مردم رنج کشیده و مستضعف و گاه از سوی حکومت ها برای جلب نظر عامه مردم سر داده می شود؛ اگر چه در اجرای آن، توفیق چندانی نیابند. جوامع بشری در راه اجرای عدالت همواره با موانع گوناگونی روبرو بوده و به راهکارهایی برای رفع آن موانع می اندیشند. در این راستا، جامعه اسلامی رهنمودهای خود را در قرآن کتاب الهی و کلام ماثور ائمه اطهار (علیهم السلام) جستجو می نماید، قرآن کریم صریحا یا طی اشاراتی مواردی را راجع به موانع اجرای عدالت ذکر نموده است که می توان با شرح و تبیین آیات مربوطه به نظر گاه این کتاب الهی در مورد موانع اجرای عدالت دست یافت.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، نهج البلاغه، عدل، عدالت اجتماعی، ظلم، بی عدالتی
  • اکرم فلاحی کیا صفحه 443

    آموزش ضمن خدمت سنتی و لزوم تجدید ساختار آموزشی کارکنان امری است که عموما با انقلاب صنعتی پا گرفت و پس از آن توسعه یافت. مرتبه اصلی توجه به آموزش نیروی انسانی از زمان موج پیشرفت‌های عظیم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شکل گرفت. اگرچه ریشه آن در دهه‌ها و قرون قبل نیز یافت می شود. در مجموع باید گفت: آموزش ضمن‌خدمت در قرن بیستم و در بسیاری از ممالک توسعه یافته شکل گرفته، در نیمه دوم نیز نهادینه شد. پیشرفت و بالندگی هر کشوری به انسان‌های آن کشور بستگی دارد و پیشرفت همه‌جانبه بدون داشتن انسان‌هایی فرهیخته و نیروی انسانی کارامد و با دانش ممکن نیست. بنابراین یکی از عوامل مهم  توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترش همه‌جانبه آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد می‌باشد. تحولات فزاینده در زمینه دانش و تکنولوژی، نیازهای آموزشی جدیدی را برای مشاغل مختلف به وجود می‌آورد که تحصیلات رسمی و دانشگاهی به تنهایی پاسخگو نبوده و در نتیجه به انواع دیگرآموزش از جمله آموزش ضمن خدمت نیاز می‌باشد. آموزش ضمن خدمت در حقیقت دانش جدیدی را در سبد آموزش‌های قبلی دانش‌آموختگان قرار داده و آنان را به همراه پیشرفت علوم و فنون پیش می‌برد. توسعه آموزش‌ها در بهبود کیفیت نظام آموزشی اثر مطلوب خود را به جای می گذارد. از طرف دیگر آموزش معلمان به عنوان کلید طلایی توسعه یکی از عوامل اصلی و ارکان مهمی است که آموزش‌و‌پرورش و در یک کلمه «کشور» را به پویایی و نهایت کارایی و اثربخشی می‌رساند.

    کلیدواژگان: آموزش ضمن خدمت، معلمان، توانمندسازی معلمان، آموزش الکترونیکی
  • محمدرضا روشن سروستانی صفحه 467

    گاهی اوقات از SSC Supply Chain Managemen Sustainable (به معنای در نظر گرفتن همزمان عملکرد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی)(یا مدیریت زنجیره تامین پایدار) به عنوان مدیریت زنجیره تامین حلقه-بسته یا مدیریت زنجیره تامین سبز تعبیر می‌شود. زنجیره تامین حلقه-بسته آن دسته از زنجیره‌های تامینی هستند که در آن از اقلام، زمانی که آن‌ها دیگر مطلوب نیستند یا دیگر نمی‌توانند مورد استفاده قرار گیرند مراقبت می‌شود. زنجیره تامین حلقه بسته متشکل از یک زنجیره رو به جلو و یک زنجیره تامین معکوس می‌باشد. در ساختار رو به جلو شبکه شامل سه سطح تامین کنندگان، کارخانه‌ها و مراکز توزیع و در برگشت شامل سه سطح مراکز جمع آوری، تعمیر و اسقاط است. در زنجیره رو به جلو مواد خام به محصولات جدید تبدیل و توزیع شده و به وسیله مشتریان استفاده می‌شود. در زنجیره تامین معکوس، محصولات مصرف شده بازیافت و مجددا استفاده، تعمیر یا ساخته می‌شوند (سیمپسون و همکاران، 2007(هدف اصلی زنجیره تامین حلقه-بسته افزایش حداکثر سود آوری اقتصادی از محصولاتی است که دوره عمرشان به پایان رسیده است در حالی که SSCM نیازمند هماهنگی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌باشد. در این تحقیق (ارایه یک مدل ریاضی و برنامه ریزی ریاضیاتی قطعی زنجیره تامین مستقیم ومعکوس چند محصولی همراه با مراکز تامین کننده) مدلی منسجم از شبکه لجستیکی مستقیم / معکوس  )حلقه بسته(به صورت یکپارچه و به منظور جلوگیری از زیر بهینگی  ناشی از طراحی های جداگانه فرایندهای رو به جلو و بازگشتی برای محصولات دارای کیفیت به همراه ویژگی های مختلف و با یک ساختار منظم ارایه می شود. رشد جمعیت و افزایش گسترده مصرف در دنیا ، شبکه های زنجیره تامین به شبکه های بسیار بزرگی تغییر شکل داده اند و تمام اجزای مربوط به این شبکه های عظیم سبب ایجاد مشکلات جدی زیست محیطی شده اند. مدیریت زنجیره تامین پایدار در زمره مباحث جدید و نوظهور در عرصه تولید و عملیات است. شرکت ها باید با بکارگیری زنجیره تامین پایدار نسبت به بهبود عملکرد زیست محیطی و اجتماعی در کنار عملکرد اقتصادی اهتمام ورزندزنجیره تامین، یکی از مهمترین دغدغه های بسیاری از دولت هاست چه بسا هر محصول حین استفاده و سپری نمودن دوره عمر باید بازیافت یا منهدم یا جهت استفاده مجدد به زنجیره تامین بازگردد ، در این تحقیق سعی ما بر آن است که یک مدل برنامه ریزی ریاضی  زنجیره تامین  مستقیم و معکوس شامل مراکز تامین کننده ، تولید، توزیع و جمع آوری ، مشتری ، بازیافت و انهدام بسط و توسعه داده و تابع هدف این مدل ریاضی به قسمی است که کل هزینه زنجیره تامین از تولید تا توزیع و بازیافت یا انهدام حد اقل گردد. در این مدلسازی ریاضی همچنین یک مقدار جریمه جهت براورده نشدن سفارشات مشتریان در نظر گرفتیم همچنین همراه با کاهش کل هزینه زنجیره تامین سبز به دنبال مکان یابی تسهیلات تولید و انهدام به قسمی که  کل هزینه زنجیره تامین کمینه گردد می باشیم .

    کلیدواژگان: زنجیره تامین مستقیم و معکوس، زنجیره تامین، مدلسازی ریاضی زنجیره تامین سبز، زنجیره تامین حلقه بسته، بهینه سازی چند هدفه، برنامه ریاضیاتی چندهدفه، برنامه ریزی ریاضیاتی قطعی، رویکردهای حل مسایل احتمای چندهدفه، مدیریت زنجیره تامین یکپارچه مستقیم و معکوس پایدار