فهرست مطالب

نشریه تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری
سال پانزدهم شماره 4 (پیاپی 42، زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهرا بختیاری، محسن ایزانلو*، غلامعلی سیفی زیناب، منصور امینی صفحات 12-30
    در بیمه های اموال یا مسوولیت، بیمه گذار ممکن است برای خطر واحد، موضوع واحد و مدت زمان واحد بیش از یک بیمه نامه اخذ کند و به موجب همه آنها مطالبه خسارت نماید، این نوع بیمه، بیمه مضاعف نامیده می شود. در نظام حقوقی کامن لا، اینکه بیمه گذار چند بیمه نامه اخذ کند، کاملا قانونی است اما به موجب قانون بیمه ایران، بیمه مضاعف به دلیل تقابل آن با اصل منع دارا شدن غیر عادلانه و اصل غرامت و حسن نیت منع شده است. در نظام کامن لا در قراردادهای بیمه، شروطی مانند شرط فرار، شرط تناسب و شرط مازاد درج می شود، که در صورت وجود بیمه نامه دیگر، دریافت خسارت را محدود کند، علت درج این شروط در قراردادها، جلوگیری از تقلب و دارا شدن ناعادلانه بیمه گذار است که در نتیجه باعث می شود، بیمه گذار نتواند بیش از خساراتی را که متحمل شده دریافت کند. در مواردی که بیمه گران مطابق شروط قراردادی، مسوولیت خود را در پرداخت مستثنی یا محدود می کنند، بیمه گذار حق دارد، مازاد حق بیمه ای را که فراتر از میزان مسوولیت نهایی هر بیمه گر پرداخته است، در موارد بیمه مضاعف مسترد کند.
    کلیدواژگان: بیمه مضاعف، شرط فرار، شرط مازاد، شرط تناسب، استرداد حق بیمه
  • اصغر حقیقی، مسعود نادریان جهرمی*، یونس محمدزاده، اصغر نیک سرشت صفحات 31-58

    حقوق ورزشی مجموعه قواعدی است که از نهادها و سازمان های ورزشی و یا مرتبط با ورزش، جهت تنظیم رفتارهای مجموعه منابع انسانی در ورزش (ورزشکاران، تماشاگران، نیروهای متخصص مانند مربیان و داوران و همه کارگزاران ورزش) تدوین و در محیط های ورزشی اعمال می شود. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل میزان آگاهی های حقوقی از شاخص های مسیولیت های مدنی مدیران در زمینه فعالیت های ورزشی در استان فارس در سال 1397بود. پژوهش از نوع تحقیقات زمینه ای- پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری کلیه مدیران و اعضای هییت های ورزشی بودند که بر اساس جدول مورگان، 400 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که به روش آزمون- آزمون مجدد، پایایی آن با ضریب 86/0 تایید شد. نتایج نشان داد بین میزان آگاهی های حقوقی از شاخص های مسیولیت مدنی و میزان توانمندی های علمی تخصصی مدیران و اعضای هییت های ورزشی ارتباط معنی داری وجود دارد همچنین بین دیدگاه زنان و مردان در آگاهی از شاخص های مسیولیت های مدنی تفاوت معناداری وجود داشت. در خصوص سابقه خدمت نیز بین دیدگاه مدیران تفاوت معناداری وجود داشت. بدین معنا که مدیرانی که دارای سابقه خدمت بالاتر بودند به آگاهی های حقوقی اشراف بیشتری داشتند.

    کلیدواژگان: مسئولیت مدنی، مدیران ورزشی، فعالیت ورزشی، آگاهی های حقوقی
  • هادی رهبری، علی صفاری*، سید مصطفی محقق داماد، محمد آشوری، محمدعلی مهدوی ثابت صفحات 59-78

    یکی ازموانع تحقق جرم و مسیولیت کیفری، وجود شبهات حکمی و موضوعی نزد متهم ونیزشبهات قاضی دراحراز وقوع جرم است. این امر که در حقوق اسلامی تحت عنوان قاعده درا از آن یاد می شود به این معنا است که چنانچه مرتکب نسبت به حکم یا موضوع جرم دچار شبهه گردد و یا قاضی در احراز وقوع جرم و انتساب آن به متهم دچار شک و شبهه شود، مسیولیت کیفری ونیز صدور حکم مجازات منتفی خواهد بود. در این مقاله سعی شده تا جایگاه این نهاد ونیز ظرفیت ها و کارکردهای آن درنظام کیفری ایران و معادل آن درحقوق کیفری آمریکا به همراه نقاط اشتراک وتفاوت آن مورد بررسی قرارگیرد. از سوی دیگر به جهت روشن تر شدن جایگاه ومجاری شبهات متهم و قاضی، نسبت و تعامل این مفهوم با اصول کیفری مشابه نظیر برایت و تفسیر به نفع متهم که ازیکدیگر متمایز می باشند، با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای، مورد تحلیل و نقدقرار گرفته است. هدف ازتالیف این مقاله بازشناسی مفهوم شبهات وآثار آن با رویکرد تطبیقی است تا از رهگذر این شناخت، پاره ای ازنقص ها و خلاء های موجود درنظام کیفری ایران مرتفع گردد و مقررات جزایی دراین حوزه مورد اصلاح قرارگیرد.

    کلیدواژگان: قاعده درا، شبهه حکمی، شبهه موضوعی، سقوط مجازات، مسئولیت کیفری
  • حلیمه خلیلی، رضا سلطانی*، محمود جلالی صفحات 79-100

    هدف کشورها از ایجاد مناطق آزاد تجاری، ارتباط بیشتر با تجارت بین المللی می باشد، در واقع کشورها با انگیزه رشد و توسعه اقتصادی و با توجه به منابع محدود داخلی، به دنبال افزایش تعاملات تجاری موجود از طریق ایجاد این مناطق و با اعطای تسهیلات گوناگون به سرمایه گذاران خارجی می باشند.امروزه بیشترین حجم تجارت جهانی توسط کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی انجام می گیرد و این سازمان با استفاده از موافقت نامه های تجاری در موضوعات مختلف به سیاست گذاری و وضع مقررات در عرصه تجارت بین الملل می پردازد، مقررات سازمان تجارت جهانی دربردارنده اصول ثابتی است که اساس بازرگانی بین المللی موردنظر این سازمان و ریشه و پایه کلیه موافقت نامه های سازمان مذکور می باشد. اصولی همچون، آزادسازی تجاری، اصل عدم تبعیض، تجارت منصفانه و شفافیت و قابلیت پیش بینی مقررات موجود. با بررسی مقررات مرتبط با سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری ایران و انطباق با اصول حاکم بر سازمان تجارت جهانی، اهداف مناطق آزاد تجاری با سازمان مذکور در راستای افزایش رفاه، اشتغال زایی و زندگی بهتر و توسعه اقتصادی هم جهت به نظر می رسد، البته مشابهت تمام و کامل میان مقررات مناطق آزاد تجاری و اصول حاکم بر سازمان تجارت جهانی وجود ندارد، اما آزادی سرمایه گذاری خارجی بدون محدودیت در میزانسرمایه گذاری،کاهش تشریفات اخذ مجوز، حذف موانع عوارض گمرکی از جمله موارد انطباق مقررات مناطق با اصول حاکم بر سازمان مذکور می تواند باشد

    کلیدواژگان: منطقه آزاد تجاری، سازمان تجارت جهانی، اصل آزادسازی تجاری، اصل عدم تبعیض، تجارت منصفانه
  • شکرالله نیکوند*، شبنم بشیر تاش صفحات 101-116

    مهریه مالی است که به حکم قانون به مناسبت ازدواج از طرف مرد به زوجه تعلق می گیرد و به منظور حمایت از زن و حفظ ارزش و احترام اوست و نباید در مفهوم و طرز استفاده از آن مورد سوء استفاده قرار گیرد. بطور معقول انواع مختلف مهریه که بوسیله زوجین و یا توسط قانونگذار تعیین می شود باید با وضع مالی زوج هماهنگ بوده و در توان پرداخت او باشد. در مهریه ای که هنگام عقد با تراضی تعیین می شود، زوج باید به اندازه توان مالی خود مهریه را بپذیرد. در صورت عدم تعیین مهر هنگام عقد، فرض بر این است که زوج هم شان خود در بیشتر امور را انتخاب کرده و مقدار مهریه باید در توان مالی او باشد. در خصوص حق امتناع زوجه از تمکین برای دریافت مهریه نیز باید وضع مشخص مالی زوج، که مورد موافقت زوجه بوده، در نظر گرفته شود و چنانچه زوج توان پرداخت مهریه را نداشته باشد می توان حق امتناع زوجه را به استناد وجود شرط ضمنی ساقط شده دانست. حق حبس برای زوجه را باید کلا استثنایی دانست و در موارد تردید، دایره شمول آن را محدود و تفسیر مضیق نمود.

    کلیدواژگان: انواع مهریه، تمکین، حق حبس، وضع مالی زوج
  • سلمان نصراللهی، محمدرضا کاظمی* صفحات 117-133

    جری همواره یکی از مباحث مناقشه برانگیزی است که ساحت جرم انگاری را در حوزه فلسفه حقوق کیفری درگیر خود نموده و از سوی دیگر به طور ظریفی با فلسفه اخلاق، فقه، اصول و کلام مرتبط شده است. در حقوق کیفری از تجری به عنوان جرم محال یاد می شود که البته جرم انگاری آن با چالشهای غامضی روبه رو است. این مقاله ضمن جستارگشایی این موضوع به طور شفاف درصدد پاسخ به این سیوالات است: اولا؛ آیا اثبات مجازات برای متجری متوقف بر اثبات قبح فعلی و فاعلی تجری است؟ ثانیا: ماهیت حقوقی جرم محال چیست و ثالثا: آیا جرم انگاری تجری توجیه پذیر است؟ رهیافت حاصل آن است که در قبح فاعلی تجری هیچ شکی نیست و بر فرض اثبات قبح فعلی تجری، اثبات استحقاق مجازات متجری مشکل است بنابراین جرم انگاری تجری به عنوان یک قاعده بر مبنای اخلاق دینی توجیه پذیر نیست. افزون بر این، واقعیت جرم انگاری در تجری حاکی از آن است که قانون مجازات اسلامی 1392 با یک رویکرد اخلاق گرایانه درصدد دفاع حداکثری از سرزنش اخلاقی بوده است و این در حالی است که بر اساس اخلاق دینی دفاع از جرم انگاری جرم محال به عنوان یک قاعده توجیه پذیر نیست.

    کلیدواژگان: تجری، جرم محال، جرم انگاری، متجری
  • حسین ولیپوری، سید ابراهیم موسوی*، فیروز احمدی صفحات 135-154

    طبق قواعد کلی مستودع مسیول تلف یا نقص مال امانی نیست مگر در صورت تعدی و تفریط، مساله ای که در این باب قابل تامل است این است که آیا ضامن نبودن امین یک حکم قابل تغییر است و می توان شرط ضمان و تشدید مسیولیت بر مستودع نمود؟ تبیین وضعیت چنین، شرطی با توجه به اهمیت و کاربردی بودن نهاد امانت در روابط اجتماعی، لازم و ضروری است.برخی شرط مذکور را به سبب مخالفت آن با مقتضای ذات عقد ودیعه باطل و مبطل عقد دانسته و برخی نیز به سبب نامشروع بودن شرط یادشده یا مخالفت آن با کتاب و سنت آن را باطل اما غیر مبطل دانسته اند. به نظر می رسد مقتضای ذات عقد ودیعه ایجاد تعهد برای نگهداری مال مورد ودیعه توسط امین است و در نتیجه ضامن بودن امین خلاف مقتضای ودیعه نیست اما از آنجا که امانت از عقود مجانی و مبتنی بر احسان است ممکن است به سبب برهم خوردن توازن و تعادل بین حقوق و تعهدات طرفین توسط شرط مذکور، در موردی که در مقابل تعهد امین به نگهداری از مال ودیعه عوضی تعیین نشده است، در صحت آن تردید نمود.

    کلیدواژگان: امانت، مسئولیت، مستودع، شرط ضمان
  • سید محمد فرخ رضا شفیعی، سلمان کونانی*، سمیرا گلخندان صفحات 155-176

    حقوق اساسی ملت که ذاتی جهان شمول و انسانیت مدار دارند، مبنای تحقق لیبرالیسم حقوقی در جامعه است و صیانت از آن، یکی از آرمان های نظام های حقوقی مختلف است. تعرض به این حقوق، مانع ایفای نقش حکومت در جامعه و تبعا دور شدن از ارزش عدالت خواهی و آسایش اجتماعی می باشد. ابزار اصلی حمایت از این حقوق بطور تاریخی در محیط حقوق کیفری و سیاست جنایی جستجو می شود تا از میان تدابیر برخاسته از علوم جنایی، علاوه بر پرهیز از جرم انگاری تهاجمی یا حداکثری، با اتخاذ یک سیاست جنایی مشارکتی (مبتنی بر قدرت متوازن مردم و نهادهای دولتی) کاراترین روش و ابزار حمایتی را ایجاد نماید. این نوشتار با تمرکز بر کارکرد و کیفیت ایفای نقش حمایتی نظام سیاست جنایی حاکم بر جامعه در این حوزه، سعی دارد الگویی کارآمد و مبتنی بر حضور و مداخله توامان و متوازن حکومت و جامعه مدنی در راستای تنسیق وتحکیم هرچه بیشتر حقوق اساسی ملت معرفی نماید.

    کلیدواژگان: حقوق اساسی ملت، سیاست جنایی، ابزار و روش، دولت، جامعه مدنی
|
  • Asghar Haghighi, Masoud Nadarian Jahromi, Younes Mohammadzadeh, Asghar Nick Saresht Pages 31-58

    Sports rights are a set of rules that are developed by sporting or sporting organizations and organizations to regulate the behaviors of human resources (athletes, spectators, profetionals people, coaches and referees) in sport and apply in sports settings. The purpose of this research was to analyze the amount of legal awareness among the managers of civil liability indicators in sport activities in Fars province in 2019. The research was a field survey-field survey. The statistical population was all managers and staff members. Based on Morgan's table, 400 individuals were selected using stratified random sampling. Data was collected by a researcher-made questionnaire. The test-retest method confirmed its reliability with a coefficient of 0.86. The results showed that there is a significant relationship between the level of legal awareness of civil liability indices and the level of scientific competency of managers of sports boards. Also, there was a significant difference between the views of women and men on knowledge of civil liability indicators (p < 0.05) regarding the service record, there was a significant difference between managers' viewpoints (p ≤ 0.001). That is, managers with a higher record of service have a greater awareness of legal awareness.

    Keywords: civil responsibility, sports managers, sports activities, legal awareness
  • Halimeh Khalili, Reza Soltani, Mahmood Jalali Pages 79-100

    The goal of the countries to create free trade zones is to be more in line with international trade, in fact countries with economic growth and development incentives, with limited domestic resources, seeking to increase existing trade interactions by establishing these zones and by providing various facilities. To foreign investors. Today, most WTO trade is done by WTO member states, and it uses trade agreements to deal with international trade policy and regulation on a wide range of topics, including WTO rules that contain consistent principles. It is the basis of the international business of this organization and the root of all such agreements. Principles such as trade liberalization, the principle of non- discrimination, fair trade and the transparency and predictability of existing regulations. By examining the rules governing investment in Iran's free trade zones and complying with the principles of the World Trade Organization, the goals of the free trade zones with the organization are aimed at enha ncing prosperity, employment and a better life and economic development. There is no perfect link between free trade area regulations and WTO principles, but freedom of foreign investment without limitation on investment, reduction of formalities, removal of customs duties barriers, including compliance with the rules of the WTO. Can be .

    Keywords: Free Trade Area, World Trade Organization, Trade Liberalization Principle, Non-Discrimination Principle, Fair Trade
  • Hossein Valipoori, seyed ebrahim moosavi, Firouz Ahmadi Pages 135-154

    According to the general rules, the trustee is not liable for loss or defect of the deposit except in cases of abuse and neglect. The question that remains to be addressed is whether the non-guarantee of a trustee is a changeable sentence and can the condition of imprisonment and increased liability of the trustee? An explanation of such a condition is necessary regarding the importance and practicality of the trust entity in social relations. Some consider the above condition asvoid and invalid because of its opposition to the contract nature,and some also because of the illegality of the said condition or, its opposition to the book and its tradition consider it as void but not invalid. It seems that the nature of the contractof deposit is the obligation to secure the deposit by the trustee and thus the guarantor is not contrary to the nature of deposit but since the trust is one of possessioncontracts on the basis of beneficence due to disturbing the balance between the rights and obligations of the parties according to the abovecondition, the validity would be in doubt in the case no substitute has been determined versus the obligation of the trustee to maintain the deposit.

    Keywords: Trust, liability, trustee, warranty condition