فهرست مطالب

مطالعات پیشگیری از جرم - پیاپی 64 (پاییز 1401)

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 64 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/02
  • تعداد عناوین: 12
|
  • یوسف الماسی، اکبر وروایی، مسعود قاسمی، ساسان رضایی فرد صفحات 1-19

    با توجه به افزایش روزافزون پدیده بزه دیدگی دوران کودکی و اینکه سهم قابل توجهی از موارد جرایم علیه کودکان نتیجه تکرار چرخه کودک آزاری است؛ ضروری است تا در مورد دلایل کودک آزای توسط آزاردیدگان و بزه دیدگان سابق؛ تحلیل جرم شناسانه صورت گیرد؛ نکته ای که وجود دارد به طور طبیعی انتظار می رود که شخصی که خود طعم آزار شدن توسط دیگران را چشیده است باید به خوبی با زشتی این کار آشنا شود و نباید آن را در مورد دیگران تکرار کند؛ اما واقعیت چیزی دیگری است که بزه دیدگی در دوران کودکی نسبت به جرایم خشن بر بزهکاری دوران بزرگسالی تاثیر مثبت دارد. با ارایه راهکارهایی در قالب پیشگیری کیفری از طریق جرم انگاری حمایتی و کیفرگزینی حمایتی و پیشگیری غیرکیفری از طریق شناسایی کودکان مستعد بزه دیدگی و مراقبت از آ ن ها و ایجاد خط تلفنی ویژه برای اعلام کودک آزاری، روان درمانی و ارایه تدابیر بازپروی و بازتوانی کودک آزار دیده و آگاه سازی و آموزش به خانواده ها می توان امیدوار بود که شیوع این پدیده کاهش یافته و کودکان سالم امروز، فردایی بهتر را برای ایران رقم بزنند.

    کلیدواژگان: بزه دیدگی دوران کودکی، جرایم خشن بزرگسالان، پیشگیری کیفری، پیشگیری غیرکیفری، بازتوانی کودکان آزار دیده
  • علیرضا مشهدی زاده صفحات 21-39
    زمینه و هدف

    به همان میزان که بانک ها می توانند نقش سازنده ای در اقتصاد یک کشور داشته باشند، عملکرد نامطلوب آنان هم می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر نظام اقتصادی یک کشور داشته باشد. یکی از عواملی که موجب عملکرد نامطلوب بانک ها در عرصه اقتصاد یک کشور می شود، وقوع جرایم و تخلفات گسترده بانکی است که اغلب در نتیجه فقدان سازوکارهای موثر نظارتی در بانک ها اتفاق می افتند. این مقاله با هدف راهکارهای کاربردی در زمینه پیشگیری اجتماعی و پیشگیری وضعی از بزهکاری بانکی ارایه شده است.

    روش

    پژوهش حاضر به صورت روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    مقابله با مصادیق متعدد بزهکاری بانکی، از دو طریق جرم انگاری و وضع مجازات برای این رفتار غیرقانونی (پیشگیری کیفری) و نیز راهکارهای غیرکیفری (پیشگیری غیرکیفری) از وقوع آن صورت می گیرد. پیشگیری کیفری باید به عنوان آخرین راهکار استفاده شود، از این رو مقوله جرم شناسی پیشگیرانه (پیشگیری غیرکیفری) از بزهکاری های بانکی حایز اهمیت است، زیرا که حجم و پیچیدگی این گونه جرایم بگونه ای است که در سیستم قضایی و آیین دادرسی کیفری فعلی امکان رسیدگی دقیق و منطبق بر عدالت، عملا میسر نمی باشد. مهم ترین راهکارهای پیشگیری اجتماعی از بزهکاری بانکی مواردی نظیر افزایش آموزش و ارتقاء آگاهی های عمومی، تدوین کدهای رفتاری و منشورهای اخلاقی، ارتقاء مشارکت مدنی، تجهیز رسانه ای برای آموزش مردم و شایسته سالاری است و عمده ترین راهکارهای پیشگیری وضعی از بزهکاری بانکی مواردی نظیر شفاف سازی، کنترل و نظارت و استفاده از امضای دیجیتال می باشد.

    کلیدواژگان: مشارکت مدنی، تجهیز رسانه ای، شایسته سالاری، شفاف سازی، کنترل و نظارت
  • محمد قنبری، فاطمه قنبری صفحات 41-59
    زمینه و هدف

    خانواده درمانی یک برنامه در دنیای امروزی برای درمان مشکلات و اختلالات عمده رفتاری است و این فرایند برنامه درمان کوتاه مدت خانواده و یک کار گروهی است. بنابراین این پژوهش با هدف نقش راهبردهای خانواده درمانی در پیشگیری از اعتیاد؛ مورد مطالعه خانواده های دارای فرزند معتاد در شهر کرج انجام شده است.

    روش

    این پژوهش از نوع کمی و با رهیافت توصیفی و تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خانوارهای دارای فرزند معتاد هستند که تعداد 125 نفر از آنها در راهبردهای خانواده درمانی مراکز مشاوره مشارکت داشته اند. پرسشنامه پژوهش نیز به صورت محقق ساخته طراحی شده که روایی صوری آن توسط اساتید فن و پایایی آن با کمک نرم افزار SPSS و آزمون الفای کرونباخ با ضریب بالای 7/0 مورد تایید قرار گرفت. آزمون های آماری نیز با استفاده از ضرایب رگرسیون پیرسون انجام شده است.

    نتایج

    فرایند خانواده درمانی ضمن داشتن فواید و کاربردهای فراوانی برای خانواده در یک دیدگاه راهبردی موثر باعث کنترل اعتیاد در خانواده می شود.

    کلیدواژگان: خانواده درمانی، روان درمانی، راهبردهای درمانی، خانواده
  • علیرضا شمشیری صفحات 61-77
    زمینه و هدف

    اطفال، همواره در جامعه، آسیب پذیر هستند و نیاز به حمایت از طرف والدین و جامعه دارند. تکلیف والدین به برآوردن نیازهای اطفال و نوجوانان و نگهداری از آنان به طور کلی، تحت واژه حضانت مطرح بوده و حضانت در معنای عام کلمه عبارت است از سرپرستی و نگهداری صغیر که قیم نیز می تواند حضانت را برعهده گیرد. در رابطه با حضانت، جرایمی ممکن است به وقوع بپیوندد که عبارتند از: عدم انجام وظیفه حضانت، ممانعت از تحصیل فرزند و عدم تهیه وسایل تحصیل فرزند، ممانعت از ملاقات طفل با یکی از والدین و...؛ از این رو، اطفال تحت حضانت به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه، نیازمند یک سیاست کیفری افتراقی و خاص هستند. در این پژوهش با محوریت قرار دادن ازداوج سرپرست با فرزندخوانده، به نقد و ارزیابی پیشگیری کیفری در قبال جرایم علیه اطفال تحت حضانت پرداخته شده است.

    روش

    پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    ارزیابی قوانین و مقررات ایران، حاکی از این است که در مقابله با جرایم علیه اطفال، رویکرد پیشگیری کیفری نسبت به اشخاص عادی با اشخاصی که مسیولیت سرپرست کودک را دارند، هنگامی که جرم علیه آنها انجام می شود، یکسان است و همچنین با وجود مقرراتی نظیر مجاز دانستن ازدواج سرپرست با فرزندخوانده در صورت صلاحدید دادگاه و تفسیر موسع از تنبیه کودکان تحت حضانت به عنوان ضرورت تربیت آنان و سوء استفاده های فراوانی که از قوانین موجود می شود؛ پیشگیری کیفری موثری در قبال جرایم علیه اطفال تحت حضانت صورت نگرفته و در این زمینه نیازمند یک سیاست جنایی افتراقی و ویژه است.

    کلیدواژگان: ازدواج، فرزندخوانده، پیشگیری کیفری، جرائم علیه اطفال، کودک آزاری
  • بهاره شفیعی، محمد رضازاده سلطان آباد، غزاله حاجی عظیمی صفحات 79-98
    زمینه و هدف

    زندگی های اجتماعی، با سبک های متفاوت زندگی شناخته و تعریف می شوند. در ایران دو رویکرد کلی به سبک زندگی وجود دارد که عمدتا از آن ها به عنوان سبک زندگی غربی یا سبک زندگی اسلامی یاد می شود. آنچه در زمینه سبک زندگی مهم است، پیامدهای ناشی از این سبک زندگی است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک زندگی با تاکید بر سبک زندگی اسلامی در پیشگیری از گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان در شهر تهران می باشد.

    روش

    این پژوهش با رویکرد کمی و به شیوه پیمایشی انجام شده است و ضمن به کارگیری ادبیات نظری موجود، متغیرهای اصلی پژوهش شاخص سازی شده اند. نمونه پژوهش شامل 390 نفر از نوجوانان 15 تا 19 ساله ساکن تهران هستند که بر اساس فرمول کوکران برآورد شده و روش نمونه گیری برای دستیابی به نمونه پژوهشی معرف، نمونه گیری سهمیه ای بوده و داده های گردآوری شده به کمک نرم افزار های Spss و Amos Graphics تحلیل شده اند.

    یافته ها و نتایج

    یافته های حاصل از آزمون مدل نشان داد که سبک زندگی اسلامی با ضریب (40/0) اثر مستقیم و معناداری بر پیشگیری از گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان دارد و این سبک زندگی نوعی کنترل کننده گرایش به رفتارهای پر خطر است و باعث پیشگیری از بروز این رفتارها در بین نوجوانان می شود. اما سبک زندگی غربی با توجه به پایین بودن ضریب آن (02/0)، نتوانسته تاثیر معناداری بر گرایش به رفتارهای پر خطر داشته باشد. نتایج میدانی این پژوهش نشان داد که از میان دو نوع سبک زندگی موجود در جامعه ایران، سبک زندگی اسلامی اثر معناداری در پیشگیری از گرایش به رفتارهای پرخطر دارد. به عبارت دیگر هرچقدر نوجوانان دارای الگوهای سبک زندگی از نوع اسلامی باشند، احتمال گرایش آن ها به رفتارهای پرخطر کم تر است.

    کلیدواژگان: رفتارهای پرخطر، سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی غربی، نوجوانان، شهر تهران
  • مجتبی لطفی خاچک، مظاهر خواجوند، محمدرضا آرامش صفحات 99-114
    زمینه و هدف

    حاشیه نشینی عنصر انکارناپذیر همه شهرهای بزرگ و مدرن جهان است؛ هرچند کمیت و کیفیت آن در جوامع مختلف متغیر است، اما در ایران حاشیه نشینی در نتیجه افزایش بی رویه مهاجرت ها، مسایل و آسیب های اجتماعی بالایی دارد. پیامد گسترش شهرنشینی سریع در ایران، پیدایش شهرهای بزرگ و ایجاد محله های حاشیه نشین با بافت نابسامان و مسکن نابهنجار است که ساکنان آن معمولا مهاجران روستایی یا قشرهای کم درآمد شهری هستند که به مشاغل کاذب و حاشیه ای می پردازند و پیامدهای نامطلوبی برای نظام اجتماعی دارد.

    روش

    پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری نیز شامل همه شهروندان حاشیه نشین شهر کرج بوده و حجم نمونه به کمک فرمول کوکران به تعداد 384 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری نیز به روش خوشه ای تصادفی انجام شده و آزمون فرضیات با روش های همبستگی صورت گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    یافته های حاصل از تجریه و تحلیل فرضیات نشان داد که مولفه های میزان سرقت با ضریب همبستگی (363/0=r)، روی آوری به مشاغل کاذب با ضریب همبستگی (493/0=r)، میزان نزاع با ضریب همبستگی (505/0=r)، میزان فساد اخلاقی با ضریب همبستگی (411/0=r) و میزان از خودبیگانگی با ضریب همبستگی (328/0=r)، با میزان مهاجرت رابطه مستقیم و معناداری دارند. در نتیجه، میزان مهاجرت در مناطق حاشیه نشین، ضمن افزایش پدیده حاشیه نشینی، به افزایش آسیب های اجتماعی دامن می زند. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که پدیده مهاجرت به طور معناداری وابسته به متغیرهای فوق است.

    کلیدواژگان: مهاجرت، حاشیه نشینی، جرم، آسیب های اجتماعی، کرج
  • صیاد درویشی، مهدی معصوم بیگی، نوربخش صانعی صفحات 115-140
    زمینه و هدف

    در عصر حاضر موضوع امنیت و مشارکت با پلیس در جامعه شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پژوهش حاضر با هدف مدل سازی معادلات ساختاری تاثیر مشارکت مردمی در اثربخشی پیشگیری از نزاع دسته جمعی شهر اصفهان انجام شده است.

    روش شناسی

    پژوهش حاضر از لحاظ رویکرد تحقیق کمی و از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی است.جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان پلیس پیشگیری شهرستان اصفهان می باشد که حجم نمونه بصورت تصادقی ساده طبقه ای به تعداد 230 نفر تعیین گردید. برای اندازه گیری متغیر مشارکت مستقیم، مشارکت غیر مستقیم و اثر بخشی پیشگیری از نزاع دسته جمعی از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مبانی نظری بهره گرفته شد. پایایی ابزار به وسیله ی آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. داده های با استفاده از آزمون های آماری و مدل سازی معادلات ساختاری در بسته نرم افزار آماری24spss - و SmartPls تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد که در جامعه مورد مطالعه بین مشارکت های مردمی با اثربخشی پیشگیری از نزاع دسته جمعی رابطه مثبت و معنی داری معادل537/0 دارد. همچنین ضریب تعیین حاصل شده برابر با 935/0 و ضریب تعیین تعدیل یافته برابر با 893./. گزارش شده است؛ /≥p از متغیر اثربخشی پیشگیری از نزاع د .

    نتیجه گیری

    نتایج حاکیست که بین وضعیت متغیرهای تحقیق در دو وضعیت موجود و مطلوب تفاوت در سطح معناداری (000/0=S) وجود داشته و در همه متغیرها، مقدار میانگین وضعیت مطلوب بالاتر از میانگین وضعیت موجود بوده است.

    کلیدواژگان: مشارکت مردمی، مشارکت مستقیم، مشارکت غیر مستقیم اثربخشی پیشگیری، نزاع دسته جمعی، شهر اصفهان
  • ولی شیرپور صفحات 141-158
    زمینه و هدف

    خودکشی یکی از ده علت مرگ‌ومیر در دنیا محسوب می شود و هم‌چنین، یک معضل عمده در بهداشت و سلامت اجتماعی می‌باشد که هزینه‌های سنگینی را به جوامع تحمیل می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی علل و زمینه‌های اقدام به خودکشی در شهرستان پارس‌آباد و ارایه راهکارهای پیشگیری از آن انجام شده است.

    روش

    شیوه پژوهش ترکیبی با رویکرد اکتشافی مورد استفاده قرار گرفته است و از دو روش پژوهشی کیفی و کمی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل متخصصان و کارشناسان در زمینه‌های مشاوره خانواده، روان‌پزشک‌ها، کارکنان بیمارستان‌ها، مراکز بهزیستی و بهداشت و درمان می‌باشند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند.

    یافته‌‌ها و نتایج

    یافته‌های پژوهش نشان داد مهم‌ترین علل اقدام به خودکشی در شهرستان پارس‌آباد مواردی نظیر مسایل و مشکلات خانوادگی، ازدواج و مسایل عاطفی و ناموسی، اعتیاد و مشروبات الکلی، مشکلات اقتصادی و مالی، ناهنجاری و بیماری‌های روانی می‌باشد. بنابراین، نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عاطفی گروه‌های مختلف اجتماع باید بررسی شده و عوامل زمینه‌ساز آن حذف گردد و از طرفی، با تکیه بر عرفان و آموزه‌های دینی می‌توان شاهد کاهش خودکشی بود؛ زیرا آمارهای موجود داخلی و خارجی گویای کم بودن اقدام به خودکشی در جوامع مسلمان نسبت به جوامع غیرمسلمان است که باورها و مناسک اسلامی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم در کاهش اقدام به خودکشی افراد دیندار تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: خودکشی، مسائل و مشکلات خانوادگی، ناهنجاری و بیماری های روانی، جرم شناسی پیشگیرانه، آموزه های دینی
  • سینا نجفی، امیر سماواتی پیروز، محمدعلی مهدوی ثابت صفحات 159-178
    زمینه و هدف

    پیشگیری از جرم در محیط دیجیتال از موضوعات مهمی است که همواره محل بحث و نظر بوده است. نقش کنشگران رسانه‌ای در پیشگیری از جرم در محیط دیجیتال اما چندان مورد توجه قرار نگرفته و در این پژوهش تلاش شده به این مهم پرداخته شود، سوال اساسی که در این خصوص مطرح و بررسی‌شده این است که کنشگران رسانه‌ای در پرتو سیاست جنایی دیجیتال چه نقشی در پیشگیری از جرم‌ دارند؟

    روش شناسی

     مقاله حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از روش کتابخانه‌ای به بررسی سوال مورد اشاره پرداخته است.

    یافته ها و نتایج

    کنشگران رسانه‌ای از طریق پیشگیری کیفری در پرتو سیاست جنایی و از طریق پیشگیری غیرکیفری در پرتو جرم شناسی دیجیتالی در مقابله با جرم در محیط دیجیتال تاثیرگذار هستند. نقش کنشگران رسانه‌ای از طریق بازتاب وقایع قضایی و تقبیح عمومی جرم، کمک به کشف و تعقیب جرایم، محاکمه و محکومیت مجرمین، جستجوگری و کمک به پلیس می‌توانند در پیشگیری کیفری از جرم نقش مهمی ایفا نمایند. همچنین از طریق کنترل اجتماعی، قانون‌شناسی و کیفرشناسی و اطلاع‌رسانی و هشدار در پیشگیری غیرکیفری از جرایم در محیط دیجتال تاثیرگذار باشند.

    کلیدواژگان: کنشگران رسانه ای، پیشگیری کیفری، سیاست جنایی، پیشگیری غیرکیفری، جرم شناسی دیجیتال
  • غلامرضا مرادی *، مرتضی محمدی، محمود بای صفحات 179-198
    زمینه و هدف

    امروزه، در پیشگیری از جرم راهکارهای غیرکیفری و پیشگیری وضعی از اهمیت خاصی برخوردار است و ورزش می‌تواند به عنوان راهکاری برای پیشگیری از جرم قلمداد شود. هدف از این پژوهش، رابطه بین ورزش و سلامت اجتماعی با پیشگیری اجتماعی از جرم در زندانیان استان گلستان است.

    روش

    این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش توصیفی پیمایشی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را 500 نفر از زندانیان 20 تا 35 ساله استان گلستان تشکیل داده‌اند که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 217 نفر با روش تصادفی ساده تعیین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوای پرسشنامه توسط کارشناسان و متخصصان تایید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ (83/0) محاسبه گردید.

    یافته‌‌ها و نتایج

    یافته‌های تحقیق نشان داد وضعیت جسمی- روانی و سلامت اجتماعی زندانیان ورزشکار همگانی بسیار بهتر از زندانیان ورزشکار ورزش‌های قهرمانی-حرفه‌ای است. نتیجه دیگر تحقیق نشان داد هرچه میزان سلامت جسمی- روانی  و سلامت اجتماعی زندانیان ورزشکار بهتر باشد، پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم نیز بیشتر صورت خواهد گرفت. همچنین، زندانیان ورزشکار همگانی شرایط بهتری نسبت به ورزشکاران ورزش‌های قهرمانی- حرفه‌ای در پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم دارند. بین دسترسی آسان به اماکن ورزشی نیز با پیشگیری اجتماعی از جرم رابطه وجود دارد و هرچه میزان دسترسی به اماکن ورزشی بیشتر باشد، پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه، ورزش نقش موثری در برانگیختگی و درمان بیماریهای جسمی و روحی و کسب سلامت اجتماعی افراد دارد. لذا، یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه فرد ناسازگار در جهت سازندگی هدایت شود، وارد کردن فرد در فعالیت‌های حرکتی و ورزشی است.

    کلیدواژگان: ورزش، سلامت اجتماعی، پیشگیری اجتماعی از جرم، زندانیان
  • مصطفی ایقانی، رضا زهروی *، حسین میری، علی اکبر اسمعیلی صفحات 199-216
    زمینه و هدف

    بر اساس آموزه‌های جرم‌شناسی، اصل اول برای پیشگیری و وضع تدابیر بازدارنده از بروز جرایم، شناخت علل و عوامل ارتکاب جرم از ابعاد مختلف است، بنابراین طبق همین اصل، برای اینکه بتوان راهکارهای دقیق و عملیاتی در حوزه پیشگیری از بروز بزه‌دیدگی اطفال در فضای مجازی در نظر گرفت، نیاز است که بدوا علل و عوامل بروز جرم علیه اطفال و بزه‌دیدگی آنها در فضای مجازی را مورد بررسی قرار داد و سپس ارایه راهکارهای پیشگیری غیرکیفری نمود.

    روش

    پژوهش حاضر به صورت روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته‌ها و نتایج

    یافته های پژوهش موید این مطلب است که بزه‌دیدگی اطفال در فضای مجازی به واسطه بروز دلایلی نظیر فقدان نظارت والدین بر فعالیت مجازی اطفال، ناکافی بودن فرهنگ‌سازی استفاده از فضای مجازی برای اطفال، ناکافی بودن سیاست‌های مربوط به اوقات فراغت و سرگرمی صحیح اطفال و فقدان سیاست‌های بالادستی برای نظارت بر فضای مجازی اطفال شکل می‌گیرد که برای بازدارندگی از بزه دیدگی اطفال، باید بر روی این علل تمرکز صورت گیرد و با اعمال راهکارهای پیشگیری وضعی از طریق پیش‌بینی فیلترینگ، پیش‌بینی سیم کارت مخصوص کودکان، اقدامات پلیس فتا و لزوم تعیین رمز عبور و هم چنین اعمال راهکارهای پیشگیری اجتماعی رشد مدار از طریق خانواده ها، مدارس و رسانه ها بتوان  بخش مهمی از آمار بزه دیدگی اطفال در فضای مجازی را کاهش داد.

    کلیدواژگان: فضای مجازی، بزه دیدگی اطفال، جرم شناسی علت شناسی، پیشگیری از بزه دیدگی، پیشگیری وضعی، پیشگیری رشدمدار
  • محمد میرزایی، رضا صبح خیز، محمد سمیعیانی صفحات 217-236
    زمینه و هدف

     تروریسم سایبری یکی از انواع جدید و خطرناک تهدیدات امنیتی است که از یک‌سو به دلیل دارا بودن جنبه‌ها و مختصات اقدامات تروریستی و از سوی دیگر به دلیل استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی از جمله محدوده وسیع کنش‌گری و بی‌مرز بودن فعالیت‌ها، پنهان و نامشخص بودن بازیگران آن و کم‌هزینگی فعالیت‌ها و امکان فعالیت‌های نرم مقدمه‌ساز اقدامات سخت تروریستی و... بایسته تامل و آینده‌نگری در مدیریت و کنترل است.

    روش

     پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از لحاظ روش اجرا، توصیفی - تحلیلی بوده و جمع‌آوری اطلاعات در آن از طریق بررسی اسنادی و فیش‌برداری و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و مدارک پژوهشی موجود انجام شده است.

    یافته‌ها و نتایج

     با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های پیچیده ماهوی و ساختاری و ذواضلاع بودن ابعاد و پیامدهای این پدیده، بایستی سیاست‌گذاری‌های دقیق و حساب شده‌ای برای مقابله و پیشگیری اتخاذ گردد که این مهم نیز نیازمند هم‌گرایی و هم‌افزایی نهادهای ملی از یک‌سو و تعامل و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی دیگر است. در این راستا، می‌توان اقدامات و راهبردهای مرتبط را در قالب اقدامات کنشی (پیشگیرانه) و واکنشی (مقابله‌ای) سازماندهی نمود. سیاست‌گذاری جنایی در ابعاد کنشی و واکنشی در برابر تروریسم سایبری، با توجه به آثار و نتایج خطرناکی که برای امنیت عمومی و فردی جامعه دارد، بایستی به صورتی جامع، هوشمند، ترکیبی و افتراقی تدوین گردد تا بتواند در برابر پیامدهای منفی این پدیده مجرمانه نوظهور، پاسخ‌های مناسبی را ارایه نماید. در حوزه اقدامات پیشگیرانه کنشی می‌توان به تدابیر پیشگیرانه اجتماعی و وضعی در برابر تروریسم سایبری و در حوزه اقدامات واکنشی نیز باید به لزوم تقنین مناسب ماهوی و شکلی به نحو افتراقی - اختصاصی که دارای ضمانت اجراهای شدید بازدارنده باشد، اشاره نمود.

    کلیدواژگان: تروریسم سایبری، امنیت، فضای مجازی، سیاست جنایی، پیشگیری
|
  • Alireza mashhadizadeh Pages 21-39
    Background and purpose

    As much as banks can play a constructive role in the economy of a country, their unfavorable performance can also have very destructive effects on the economic system of a country. One of the factors that cause the unfavorable performance of banks in the economy of a country is the occurrence of widespread bank crimes and violations, which often occur as a result of the lack of effective monitoring mechanisms in banks. This article is presented with the aim of practical solutions in the field of social prevention and situational prevention of bank delinquency.

    Method

    The present research was carried out using a descriptive and analytical method.

    Findings and results

    Coping with numerous examples of bank delinquency is done through two ways of criminalizing and imposing punishment for this illegal behavior (criminal prevention) as well as non-criminal solutions (non-criminal prevention) of its occurrence. Criminal prevention should be used as a last resort, therefore, the category of preventive criminology (non-criminal prevention) of bank crimes is important, because the volume and complexity of such crimes are such that they are practically in the current judicial system and criminal procedure. It is not possible to handle it accurately and according to justice. The most important solutions for social prevention of bank delinquency are things like increasing education and promoting public awareness; Development of codes of conduct and ethical charters; promoting civil participation;

    Keywords: Civil participation, media equipping, meritocracy, clarification, control, supervision
  • alireza shamshiri Pages 61-77
    Background and purpose

    Children are always vulnerable in society and need support from parents and society. The duty of parents to meet the needs of children and adolescents and to maintain them in general has been mentioned under the term custody. In relation to custody, crimes may occur, which include: failure to fulfill the duty of custody, preventing the child's education and not providing the child's education materials, preventing the child from meeting one of the parents, etc.; Therefore, children under custody, as one of the most vulnerable sections of the society, need a special and differential criminal policy. In this research, focusing on the marriage of a guardian with an adopted child, the criticism and evaluation of criminal prevention against crimes against children under custody has been discussed.

    Method

    The current research is descriptive and analytical.

    Findings and results

    By evaluating Iran's laws and regulations, it indicates the conclusion that in dealing with crimes against children, the approach of criminal prevention is towards ordinary persons with persons who are responsible for the guardianship of the child when the crime is committed against them. is the same and also despite the provisions such as allowing the marriage of a guardian with an adopted child in the case of the court's discretion and the extensive interpretation of the punishment of children under custody as the necessity of their education and the many abuses of these existing laws.

    Keywords: Marriage with an adopted child, criminal prevention, crimes against children, child abuse
  • bahare shafiei, mohamad rezazadeh, qazale haji azimi Pages 79-98
    Background and purpose

    Lifestyle is life itself in the present era and basically social lives are known and defined by different lifestyles. In Iran, there are two general approaches to lifestyle, which are mainly referred to as Western lifestyle or Islamic lifestyle. What is important in the context of lifestyle is the consequences of this lifestyle. Based on this, the aim of this research is to investigate the role of lifestyle with an emphasis on Islamic lifestyle in preventing the tendency of teenagers to engage in risky behaviors in the city of Tehran.

    Method

    This research was conducted with a quantitative approach and in a survey method, and while applying the existing theoretical literature, the main variables of the research were indexed. The research sample consists of 390 adolescents aged 15 to 19 living in Tehran, who were estimated based on Cochran's formula, and the sampling method to obtain a representative research sample was quota sampling, and the collected data were analyzed with the help of Spss and Amos Graphics software.

    Findings

    The findings of the model test showed that the Islamic lifestyle with a coefficient of (0.40) has a direct and significant effect on the prevention of teenagers' tendency to risky behaviors, and this lifestyle is a kind of controller of the tendency to risky behaviors and prevents These behaviors occur among teenagers. However, due to its low coefficient (0.02), the western lifestyle has not been able to have a significant effect on the tendency to risky behaviors.

    Keywords: Tendency to risky behaviors, Islamic lifestyle, Western lifestyle, teenagers, Tehran city
  • mojtaba lotfi khachak, mazaher khajevand, mohamadreza aramesh Pages 99-114
    Context and purpose

    marginalization is an undeniable element of all large and modern cities in the world; Although its quantity and quality varies in different societies, in Iran, marginalization as a result of the excessive increase in immigration has high social problems and harms. The consequence of the expansion of rapid urbanization in Iran is the emergence of large cities and the creation of marginal neighborhoods with disorderly texture and abnormal housing, whose residents are usually rural migrants or low-income urban strata who engage in false and marginal jobs, which has adverse consequences for the social system. .

    Method

    The method of this research is considered to be descriptive research of correlation type. The statistical population of the research includes all the marginal citizens of Karaj city and the sample size is estimated to be 384 people using Cochran's formula. The sampling method was done by random cluster method and hypothesis testing was done with correlation methods.

    Findings and results

    The findings from the experiment and the hypothesis analysis have shown that the components of the rate of theft with the correlation coefficient (r=0.363), turning to fake jobs with the correlation coefficient (r=0.493), the amount of conflict with the correlation coefficient (r=0.505), amount of moral corruption with the correlation coefficient (r=0.411) and the amount of alienation with the correlation coefficient (r=0.328) have a direct and significant relationship with the migration rate. As a result, the amount of migration in marginal areas while increasing the phenomenon of marginalization increases social damage.

    Keywords: Immigration, . marginalization, crime, social damage, Karaj
  • vali shirpoor Pages 141-158
    Background and purpose

     

    suicide is considered one of the ten causes of death in the world and is also a major problem in health and social health that imposes heavy costs on societies, the present study aims to investigate the causes and context. Attempts to commit suicide in Pars Abad city and providing solutions to prevent it have been done.

    Method

    A combined research method with an exploratory approach was used, and two research methods, qualitative and quantitative, were used. The research community includes specialists and experts in the fields of family counseling, psychiatrists, hospital staff, welfare and health care centers, who were selected using the purposeful sampling method.

    Findings and results

     

    The findings of the research showed that the most important causes of suicide attempts in Pars Abad city are issues such as family issues and problems, marriage and emotional and honor issues, addiction and alcoholic beverages, economic and financial problems, abnormalities and diseases. It is psychological, so the cultural, social, economic and emotional needs of different groups of society should be examined and the underlying factors should be eliminated. The low number of suicide attempts in Muslim societies compared to non-Muslim societies is that Islamic beliefs and rituals are effective in reducing the suicide attempts of religious people in two direct and indirect ways.

    Keywords: Suicide, family issues, problems, abnormalities, mental illnesses, preventive criminology, religious teachings
  • sina najafi, amir samavati piroz, mohamadali mahdavi sabet Pages 159-178
    Background and purpose

     

    Crime prevention in the digital environment is one of the important issues that has always been the subject of discussion. The role of media activists in the prevention of crime in the digital environment has not been paid much attention, and in this research, an attempt has been made to address this issue. Do they have crime prevention?

    Methodology

    The present article investigated the mentioned question with descriptive-analytical method and using library method.

    Findings and results

    Media activists are effective in dealing with crime in the digital environment through criminal prevention in the light of criminal policy and through non-criminal prevention in the light of digital criminology. The role of media activists can play an important role in the criminal prevention of crime through the reflection of judicial events and public condemnation of crime, helping to detect and prosecute crimes, trial and conviction of criminals, searching and helping the police. Also, through social control, jurisprudence and criminology, and informing and warning, be effective in the non-criminal prevention of crimes in the digital environment.

    Keywords: Media activists, criminal prevention, criminal policy, non-criminal prevention, digital criminology
  • gholamreza moradi *, morteza mohamadi, mahmood bay Pages 179-198
    Background and Aim

    Today, non-criminal strategies and situational prevention are of special importance in crime prevention. Exercise can be considered as a way to prevent crime. The purpose of this study is the relationship between sports and social health with crime prevention in prisoners in Golestan province.

    Research method

    This is an applied research that was done by descriptive survey method. The statistical population of the study consisted of 500 prisoners aged 20 to 35 years in Golestan province. The sample size was 217 using Morgan table with a simple random method. The research tool was a researcher-made questionnaire whose face validity and content of the questionnaire were confirmed by experts and specialists. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha (0.83).

    Findings

    The results showed that the physical-mental condition and social health of general athlete prisoners is much better than championship-professional sports prisoners. Another result of the study showed that the better the physical-mental health and social health of athlete prisoners, the more crime prevention will be done. Prisoners of public athletes also have better conditions than athletes of championship-professional sports in crime prevention.

    Conclusion

    Exercise has an effective role in the motivation and treatment of physical and mental diseases and the acquisition of social health, so one of the best ways to guide the incompatible person in the direction of construction is to involve the person in motor and sports activities.

    Keywords: Sports, social health, social crime prevention, prisoners
  • mostafa iqani, reza zahravi *, hosein miri, aliakbar eamaeili Pages 199-216
    Background and purpose

     

    based on the teachings of criminology, the first principle to prevent and establish measures to prevent the occurrence of crimes is to know the causes and factors of committing crimes from different dimensions, so according to this principle, in order to be able to provide precise and operational solutions in the field of preventing the occurrence of victims and considering committing crimes against children in cyberspace, it is necessary to first examine the causes and factors of crimes against children and their victimization in cyberspace.

    Method

    The present research was carried out using a descriptive and analytical method.

    Findings and results

    The findings of the research confirm that the victimization of children in the cyberspace occurs due to the emergence of legal reasons, political reasons, economic reasons, cultural reasons and personal reasons related to children, which must be focused on in order to prevent crimes against children. These reasons should be focused and by removing the defects of the laws, increasing the sensitivity in the centers that make macro policies, increasing the awareness and computer science of parents and their supervision, an important part of the statistics of crimes against children in cyber space can be reduced.

    Keywords: cyberspace, victimization prevention, online victimization, etiology criminology
  • mohammad mirzaei, reza sobhkhiz, Mohammed samieiany Pages 217-236
    Background and Aim

    Cyber terrorism is one of the new and dangerous types of security threats, which on the one hand due to the aspects and coordinates of terrorist acts and on the other hand due to the use of cyberspace capacities, introduces severe terrorist acts and ... It requires reflection and foresight in management and control.

    Method
     
    Method In terms of applied purpose, the present study is descriptive-analytical in terms of implementation method and data collection has been done through documentary review and filing and using the resources of existing libraries and research documents.
     
    Findings

    Due to the complex characteristics and features of the substance and structure and the dimensions and consequences of this phenomenon, accurate and calculated policies to deal with and prevention should be adopted, which also requires the convergence and synergy of national institutions from a On the other hand, regional and international interaction and cooperation.

    Conclusion

    Criminal policy against cyber terrorism should be comprehensive; Be intelligent, combined and differentiated to be able to provide appropriate responses to the negative consequences of this emerging criminal phenomenon. In the field of preventive action, we can refer to social and situational preventive measures against cyber terrorism, and in the field of reactive measures, we must point to the need for proper substantive and discriminatory legislation that guarantees strict deterrent enforcement

    Keywords: Cyber terrorism, security, cyberspace, criminal policy, prevention