فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 38 (تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی و تبیین عوامل موثر بر قتل در استان ایلام در بین جوانان 20-40 سال در طول سال های 93 الی 95
    حیدر رشیدی فرد صفحه 1

    قتل پدیده ای اجتماعی است که در بستر اجتماع شکل می گیرد، از همین رو، تبیین این پدیده بر اساس عامل محیط و ساختار اجتماعی و تاثیر آن در پیدایش و رشد قتل از اهمیت زیادی برخوردار است. به طوری که جامعه شناسان با رویکردی نوین، رفتارهای انحرافی مانند ارتکاب به قتل را کشمکشی بین فرد و جامعه قلمداد می کنند. قتل یکی از جرایم وخیم محسوب می شود آمارهای مختلف نشان داده اند که پیامدهای بیش تر جرایم مانند دزدی، جیب بری یا آسیب زدن به اموال دیگری بالنسبه جزیی و پیش پاافتاده هستند و با آن که قربانیان این جرایم عوارض نامطلوب ارتکاب جرم را تجربه می کنند اما پس از گذشت مدتی اندک تعادل خود را بدست می آورند، برعکس جرایم علیه اشخاص من جمله قتل که دارای پیامدهای دراز مدت نامطلوبی بر قربانیان است، بنابراین با توجه به تهدید جانی این پدیده و تاثیر آن بر امنیت شهروندان ضروری به نظر می رسد که علل و ابعاد این مساله مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گیرد و با بهره گیری از روش های علمی ریشه های این پدیده شناخته شود تا روش پیش گیرانه درخور و سازگار با شرایط بومی بر آن انتخاب گردد. بنابراین با بررسی گروه های سنی مختلف که در این پژوهش سن 20 تا 40 سال مد نظر است.

    کلیدواژگان: قتل، امنیت، جرم، ایلام، سلاح گرم
  • سازوکار های تعامل سازنده یگان ویژه و فرماندهی انتظامی استان ایلام در تامین نظم و امنیت اربعین حسینی
    علی اکبری * صفحه 2

    نیروی انتظامی نیز همچون همیشه، وظیفه مهم تامین امنیت و تسهیل رفت و آمد مردم را بر عهده دارد. با توجه به تامین نظم و امنیت زایران، احساس امنیت برای زوار بسیار مهم است و باید برای رسیدن به این هدف با توجه به حضور میلیونی مردم عزیز کشورمان در راهپیمایی اربعین حسینی (ع)، اهتمام بیشتری توسط کلیه مسیولین و دستگاه ها و نهادهای کشور انجام شود که در این راستا نیاز است تا کلیه نهادها و سازمان های مرتبط با نیروی انتظامی بخصوص یگان های ویژه در تامین امنیت زایرین، خدمات رسانی و تسهیل در تردد آنها همکاری نمایند. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی سازوکار های تعامل سازنده یگان های ویژه ناجاو فرماندهی انتظامی استان ایلام در تامین نظم و امنیت اربعین حسینی انجام گردیده است.

    روش

    تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت تحقیق، اکتشافی با رویکرد کیفی است. در بخش کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق با خبرگان انتظامی سازوکار های تعامل سازنده یگان ویژه و فرماندهی انتظامی استان ایلام در تامین نظم و امنیت اربعین حسینی مورد شناسایی و دستیابی قرار گرفت. روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش تحلیل تم است.

    کلیدواژگان: سازوکارهای تعامل مثبت، سازوکارهای تعامل منفی، سازوکارهای تعامل سازنده، سازوکارهای تعامل مخرب
  • بررسی عوامل موثر بر افزایش جرایم مالی و اقتصادی در اینترنت و راهکارهای پیشگیری از آن (مورد مطالعه: استان ایلام سال 1398)
    حمید وطن خواه، سید سیامک فتح الهی، محمدصادق یاسمی * صفحه 3

    جرایم رایانه ای به اقتضای ویژگی هایی از قبیل سهولت ارتکاب جرم وکثرت بزه دیدگان آن، درحال افزایش می باشد. از طرفی جرایم مالی و اقتصادی بیشترین حجم جرایم رایانه ای را به خود اختصاص داده است لذا هدف اصلی پژوهش، تببین عوامل افزایش جرایم مالی واقتصادی در اینترنت و راه کارهای پیشگیری از آن می باشد.پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، به روش توصیفی تحلیلی و به شیوه کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 16نفر از کارشناسان پلیس فتا و 118نفر از بزه دیدگان جرایم مالی واقتصادی اینترنتی استان بوده است. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده که مقوله ها و زیرمقوله های به دست آمده، به روش تحلیل مضمون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.در انجام پژوهش سه عامل اصلی فردی، سیستمی و سازمانی به عنوان نقشه راه برای رسیدن به نتیجه ترسیم گردید. سپس در انجام مصاحبه ها مشخص گردید کارشناسان پلیس فتا؛ عوامل فردی، سیستمی و سازمانی وبزه دیدگان، عوامل سازمانی، فردی و سیستمی را اولویت های 1تا3 برای افزایش جرایم مالی اینترنتی در این استان عنوان نموده اند.باتوجه به یافته ها، کارشناسان پلیس فتا آگاهسازی کاربران با تهدیدات، عدم اعتماد به افراد ناشناس و آشناکردن افراد با ابزارهای امن مالی و گروه بزه دیدگان عدم آشنایی کامل افراد برای تشخیص آگهی های درست و صحیح از جعلی، ضعف برنامه های پرفروش و عدم نظارت بر کاربران را به عنوان مهمترین عوامل افزایش جرایم مالی واقتصادی اینترنتی عنوان نموده که متناسب بانتایج فوق پیشنهادهای مناسب ارایه گردیده است.

    کلیدواژگان: جرایم مالی و اقتصادی، اینترنت، جرایم رایانه ای، پیشگیری از جرم، استان ایلام
  • الزامات ناشی از سند تحول قضایی 1400 در اصلاح ساختار شورای حل اختلاف
    علیرضا کریمی * صفحه 4

    سند تحول قضایی که در سال 1399 خورشیدی از سوی ریاست وقت قوه قضاییه به تمامی واحدهای دادگستری ابلاغ شد، وظایف و اختیاراتی را برای هر یک از واحدها در چارچوب قوانین عادی و بالادستی کشور مشخص می نماید. یکی از این واحدها، شوراهای حل اختلافات کشور است که با تصویب قانون شورای حل اختلاف و بازنگری آن به صورت کلی از کارکرد صلح و سازش خود فاصله گرفته و به سمت رسیدگی های قضایی سوق پیدا کرده بودند که این سند درصدد بازگرداندن شوراهای حل اختلاف به کارکردهای اولیه شان می باشد.سوال اصلی که در این تحقیق مدنظر می باشد این است که چه بایسته هایی در سند تحول قضایی 1399 در ارتباط با کارکردهای شوراهای حل اختلافات پیش بینی شده است ؟ نتیجه تحقیق حاضر مبتنی بر این است که الزاماتی که در این زمینه برای شوراهای حل اختلاف پیش بینی شده است عبارتند از تمرکز بر کارکرد صلح و سازش در امور کیفری، معطوف شدن به جرایم قابل گذشت و تمرکز بر این جرایم. البته به نظر می رسد که این تمرکر بر کارکرد صلح و سازش بایستی به نحوی باشد که پرونده های ورودی به محاکم قضایی افزایش بیش از حد نداشته باشند .. بنابراین، در سیاست های کلی مرتبط با سند تحول قضایی، بایستی راهکارهای تعادل بخش میان کارکرد صلح و سازش شوراهای حل اختلاف و کارکردهای رسیدگی شان به وجود آید.روش تحقیق بر اساس روش مطالعه اسنادی (کتابخانه ای) است.

    کلیدواژگان: شورای حل اختلاف، سند تحول قضایی، صلح و سازش، جرایم قابل گذشت
  • تحلیل مردم شناختی مراسم پرسه منطقه چرداول (مورد مطالعه روستای کلنگ بر)
    فادیا محمدی * صفحه 5

    فرهنگ قومی و فرهنگ عام به مثابه قلب تپنده ی یک قوم و یک ملت می ماند . تا زمانی که این قلب می تپد ، روح زندگی و بقا و بالندگی فرهنگ را در رگ های پیکر جامعه می دواند و جامعه را زنده و پویا نگه می دارد و به حرکت و پایداری و مبارزه وا می داردگردش این مایه فرهنگی درشریان جامعه ، نیروی دفاعی و ستیز فرهنگ واران جامعه را در برابر سیل عظیم هجوم بیگانگان و سیل خروشان فرهنگ های غیر خودی تقویت می کند و استحکام می بخشد .تمدن ایلام قدمتی بس دراز و تاریخی دارد . به تبع آن از اقوام گوناگونی تشکیل شده است . هر گروه اجتماعی دارای تاریخ ، آداب و رسوم ، زبان ، ادبیات وهنر مختص به خود می باشد که فرهنگ یک جامعه را از جوامع دیگر متمایز می سازد .مراسم پرسه کارکردهای فراوانی دارد از جمله : گرد هم آوردن مردم درفواصل زمانی منظم و مشخص و ایجاد روحیه تعاون وهمکاری ،انتقال غیر مستقیم ارزش ها و آداب و رسوم از نسلی به نسل دیگر تلاش خود را به کار بگیریم .

    کلیدواژگان: مردم شناسی، فرهنگ، پرسه، کلنگ بر، تابو
  • تببین اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و مکتب شهید سلیمانی با رویکرد انتظامی
    فربد مرادیان*، کریم محمد سوری صفحه 6

    مانیفیست گام دوم انقلاب اسلامی چشم انداز تصویری از ایران آرمانی آینده است که هویت اسلامی و انقلابی آن مورد تایید امام خامنه ای بوده است تحقق قسمت عمده این اهداف از راه دستیابی و تقویت قدرت نرم ممکن می باشد. در این راستا، نیروی انتظامی به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار که در ارتباط قوی و موثر با مردم قرار دارد، می تواند در راستای افزایش امنیت کشور، در کنار همه فعالیت ها به تقویت قدرت نرم نیز توجه ویژه داشته باشد. یکی از منابع بسیار تاثیرگذار بر قدرت نرم، اتخاذ سبک زندگی و الگوپذیری از شخصیت ها و نمادهای تاثیرگذار بر مردم و جامعه است و یکی از مکاتب اثرگذار در عصر حاضر مکتب امام خمینی (ره) بوده است. برخی نیروهای مکتب امام (ره) به قدری بزرگ و اثرگذار بوده اند که خود دارای مکتبی ذیل مکتب حضرت امام (ره) هستند ازجمله این افراد می توان از شهید حاج قاسم سلیمانی نام برد، شهیدی که با شهادتش در تاریخ جهان و انقلاب اسلامی نقش بست. الگوپذیری از شاخص ها و نمادهای تاثیرگذار مکتب شهید سلیمانی و تربیت نیروی پلیس در این مکتب یکی از مولفه های مهم تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.لذا اهداف این نوشتار در راستای تببین اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و مکتب شهید سلیمانی با رویکرد انتظامی می باشد که به صورت مصداق به ارایه راهکارهای عملیاتی در چارچوب تبیین مولفه های سبک زندگی و رابطه مستقیم آن نظم و امنیت بر پایه می باشد که این مهم با چشم اندازی در افق گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد پلیس ارزش آفرین بر پایه مکتب شهید سلیمانی تدوین شده است.

    کلیدواژگان: گام دوم انقلاب، قدرت نرم، سبک زندگی، مکتب شهید سلیمانی، نیروی پلیس