فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 37 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نقش نیروی انتظامی در احساس امنیت در بین شهروندان
    مصیب طولابی*، مهدی ابراهیمی صفحه 1

    مقوله نظم و امنیت اجتماعی نوعا از مباحثی است که در طبقه بندی موضوعات جامعه شناختی، نقطه مقابل جامعه شناسی تغییرات اجتماعی و بویژه درتعارض با مباحث تغییرات عمیق و انقلابات اجتماعی است .با توجه به اینکه مهمترین هدف متخصصان و مسوولان شهری ایجاد رفاه و آسایش شهروندان است، به همین علت، لذا احساس امنیت از مهمترین مقولات مورد توجه متخصصان برنامه ریزی شهری و علوم اجتماعی در چند دهه گذشته بوده است. احساس امنیت، احساس مصونیت فرد در مقابل تهدیدهایی است که از جانب کنش گران دولتی و غیردولتی جان، مال، فکر و توانایی افراد را برای شرکت نمودن در اجتماعات دلخواه و یا حفظ این اجتماعات تحت تاثیر خود قرار می دهد . هدف این مقاله نقش پلیس نیروی انتظامی در احساس امنیت در بین شهروندان می باشد. روش تحقیق مقاله حاضر توصیفی تحلیلی - بوده و برای جمع آوری داده ها از منابع کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده است . نتایج تحقیق حاضر نیز مبین این واقعیت است که نقش نیروی انتظامی در احساس امنیت بسیار تاثیرگذار است . پلیس (نیروی انتظامی مهمترین نهاد نظارت اجتماعی) است . حال، نیروی انتظامی اساسا برای موفقیت در انجام وظایف خود به همکاری و حمایت شهروندان متکی است . بدون حمایت عموم مردم، پلیس توانایی حل و فصل جرایم، کاهش مشکلات و حفظ نظم و همکاری در راستای جلوگیری از جرم را ندارد . اعتماد و اطمینان مردم به پلیس سنگ بنا و محو ر هر نوع همکاری عمومی برای مشروعیت پلیس در جوامع دمکراتیک است

    کلیدواژگان: نظم، امنیت، پلیس، اعتماد، احساس امنیت
  • ارائه الگویی برای چابکی کلانتری های استان ایلام با محوریت مدیریت زمان
    محمدباقر رسوله وندی*، محمد تابان صفحات 7-25

    چابک سازی و مدیریت زمان از مسایل بسیار مهم سازمان ها در دهه اخیر در همه کشورهای جهان بوده است و این نکته در سازمان هایی با ماموریت های امنیتی نمود بیشتری پیدا کرده است. این پژوهش با هدف ارایه مدل چابک سازی کلانتری های استان ایلام با محوریت مدیریت زمان به انجام رسید. در این پژوهش کیفی که با استفاده از نظریه داده بنیاد به انجام رسید گردآوری داده ها برای مبانی نظری و پیشینه پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای به انجام رسید و داده های مورد نیاز برای شناسایی متغیرها نیز از مصاحبه با خبرگان حاصل شد. خبرگان این پژوهش شامل روسای پلیس های تخصصی استان و روسای کلانتری های استان ایلام بوده و مصاحبه ها تا رسیدن به کفایت داده انجام شده است. پس از کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری محوری بررسی ها نشان داد که 147 کدباز، 26 مقوله اصلی در قالب 6 محور اصلی قرار گرفتند و بدین ترتیب الگویی مناسب برای چابک سازی کلانتری های استان ایلام بدست آمد. در پایان بر این اساس پیشنهاداتی کاربردی و پژوهشی ارایه شد.

    کلیدواژگان: چابک سازی، مدیریت زمان، کلانتری، ماموریت، پلیس
  • بررسی سکونت گاه های غیر رسمی و آسیبهای اجتماعی
    حسین عزیزیان*، رامین رستمی صفحات 26-35

    حاشیه نشینان کسانی هستند که در سکونتگاه های غیر متعارف با ساکنین بافت اصلی شهر زندگی می کنند ، گروه های مذبور بیشتر از دافعه خاستگاه چون فقر و بیکاری و عوامل جاذب شهری از زادگاه خود به شهر رانده شده و به شهرها روی آورده اند. سکونتگاه های غیررسمی، معمولا بستری برای گسترش آسیب های اجتماعی، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی، فقر، قانون گریزی و مانند آن هستند و به همین خاطر مدیران شهری از این سکونتگاه ها به عنوان کانون های خطر و مرکز انباشت آسیب های مختلف یاد می کنند سکونتگاه های غیر رسمی در درون خود به بازتولید آسیب های اجتماعی می پردازند . انطباق و سازگاری در این سکونتگاه ها بسیار پایین است و مردمی که از فرهنگهای متفاوت و نگرش های متفاوت مجبور به زندگی در حاشیه شهرهای بزرگ شده اند ، اغلب نه با تفاهم بلکه با تخاصم در کنار یکدیگر زندگی می کنند و طبیعی است که خانواده و فرزندان بیشترین آسیب ها را در حاشیه شهرها می بینند . پژوهش حاضر با روش توصیفی و کتابخانه ای درباره سکونتگاه های غیر رسمی و آسیب های اجتماعی می باشد.

    کلیدواژگان: سکونتگاه غیر رسمی، آسیب اجتماعی، حاشیه نشینان
  • عوامل مرتبط با خشونت در بین جوانان شهرستان چرداول
    احسان محمد تقی نژاد صفحات 36-58

    یکی از آسیب های روانی - اجتماعی پیچیده در تمامی جوامع در طول تاریخ بشر به اشکال مختلف همواره وجود داشته است پدیده خشونت است . خشونت از پدیده های کهن در رفتار اجتماعی انسان ها است . نوجوانان و جوانان به جهت اقتضای سنی خاص و تاثیری که از محیط خود دارند، بیشتر در معرض روی آوردن به خشونت هستند . سلامت خانواده در گرو آرامش و ارتباط مناسب میان اعضاء آن است. درخانواده هایی که خشونت وجود دارد، همه به نوعی تحت تاثیرات سوء آن قرار میگیرند. بسیاری اندیشمندان معتقدند که پرخاشگری ، ریشه بسیاری از مشکلات روانی و رفتاریجوانان است . این رفتارها در صورت بروز می توانند سبب مشکلات بین فردی، جرم و بزه و تجاوز به حقوق دیگران شده و در صورت درون ریزی شدن قادر به ایجاد انواع مشکلات جسمی و روانی می باشند. روش این پژوهش، پیمایشی با نمونه گیری خوشه ای با حجم نمونه 400 نفر از جوانان29-18 سال شهرستان چرداول در سال 1398 صورت گرفته است و از تجزیه و تحلیل کیفی استفاده شده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد که متغیرهای ((پایگاه اقتصادی اجتماعی ، رفتار ضد اجتماعی همسالان ،قربانی خشونت بودن ، ناکامی جوانان ، تضاد والدین)) با خشونت جوانان رابطه معنا داری داشته و به طور کلی خشونت درسطح بالایی قرار دارد. بنابراین می بایستی جهت درمان و پیشگیری آن اقدامات اساسی صورت گیرد . تا شاهد خشونت در بین جوانان نباشیم.

    کلیدواژگان: خشونت، جوانان، پیشگیری از خشونت، عوامل اجتماعی، سرخوردگی
  • نقش بهداشت روانی و رعایت اصول زیست محیطی در جلوگیری از پدیده خودکشی
    محمد فیضی*، فریده شادیوند صفحات 59-69

    امروزه روند تحولات در جهان آنقدر سریع است که هر لحظه باید منتظر وقوع یک حادثه در جهان باشیم. و بطور طبیعی نتیجه این تحولات ناشی از جهشها و تغییراتی که رخ می دهد، ایجاد کانونهای بیشتر بحران در جهان است. انواع آلودگیهای زیست محیطی آلودگی آب، هوا، خاک،اعتیاد،خشونت، خودکشی وخودسوزی،وضعیت طلاق در جامعه،مهاجرت وحاشیه نشینی،دوره گذار، وفقر فرهنگی و... ما را در دنیای کنونی با انسانی مضطرب،آشفته و غریب مواجه نموده است. و جهان امروزی را دنیای غربت نام نهاده اند. عصری که در آن انسانها با یکدیگر بیگانه اند. اگر زندگی برای انسان معنا داشته باشد، خوب زندگی می کند. و ایمان به زندگی معنی می دهد دلی که به خدا بسته باشد ، همیشه آرام است. برای انسانهای خود یافته و خود ساخته مشکلی وجود ندارد. و انسان در این جهان با اضطراب و دلهره هایی روبرو است. هیچکس نمی تواند ادعا کند که هرگز در هیچ حالتی دچار اضطراب نشده است. ارضای نیازهای زیستی و تامین امنیت روانی برای کانون خانواده بیشترین اهمیت را در شادابی اعضاء خانواده دارد. فراهم آوردن حداقل نیازهای مادی برای ادامه زندگی زمینه ساز سلامت واقعی خانواده بوده، و خانواده را از آسیب های اجتماعی حفظ خواهد نمود. در این نوشتار سعی شده است که به نقش بهداشت روانی و ایمان و رعایت اصول زیست محیطی در جلوگیری از آسیب های اجتمایی پرداخته شود.

    کلیدواژگان: اصول زیست محیطی، آسیب های اجتماعی، امنیت روانی، سلامت واقعی
  • جایگاه راست گویی در فضای مجازی
    فاطمه حیدربیگی صفحات 80-90

    فضای مجازی مجموعه ای از ارتباطات می باشد که انسان ها از طریق رایانه و وسایل مخابراتی، بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی با دیگران برقرار می کنند، با توجه به اینکه فضای مجازی ویژگی های خاص خودش را دارد نیاز هست که روابط اخلاقی در این فضا مناسب با آن شکل بگیرد، می توان یکی از مهم ترین اخلاق در این فضا را داشتن صداقت دانست؛ صداقت یعنی گفتار و عملی که مطابق با واقع و خارج باشد. وظایف نامشخص بودن جغرافیای فضای مجازی و برخی دیگر از ویژگی های این فضا باعث شده که به طور حقیقی وظایف اخلاقی اخلاقی در آن شناخته نشود و بسیاری از رذایل اخلاقی به ویژه بی صداقتی در آن رواج پیدا کند. می توان ادعا کرد هویت مجازی در فضای سایبری عامل گسترش بی اخلاقی شده و بسیاری از افراد بدون نگرانی از فاش شدن هویت خود در فضای مجازی اقدام به بی صداقتی و کارهای غیر اخلاقی دیگری می کنند و مشاهده شده که بخش مهمی از عدم صداقت و دروغگویی از فضای مجازی، به دلیل تمایل خود استفاده کنندگان، در پیش گرفتن این روش است؛ و بسیاری از مردم خودشان ترجیح می دهند شخصیت خود را پنهان و از حقیقت واقعی خود فرار کنند، این مقاله در صدد بررسی جایگاه صداقت در فضای مجازی می باشد.

    کلیدواژگان: اخلاق، فضای مجازی، صداقت