فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 35 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی و تحلیل علل شکل گیری حاشیه نشینی در شهر ایلام (نمونه مورد مطالعه: کمربندی هانیوان محدوده کارخانه نمک)
    رامین رستمی*، حسین عزیزیان، فاطمه صیدمرادی کهره صفحات 7-26

    افزایش بی رویه جمعیت و شهرنشینی بدون توسعه شاخص های اجتماعی و اقتصادی که لازمه شهرنشینی پایدار است باعث بروز مشکلات بسیاری از جمله حاشیه نشینی شده است که علاوه بر بهم ریختن تعادل فضایی شهر پیامدهای ناخوشایند دیگری به همراه دارد که در صورت بی توجهی می توانند حیات یک شهر را تهدید کنند.در این مقاله هدف بررسی و تحلیل علل شکل گیری حاشیه نشینی در شهر ایلام است دربخش سوالات و فرضیات تحقیق نیز سه متغیر مستقل اشتغال غیررسمی، فقراقتصادی و مهاجرت در رابطه با متغیر وابسته حاشیه شینی در نظرگرفته شده اند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که داده های مورد نظراز طریق مطالعه میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شده،در روش پیمایشی از ابزار پرسشنامه استفاده شده حجم نمونه...خانوار با استفاده از فرمول کوکران تعیین شیوه نمونه گیری سهمیه ای و پرسشنامه به صورت تصادفی بین ساکنین توزیع شده است. نتایج با استفاده از نرم افزارspss تجزیه و تحلیل شده است.نتایج حاکی از آن است حاشیه نشینی در شهر ایلام محصول رشد نامتعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است همچنین سیاست های ناکارآمد در عرصه برنامه ریزی شهری، مسکن و توزیع ناعادلانه درآمد که باعث گسترش فقرشهری است.

    کلیدواژگان: حاشیه نشینی، جامعه شهری ایلام، فقرشهری، مهاجرت، محله هانیوان
  • تاثیر انسان و دام در از بین بردن گیاهان دارویی و شکل های زیستی و کوروتیپ های گیاهان داروئی (مطالعه موردی شهرستان بدره)
    محمد فیضی*، فریده شادیوند صفحات 27-44

    با توجه به افزایش شهرنشینی و تبدیل شهرها، گرما و آلودگی هوا پدیده نوظهوری هست که موجب تولید گازهای گلخانه ای و تخریب طبیعت , گرم شدن این کره خاکی گردیده اند. این منابع گرمایی که از صنایع و اتومبیل ها به عنوان اصلی ترین منشاء آن می توان نام برد، تاثیر بسزایی در به خطر انداختن سلامتی انسان ها و تغییر در اقیلم زیست محیطی دارند. با توجه به پتانسیل طبیعی و استفاده هر چه مطلوب تر از آن جهت کاهش این خطرات و بالابردن سطح سلامت جامعه استفاده از گیاهان و درختان به عنوان اصلی ترین کاهنده میتوان یاد کرد. بعنوان راه حلی مناسب که موجب تصفیه ی طبیعی و کاهش آلودگی هوا می توان استفاده نمود، افزایش هر چه بیشتر فضاهای سبز بخصوص درختان و گیاهان کاهنده آلودگی را پیشنهاد می نماید. شهرستان بدره در جنوب استان ایلام دارای انواع زیستگاه ها شامل دشت ها، صخره ها، دره ها، تنگه ها، ارتفاعات دارای شیب ملایم و تند، چشمه ها و رودخانه ها است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی گونه های گیاهی دارویی و معرفی فلور دارویی منطقه و تاثیر انسان در از بین بردن آنها است. به این منظور نمونه های گیاهی از زیستگاه های مختلف منطقه طی سالهای 1384 تا 1390 جمع آوری و با استفاده از فلورهای مختلف شناسایی شدند.

    کلیدواژگان: گیاهان داروئی، فلور، شکل زیستی، کوروتیپ
  • بررسی موقعیت مکانی ورزشگاه تختی شهر ایلام با استفاده از الگوی تحلیل (SWOT))
    فهیمه زینی وند*، صحبت الله احمدی، فرشته زینی وند صفحات 45-52

    مقوله گزینش اماکن و فضاهای ورزشی ، به عنوان یکی از مراکز خدمات رسان در سطح شهر ، از جمله مباحثی است که در فرآیند سلامت ، توسعه و سعادت هر جامعه ای اهمیت دارد . در همین راستا هدف از مقاله حاضر بررسی موقعیت مکانی ورزشگاه تختی شهر ایلام با استفاده از الگوی تحلیل (SWOT)) است و تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و بر مبنای روش های نرم افزاری(SPSS ورژن 26) استوار است. روش تحقیق در این توصیفی- تحلیلی و از نوع زمینه یابی (اکتشافی) است و نوعا از روش های مطالعه کتابخانه ای و بررسی متون و محتوای مطالب و نقشه ها و نیز روش های میدانی مانند پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است،که با توجه به هزینه زیاد ساخت اماکن و فضاهای ورزشی ، می باید نسبت به بسیاری از عوامل و متغیرها ، به ویژه مکان یابی صحیح اینگونه فضاها ، دقت لازم و کافی صورت پذیرد تا امکان دسترسی ساده تر ، توزیع عادلانه تر و توسعه بیشتر اماکن و فضاهای ورزشی در آینده فراهم گردد

    کلیدواژگان: مکان یابی، اماکن ورزشی، موقعیت مکانی، ورزشگاه تختی شهر ایلام
  • بررسی مردم شناختی زائرسراهای مسافرین کربلا در شهر مهران
    فادیا محمدی *، حسین نجفی صفحات 53-80

    نیاز انسان به سرپناه و مامن نه تنها در سراگاه بلکه در سفر هم از روزگار باستان مورد توجه بوده است . از سال 1382 به دنبال گشایش و فعال شدن گمرک مرز مهران و دسترسی سریع و آسان به اماکن مقدس و زیارتی کشور عراق و نیز مهیا شدن مسیر ترانزیت کالا به کشور مذکور، شرایط مناسبی برای جذب گردشگران و رفت و آمد زایران به عتبات عالیات فراهم آمده است. تنها مکان های اقامتی در شهر مرزی مهران برای زایران، زایرسراها هستند. هدف از این پژوهش شناخت و تحلیل زایرسراهای مسافرین عتبات عالیات در شهر مهران می باشد.در پژوهش حاضر از دو روش مطالعه اسنادی و میدانی برای بررسی زایرسراها استفاده شده است. فنون مورد استفاده در این پژوهش مشاهده مشارکتی و مصاحبه دیداری و تلفنی با افراد مطلع، سازمان های مربوطه و روحانیون کاروانها بوده است. جامعه برای انجام زیارت، کارهای متعدد و متنوعی را تدارک دیده، طیف وسیعی از نقش ها را پدید می آورد که همگی در تحقق زیارت، سهیم می باشند به گونه ای که بدون این کارها و بدون ایفای این نقش ها، زیارت جمعی تحقق نمی یابد. پدیده زیارت تنها در سطح زیارت کنندگانی که به راحتی قابل مشاهده اند محصور نیست، بلکه مجموعه ای از ارتباطات و پیوستگی متقابل شکل می گیرد.

    کلیدواژگان: زیارت، کاروان زیارتی، چاووش خوانی، زائرسرا، عتبات عالیات
  • ارزیابی تصادفات جاده ای در ایران: عوامل و پیامدها
    رضا همتی زاده *، علی فتاحی، ایوب صفرنیا صفحات 81-94

    تصادفات فقط اتفاق نمی افتند بلکه ایجاد می شوند. به عبارت دیگر، هر تصادف مربوط به حمل و نقل تنها یک رویداد محض نیست بلکه در نتیجه علل یا عواملی ایجاد شده است. به طور کلی افزایش شدت تصادفات کشنده جاده ای به افزایش جمعیت و افزایش سطح موتوری شدن نسبت داده شده است. تصادفات وسایل نقلیه موتوری عامل اصلی مرگ و میر نوجوانان و افراد در سنین پایین هستند. کشورهای در حال توسعه، نسبت و تعداد مطلق تلفات ترافیکی رو به رشدی را نشان داده اند، در حالی که کشورهای صنعتی شاهد بیش از 20 درصد روند نزولی در وقوع تصادفات هستند. این مقاله به بررسی مشکلات تصادفات جاده ای در کشور ایران می پردازد. علل این تصادفات و اقدامات کلی پیشگیرانه از آنها مورد بحث قرار گرفته اند. لازم است که تصادفات جاده ای را به عنوان یک مسیله بسیار جدی تلقی کنیم که نیاز به توجه فوری به پیشگیری از مرگ های نابهنگام و کاهش اثرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

    کلیدواژگان: حمل و نقل، ایمنی، تصادف، عوامل، وسیله نقلیه
  • پیش بینی گرایش به اعتیاد بر اساس نقش متغیرهای ارضای نیازهای بنیادین و باورهای فراشناختی در نوجوانان شهر ایلام
    رضا زارعی*، روح الله جعفری، مژده میرابی زاده، یوسف عزیزنیا صفحات 95-106

    هدف از پژوهش حاضر پیش بینی گرایش به اعتیاد بر اساس نقش متغیرهای ارضای نیازهای بنیادین و باورهای فراشناختی در نوجوانان شهر ایلام بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان شهر ایلام که 120 نفر به روش دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات این پژوهش از طریق پرسشنامه های گرایش به اعتیاد، ارضای نیازهای بنیادین و باورهای فراشناختی جمع آوری و به وسیله نرم افزار spss24 تجزیه و تحلیل داده ها انجام گرفت. روش آماری استفاده شده برای تجزیه و تحیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ارضای نیازهای بنیادین و باورهای فراشناختی با گرایش به اعتیاد رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای ارضای نیازهای بنیادین و راهبردهای فراشناختی 40 درصد از واریانس گرایش به اعتیاد را پیش بینی می کنند. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی و باورهای فراشناختی قادر به تبیین گرایش به اعتیاد می باشند؛ بنابراین، توجه به این امر می تواند پیشنهادهایی برای پیشگیری و مداخله در حوزه اعتیاد داشته باشد.

    کلیدواژگان: ارضای نیازهای بنیادین، باورهای فراشناختی، گرایش به اعتیاد، نوجوانان