فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 34 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نقش پدافند غیر عامل در شهر سازی و مدیریت شهری
    دلاور القاصی مهر، حسین عزیزیان * صفحه 1

    پدافند غیر عامل از مهم ترین رویکردها و راهبردها در حوزه مدیریت شهر سازی و مدیریت بحران شهری می باشد . سرزمین ما ایران با توجه به موقعیت ممتاز استراتژیکی همواره در معرض تهدیدات خارجی قرار داشته است و در این بین توجه به اصول پدافند غیر عامل جهت کاهش آسیب پذیری می بایست در تمامی حوزه ها از جمله موقعیت شهر سازی و مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد مناطق مسکونی با در بر داشتن 40 تا 50 درصد از ثبت شهرها از مهمترین کاربری ها محسوب می شود در سالهای اخیر علی رغم رشد فزاینده مسکن طی سال های اخیر اجرای سیاست های انگور سازی به نظر می رسد چندان که شایسته است اصول پدافند غیرعامل مورد توجه قرار نگرفته است توسعه شهری در صورتی پایدار خواهد بود که بتواند کیفیت بالایی از زندگی را برای ساکنان آن ارایه دهد و آنان بتوانند از راحتی و آسایش اجتماعی و فرهنگی کامل برخوردار شوند بر این اساس اصول شهرسازی در پدافند غیرعامل از جمله موضوعات اصلی و در توسعه و امنیت پایدار شهری محسوب می شود دانش پدافند غیرعامل به عنوان یکی از علوم کاربردی در بین رشته هایی شناخته می شود که از علوم مختلف منشعب گردیده و در عین حال این دانش دارای روش ها و فنون منحصر به فردی برای تحقق اهداف خود است در این مقاله به بررسی شهرسازی و اهمیت ویژه آن در پدافند غیر عامل به عنوان یکی از بخش های موثر در کاهش آسیب پذیری در برابر تهدیدات مورد توجه قرار می گیرد

    کلیدواژگان: پدافند شهری، پدافند غیر عامل، مکان یابی، ساختار شهر، بافت شهری
  • بررسی ابعاد آسیب شناسی پیشگیری از سرقت خودرو در سال 93 با تاکید بر استان ایلام
    محمد سلیمی زاد*، محمد پوراسدی، علی عزیزی صفحه 2

    اعضای پلیس افراد آموزش دیده و آشنا با مباحث پیشگیری هستند که پیشگیری از جرایم می نمایند. در مقام وظایف پلیس اقداماتی را انجام می دهد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در پیشگیری از جرایم موثر است. این پژوهش با هدف بررسی ابعاد آسیب شناسی پیشگیری از سرقت خودرو در سال 93 با تاکید بر استان ایلام انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مالباختگان سرقت خودرو در ایلام در سال 1393 می باشد که از این تعداد از طریق فرمول کوکران تعدادی نفر از کارکنان انتظامی جهت آسیب شناسی اقدامات پیشگیرانه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است که به لحاظ روش اجرا پیمایشی است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و...)و از آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، آزمون T فرضیه ها) با نرم افزار Spss20 و لیزرل انجام شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین ابعاد اقدامات پیشگیرانه پلیس (پیشگیری های انتظامی، اجتماعی و وضعی) با سرقت خودرو رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: سرقت خودرو، پیشگیری انتظامی، پیشگیری اجتماعی، پیشگیری وضعی
  • بررسی عوامل فرهنگی موثر بر وقوع جرم قتل عمد وراهکارهای مقابله با آن(مورد مطالعه شهرستان ایلام1392-1391)
    علی مرادیان صفحه 3

    قتل عمد، از لحاظ اجتماعی، هم یک آسیب اجتماعی و هم باعث بروز آسیب های دیگر است. از لحاظ روانی و روحی، هم ایجادکننده ی اختلالات رفتاری عاطفی در اعضای خانواده و هم باعث پرورش افراد آسیب پذیر و آسیب زا است. از لحاظ جرم شناسی، یک جنایت ضدبشری است و از لحاظ شرعی و دینی، یک گناه نابخشودنی است. موضوع این تحقیق، بررسی عوامل فرهنگی موثربروقوع جرم قتل عمد وراهکارهای مقابله با آن در شهرستان ایلام است. این تحقیق با روش پیمایش مقطعی انجام گردیده و داده های پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است .داده های این تحقیق به دوبخش توصیفی واستنباطی تقسیم شده اند که تجزیه و تحلیل آنها بااستفاده ازنرم افزارspss صورت گرفته است. برای سنجش رابطه ی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته ی تحقیق ازآزمون های آماریT با دو نمونه ی مستقل، تحلیل واریانس، رگرسیون ساده و رگرسیون چند متغیره و برای سنجش دقیق رابطه ی بین متغیرها از ضریب همبستگی استفاده شده است.

    کلیدواژگان: قتل، قتل عمد، عوامل فرهنگی، جرم، ایلام
  • بررسی تحلیلی قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح (ماده 55 ق.م.ج.ن. م)
    فرهاد علیزاده * صفحه 4

    در جامعه اسلامی هدف از تشکیل نیروهای مسلح دفاع از مرزها و دفع خطرات دشمنان بوده که همواره چشم طمع را به این ممالک داشته اند. اعضاء نیروهای مسلح در جمهور اسلامی ایران با توجه به نوع ایدیولو ی حاکم بر جامعه و اعتقادت مردم باید افرادی متعهد بوده که اعتقادات و اندیشه های جامعه را سرلوحه کار خود قراردهند. پژوهش فوق از نوع بنیادی،با روش کیفی - تفسیری و استنباط اطلاعات از طریق اسناد موجود با رویکرد توصیفی - تحلیلی، گرداوری اطلاعات و داده ها نیزکتابخانه ای به طریق فیش برداری ازمنابع موجود و در دسترس در پی پاسخ گفتن به سوال فوق بوده است: منظور از خلاف شان نظامی چیست و آیا قضاوت مردم نسبت به رفتار نیروهای مسلح میتواند ملاک محکومیت آنان شود؟ بنظر می رسد که شیونات نظامی یک مفهوم کلی بوده که بصورت مبهم و مجمل در آیین نامه انضباطی تعریف شده است. علاوه بر این قضاوت مردم همواره نمیتواند یک ملاک سنجش برای نظارت بر رفتارها و اظهارات نیروهای مسلح باشد. هدف از پژوهش فوق ، تحلیل ماده 55قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح ،رفتارها و اظهارات پرسنل نیروهای مسلح می باشد.

    کلیدواژگان: نیروهای مسلح، ماده 55 قانون مجازات جرایم، شئون نظامی، انظباط اداری، بدبینی مردم
  • مقایسه سبک های فرزندپروری در جوانان سوء مصرف کننده مواد مخدر و عادی شهر ایلام
    وحیده اسمعیلی زاده صفحه 5

    اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری جسمی و روانی است که گستره ایی جهانی پیدا کرده و پا از مرزهای بهداشتی درمانی فراتر نهاده است. هدف این پژوهش، مقایسه سبک های فرزند پروری در جوانان سوء مصرف کننده مواد مخدر و عادی شهر ایلام بود که به روش علی- مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، همه مردان مصرف کننده و غیرمصرف کننده مواد مخدر در فاصله سنی 18 تا 35 سال بودند که تعداد 280 نفر (140 نفر از هر گروه) از آنان؛ با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران به عنوان نمونه، با روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اقتدار والدین(paQ) بود. جهت بررسی فرضیات از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA استفاده شد. یافته ها نشان داد که متغیر سبک های فرزند پروری در بین افراد سوء مصرف کننده و عادی تفاوت معنادار در سطح (1P<0.00) دارد. بنابراین لازم است والدین از تاثیر هر یک از این سبک های فرزندپروری آگاهی داشته باشند تا بتوانند از آسیب های اجتماعی فرزندان پیش گیری نمایند.واژگان کلیدی: سبک های فرزندپروری، جوانان، مواد مخدر، ایلام.

    کلیدواژگان: سبک های فرزندپروری، جوانان، مواد مخدر، ایلام
  • بررسی آیین سنتی چمر(مطالعه موردی چمر شهید قاسم سلیمانی در استان ایلام)
    مهدی نجف پور صفحه 6

    بعد از به شهادت رساندن سردار سلیمانی به دست آمریکا در میان مردم استان ایلام و خصوصا غیورمردان ایل ملکشاهی، آنچنان غمی حکمفرما گردید که این مهم موجب شد در چهلم این شهید و سرباز ملت، سوگواری به طریقه آیین سنتی چمر برگزار گردد.

    هدف

    این مطالعه با هدف بررسی مراحل و مفاهیم حاصل از برگزاری چمر شهید سردار قاسم سلیمانی در استان ایلام- شهرستان ملکشاهی انجام گرفته است .

    روش

    روش تحقیق اسنادی در مطالعه اسناد ، کتب و برگه هایی که در فهم بیشتر از موضوع اصلی این مطالعه ما را یاری می رساند . روش تحقیق تاریخی به جهت مطالعه گذشته افراد ، موضوع ، مکان و زمان ، همچنین روش تحقیق ژرفانگر به جهت مطالعه مردم .

    یافته ها

    انتخاب جایگاه و محل برگزاری ، زمان برگزاری ، نحوه دعوت از مدعوین شامل: سران ایلات و قبایل ، بزرگان ، راوکرها (بویش ها) ،نحوه حضور شرکت کنندگان در آیین سنتی چمر می باشد . همچنین اجرای مراسم در این آیین با صف بستن آغاز شده و با نوای خاصی از ساز ، دهل و سرنا،صدای غم انگیز زنان مویه خوان و مردان (راوکرها) ؛ سرآینده ابیات حزن انگیز بر گرداگرد علم (نماد چمر)و با حضور کتل(اسب متوفی که اسباب جنگی اورا به آن آویزان نموده اند) در غروب به پایان می رسد . نتیجه کلی از انجام این تحقیق نشان می دهد با شهادت سردار سلیمانی وفاق ملی و حتی بین المللی در مبارزه با استکبار صورت گرفته است .

    کلیدواژگان: سوگواری، چمر، استان ایلام، ایل ملکشاهی، شهید قاسم سلیمانی