فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 33 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/01/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • واکاوی عوامل موثر بر میل به فساد اداری از دیدگاه متخصصان و مطلعین کلیدی در استان ایلام
    سجاد شرافت*، یونس زکی صفحات 7-23

    فساد اداری، یکی از بیماریهای مزمن و در واقع کهنه ترین جراحت نظام اداری تلقی می شود؛ چراکه پدیده ای همزاد دولت است؛ یعنی هنگامی که فعالیت های بشر شکل سازمان یافته به خود گرفتند، فساد اداری نیز در تعاملات درونی با محیط از متن سازمان ظهور پیدا کرد. این مطالعه به بررسی عوامل موثر بر گسترش میل به فساد اداری از دیدگاه متخصصان و مطلعین کلیدی می پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی تحلیلی است. برای گردآوری داده ها از روش های اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی (پرسشنامه محق ساخته، مشاهده و مصاحبه) استفاده شده است. واحد تحلیل در این تحقیق، فرد و سطح تحلیل خرد می باشد. جامعه آماری شامل کارشناسان حوزه سلامت اداری دستگاه های اجرایی (32 نفر)، اساتید دانشگاه (10 نفر)، خبرگان و مطلعین کلیدی در موضوع فساد اداری (13 نفر) و جمعا به تعداد 55 نفر می باشد. شیوه نمونه گیری نیز به صورت تمام شماری می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار آماری SPSS و از آمار های توصیفی (نمودارها، جداول توزیع فراوانی) و آمارهای استنباطی (آزمونT، تحلیل واریانس،رگرسیون چند متغیره و غیره) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد بین عوامل اقتصادی، عوامل مدیریتی و اداری، عوامل فرهنگی- اجتماعی، سیاسی- حزبی و نظارتی با گسترش میل به فساد اداری رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: فساد، فساد اداری، ایلام
  • پیش بینی احساس امنیت اجتماعی بر اساس مولفه های پلیس جامعه محور: مورد مطالعه شهروندان استان ایلام
    یاسر گراوند*، وحید احمدی، محسن علیزاده صفحات 25-43

    هدف پژوهش حاضر پیش بینی احساس امنیت اجتماعی بر اساس مولفه های پلیس جامعه محور بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه شهروندان 18 تا 65 سال استان ایلام در سال 1400-1399 بود که با استفاده از فرمول تعین حجم نمونه کوکران تعداد 368 نفر بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که برای تعمیم پذیری بهتر نتایج و اطمینان از بازگشت تعداد مورد نیاز تعداد 410 پرسشنامه توزیع شد که از بین آن ها 10 پرسشنامه به علت ناقص بودن پاسخ ها کنار گذاشته شدند و در نهایت تحلیل داده ها بر روی داده های گردآوری شده از 400 نفر انجام شد. گردآوری داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های پلیس جامعه محور و احساس امنیت اجتماعی صورت گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که مولفه های پلیس جامعه محور قادر به پیش بینی احساس امینت اجتماعی می باشند و 23 درصد از واریانس این متغیر را تبیین می کنند. در مجموعه نتایج حاکی از این بود که جامعه محور بودن پلیس بر احساس امنیت اجتماعی شهروندان اثرگذار است بنابراین لازم است که سازمان های پلیس کشور رویکرد جامعه محوری را در انجام وظایف خود اتخاذ نمایند.

    کلیدواژگان: احساس امنیت اجتماعی، پلیس جامعه محور، شهروندان استان ایلام
  • بررسی وضعیت فعالیت اراذل و اوباش در استان ایلام
    مهدی نجف پور *، فرهاد اسدی، محمد جوادی راد صفحات 45-75

    بی تردید امروزه اهمیت وجود امنیت بر هیچ کس پوشیده نیست، انسان بعد از ارضاء نیازهای فیزیولوژیکی برای تامین آسایش و رفاه خویش به امنیت نیاز دارد. انسانها در طول دوران حیات خود اقداماتی را برای افزایش امنیت خود در جوانب مختلف انجام داده و همچنین در جهت کاهش منابع ناامن کننده اقدام نموده اند . یکی از منابع ناامن کننده جامعه امروز وجود فعالیت اراذل و اوباش می باشد لذا این مطالعه با هدف بررسی وضعیت فعالیت اراذل و اوباش در استان ایلام از طریق روش تحقیق کیفی از نوع مطالعه موردی با مشارکت 8 نفر از اراذل و اوباش استان انجام پذیرفته است . بررسی حاصل از این مطالعه نشان می دهد که ناجا برای اقدامات مناسب اراذل و اوباش در سه سطح 1 ،سطح 2 و سطح 3 قرار داده است . همچنین نتایج این مطالعه نشان می دهد که اراذل و اوباش استان بیشتر در سطوح و 2 و 3 قرار داشته و و پدیده اوباشگری در ابعاد فرهنگی- اجتماعی (37.8)، اقتصادی(13.41) ، روانشناختی(36.5) و سیاسی (12.9) ، قابل تبیین می باشد ، هر چند که بعد اجتماعی - فرهنگی از دیگر ابعاد بیشتر پدیده اوباشگری را پوشش می دهد . در پایان این تحقیق فرضیه هایی تولید و پیشنهادهای کاربردی در رابطه با موضوع ارایه گردیده است .

    کلیدواژگان: امنیت، اراذل و اوباش، سطوح اوباشگری، ناجا، استان ایلام
  • بررسی بهبود و ارتقاء اخلاق اجتماعی در بین کارکنان ناجا با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
    مهدی میرزایی صفحات 77-103

    در این پژوهش، پس از بررسی اهمیت و جایگاه اخلاق اجتماعی در حوزه معاشرت به انواع معاشرت های اجتماعی اشاره شده و ضمن بررسی معیارهای اخلاق اجتماعی در حوزه معاشرت، در پایان مشخص شد که مهمترین راه های بهبود و ارتقای اخلاق اجتماعی در بعد معاشرت در بین کارکنان ناجا با الهام گرفتن از آموزه های بیانیه گام دوم انقلاب شامل: 1. حفظ کرامت، اصالت و مقابله با تحجر، خصومت و توطیه  2.مقاله با شایعه پراکنی در جامعه و محیط کار با هدف حفظ آرامش در جامعه و گسترش صداقت و راستگویی و مقابله با خبرهای کذب 3. وفای به عهد، راز داری و امانت داری 4. رعایت اعتدال ورزی در روابط دوستی و همنشینی عاقلانه و مطلوب با دیگر همکاران با حفظ روحیه تعادل گرایی، جلوگیری از افراط و تفریط 5.حفظ رعایت احترام به حق و حقوق و حریم دیگران و جلوگیری از بد خواهی، انحصارگرایی، نفوذ، سلطه و تهدید.

    کلیدواژگان: اخلاق اجتماعی، کارکنان ناجا، گام دوم انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی)
  • رابطه ی برخی عوامل داخلی با موسسات مالی و اعتباری متخلف و چالش های پلیس امنیت در ارتباط با آن(مطالعه موردی: شهر ایلام)
    حمید جمال پاک صفحات 105-137

    موسسات مالی و اعتباری متخلف با تبلیغات نادرست و عدم رعایت مقررات بانکی با سرمایه گذاری در شرکت ها اقدام به اخذ سپرده های مردم و گردش مالی آنها نموده و در صورت ورشکستگی شرکت های مورد قرارداد آن ها، سرمایه آن ها که اغلب سپرده های مردمی است از بین خواهد رفت. هدف از این پژوهش بررسی چالش های پلیس امنیت عمومی در مقابله با موسسات مالی و اعتباری متخلف می باشد. این تحقیق کاربردی است و جامعه آماری مردم استان ایلام و کارکنان ناجا می باشد،که با محاسبه این جامعه در فرمول کوکران تعداد پاسخگویان140 نفر از مردم و 60 نفر از کارکنان می باشند که از روش نمونه گیری انتخاب و پرسشنامه در بین آنان توزیع شد. شیوه ی نمونه گیری ، خوشه ای تصادفی می باشد.درنهایت استخراج داده ها توسط نرم افزار spss انجام گرفته و پردازش و تحلیل شدند. با توجه به فرضیه های موردنظر، نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که، هراندازه نمره آگاهی مردم نسبت به این موسسات بیشتر شود چالش های پلیس کمتر می شود.

    کلیدواژگان: موسسات مالی و اعتباری متخلف، پلیس امنیت، چالش
  • بررسی تاثیر معنویت و اخلاق در سبک زندگی اسلامی
    محمد سلیمی زاد صفحات 139-155

    این مقاله در پی آن است که تاثیر معنویت و اخلاق در سبک زندگی اسلامی را با تاکید بر تغییر و تحولات انجام گرفته در سبک زندگی مردم، مورد بررسی قرار دهد. هدف اصلی از این پژوهش، بررسی تاثیر معنویت و اخلاق در سبک زندگی اسلامی است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود. شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، اینترنتی و اسنادی بوده و از روش تجزیه و تحلیل کیفی و اسنادی استفاده شده است. تحقیق حاضر قصد دارد نشان دهد که اهمیت دادن به امور معنوی و معنویت بخشی به زندگی می تواند به بهبود سبک زندگی اسلامی منجر شود و همچنین جایگاه و تاثیر اخلاق در سبک زندگی اسلامی را نشان دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد، معنویت و اخلاق در سبک زندگی اسلامی تاثیر مثبتی دارند و تا این دو متغیر معنویت و اخلاق مداری در زندگی مردم نهادینه نشوند، نمی توان طبق اصول سبک زندگی اسلامی بخوبی پیش رفت. در نتیجه داشتن روحیه معنوی در زندگی باعث گرایش هر چه بیشتر به سبک زندگی اسلامی می شود. همچنین نشان می دهد مهمترین تاثیر پایه های محیطی سبک زندگی اسلامی، اخلاق است و خانواده یکی از مهمترین ارکان پایه های محیط در تحولات اخلاقی است.

    کلیدواژگان: معنویت، اخلاق، سبک زندگی اسلامی