فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 32 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/10/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حاشیه نشینی در شهر ایلام (مطالعه موردی محدوده بانبرز ، کمربندی هانیوان محدوده کارخانه نمک، چالیمار میلاد 1تا 5شهر ایلام)
    رامین رستمی، شهاب عزیززاده، حسین عزیزیان*، فاطمه صیدمرادی کهره صفحه 1

    دراین مقاله باتوجه به اینکه هدف بررسی عوامل موثر برشکل گیری محله های شهر ایلام می باشد، بنابراین متغیرهای فقر شهری، دسترسی به زمین ارزان، شغل موقت یا کم درآمد، شغل فعلی، مهاجرت وسرریز جمعیت اقتصادی اجتماعی شهری به عنوان متغیرمستقل و متغیرحاشیه نشینی در رابطه با متغیرهای فوق به عنوان متغیروابسته درنظرگرفته شده است. دربخش سوالات و فرضیات تحقیق نیز سه متغیرمستقل اشتغال غیررسمی، فقراقتصادی و مهاجرت در رابطه با حاشیه نشینی در نظرگرفته شده اند. جامعه مورد بررسی در این تحقیق را کلیه خانوارهای ساکن در محدوده حاشیه نشین بانبرز شهر ایلام کمربندی هانیوان (محدوده کارخانه نمک ، و محله میلاد چالیمار) تشکیل می دهند که جمعیتی نزدیک به 5000 نفر و 1400 خانوار را شامل می شود که در نهایت 150 خانوار به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. چارچوب نظری این تحقیق برگرفته باقبول واقعیت حاشیه نشینی در شهر ایلام که محصول رشد نامتعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و باعث نابرابری و عدم تعادل جغرافیایی (فاصله شهرو روستا و بین مناطق اصلی و حاشیه ای شهر) می شود و همچنین سیاست های ناکارآمد در عرصه برنامه ریزی شهری، مسکن و توزیع ناعادلانه درآمد که باعث گسترش فقرشهری است، باید با هدایت فعالیت ها، زمینه رشد اقتصادی ساکنان را فراهم کرد.

    کلیدواژگان: حاشیه نشینی، فقر، شهری، مهاجرت، بزهکاری
  • تجزیه و تحلیل آماری تصادفات جاده ای محور ایلام-کرمانشاه در بازه زمانی 1394 تا 1397
    رضا همتی زاده، علی فتاحی * صفحه 2

    تصادفات جاده ای یکی از عوامل مهم وقوع مرگ و میر و مصدومیت در کشور است که تبعات گسترده منفی در زمینه مسایل فرهنگی، روانی، جامعه شناخنی دارد. جاده ایلام-کرمانشاه یکی از محورهای پر تردد استان ایلام است که مرکز استان را به منطقه توریستی و استان کرمانشاه وصل می نماید و دارای حوادث رانندگی بسیار زیاد است. در همین راستا و در این تحقیق به بررسی وضعیت آماری علل بروز تصادفات و همچنین تحلیل وضعیت تصادفات در محور ایلام- کرمانشاه پرداخته شده است. روش های آماری استفاده شده در این پژوهش شامل بررسی های آماری توصیفی و استنباطی داده ها است و تصادفات منجر به فوت و جرح ثبت شده و تاثیر نوع تصادفات و نوع خودرو در میزان مرگ و میر در پلیس راه استان ایلام طی دوره زمانی 1394 تا 1397 می باشد. با توجه به این موضوع به نظر می رسد در محور مورد نظر نیز به دلیل حجم بالای تردد نسبت به جاده، خرابی روسازی در قسمت هایی از محور و بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان از مهم ترین علل حادثه خیز می باشد که اصلاح این موارد نیازمند همکاری مسیولان ذیربط و آموزش دهی نحوه رانندگی صحیح می باشد که مستلزم برنامه ریزی مدون و طولانی مدت می باشد.

    کلیدواژگان: محور ایلام-کرمانشاه، تصادفات جاده ای، علل تصادفات، تجزیه و تحلیل آماری
  • حکیم بکری زاده *، مریم پناهی، مالک ملکشاهی صفحات 7-28

    پژوهش حاضر، تحقیقی پیمایشی از نوع علی- مقایسه ای می باشد که به مقایسه عوامل اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مرتبط با جرایم خشن در بین جوانان شهر ایلام پرداخته است . جامعه آماری تحقیق را کلیه جوانان پسر و دختر 18-29 سال شهر ایلام تشکیل می دهد که 381 نفر از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید و پرسشنامه پس از اطمینان از روایی آن با بهره گیری از نظر متخصصان مربوطه (15 کارشناس) و محاسبه پایایی آن به روش آزمون مجدد، روش همسانی درونی، تکثیر شد و مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد. متغیرهای تحقیق بر حسب جنسیت جوانان نشان می دهد که پسران نسبت به دختران، عوامل بیشتری را با جرایم خشن مرتبط می دانند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسن نیز نشان می دهد که بین عوامل مرتبط با جرایم خشن یک رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد که در این میان، همبستگی بین عوامل اجتماعی و خانوادگی با مقدار 747/0 دارای بیشترین (قوی ترین) همبستگی است. ارزیابی معناداری اثر چندمتغیری مولفه ها نیز نشان داد که حداقل در یکی از سازه های عوامل مرتبط با جرایم خشن در بین پسران و دختران تفاوت وجود دارد؛ همچنین، نتایج اثر جنسیت بر هر یک از عوامل مرتبط با جرایم خشن به صورت جداگانه نشان می دهد که در بین پسران و دختران، بین عوامل اقتصادی مرتبط با جرایم خشن تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین عوامل اجتماعی و خانوادگی مرتبط با جرایم خشن تفاوت معناداری دیده نمی شود؛ به طوری که متغیر جسنیت به میزان 7/11 درصد واریانس عوامل اقتصادی مرتبط با جرایم خشن را تبیین می کند.

    کلیدواژگان: عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل خانوادگی، جرائم خشن، شهر ایلام
  • شناسایی چالش ها و موانع پیش روی پلیس ایلام برای مبارزه با قاچاق کالا، ارز و سوخت در تحقق اقتصاد مقاومتی
    محمدباقر رسوله وندی، فردین بیگی * صفحات 29-53

    با تحریم شدن کشور از سوی دولت های مختلف، مسیله اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راه حل هوشمندانه از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مطرح شد. اقتصاد مقاومتی به دنبال این است تا با کاهش وابستگی به دولت های خارجی شکوفایی اقتصادی را حاصل کند. در بیانات مقام معظم رهبری اشاره شده که اقتصاد مقاومتی به معنای تصمیم گیری صحیح در شرایط فشار و تحریم است. تمام نهادهای دولتی و غیردولتی موظف هستند که به اجرایی شدن این مسیله کمک کنند و فرماندهی انتظامی استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از آفت های مهم که مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است، مسیله قاچاق کالا، ارز و سوخت می باشد که نیروی انتظامی می تواند با حضور فعال در جامعه این مسیله را تا حدودی مدیریت کرده و به تحقق اقتصاد مقاومتی و دیدگاه رهبری کمک کند. فرماندهی انتظامی ایلام برای مبارزه با قاچاق کالا، ارز و سوخت با چالش ها و موانع زیادی روبه رو است که پژوهش حاضر با هدف شناسایی این چالش ها و موانع صورت گرفته است. این تحقیق از نظر ماهیت داده ها کیفی، از نظر هدف کاربردی و از دیدگاه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع مطالعه موردی است. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان و روسای پلیس تخصصی دربرمی گیرد که در این راستا، داده ها با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و میدانی و با استفاده از مصاحبه عمیق (نیمه ساختاریافته) با 14 تن از آنها گردآوری شده اند

    کلیدواژگان: قاچاق اقتصاد، مقاومتی، تحلیل محتوا
  • حمیرا الوندی*، رویا کوچک انتظار، پروانه قدسی، خدیجه ابوالمعالی، منصوره شهریاری احمدی صفحات 77-91

    هدف این پژوهش که از نوع تحقیقات کاربردی است، تدوین روش نوین آموزش فضایل اخلاقی و مقایسه آن با آموزش هدیه های آسمانی در اثربخشی بر مهارت های هیجانی و اجتماعی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی می باشد که در مدرسه دی منطقه 1 شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 در حال تحصیل بودند. جامعه آماری پژوهش، همه دانش‎آموزان 12 ساله مدرسه مذکور را در بر می گیرد که تعداد 40 نفر از آنان با در نظر گرفتن ملاک های ورود، به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است: یکی «پرسشنامه استاندارد رفتار اخلاقی» که از روایی 78/0 و دیگری «پرسشنامه محقق ساخته» که از روایی 86/0 برخوردار است. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS22 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین تاثیر روش نوین آموزش فضایل اخلاقی و روش آموزش کتاب هدیه های آسمانی بر رفتار اخلاقی و رشد مهارت های هیجانی - اجتماعی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی تفاوت معنا داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: روش نوین آموزش فضائل اخلاقی، آموزش هدیه های آسمانی، مهارتهای هیجانی و اجتماعی
  • مهدی میرزایی صفحات 92-111
    زمینه و هدف

    امروزه مشارکت و هم افزایی بین نهادها و سازمان های مختلف با هم برای پیشبرد و رسیدن به آرمان ها و اهداف سازمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. افزایش ظرفیت بالقوه و بالفعل مشارکت و هم افزایی بین دو نهاد انقلابی و ارزشی، یعنی بسیج جامعه زنان فرهنگی با نیروهای  پلیس زنان با هدف نهادینه کردن و ارتقای فرهنگ نظم و امنیت برای زنان در جامعه از موضوعات پر اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر این امر مهم و اساسی در بسیج فرهنگیان حوزه خواهران در استان ایلام می باشد.

    روش

    این پژوهش از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی است و برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه و سوالات محقق ساخته به صورت نیمه استاندارد استفاده شده است.

    یافته ها و نتایج

    مشخص شد که افزایش مشارکت و هم افزایی بین بسیج جامعه زنان فرهنگی با پلیس زنان در نهادینه کردن و ارتقای فرهنگ نظم و امنیت برای زنان، به ترتیب دربرگیرنده عواملی نظیر اجرای دوره های آموزشی، تبلیغی و فرهنگی، اجرای رزمایش های مشترک، برگزاری نشست ها، جشنواره ها و همایش های مشترک، تلاش برای ایجاد آگاهی بخشی، نشاط اجتماعی و پیشگیری از انواع آسیب های اجتماعی و امنیتی برای دانش آموزان دختر در مدارس و زنان در جامعه، ایجاد احساس تعهد و مسیولیت پذیری فردی و اجتماعی در قبال نظم و امنیت زنان در جامعه، افزایش میزان آگاهی و رضایت از عملکرد مطلوب، موفقیت آمیز و میدانی پلیس زنان و اعتماد به آن و ارتباط مستقیم و صمیمانه با مجموعه پلیس زنان است

    کلیدواژگان: بسیج جامعه زنان فرهنگی(بسیج فرهنگیان خواهر)، پلیس زنان، مشارکت و هم افزایی، نظم و امنیت زنان