فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 30 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/04/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فرحناز مصطفوی کهنگی*، سارا مسعودی صفحات 7-33

    مفهوم احساس امنیت یکی از شاخصه های کیفیت زندگی در شهرهاست و آسیب های اجتماعی از مهم ترین پیامدهای مختلف نا امنی به شمار می آید. به عبارتی بهتر مهم ترین عوامل تهدید کننده حضور مردم به ویژه زنان در فضاهای عمومی، ترس یا احساس ناامنی است. پیش نیاز هرگونه توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی احساس امنیت است . پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانه دیداری براحساس امنیت اجتماعی زنان استان اصفهان به کار گرفته شده است . در این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و جامعه آماری که تمامی زنان شهر اصفهان و براساس فرمول کوکران 358 به عنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند . در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش این گونه استنباط می توان نمود، باتوجه به فراوانی مورد مشاهده کای- اسکویراز دیدگاه جامعه مورد مطالعه بین کارکرد رسانه دیداری و احساس امنیت اجتماعی زنان رابطه وجود دارد. و همچنین ، باتوجه به فراوانی مورد مشاهده کای- اسکویراز دیدگاه جامعه مورد مطالعه بین میزان تحصیلات باتاثیرپذیری انها ازرسانه ها و بین استفاده از رسانه دیداری و احساس امنیت اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد. 

    کلیدواژگان: رسانه، امنیت اجتماعی، حمایت اجتماعی، زنان
  • افسانه اکبری*، نرگس شکربیگی صفحات 34-52

    در عصر حاضر یکی از مهم ترین مسایل در پژوهش های محققان؛ مطالعه در زمینه شناخت آسیب های اجتماعی، عوامل تشدید کننده آن و راهکارهای مقابله با آن همچنین کاهش اثرگذاری این عوامل مخرب بر زندگی فردی و اجتماعی افراد، گروه ها و جوامع است. آسیب اجتماعی عبارت است از هر نوع رفتاری که با ارزش های شناخته شده جامعه در تعارض باشد و باعث اختلال درکارکرد فرد، خانواده یا جامعه شود. آسیب اجتماعی به شاخه های گوناگونی تقسیم می شود از جمله: آسیب های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی. این عامل خطر ساز اجتماعی در مسایل عمده و کلانی مانند طلاق، اعتیاد، خودکشی، بزه کاری و...خود نمایی می کند. دین مبین اسلام از آنجا که در تبیین برنامه زندگی بشر دارای اهداف روشن و دقیقی است همواره به عوامل تهدید کننده در مسیر رسیدن به این اهداف نیز توجه داشته است. نماز به عنوان یکی از مهم ترین ارکان برنامه دینی برای زندگی و سعادت بشر، تثیر بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته و می تواند تا حدودی از اثرات مخرب آن جلوگیری نماید. ترویج و تشویق فرهنگ دینی و از جمله اقامه نماز می تواند گامی اساسی در این زمینه باشد. پژوهش حاضر با استفاده از ابزار کتابخانه و اسنادی و به شیوه تحلیلی - توصیفی در صدد است تا به بررسی و تبیین نقش نماز بر کاهش اثرات آسیب ها و بزه کاری های اجتماعی بپردازد. 

    کلیدواژگان: نماز، معنویت، آسیب های اجتماعی، بزه کاری، فرهنگ دینی
  • خوانش برساخت معنایی مردم شهر ایلام از احساس امنیت در سال 1397
    میثم قدسی*، نسرین احمدیان صفحات 53-86

    با ورود به هزاره جدید، جهان شاهد رشد جمعیت و شهرنشینی همراه با بروز مسایل مختلف شهری، از قبیل گسترش حاشیه ‏نشینی، افزایش جرایم اجتماعی و در مجموع، افزایش بی نظمی شهری و کاهش احساس امنیت بوده است. تحقیق حاضر به قرایت مردم شهر ایلام از احساس امنیت پرداخته است. روش تحقیق حاضر از نوع مصاحبه متمرکز است. مشارکت کنندگان تحقیق به تعداد 30 نفر است. در این تحقیق از دو طریق نمونه گیری هدفمند و نظری استفاده گردید. ابزار گرداوری داده ها کیفی پژوهش به صورت مصاحبه عمیق بود. استراتژی تحلیل داده ها تبدیل به 65 مفهوم اولیه و 5 مقوله عمده و 1 مقوله اصلی شد. یافته ها حاکی از آن است که افراد مورد مطالعه به عوامل مختلفی در چهار بعد امنیت جانی (نگرانی های قانونی، حوادث و بهداشت)، مالی (تبعیض، هزینه های درمانی، بی ثباتی اقتصادی و...) و فکری (حوزه های اجتماعی، سیاسی، فقدان رعایت مقررات) و جمعی، توجه داشتند و بر اساس اهداف تحقیق راهکارهایی در راستای تقویت احساس امنیت متذکر شدند. از جمله کاهش تبعیض از طرف نهادها و ارگان ها، تقویت مذهب، ارتقای امید به آینده در مردم و نیز ارتقای سرمایه اجتماعی.

    کلیدواژگان: احساس امنیت، مصاحبه متمرکز، ایلام
  • رحمن کمالوندی*، فهد کمالوندی، رضا زارعی، مژده میرابی زاده صفحات 87-98
    هدف

    پژوهش حاضر مقایسه نقش حمایتی خانواده و تاب آوری در معتادان بهبود یافته و غیر بهبود یافته مراجعه کننده به مراکز اقامتی میان مدت شهر ایلام بود.

    روش

    این پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معتادان بهبود یافته و غیر بهبود یافته مراجعه کننده به مراکز اقامتی میان مدت شهر ایلام بود. نمونه برابر با 150 نفر (75 نفر معتاد بهبود یافته و 75 نفر معتادغیر بهبود یافته) اطلاعات از طریق پرسشنامه نقش حمایتی خانواده و تاب آوری جمع آوری و توسط نرم افزار 24spss تجزیه وتحلیل شد. روش مورد استفاده برای آزمون فرضیه های پژوهش آزمون تحلیل واریانس تک متغیره بود. یافته ها : تحقیق نشان داد که در مقیاس نقش حمایتی خانواده و تاب آوری بین معتادان بهبود یافته و غیر بهبود یافته تفاوت معنادار وجود دارد.

    بحث و نتیجه گیری

    بنابراین می توان نتیجه گرفت که به کارگیری تدابیری ویژه برای افزایش نقش حمایتی خانواده و تاب آوری در معتادان، برای ترک اعتیاد و جلوگیری از بازگشت آنان امری ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: نقش حمایتی خانواده، تاب آوری، معتاد بهبود یافته، معتاد بهبود نایافته
  • جواد کرمخانی*، علی غیاثی، توفیق سیفی صفحات 99-116

    هدف از انجام پژوهش حاضر دور اندیشی رفتارهای خطرناک بر مبنای بعدهای شخصیت و حمایت اجتماعی در دانش آموزان متوسطه دوم شهر ایلام می باشد روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 96-95 بود. از این تعداد 200 نفر به عنوان گروه نمونه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های رفتارهای پرخظر و ویژگی های شخصیت نیو و حمایت اجتماعی پاسخ دادند اطلاعات به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بین متغیر پیش بین (ویژگی های شخصیت و حمایت اجتماعی) و متغیر ملاک (رفتارهای پرخطر) رابطه خطی معنی دار وجود دارد و روان نژندی، برون گرایی، گشودگی، توافق پذیری و وظیفه مداری و حمایت اجتماعی قادر به پیش بینی رفتارهای خطرناک در دانش آموزان متوسطه دوم شهر ایلام می باشد

    کلیدواژگان: رفتارهای خطرناک، ابعاد شخصیت، حمایت اجتماعی
  • مینا بهرامسری*، توفیق سیفی، مژگان امیری، زهرا علی مدد صفحات 117-136

    هدف پژوهش حاضر تبیین نقش ابعاد سرشت و منش شخصیت در اقدام کنندگان به خودکشی می‏باشد. بدین منظور 100 نفر از افراد اقدام کننده به خودکشی که با روش نمونه‏ گیری در دسترس از بین افراد مراجعه کننده به بیمارستان‏های ایلام انتخاب شده بودند؛ در ابعاد مقیاس شخصیت سرشت‏ و ‏منش‏ کلونینجرTCI-125، با افراد عادی از سه نمونه پژوهشی مختلف مقایسه شدند. داده ‏ها با آزمون تی برای یک گروه با داده‏ های هنجاری ایران، شهر ایلام و شهر تهران مقایسه شدند. نتایج نشان داد که در ابعاد شخصیت سرشت و منش، بین افراد اقدام‏ کننده به خودکشی با افراد به ‏هنجار در بیشتر زمینه ‏ها تفاوت‏های معنی‏ داری دیده می‏شود. این نکته ضروری است که نتایج این پژوهش می‏تواند مورد توجه سیاست‏گزاران سلامت قرار گرفته، تا نسبت به تدوین یک برنامه مدون جهت آموزش و پیشگیری از اقدام به خودکشی و کاهش ابعاد فاجعه ‏‏‏‏بارآن در سطوح مختلف سازمانی و اداری، وزرای آموزش ‏و‏پرورش، بهداشت و آموزش ‏پزشکی، نیروهای نظامی و انتظامی، دانشگاه‏های سراسر کشور، ارباب جراید و رسانه ‏ها، اقدام شود

    کلیدواژگان: ابعاد شخصیت سرشت و منش، اقدام کنندگان به خودکشی، افراد بهنجار