فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 24 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سجاد شرافت، صباح عباسی صفحات 7-25

     این مقاله در پی آن است تا عوامل موثر بر گرایش روستاییان به مصرف مواد مخدر را با تاکید بر تغییر و تحولات انجام گرفته در روستاها نسبت به دهه های قبل را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. این مطالعه به روش کمی انجام گرفته و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمامی افراد معتاد ساکن در دهستان مورد مطالعه می باشد. جامعه آماری53نفر بوده و برای انتخاب نمونه از روش تمام شماری استفاده شده است. روش انتخاب نمونه ، روش گلوله برفی بوده است. روایی پرسشنامه بوسیله نظر کارشناسان و متخصصین و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و به منظور به آزمون کشیدن فرضیات از آزمون پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. در این تحقیق پنج فرضیه مورد آزمون قرار گرفت که از این بین رابطه معنادار بودن چهار فرضیه 1. تغییر در عقاید مذهبی 2.گسترش رسانه ها در روستاها و احساس محرومیت ناشی از آگاهی های رسانه ای، 3.ارتباط با گروه های بزهکار شهری و 4. تغییرات ایجاد شده در حیطه کنترل عرف اجتماعی با گرایش به مصرف مواد مخدر به اثبات رسید.

    کلیدواژگان: اعتیاد، جوامع روستایی، تغییر و تحولات روستایی، جوانان روستایی، مواد مخدر
  • تحلیل آماری قنل طی سال های 1390تا 1394 در استان ایلام
    سمیرا فرامرزی صفحات 26-33

    وضعیت قتل در استان ایلام چگونه است ؟ در این مقاله وضعیت آماری قتل عمد در سال های 1390 تا 1394 بررسی شده است. روش پژوهش اسنادی و تکنیک جمع آوری داده ها ، مراجعه به اسناد و مدارک ویژه اطلاعات پزشکی قانونی است.نسبت قربانیان ، براساس تعداد قربانیان در هر 000/100 جمعیت در هر سال محاسبه شده است . وبرای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . آنالیز داده هابا استفاده ازنرم افزار spss با ورژن 20 صورت گرفته است.در مجموع (83.1%) مقتولین مرد و (16.9%) زن بوده اند..بیشترین میزان قتل طی این دوره پنج ساله ، در سال 93، 6.37 مورد در 000/100 اتفاق افتاده است .در %35.3 ازقتل ها ،قاتل یک عضوخانواده یا از اقوام نزدیک قربانی بوده است .اکثر قربانیان نیزنوجوانان و جوانان بودند. ویکی از دلایل اصلی قتل،فقدان مدیریت خشم است

    کلیدواژگان: علت قتل، ابزار قتل، عوامل انگیزه قتل، پیشگیری از قتل
  • هوشنگ مرادی، سید تیمور حسینی، صباح عباسی صفحات 34-59

    رشد روز افزون جمعیت شهرها بخصوص در کشورهای در حال توسعه باعث بروز مشکلات عدیده ای در شهرها شده است، تخلفات و آسیب ها، ناهنجاری های رفناری و... را به دنبال داشته است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است که به شیوه پیمایشی با تاکید بر پرسش از 150 نفر از شهروندان و رانندگان در شهر ایلام اجرا شده است. روش نمونه گیری احتمالی طبقه بندی شده است. ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه و از مصاحبه نیز به عنوان ابزار تکمیلی استفاده شده است. داده ها و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (از جمله آزمون T) بوسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که شهروندان و رانندگان در سطح شهرستان های استان ایلام بر اهمیت نبود فرهنگ رانندگی مناسب به عنوان عامل نابسامانی ها و تخلفات اشاره کرده اند، و عواملی از جمله مشکلات اقتصادی از نوع فقر و بیکاری و پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد و همچنین تحصیلات (سطح سواد) افراد دخیل در ارتقاء فرهنگ ترافیک می-دانند. با توجه به نمودارها و جداول و آزمون T-student به دست آمده در شهرستان های استان ایلام، پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد، و عوامل محیطی و فیزیکی شهر، نقش تاثیر گذاری بر ارتقاء فرهنگ ترافیکی شهروندان و رانندگان دارد، و ارتباط آماری معنی داری بین آنها وجود دارد. پاسخگویان در ارتباط با سوالات، متغیرهای شرایط آب و هوایی - مبلمان شهری و محیط کالبدی - فیزیکی شهر- تحصیلات و سن افراد در بروز رفتارهای ناهنجار ترافیکی موثر هستند و اعتقاد داشتند این عوامل در ارتقاء اخلاق ترافیکی شهر خیلی تاثیر گذار هستند. این عوامل و سایر عوامل دیگر می تواند با آموزش صحیح از طریق رسانه های ارتباط جمعی و سیستم آموزش و پرورش در تنظیم رفتار ترافیکی به عنوان مولفه هایی که می توانند بر بالا رفتن و ارتقاء اخلاق فرهنگ ترافیک کمک کنند، دیده شوند.

    کلیدواژگان: فرهنگ ترافیک، رانندگان، ایلام
  • وحیده اسمعیلی زاده صفحات 60-69

    مقاله حاضر به بررسی نقش خانواده در پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی پرداخته و راهکارهایی جهت مقابله با جرایم و آسیب های اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد. اطلاعات این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و جست وجو در پایگاه ها و منابع اطلاعات علمی اینترنتی گردآوری شده است. و با اتکا به نتایج 6 تحقیق در زمینه جرایم و آسیب های اجتماعی به شباهت هایی از جمله، داشتن محیط خانوادگی ناسالم و خانواده ناسازگار، وضعیت اقتصادی نامناسب، عدم وجود دلبستگی بین والدین و فرزندان، گسستگی ساختار خانواده، در وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی اشاره شده و در پایان با استفاده از این نتایج به ارایه پیشنهادات کاربردی از قبیل: استفاده از ابزار تربیت مناسب، آموزش دادن خانواده ها در خصوص توانایی تحمل تفاوت های فردی یکدیگر، عشق ورزیدن به همدیگر و عدم به کارگیری کلمات ناشایست و همچنین بالا بردن روح معنویت خواهی در خانواده ها در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی مطرح گردیده است. با توجه به یافته های این مقاله در می یابیم تا زمانی که ساختار و کارکردهای اجتماعی و فرهنگی خانواده با شان و منزلت واقعی خود در هرم جامعه قرار نگیرد، همچنان آسیب های اجتماعی مهمترین سرمایه های کشور را با خطر مواجه خواهد کرد.

    کلیدواژگان: خانواده، جرائم، آسیب های اجتماعی
  • بررسی تحکیم خانواده کارکنان و صیانت از کارکنان
    ساسان بیرانوند صفحات 70-84

    یکی از مولفه هایی که موجبات پویایی و پیشرفت ادارات، نهادها، سازمان ها و در نهایت موفقیت جامعه را فراهم می سازد سالم بودن نیروی انسانی آن مجموعه ها می باشد، سالم بودن کارکنان از جمله نیازها و ضرورت های پایه ای سازمان ها می باشد که فقدان و یا اختلال در آن، پیامدها و بازتاب های نگران کننده و خطرناکی به دنبال دارد. لذا به منظور خنثی کردن تهدیدات و جلوگیری از آسیب ها و همچنین دسترسی به اهداف از پیش تعیین شده سازمان ها، عوامل زیادی از جمله؛ همراهی، هم فکری، سلامت اعتقادی خانواده، حسن شهرت، درایت و در نهایت آگاهی نهاد خانواده و...، در سلامت عمل اعضاء، در اعتبار بخشیدن به آنان، بسیار موثر و تعیین کننده می باشد. رابطه بین تحکیم خانواده و صیانت کارکنان، رابطه ای دو سویه است. هرچه استحکام خانواده در راستای عناوین مذکور استوارتر باشد به همان اندازه در موفقیت سازمان ها در راستای صیانت از کارکنان و به تبع پیشرفت آن سازمان ها تاثیرگذارتر است. باید اذعان نمود که به طور کلی عوامل متعددی بر صیانت از کارکنان تاثیرگذار هستند که بررسی همه این عوامل در این پژوهش ممکن نیست. در این مقاله کوشش بر این است تا ضمن توضیح و تبیین مفاهیم تحکیم خانواده و صیانت از کارکنان، به ارتباط و نقش خانواده در صیانت از کارکنان پرداخته شده به عبارت دیگر؛ نقش تحکیم خانواده در صیانت از کارکنان فرض اصلی این مقاله است. در نهایت با عنایت به نتیجه گیری صورت گرفته، راهکارها و پیشنهادات لازم ارایه خواهد شد.

    کلیدواژگان: تحکیم خانواده، خانواده، صیانت، صیانت از کارکنان
  • فریدون پاهکیده، زهرا ایزدی بخش، شیرین عبدالی صفحات 85-98

    در طول تاریخ همواره کودکان و زنان به علت ویژگی های خاص جسمی و روحی در معرض انواع سوء استفاده ها قرار گرفته اند. کار کودکان و زنان به علت مزایای منحصر به فرد از جمله این سوء استفاده هاست. استفاده از کار این گروه از افراد رفته رفته به علت مزایای آن در اشکال مختلف امری عادی تلقی شد. این امر ناپسند عادی شده در آرمان های اخلاقی، دینی و حقوقی مورد نکوهش قرار گرفته و وجدان بیدار بشر را در راستای وضع قوانینی برای حمایت از آنها واداشته است. اگر چه در سطح داخلی و بین المللی قوانینی در این زمینه مصوب شده است، لیکن وجود این قوانین کافی برای حمایت از کودکان و زنان کار نمی باشد؛ چرا که روز به زور بر آمار سیاه این افراد افزوده می گرددومشکلاتی بیشتری دراین زمینه درحال بوجود آمدن می باشدکه باانجام تحقیقات می توان علل وعوامل راشناسایی ونسبت به رفع آنها اقدام نمود .روش انجام پژوهش حاضر کتابخانه ای می باشد. ودراین تحقیق به جهت اهمیت موضوع سعی شده است در حد بضاعت به علل کار کودکان و زنان و نیز مشکلات پیرامون آن وبررسی حمایت های قانونی پرداخته شود به جهت اهمیت موضوع حاضر در این تحقیق سعی شده است به بررسی وضعیت کار کودکان و زنان و نیز مشکلات پیرامون آن پرداخته شود.

    کلیدواژگان: کودکان کار، زنان کار، حمایت های قانونی، آسیب ها