فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 23 (پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مریم عسگری، محدثه ناصری، احسان عسکری، صباح عباسی صفحات 7-24

    فرهنگ بیانگر مجموعه ای از آداب ورسوم، ارزش ها و باورها است و از سوی دیگر فرهنگ را برطرف کننده ی نیازهای بشری می دانند. هرمقدار که فرهنگی دارای عمق فکری و اندیشه ی تفکری بیشتر باشد، پایداری بیشتری در طول زمان خواهد داشت.تقویت نظام فرهنگی منجر به توسعه فرهنگی می گردد و بر این مبنا پدافند غیر عامل در حیطه ی اجتماعی تحقق می یابد. یکی از مهم ترین راه های دستیابی به اهداف پدافند غیرعامل در حیطه ی جامعه، افزایش سطح توسعه فرهنگی جامعه است. با دستیابی جامعه به توسعه ی فرهنگی، اهداف مهم پدافند غیرعامل یعنی کاهش آسیب پذیری جامعه در مقابل تهاجمات دشمن و افزایش توان مقابله با تهاجمات دشمن محقق می گردد.

    کلیدواژگان: فرهنگ، ˓آسیب های فرهنگی، ˓پدافند غیرعامل، جنگ نرم
  • محمد نعمتی، محدثه ناصری صفحات 25-54

    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر میزان سرمایه اجتماعی و نوع سبک زندگی خانواده بر کجروی های اجتماعی در فرزندان است. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام گردیده و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه خانواده های ساکن در استان ایلام که بر اساس آمار سال 1395 تعداد جمعیت استان 580158 نفر و به عنوان کم جمعیت ترین استان کشور میباشد. که با استفاده از روش نمونه گیری کوکران 383 نفر انتخاب گردیده اند. یافته های این تحقیق نشان می دهند میزان سرمایه اجتماعی در سه سطح به ترتیب کسانیکه دارای سرمایه اجتماعی کم بودند 3/4 درصد و کسانیکه دارای سرمایه اجتماعی متوسط بودند 5/57 درصد و کسانیکه دارای سرمایه اجتماعی زیاد بودند 3/38 درصد از مجموع کل افراد پاسخگویان می باشد که نتایج یافته ها نشان از سطح بالای میزان سرمایه اجتماعی افراد پاسخگو می دهد به طوری که بیش از 95 درصد از افراد دارای سرمایه اجتماعی بالا می باشند. همچنین توزیع فراوانی رفتار انحرافی بین پاسخگویان در سه سطح به ترتیب، دارای رفتار انحرافی کم 3/61 درصد و متوسط 3/28 درصد و زیاد 5/10 درصد می باشد که درمجموع از بین پاسخگویان بیش از نیمی از افراد دارای کجروی اجتماعی کمتری بودند که نشان از بالا بودن سرمایه اجتماعی می باشد. همچنین نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین سبک زندگی و سرمایه اجتماعی خانواده و میزان کجروی اجتماعی در جامعه رابطه وجود دارد. بطوریکه با توجه به یافته های تحقیق رابطه معناداری بین اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، ضمانت و هنجارها و روابط اقتدار و خشونت های زبانی و کج روی اجتماعی وجود دارد. به نحوی که افراد دارای سرمایه اجتماعی بالا، از ابراز کجروی اجتماعی در رفتارهای اجتماعی خود اجتناب می کنند.

    کلیدواژگان: سبک زندگی، سرمایه اجتماعی، اطاعت پذیری، مشارکت، اعتماد، کجروی اجتماعی
  • مهدی ربیعی، غلامرضا حاجی حسین نژاد صفحات 55-68

    مقاله حاضر با هدف تبیین ادراک یادگیری پنهان دانش آموزان در جریان استفاده از اینترنت به عنوان عاملی موثردر گسست نسل ها انجام گرفت. روش پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی است. شرکت کنندگان در پژوهش 18 نفر از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرایلام، بودند که با روش نمونه گیری مطلوب انتخاب گردیدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و با به کارگیری روش 7 مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مجموع یافته های این پژوهش بعد از حذف کدهای مشترک 136 کد مفهومی که بیانگر ادراک مشارکت کنندگان در پژوهش بود استخراج گردید. این مفاهیم در سه دسته اصلی: 1- یادگیری هنجارهای جدید 2- یادگیری ارزش های جدید 3- یادگیری نمادهای کلامی جدید و شش دسته فرعی :1- بحران هویت 2-تخلف از قوانین و مقررات 3- اختلاف و شکاف فرهنگی 4- فرهنگ بیگانه 5- جایگزینی لغات انگلیسی به جای فارسی 6- عاریه گرفتن اصطلاحات اینترنتی در محاوره های روزمره قرار گرفتند. این یافته ها نشان می دهد دانش آموزان در جریان تعامل با اینترنت تجارب یادگیری زیادی را کسب کرده اند که در هنجارها، عقاید، باورها، اخلاق و نمادهای کلامی ودر نتیجه گسست نسل آنها بانسل قبل ایشان تاثیر زیادی داشته است.

    کلیدواژگان: گسست نسل ها، ادراک دانش آموزان، یادگیری پنهان، اینترنت
  • بررسی مولفه های جامعه یادگیرنده در برنامه درسی سازمان ها و موسسه های آموزشی با تاکید بر نیروی انتظامی (مطالعه موردی معاونت آموزشی نیروی انتظامی ایلام)
    روح الله مرادی، نرگس کشتی آرای، نرگس سعیدیان صفحات 69-92

      تغییر و تحولات سریع جهانی در دهه های اخیر، زندگی انسان ها را دستخوش تغییر نموده و اوضاع نوینی را پیش روی افراد و سازمان ها قرار داده است. سازمان هایی که نتوانند خود را با محیط متغیر انطباق دهند، شکست خواهند خورد. از دهه 1990 سازمان های زیادی سفر خود را به منظور تبدیل شدن به سازمان های یادگیرنده آغاز کرده اند. لذا آموزش سازمان ها بایستی زنجیره ای باز و به هم پیوسته از فرصت های یادگیری تا پایان عمر باشد، چیزی که جامعه یادگیری (یادگیرنده) نامیده می شود. بدین منظور برنامه درسی سازمان ها و موسسات آموزشی در تمامی عناصر بایستی مبتنی بر جامعه یادگیرنده باشد و به این سمت سوق یابد. بر این اساس هدف این مقاله بررسی مولفه های جامعه یادگیرنده در برنامه درسی سازمان ها و موسسه های آموزشی با تاکید بر نیروی انتظامی (مطالعه موردی معاونت آموزشی نیروی انتظامی ایلام) بود. پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. جهت گردآوری داده ها و استخراج مضامین مرتبط تعداد 60 مقاله و کتاب که بیشترین قرابت را با موضوع داشتند و همچنین برنامه آموزشی معاونت آموزشی نیروی انتظامی مورد بررسی قرار گرفت. مضامین بر مبنای پنج عنصر برنامه درسی استخراج گردید. بر این اساس در عنصر هدف مضمون فراگیر استراتژی آموزشی با 12 مضمون سازمان دهنده و 83 مضمون پایه، عنصر محتوا و مضمون محتوای سازنده با 5 مضمون سازمان دهنده و 24 مضمون پایه، عنصر روش تدریس و مضمون روش تدریس اثربخش با دو مضمون سازمان دهنده و 24 مضمون پایه، عنصر ارزشیابی و مضمون ارزشیابی علمی با 3 مضمون سازمان دهنده و 41 مضمون پایه و در آخر عنصر روش های یاددهی یادگیری با سه مضمون فراگیر و 10 مضمون سازمان دهنده و 35 مضمون پایه شناسایی و ماتریس مضامین مرتبط ترسیم گردید.

    کلیدواژگان: جامعه یادگیرنده، نظام آموزشی، نیروی انتظامی
  • هوشنگ مرادی، سید تیمور حسینی، صباح عباسی صفحات 93-110

    شیوه و رفتار رانندگی نشان دهنده فرهنگ عمومی هر جامعه است. گسترش فزاینده تخلفات رانندگی و پیامدهای زیان بار ناشی از آن در اجتماع باعث شده است تا این موضوع به عنوان یکی از مسایل مهم اجتماعی، جامعه تبدیل شود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است که به شیوه پیمایشی با تاکید بر پرسش از 384 نفر از شهروندان و رانندگان اجرا شده است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء رفتار و اخلاق ترافیکی است که در شهرستان های استان ایلام به اجرا در آمده است. روش نمونه گیری احتمالی طبقه بندی شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه، و از مصاحبه نیز به عنوان ابزار تکمیلی استفاده شده است. داده ها و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (از جمله آزمون T) بوسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که شهروندان و رانندگان در سطح شهرستان های استان ایلام بر اهمیت نبود فرهنگ رانندگی مناسب به عنوان عامل نابسامانی ها و تخلفات اشاره کرده اند، و عواملی از جمله مشکلات اقتصادی از نوع فقر و بیکاری و پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد و همچنین تحصیلات و سطح سواد افراد دخیل در ارتقاء فرهنگ ترافیک می دانند. با توجه به نمودارها و جداول و آزمون T-student به دست آمده در شهرستان های استان ایلام، پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد، و عوامل محیطی و فیزیکی شهر، نقش تاثیر گذاری بر ارتقاء فرهنگ ترافیکی شهروندان و رانندگان دارد، و ارتباط آماری معنی داری بین آنها وجود دارد.

    کلیدواژگان: فرهنگ ترافیک، آموزش و فرهنگ سازی، ایلام
  • مجتبی حاتمی صفحات 111-130

    در بیش تر نواحی و مناطق شهرنشین، جرایم مسیله ای بحث برانگیز و چالش ساز برای زندگی انسان هاست و افزایش ارتکاب جرایم در مکان های شهری، گذشته از آنکه با ارزش ها و اصول اولیه یک جامعه در تضاد است، باعث ایجاد ناامنی، ترس و آشفتگی شهروندان، صرف بودجه های کلان مادی، جانی و معنوی و همچنین وضعیت ناگوار کیفیت محیط زندگی شده است. در این میان، اخیرا تحلیل جغرافیایی بزه کاری و سعی در علت شناسی عوامل فضایی بروز ناهنجاریهای اجتماعی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و تکنیکهای آماری و گرافیکی برای مقابله و پیشگیری در مدیریت انتظامی و امور پلیسی اهمیت یافته است. شناسایی عوامل محیطی و مکانی بروز جرم و سعی در از بین بردن این عوامل و یا کاهش آثار آن، مهمترین راهکار پیشگیری از وقوع ناهنجاریها شناخته شده است. بر همین اساس، هدف از این پژوهش شناسایی الگوی فضایی -زمانی توزیع جرایم مربوط به سرقت در محدوده شهر ملکشاهی می باشد. جامعه آماری پژوهش جرایم مربوط به سرقت در محدوده شهر ملکشاهی طی سال 1395 بوده و آمار و اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و دفتر تحقیقات فرماندهی انتظامی استان ایلام جمع آوری گردیده است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی -تحلیلی بوده و برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری و گرافیکی و به صورت ترکیبی از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد بخش عمده ای از پهنه های جرم خیز شهر در بافت مرکزی آن واقع شده اند در این میان، میادین شهری، بازار، تقاطع ها و گره های شهری در کنار بافتهای مسکونی و فضاهای تفریحی و گذران اوقات فراغت به ترتیب دارای بیشترین تعداد وقوع جرم سرقت می باشند. همچنین، تحلیل الگوی زمانی وقوع جرایم مربوط به سرقت نشان می دهد که ماه های فروردین، خرداد، مرداد، شهریور، مهر و دی دارای بیشترین تراکم وقوع جرایم بوده و ماه های اردیبهشت، تیر، آبان، آذر و بهمن تراکم بین 0-10 جرم در ماه را تجربه کرده اند.

    کلیدواژگان: کانون های بزه، سیستم اطلاعات جغرافیایی، پراکنش فضایی جرایم، پراکنش زمانی جرایم، سرقت
|
  • Pages 7-24

    Culture represents a set of customs, values ​​and beliefs, and on the other hand, culture perceives human needs. Any one whose culture has a greater depth of thought and thinking of thought will have more sustainability over time. The consolidation of the cultural system will lead to cultural development, and on this basis, defective defense will be realized in the social realm. One of the most important ways to achieve passive defense goals in the community is to increase the level of cultural development of society. With the achievement of the community for cultural development, the major goals of the passive defense system are to reduce the vulnerability of the community to enemy attacks and increase the ability to deal with enemy aggression.

  • Pages 55-68

    The present article aims to explain the Student's hidden perception of interacting with the Internet as an effective factor in Break down the generations. The method of research is qualitative , of phenomenological type. The participants of the study were 81 students of the sixth grade of elementary school of Elam which were selected by desirable sampling method. The information were gathered using a deep semi-structured interview and Data analysis was done based on seven-step Colaizzi’s method . Of the total findings of this research , after the removal of the common codes, 136 conceptual codes were extracted that express the perception of participants in the research. These concepts were placed into three main categories: learning new norms - 6 Learning new values -3 Learning new verbal symbols and six subcategories: 8 Identity Crisis 6 violations of rules and regulations 3 cultural gap & difference 4 alien culture 5 substitution of English words instead of Persian words 2 - Getting internet terms in daily conversations . These findings suggest that students have gotten many learning experiences during the interaction with the Internet, Which had a great impact in norms, beliefs, ethics and verbal symbols, and as a result in the breakdown of the generation

  • Pages 111-130

    In most districts and urban areas, crimes are a controversial and challenging issue for human life. the increase in the commission of crimes in urban areas not only creates insecurity, fear and disturbances of the citizens, but also spills over massive financial resources, as well as the deterioration of the quality of the living environment. Meanwhile Recently, geographic analysis of delinquency and trying to identify the spatial factors of social anomalies are important using GIS. Accordingly The aim of this research is to Exploration of Spatial-Temporal Distribution of Crime Hotspots in Malekshahi Using GIS. The statistical population of the study was crimes related to theft in the city of Malekhahi during the year 2016(1395). The method of this research is descriptive-analytic and statistical and graphical methods are used for analysis Using GIS. The results of the study show that a large part of the Crime Hot spots are located in its central areas. Also, temporal analysis of theft –related crimes shows that the months of April, June, August, and October were the highest incidence of crime.