فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 19 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/08/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سعید ملکی، داود حاتمی، ابوطالب کاظمی، قباد طهماسبی صفحات 7-22

    مبادلات تجاری مرزی یکی از شاخص‌های اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و نیز امرارمعاش مردم مرزنشین می باشد. از این طریق مردم ساکن در نواحی مرزی کشورهای همسایه می توانند در کنار هم از فرصت‌های شغلی استفاده کنند که این امر منجر به استمرار و پایداریامنیت و توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت شغلی در مناطق مرزی می‌گردد. لذا توجه به مناطق مرزی از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو هدف مطالعه حاضر بررسی جایگاه بازارچه مرزی مهران در رشد و اشتغال استان ایلام می باشد. بنابراین در مطالعه حاضر با استفاده از تکنیک اقتصاد سنجی حداقل مربعات معمولی به برآورد جایگاه بازارچه مرزی (در قالب یک متغیر دامی) بر رشد و اشتغال استان ایلام برای دوره زمانی 92-1370 پرداخته شد. نتایج نشان داد که وجود بازارچه مرزی اثر مثبتی بر تولید ناخالص داخلی سرانه (رشد) استان داشته اما در سطح مناسبی معنادار نمی باشد. نتیجه دیگر اینکه وجود بازارچه مرزی اثر مثبتی بر اشتغال استان داشته است.

    کلیدواژگان: بازارچه مرزی مهران، اشتغال، رشد، استان ایلام
  • مهدی نجف پور، روح الله قیطاسی صفحات 23-46

    کمتر از نیم قرن است که طرح فرسایش سرمایه اجتماعی در جوامع پیشرفته و علی الخصوص کشورهای در حال پیشرفت به عنوان یک موضوع اساسی در بین محافل علمی مطرح شده است. سرمایه اجتماعی، ثروت جمعی محسوب می‌شود که با خود اعتماد و مشارکت را برای اعضا جامعه فراهم می‌آورد. در این میان روند روبه رشد جمعیت دانشجویی در کشورمان در سالیان اخیر نگرانی‌هایی را در زمینه کاهش سطح سرمایه اجتماعی در بین این قشر ایجاد نموده است. کاهش سطح دین داری و مواردی از این قبیل، این سوال را مطرح می‌نمایدکه اگر روند روبه رشد آسیب‌های اجتماعی ناشی از تنزل سطح سرمایه اجتماعی است، آیا معضلات و آسیب‌های موجود در بین دانشجویان دانشگاه‌ها با سطح سرمایه اجتماعی آنان ارتباط دارد یا خیر؟ و اگر ارتباط دارد چه عواملی در این مسیله دخیل هستند؟ پژوهش حاضر با هدف "سنجش میزان سرمایه اجتماعی و رابطه آن با میزان دینداری دانشجویان دانشگاه های شهر ایلام در سال 1390" با روش تبیینی انتخاب گردید. روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایش و ابزار به کار رفته پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. نمونه این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران تعداد 383 نفر مرد و زن تعیین گردید. نتایج حاصله نشان دهنده این است که دینداری بعنوان یک عامل موثر تاثیر بالایی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه های شهر ایلام دارد. هم چنین نوع جنسیت با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه های شهرایلام متفاوت است به عبارتی، سرمایه اجتماعی در بین مردان بیشتر از زنان می‌باشد.

    کلیدواژگان: سرمایه احتماعی، دینداری، دانشجویان دانشگاه های شهر ایلام
  • وحیده اسمعیلی زاده صفحات 47-56

    اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است. مساله اعتیاد یکی از مهم ترین مشکلات عصر حاضر می باشد که گستره ای جهانی پیدا کرده و پا را از مرزهای بهداشتی درمانی فرا نهاده و به یک معضل روانی، اجتماعی و خانوادگی تبدیل شده است. با توجه به اینکه خانواده نقش مهمی در مصرف یا عدم مصرف مواد مخدر دارد پژوهش های انجام گرفته نشان می دهند که مسایل عاطفی خانوادگی از علایم اعتیاد معتادان بوده است. این پژوهش با هدف رابطه جو عاطفی خانواده با اعتیاد جوانان شهر ایلام انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش همه معتادین به مواد مخدر در فاصله سنی 18 تا 35 سال شهر ایلام بودند که تعداد 100 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه جو عاطفی خانواده استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دهنده همبستگی معکوس معنی داری میان جو عاطفی خانواده و اعتیاد جوانان می باشد (81/0-، 001/0= sig) و به نظر می رسد روابط عاطفی و خانوادگی مطلوب می تواند نقش مهمی در کاهش اعتیاد جوانان داشته باشد.

    کلیدواژگان: جو عاطفی خانواده، اعتیاد، جوانان
  • غلامرضا چولکی صفحات 57-74

    امروزه فرهنگ سازمانی به یکی از مهم‌ترین موضوعات علم مدیریت به‌ویژه رفتار سازمانی و یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است، زیرا سازمان‌ها برای ماندن در عرصه رقابت سازمانی باید از یک فرهنگ منسجم قوی بهره‌مند باشند. هدف این پژوهش بررسی نقش فرهنگ سازمانی در در رشد وتعالی سازمان های دولتی سازمان های دولتی می باشد. روش تحقیق در این پژوهش روش تحلیلی- استنباطی بوده و از لحاظ هدف تحقبق کاربردی محسوب می گردد. همچنین روش جمع آوری اطلاعات به طریق اسنادی (کتابخانه ای)صورت پدیرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد ، فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از مولفه های موفیقت سازمان ها در انجام امورات می باشد.از آن جاکه هدف ازایجاد سازمان ها به ویژه ارایه خدمات در زمینه های مختلف در ابعاد مختلف اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و امنیتی می باشد، لذا فرهنگ سازمانی به عنوان در بالا رفتن میزان منابع انسانی سازمان های دولتی تاثیر بسزایی در موفقیت سازمان در داخل وخارج سازمان دارد. نتایج این تحقیق نشان می دهد ؛ فرهنگ سازمانی در بالارفتن میزان کارایی وبهره وری ، ایجاد انگیزه درکارکنان برای انجام امورات سازمان، بالا رفتن نقش عناصرغیرقابل لمس همچون تواضع ، تعهد در ونهایتا میزان تخطی کارکنان از سیاست های سازمان نقش بسیار مثبتی را ایفا می کند.

    کلیدواژگان: فرهنگ، سازمان، فرهنگ سازمانی- انگیزه، بهره وری کارآیی
  • رابطه بین نگرش ورزشی فرماندهان با عملکرد ماموریت کارکنان نیروی انتظامی استان ایلام
    حمید نوری صفحات 75-84

    این تحقیق با هدف تبیین رابطه بین نگرش ورزشی فرماندهان با عملکرد ماموریت کارکنان نیروی انتظامی استان ایلام انجام شد. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان نیروی انتظامی استان ایلام به تعداد نفر 1900 نفر تشکیل دادند. نمونه آماری با استفاده روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و جدول حجم نمونه کرجسای و مورگان، 320 نفر بدست آمد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته‌ی ویژگی‌های دموگرافیکی، پرسشنامه‌ی استاندارد پرسش‌نامه نگرش به ورزش و فعالیت بدنی کنیون (1968) و پرسشنامه محقق‌ساخته‌ی عملکرد ماموریت استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها به تایید متخصصان تربیت‌بدنی رسید و پایایی آن‌ها به وسیله‌ی آلفای کرونباخ به ترتیب؛ 79/0 و 76/0 بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودارها و جداول) و آمار استنباطی (آزمون‌ کلموگروف اسمیرنوف، همبستگی اسپیرمن، و رگرسیون همزمان) با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. نتایج نشان داد که در بین مولفه‌های نگرش ورزشی فرماندهان، زیرمولفه شناخت ورزشی در سطح بهتری قرار دارد. دیگر نتایج نشان داد که بین نگرش ورزشی فرماندهان با عملکرد ماموریت کارکنان نیروی انتظامی استان ایلام ارتباط مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نیز حاکی از معنی‌داری رابطه بین نگرش ورزشی فرماندهان با عملکرد ماموریت بود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که ترکیب ابعاد نگرش شغلی می‌توانند پیش‌بینی کننده‌های معنی‌داری برای عملکرد ماموریت کارکنان باشند. با توجه به نتایج؛ افزایش آگاهی و نگرش فرماندهان به ورزش و تربیت‌بدنی درجهت بهبود عملکرد ماموریتی کارکنان نیروی انتظامی ضروری به نظر می‌رسد.

    کلیدواژگان: نگرش ورزشی، عملکرد ماموریتی، کارکنان، نیروی انتظامی، ایلام
  • علی آژنگ صفحات 85-104

    تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی پیشگیری وضعی بر سرقت از اماکن در شهر ایلام بپردازد. همواره سعی شده است تا با کمک رویکردها و اقدامات حقوقی، قضایی و پلیسی موارد زیر مورد توجه قرار گرفته شود: الف: افزایش خطر ارتکاب جرم ب: دشوار ساختن ارتکاب جرم در شهر ایلام، مهم ترین اقدامات پیشگیری وضعی بر سرقت اماکن را می توان در موارد زیر برشمرد: 1- مراقبت‌های رسمی که رایج ترین روش پیشگیری وضعی در این شهر است و پلیس در آن نقش کلیدی دارد. در این روش، پلیس از شیوه های نوین گشت زنی و وسایل و تجهیزات پیشرفته استفاده می کند، مراقبت براساس برنامه‌ریزی‌های علمی و اصولی طراحی می شود. 2- مراقبت های غیر رسمی: در شهر ایلام، امروزه با ایجاد مرکز حفاظتی و مراقبتی انتظامی‌در نیروی انتظامی شکل جدیدتری از مراقبت های غیررسمی به وجود آمده است تا با مشارکت مردمی و با نظارت مستقیم پلیسی بتوان در برقراری نظم و امنیت و پیشگیری از جرم، مراقبت‌های غیررسمی را گسترش داد 3- مراقبت های طبیعی: در این روش مراقبتی، از توانایی های افراد جامعه به منظور پیشگیری از جرایم استفاده می‌شود. افزایش تردد مردم در یک منطقه و یا بهبود روشنایی‌ها در یک خیابان و طراحی مکان‌های مناسب برای صندلی‌ها در پارک ها از عوامل طبیعی است که مانع از وقوع جرایم می شود. در این پژوهش، بر اساس ماهیت و هدف اصلی پژوهش، تجزیه و تحلیل نگرش‌ها و طرز تلقی‌ها بر پایه پاسخ‌های ارایه شده از سوی پاسخگویان که بزه‌دیدگان سرقت از دو طیف منزل و مغازه در سطح شهر ایلام انجام می‌گیرد. پرسشنامه‌های خود ساخته بصورت حضوری بین پاسخ‌گویان به صورت تصادفی ساده توزیع و پس از اخذ اطلاعات لازم از آنها، به وسیله رایانه پردازش می‌شوند. نظرسنجی فقط با توزیع پرسشنامه‌های فردی و به شیوه مستقیم انجام می‌گیرد. جامعه ی آماری به کار رفته در این تحقیق، شامل بزه‌دیدگان مربوط به سرقت از اماکن (منزل ومغازه) در سال 92-93 می‌باشند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه‌گیری کوکران استفاده کرده‌ایم. تعداد 120 نفر از این جامعه را به عنوان نمونه تحقیق انتخاب می‌شود که در نهایت از این تعداد 118 پرسشنامه برگشت داده شد که جهت تجزیه و تحلیل‌های آماری مورد استفاده گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که بین اقدامات و روش‌های پیشگیری وضعی، با سرقت اماکن در ایلام ارتباط معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: پیشگیری، پیشگیری وضعی، سرقت، اماکن، ایلام