فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 10 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حکیم بکری زاده، مالک ملکشاهی، حشمت الله ولی زاده، فرزاد درویشی صفحات 7-42

    امنیت اجتماعی یکی از مولفه‌های مهم امنیت ملی است که متاثر از متغیرهایی چون نبود اعتیاد، نبود جرم و جنایت و رشد بهداشت و غیره است. هر چند در نگاه اول، امنیت اجتماعی به نظر ساده می‌آید، اما با اندکی تامل، پیچیدگی خاص آن نمایان می‌شود که همین امر در سال‌های اخیر توجه نهادها و دستگاه‌های دولتی به ویژه نیروی انتظامی را در مناطق مرزی کشور به خود جلب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر از نوع تبیینی-پیمایشی و مهم‌ترین هدف آن، شناسایی و تبیین عوامل موثر بر امنیت اجتماعی در استان ایلام در بین سال‌های 1390 تا 1392 می‌باشد. در این مطالعه با رویکردی توصیفی-تحلیلی به بررسی 381 نفر از از شهروندان ساکن در شهرها و روستای استان ایلام که در طی دو مرحله نمونه‌گیری تصادفی ساده و نمونه‌گیری طبقه‌بندی انتخاب شده بودند. روایی ابزار پژوهش که شامل پرسشنامه امنیت اجتماعی محقق ساخته بوده به صورت صوری و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به تایید رسیده است و مقدار مقیاس‌ بدست آمده 89.26 درصد بوده است. نتایج حاصل از یافته‌ها نشان داد میزان امنیت اجتماعی در استان ایلام از دیدگاه نمونه پژوهش 3.4689 است که بیانگر وجود امنیت اجتماعی در استان ایلام بالاتر از سطح متوسط است.. بیش‌ترین میزان امنیت اجتماعی در استان ایلام مربوط به شهر و روستاهای ایوان است.

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، نیروی انتظامی، استان ایلام
  • علیرضا محسنی تبریزی، صادق زمانی صفحات 43-64

    موضوع این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سرقت نوجوانان و جوانان در شهر ایلام می باشد.در تبیین و توضیحچرایی ارتکاب این عمل نمی توان ادعا کرد که این عمل صرفا معلول یا تحت تاثیر یک عامل می باشد، بلکه عوامل متعددی در ارتکاب آن نقش دارند. در این پژوهش نقش عوامل اجتماعی موثر بر سرقت در قالب رویکرد های، فشار عمومی آگنیو، همنشینی افتراقی ساترلند، پیوند اجتماعی هیرشی و شرایط آنومیک خانواده ویلیام گود مورد بررسی قرار گرفته است. روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی و از نوع علی مقایسه ای می باشد.بنا به ماهیت روش علی و مقایسه ای، بالضروره از دو جامعه آماری جهت مقایسه استفاده شده است. ابتدا گروه سارق (تجربی) که کلیه نوجوانان و جوانان پسر 25-12 ساله که در شهر ایلام مرتکب سرقت شده اند و در کانون اصلاح و تربیت و زندان نگهداری می شوند که در هنگام اجرای تحقیق تعداد آنها 100 نفر بود. گروه دوم، نوجوانان و جوانان عادی (کنترل)، شامل کلیه نوجوانان و جوانان پسر 25-12 ساله سطح شهر ایلام که در مدارس راهنمایی و متوسطه در سال تحصیلی 90-91 مشغول به تحصیل می باشند، و با توجه به آنکه تعداد گروه تجربی 100 نفر می باشد، از این رو تعداد نمونه ما در گروه کنترل نیز 100 نفر در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیریگروه غیر سارقین به صورت نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده و برای سارقین روش تمام شماری می باشد.

    کلیدواژگان: سرقت، فشار عمومی، آنومیک، همبستگی عاطفی با خانواده
  • علی ایار، سید ضیاء هاشمی، هوشنگ نایبی صفحات 65-84

    مواجهه خردمندانه با کجروی و آسیب های اجتماعی همواره یکی از دغدغه های متولیان سلامت و امنیت جامعه بوده است.دراین میان نقش بازدارندگی دین نیز در کانون توجه متفکران اجتماعی و سلامت قرار داشته است. در این تحقیق به منظور بررسی قدرت بازدارندگی دین در برابرجرم به مطالعه تاثیر یکی از فروع دین اسلام یعنی فریضه امر و نهی در سطح تذکر لسانی بر ارتکاب به جرم خواهیم پرداخت.این مطالعه با استفاده از روش پیمایشی بر روی جوانان مجرم و عادی شهرم ایلام در نمونه ای به حجم 520 نفرانجام شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهدکه بین میزان میانگین امرو نهی دریافتی گروه مجرم وعادی تفاوت معنا داری وجود دارد.همچنین میزان آگاهی سیاسی و حقوقی جوانان عادی نسبت به گروه مجرم بیشتر بود به عبارت دیگر با افزایش دریافت امر و نهی احتمال مجرم بودن افراد کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: امر به معروف و نهی از منکر، آگاهی حقوقی، تذکر لسانی، جوانان
  • شهامت حسینیان، علی مهری صفحات 86-106

    این تحقیق به امکان سنجی برون‌سپاری وظایف پلیس آگاهی ناجا و تاثیرآن بر کارایی کار کنان آن پرداخته و دارای سه فرضیه می باشد که عبارتند از الف: برون سپاری در وظایف پلیس آگاهی ناجا امکان پذیر است. ب : برون سپاری در زمینه اجرایی وظایف پلیس آگاهی ناجا امکان پذیر است. ج: برون سپاری باعث افزایش کارایی کارکنان پلیس آگاهی ناجا می شود. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نظر افراد جامعه آماری به تعداد 90 نفر از کارشناسان پلیس آگاهی استان ایلام اخذ گردیده. روش نمونه گیری تمام شماری بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که برون سپاری در پلیس آگاهی ناجا امکان پذیر است و می توان وظایف اجرایی پلیس آگاهی ناجا را برون سپاری نمود. همچنین برون سپاری موجب افزایش سرعت انجام کار، افزایش دقت درانجام کار، افزایش کیفیت عملکرد و افزایش صحت عملکرد کارکنان پلیس آگاهی ناجا می شود.

    کلیدواژگان: برون سپاری، پلیس آگاهی، کارکنان، کارآگاه، کارشناس، کارایی
  • محمدحسن مقدس جعفری، خدیجه فتاحی صفحات 107-130

    این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با میزان و چگونگی استفاده از اینترنت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با توجه به جنبه‌های آسیب‌شناختی آن، در سال 1390 انجام گرفته است. برای دستیابی به این هدف، نظریه محوری ما دیدگاه هربرت شیلر است. همچنین در این راستا از نظریات، هابرماس، گورویچ ، بوردیو، گیدنز، گولد، لرنر و چند تن از نظریه‌پردازان دیگر جهت آزمون فرضیه‌ها استفاده شده است. روش مطالعه در این تحقیق، پیمایشی است. جامعه‌آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر ایلام تشکیل داده که تعداد 350 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیه‌ها و برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای محقق ساخته طراحی گردید. روایی پرسشنامه، با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور، انجام گرفت. برای توزیع پرسشنامه‌ها در بین نمونه‌ آماری از روش‌ تصادفی ساده استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق ضریب همبستگی اسپرمن و کندال بی انجام شده است. یافته‌های تحقیق بیانگر آن است: که بین محدودیت‌های رسانه‌ای در جامعه، تحصیلات والدین، طبقه‌ اجتماعی، گذران اوقات فراغت، تنوع و جذابیت محیط اینترنت، سهولت دسترسی به اطلاعات و استفاده از اینترنت در بین دانشجویان رابطه‌ی معنی‌داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: اینترنت، طبقه ی اجتماعی، محدودیت رسانه ای، جذابیت محیط اینترنت
  • مهدی اکبرنژاد، مهدی مجیدی نیا صفحات 131-148

    تقریب مذاهب، مقدمه وحدت اسلامی است و وحدت اسلامی، یا به تعبیر قرآن «وحدت امت اسلام»، یکی از ارکان اسلام است که اساس آن را رسول‏ اکرم‏ (ص) بنا نهاده و در قرآن نیز تاکید شده است که مسلمانان یک امتند. پیامبر اکرم ‏(ص) برای اولین ‏بار پس از هجرت این مساله را در نخستین قراردادی که با اهل مدینه، اعم از مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و شاید مشرکان بست، مطرح فرمود. همین مساله، مسلمانان و به‏ خصوص رهبران دینی و سیاسی را وا می‏دارد تا همواره درصدد تحقق بخشیدن به وحدت اسلامی باشند و در حقیقت، برنامه کاری مفتیان، فقیهان، پیشوایان دینی و رهبران سیاسی را همین اصل تعیین می‏کند، دقیقا عین همان نکته‏ای که ما در بابت وحید قایلیم که هیچ عملی از اعمال مسلمین، هیچ عبادتی و هیچ مودتی نباید با اساس اسلام که توحید رباست،مباینت داشته باشد. انسجام از ابتدا مورد تاکید پیشوایان اسلامی بوده است اما با توجه به موقعیت حساس کنونی جهان اسلام ضرور تتقریب مذاهب اسلامی که عامل مهم وحدت جهان اسلام به شمار می‌رود بیش از پیش احساس می‌شود. این نوشتار راهکارهای تقریب بین مذاهب اسلامی را با تاکید بر راهکارهای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بر می‌شمارد که از آن طریق می‌توان به همگرایی رسید شناخت متقابل مذاهب و تاکید بر عناصر مشترک نظیر اصول دین، کتاب و سنت، ‌اهل بیت وعدم تحریک احساسات، ‌اعتدال مذهبی، پرهیز از افتراها و رفع ابهام ها می‌تواند کشتی متلاطم جهان اسلام را به ساحل صلح و امنیت رهنمون سازد.

    کلیدواژگان: تقریب مذاهب، جهان اسلام، جریان تکفیری