فهرست مطالب

مطالعات پیشگیری از جرم - پیاپی 65 (زمستان 1401)

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 65 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/02
  • تعداد عناوین: 12
|
  • علیرضا نجفی صفحات 1-19
    زمینه و هدف

     توجه به پدیده وقوع جرایم و آمارهای مرتبط با آن در سطح جهان، نشان‌گر این واقعیت است که مسیله آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از متغیرهای مهم در بعد امنیت عمومی جامعه می‌باشد. امروزه، با ظهور و بروز سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) به عنوان سازمان‌های غیررسمی و با هدف جلب مشارکت مردم در سرنوشت خود این سازمان‌ها، نقش موثری را در پیشگیری از جرایم ایفا می‌کنند.

    روش

     پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و با استفاده از روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی و با بهره‌گیری از مدل تحلیلی (SWOT) به دنبال احصاء فرصت‌ها، تهدیدها، ضعف‌ها و قوت‌های نقش ارتباطی- اجتماعی پلیس با سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشگیری از جرایم انتظامی می‌باشد.

    یافته‌‌ها و نتایج

     با تحلیل مبانی نظری و پیشینه پژوهش‌های مربوط به سازمان‌های مردم‌نهاد کشور و قوانین و مقررات مربوطه مطالعه و نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای آن تعیین گردید که در 4 گروه کلی تقسیم می شوند، که هر یک از گروه‌ها شامل تعدادی شاخص مختص به خود می‌باشد، سپس تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توسط مدل تحلیلی (SWOT) صورت گرفت و در همین راستا، راهبردهایی تدوین گردید. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که به سبب بی‌ثباتی مدیریتی، ناکافی بودن امکانات مالی، انسانی و تشکیلاتی سازمان‌های مردم‌نهاد، عدم نظارت قوی از سوی سازمان‌های صلاحیت‌دار، عدم استفاده از افراد متخصص در زمینه جرم، سازمان‌های مذکور از برنامه‌های تعریف‌شده و مشخص به منظور مدیریت بهینه محیط امنیتی و انتظامی دور مانده‌اند و در حقیقت، در اجرای نقش خویش در حوزه مدیریت صحیح جرایم با کج‌کارکردی مواجه شده‌اند.

    کلیدواژگان: پیشگیری از جرائم، سازمان های مردم نهاد، نقش ارتباطی-اجتماعی، سیاست جنایی مشارکتی
  • حجت فلاح خواجکینی، عاطفه لرکجوری، امیررضا محمودی، وحید زارعی شریف صفحات 21-43
    زمینه و هدف

     امروزه جامعه با افزایش پدیده طلاق در سطح بالایی روبه‌رو است و مهم‌ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده به ‌واسطه طلاق دچار تزلزل شده است. این در حالی است که طلاق تاثیرات حادی بر زوجین، فرزندان و جامعه دارد. با پیامدهای نامطلوبی که طلاق دارد، پیشگیری از آن به نوعی پیشگیری از جرم تلقی می‌شود؛ چرا که در مورد کودکان و نوجوانانی که درگیر طلاق هستند و شخصیت آنها در حال شکل‌گیری است، بزهکاری یک خطر جدی است؛ بنابراین با توجه به رشد پدیده طلاق در شهرستان رشت، می‌توان با شناسایی مهم‌ترین علل و عوامل آن و ارایه تدابیر و اقدامات پیشگیرانه از طلاق جلوگیری کرد.

    روش

     روش تحقیق حاضر کاربردی است و جامعه آماری تحقیق حاضر را 150 نفر از زنان و مردانی تشکیل می‌دهد که در دادگاه خانواده حکم طلاقشان صادر و به دفترخانه طلاق جهت ثبت مراجعه نموده‌اند. روش گردآوری اطلاعات به‌ صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه تنظیمی توسط محقق بوده که پایایی آن (82/0) گزارش گردید و در نهایت تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش ضریب همبستگی پیرسون در محیط نرم‌افزار SPSS26 انجام شد.

    یافته‌‌ها و نتایج

     یافته‌ها نشان داد که بیشترین عامل‌های موثر جرم در وقوع طلاق روابط نامشروع، چت و گفتگو با نامحرم در فضای مجازی، مشکلات اقتصادی (عدم پرداخت نفقه) و خیانت (زنا) است. تحقیق حاضر نشان می‌دهد یکی از علت‌های عمده وقوع طلاق در شهرستان رشت ارتکاب جرایم از ناحیه زن و شوهر است که با بروز طلاق در جامعه جرایم نیز افزایش پیدا کرده و پیشگیری از طلاق به نوعی پیشگیری از سایر جرایم مشهود است.

    کلیدواژگان: خانواده، ازدواج، طلاق، سوء معاشرت، جرایم زوجین، بزهکاری، پیشگیری
  • مهدی اشجعی خامنه، رضا فانی، عباسعلی اکبری، بهارک شاهد صفحات 45-62
    زمینه و هدف

     جرم دولتی در راستای منفعت دولت و به ضرر جامعه است که می‌تواند مشمول حقوق بنیادین اشخاص، محیط زیست، سلامتی، حقوق بشر و غیره باشد. اما مهم‌ترین مسیله در اینجا افشای این گونه جرایم است.  در واقع چون قدرت اجرایی و تعقیب جرایم در اختیارات دولت بوده و دولت تعیین کننده در سطح بالا دستی کشور قرار دارد، نمی توان انتظار داشت که هم چون دیگر جرایم از طریق نهادهای دولتی کشف شود. سوال اصلی در راستای هدف تحقیق این بوده است که جایگاه افشاگری در جرایم دولتی چیست؟

    روش

     تحقیق حاضر به صورت توصیفی و تحلیلی است و داده‌های ‌مربوط به شیوه اسنادی و با واکاوی دقیق جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته ‌است.

    یافته‌‌ها و نتایج

     اکثر جرایم دولتی از طریق افشا اعیان می‌گردد. این افشاگری ممکن است به دست مطبوعات، افراد بالادستی و یا حتی از طریق اشخاص درون دولت انجام گیرد. می‌توان نتیجه گرفت که افشاگری می‌تواند جایگاه پیشگیرانه‌ای را در جرایم دولتی ایفا کند.

    کلیدواژگان: جرایم دولتی، افشاگری، پیشگیری از جرم، نظارت
  • سهراب مرادی زاده، محمدجواد بگیان کوله مرزی، مسلم قبادیان، محبوبه موسیوند صفحات 63-90
    زمینه و هدف

     در هم تنیدگی عوامل روانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آسیب های اجتماعی آن ها را به یکی از مشکلات اجتماعی پیچیده مبدل کرده است. بر این اساس اتخاذ برنامه هایی با رویکرد پیشگیری و توانمندسازی دانش آموزان و والدین در برابر آسیب های اجتماعی در طول سال های اخیر مورد توجه نهادهای آموزشی به خصوص آموزش و پرورش قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد) در پیشگیری از آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش استان لرستان انجام گرفت.

    روش

     روش پژوهش ترکیبی از نوع کمی و کیفی (آمیخته) است. به‌منظور واکاوی عمیق و شناسایی عوامل و نشانگرهای اثرگذار بر اثربخشی طرح نماد، از رویکرد کیفی و به روش گراندد تیوری استفاده شد. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و به‌کارگیری معیار اشباع نظری تلاش شد تا با استفاده از فن مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، ادراک و تجربه 17 نفر (از مدیران، مشاوران و مجریان طرح نماد) به‌صورت ملاک محور موردبررسی عمیق قرار گرفت. ابزار پژوهش بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته اکتشافی استفاده شد. در بخش کمی داده های لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته آسیب های اجتماعی، به اجرا در آمد. برای تحلیل داده ها، در بخش کیفی از روش کدگذاری اولیه، باز و محوری و در بخش کمی از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل ممیز) با استفاده از نرم‌افزار SPSS-26 استفاده شد.

    یافته‌‌ها و نتایج

     در بخش کیفی داده‌ها مبتنی بر مضمون تحلیل گردید؛ پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها و تحلیل عمیق کدگذاری داده ها به خلق 7 مقوله و 35 زیرمقوله منجر شد که بیانگر شرایط علی و زمینه ای، راهبردها و پیامدهای کارآمدی و ناکارآمدی طرح نماد از دیدگاه مدیران، مشاوران و مجریان طرح نماد بود. برخی از این مقوله ها عبارتند از: - انکار محتوایی، 2- انکار صوری، 3- سیاست گذاری های غیرمشارکتی، 4- مواضع فرادوستانه، 5- بوروکراسی نامناسب، 6- کاستی های فرهنگی معطوف با ساختار، 7- کاستی های فرهنگی معطوف به کنشگر. در بخش کمی نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین بین نمرات مصرف سیگار، خشونت، رانندگی پرخطر، اعتیاد به اینترنت، قانون گریزی،  بزهکاری اخلاقی، وضعیت سلامت جسمانی، وضعیت سلامت روانشناختی، روابط با همسالان، وضعیت تحصیلی (آموزشی)، وضعیت حرفه ای، مهارت اجتماعی، وضعیت اوقات فراغت و تفریح، رفتارهای بزهکارانه و پرخاشگری و نمره کل آسیب های اجتماعی  تفاوت معنی داری وجود دارد  (001/0≥P). همچنین نتایج نشان داد که بین مصرف مواد، روابط خانوادگی و خودآسیبی در گروه های مورد بررسی تفاوتی وجود نداشت. از دیدگاه مدیران، کارشناسان مجری طرح سنخ شناسی دوگانه ای از ضعف ها و کاستی های در تهیه، تدوین و اجرای طرح نماد باید مورد توجه قرار گیرد تا میزان اثربخشی آن در آینده با توجه به کاهش انکار صوری و محتوایی افزایش یابد.

    کلیدواژگان: نظام مراقب اجتماعی دانش آموزان، آسیب اجتماعی، مدیران، مشاوران
  • حسین غلامی، الهه کسائی، بهزاد رضوی فرد، حسن سبحانی صفحات 91-112
    زمینه و هدف

     هر پروژه‌ی اقتصادی که در قالب یک مداخله‌ی دولتی یا خصوصی انجام می شود به جهت ابعاد پیچیده و چندبعدی آن، آثاری بر جامعه‌ی انسانی و زیست‌محیطی در سطح ملی و منطقه‌ای خواهد داشت. امروزه یکی از چالش‌ها و مشکلات توسعه در بسیاری از کشورها عدم پیش‌بینی و کاهش پیامدهای منفی سیاست‌ها، طرح‌ها و پروژه‌هاست که گا‌ها به شکل جبران‌ناپذیری جوامع را متاثر می سازد. ابعاد آسیب‌های ناشی از این‌گونه مداخلات می‌تواند زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و همچنین جرم شناختی باشند. مسیله مهم در پژوهش حاضر این است که اولا چه آسیب‌های جرم‌زایی ممکن است از پروژه‌های اقتصادی منتج شود و ثانیا در چه بستری می‌توان این قبیل آسیب‌ها را پیش‌بینی و پیش‌گیری نمود.

    روش

     پژوهش حاضر به‌صورت توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته‌‌ها و نتایج

     هر پروژه‌ی اقتصادی با توجه به مجموعه‌ای از شاخصه‌ها ازجمله مکان اجرا، تعداد نیروی کار مورد نیاز، ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه میزبان و... فارغ از آثار مثبتی که می‌تواند داشته باشد، آسیب‌های احتمالی ناخواسته، کوتاه‌مدت و بلندمدتی همچون گسترش اقتصاد غیررسمی و مشاغل کاذب، فقر، بیکاری، بی‌هنجاری و تضاد اجتماعی، حاشیه‌نشینی و... در پی دارد که خود بستر بروز انواعی از جرایم در جوامع است. در این راستا ارزیابی اثرات ابزاری مناسب در راستای پیش‌بینی و کاهش پیامدهای ناخواسته و واژگونه‌ی پروژه‌های اقتصادی خواهد بود. ارزیابی تاثیر فرایندی است که پیامدهای اقدامات مداخله ای را پیش از اجرا، هم‌زمان یا پس از اجرا بررسی می کند و در امور اجتماعی و جرم شناختی یک شیوه عالی برای اجرای اصول پیشگیرانه است.

    کلیدواژگان: ارزیابی تاثیر جرم شناختی، پیش گیری، آسیب
  • محمود محبی، محمدحسن شیبانی فر صفحات 113-131
    زمینه و هدف

     در سال های اخیر، بسیاری از نظام های پاسخگو به جرم تلاش می‌کنند تا با اتخاذ تدابیر درمان مدار و اصلاح گرا ، زمینه اصلاح و بازپروری مجرمان و بازگشت آن‌ها به جامعه را فراهم آورند و تا حد امکان با فاصله گرفتن از حقوق تنبیهی از حذف یا طرد فرد بزهکار و مجرم ممانعت به عمل آورند؛ از همین رو در حال حاضر سیاست کیفری اکثر کشورهای جهان به سمت عدالت ترمیمی و کاهش مجازات ها و حذف مجازات های سخت و خشن سوق پیدا نموده است.

    روش

     پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته‌‌ها و نتایج

     دیدگاه ها و نظریات  نوین جرم شناسی نظیر عدالت ترمیمی، نظریه تعامل گرایی، جرم شناسی بالینی و جرم شناسی محکومان که تا حدودی مبتنی بر اصلاح - درمان و بازپذیری اجتماعی مجرمین است، تاثیرات زیادی بر حقوق کیفری که مبتنی بر کیفردهی و اعمال مجازات محض می‌باشد ،گذاشته و از این طریق اثبات ناکارآمدی برخی از انواع مجازات‌ها را فراهم نموده است. هم چنین در آموزه های فقهی هدف از اجرای مجازات‌ها، اصلاح فرد و جامعه است، از این رو قاعده درا، اصل بزه پوشی، قاعده احتیاط در دماء و نفوس، قاعده حرمت تنفیر از دین، اصل اعتبار مصلحت در تعیین مجازات و قاعده ترجیح تقدم خطا در عفو بر خطا در عقوبت و مجازات، زمینه ساز کاهش و تعدیل مجازات ها در راستای پیشگیری از جمعیت کیفری در سیاست کیفری اسلام شده اند.

    کلیدواژگان: کاهش و تعدیل مجازات ها، پیشگیری از جمعیت کیفری، صرفه جویی کیفری، استفاده حداقلی از مجازات ها
  • قادر سیروس، حسن حاجی تبار فیروزجائی، فرهاد الله وردی میگونی صفحات 133-149
    زمینه و هدف

     از آنجا که جوامع بشری همواره از ازل تاکنون در پی برقراری زندگی آرمانی و اجتماعی و به دور از تنش و مبتنی بر صلح و پرهیز از ورود خسارت و زیان می‌باشند، همواره به دنبال اتخاذ تدابیر و راهکارهایی می‌باشند که در راستای نیل به این مهم کارساز باشد؛ از این رو، در هر کشور، پیشگیری از وقوع جرم، محور سیاست جنایی مدبرانه محسوب می شود و برای نیل به این هدف از ابزارها و امکانات مختلفی در انواع سیاست‌های اتخاذی اعم از سیاست جنایی تقنینی، قضایی و اجرایی بهره‌برداری می‌شود و مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکار اتخاذی برای نیل به امر پیشگیری، سامان‌دهی و کنترل تاثیر رسانه‌های مختلف گروهی می‌باشد که امروزه نقش مهمی در توسعه ارتباطات جهانی و ملی پیدا کرده است.

    روش

     پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته‌ها و نتایج

     ویژگی و شاخصه‌ی محوری سیاست جنایی در جرایم متاثر از رسانه، اتخاد سیاست‌های کارآمد تقنینی، قضایی و اجرایی در راستای نیل به پیشگیری از وقوع بزه می‌باشد؛ به نحوی که رسانه به عنوان ابزاری که تاثیر مستقیم و اساسی بر رفتار افراد دارد، نه تنها عاملی برای وقوع بزه نباشد، بلکه ابزاری برای پیشگیری از بزهکاری باشد. استفاده از ظرفیت های جامعه مدنی و مشارکت مردم و اتخاذ آموزش همگانی به وسیله رسانه‌ها در راستای پیشگیری از جرم مهم‌ترین شاخصه سیاست جنایی مشارکتی می‌باشد.

    کلیدواژگان: رسانه ها، پیشگیری از جرم، سیاست جنایی مشارکتی، فرهنگ سازی
  • هلاله دلسوز خاکی، سید موسی کافی، شهلا معظمی، جواد طهماسبی صفحات 151-174
    زمینه و هدف

     پیشگیری از پدیده خشونت خانگی یکی از چالش های عمده قرن بیست و یکم است و تبدیل به بحران جدی برای تمامی کشورها از جمله ایران شده است. یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر افزایش خشونت خانگی، ناآگاهی زوجین از مهارت های ارتباطی جهت حل تعارض و مدیریت خشم است که این عامل باعث ایجاد و تشدید خشونت در بین آن ها می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر کاهش خشونت خانگی در زنان قربانی خشونت خانگی شهر کرج در سال 98-1397 انجام شد.

    روش

     این پژوهش میدانی به روش توصیفی-تحلیلی از نوع علی-مقایسه ای و مداخله ای با پیش آزمون-پس آزمون و با گروه گواه بود.

    یافته‌ها و نتایج

     یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی بر کاهش خشونت جسمی و خشونت جنسی به ترتیب با شدت اثر 47 و29 درصد موثر و در سطح 01/0 معنی دار بود. با این وصف، توجه به ابزارهای کیفری، بدون توجه به ابزارهای پیشگیرانه غیرکیفری مانند آموزش مهارت های ارتباطی، موثر و کافی نخواهد بود؛ زیرا الزام افراد به رعایت حقوق زنان و پیشگیری از ارتکاب خشونت علیه آنان، با تکیه بر آموزش و آگاه سازی به عنوان یک مکانیسم درونی در مقایسه با مکانیسم های بیرونی از جمله وضع قانون و اجرای مجازات، راهکاری موثرتر و کاربردی تر است و در نتیجه، ابزارهای کیفری و ابزارهای غیرکیفری هیچ یک به تنهایی کارآمد نبوده، بلکه در کنار هم و موازی با هم می توانند موثر و کارآمد واقع شوند.

    کلیدواژگان: خشونت خانگی، مهارت های ارتباطی، پیشگیری از خشونت جسمی، پیشگیری از خشونت جنسی
  • محمدمهدی شجاعی باغینی، جواد صالحی، محمد امینی زاده صفحات 175-192
    زمینه و هدف

    امروزه یکی از جرایم نوین که در پی شیوع استفاده از فضای مجازی رواج یافته، جرایم مرتبط با رمز ارزها است. در این راستا، ابتدا باید وضعیت قانونی و ماهیت رمز ارزها مشخص شود؛ سپس، چارچوب مقرره‌گذاری و ابعاد گوناگون آن ترسیم و از این مسیر راهبردهای لازم برای تقویت سامانه‌های پیشگیرانه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. از این رو، در پژوهش ابتدا به مفهوم‌شناسی رمز ارزها و سپس، به ارایه راهکارهای پیشگیری اجتماعی از رفتارهای بزهکارانه مرتبط با رمز ارزها پرداخته شده است.

    روش

    تحقیق حاضر از نوع مطالعات تحلیلی و توصیفی به صورت کتابخانه‌ای- اسنادی انجام شده است.

    یافته‌ها و نتایج

    پیشگیری اجتماعی مبتنی بر علت‌شناسی بزهکاری است؛ از این رو، برای پیشگیری اجتماعی از رفتارهای بزهکارانه مرتبط با رمز ارزها باید ابتدا بر مبنای نظریه های جرم‌شناسی به علت این نوع بزهکاری‌ها پرداخت. از این رو، از مهم ترین نظریه‌ها در این زمینه می توان به نظریه های جرم‌شناسی آبی و نظریه گذار از فضا اشاره نمود. مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری اجتماعی از از رفتارهای بزهکارانه مرتبط با رمز ارزها به واسطه  آموزش و ارتقاء سطح آگاهی های عمومی، تجهیز رسانه ای و نقش آن ها، فرهنگ سازی استفاده صحیح از رمز ارزها و مقررات گذاری پیشگیرانه انجام خواهد شد.

    کلیدواژگان: رمز ارز، علت شناسی بزه، پیشگیری اجتماعی، فرهنگ سازی، تدابیر آموزش محور
  • مرتضی شعاعی صفحات 193-211
    زمینه و هدف

    خشونت ورزشی به عنوان یک پدیده ناهنجار مساله درجه اول بسیاری از جوامع شده است و این خشونت مانند هر کج‌رفتاری در جامعه به عنوان نوعی از انحراف هنجاری مورد توجه است. هنگامی که فعالیت‌های ورزشی با خشونت همراه می‌شوند، نگرانی در مورد اثرات این خشونت بر جامعه به ویژه بر کودکان و نوجوانان طرفدار ورزش بیشتر می‌شود؛ چراکه الگوپذیری از ورزشکاران می‌تواند منجر به الگوپذیری نامناسب آنان نیز شود. بر همین اساس، پیشگیری از خشونت ورزشی در بین هواداران فوتبال می‌تواند در حل مشکلات ناشی از آن مفید باشد.

    روش

    این پژوهش با روش پیمایشی در بین نوجوانان و جوانان 15 تا 25 ساله شهر تهران انجام شده است. نمونه آماری بر اساس جدول حجم نمونه لین به تعداد 384 نفر برآورد شده است و با استفاده از پشتوانه نظری موجود، پرسشنامه پژوهش به صورت محقق‌ساخته اطلاعات مورد نیاز را گردآوری کرده و پس از ورود داده‌ها به کامپیوتر، آنها را مورد تجزیه و تحلیل آماری در بخش توصیفی و استنباطی قرار داده است.

    یافته‌ها و نتایج

    یافته‌های این پژوهش نشان داده‌ که عوامل تاثیرگذاری مانند متغیرهای راهبردهای پیشگیرانه فرهنگی، اجتماعی و جرم‌شناختی بر کنترل خشونت ورزشی اثر گذارند. در همین ارتباط، راهبردهای پیشگیرانه فرهنگی با ضریب (67/0) نشان داده که اثری مثبت و معناداری بر کنترل خشونت ورزشی دارند. راهبردهای پیشگیرانه اجتماعی نیز با ضریب (51/0) نشان داده که اثری مثبت و معناداری بر کنترل خشونت ورزشی دارند و نهایتا، راهبردهای پیشگیرانه جرم‌شناختی با ضریب (30/0) نشان داده که اثری مثبت و معناداری بر کنترل خشونت ورزشی دارند. ورزش فوتبال با وجود طرفداران زیاد و فراگیری آن در جامعه همواره با خشونت‌هایی همراه بوده و برای پیشگیری از افزایش و یا بروز این خشونت‌ها لازم است که راهبردهای اجتماعی، فرهنگی و حقوقی مورد توجه قرار گیرند.

    کلیدواژگان: خشونت، ورزش، فوتبال، پیشگیری
  • رویا جعفری، مهدی ذاکریان امیری صفحات 213-234
    زمینه و هدف

     افراط گرایی پدیده پیچیده ای است که نظم عمومی و امنیت را در هر دو سطح ملی و بین المللی تهدید می نماید. علی رغم اتخاذ اقدامات سخت همچون توسل به اقداماتی مانند عملیات نظامی، جرم انگاری، تعقیب و مجازات مجرمین، این پدیده به عنوان یکی از چالش برانگیزترین تهدیدات، در حال گسترش است. یکی از مهم ترین ابزارهای گسترش افراط گرایی انتشار دیدگاه های افراط گرایانه به طرق مختلف و از جمله از طریق سازوکارهای آموزشی است.

    روش

     این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی به مساله تعهدات دولت ها در خصوص نظارت بر آموزش به عنوان ابزاری برای مهار ترویج افراط گرایی در کودکان پرداخته است.

    یافته ها و نتایج

     برای پیشگیری از افراط گرایی لازم است تا اقداماتی برای خشکاندن ریشه های تفکرات افراط گرایانه و بسترهای جذب افراد به ایدیولوژی ها افراط گرایانه و تقبیح این افکار و اقدامات فراهم شود. در این رویکرد آموزش نقش قابل توجهی را ایفا می کند. به همین جهت نیز پیشگیری از آن نیازمند اتخاذ سیاست هایی جامع، مرکب از اقدامات سخت و نرم می باشد که تدابیر پیشگیری آموزش محور از مهم ترین آن است. آموزش در چارچوب تعهدات حقوق بشری دولت ها نقش و جایگاه گسترده تری از یک حق بشری دارا می باشد. بنابراین با توجه به قابلیت های تاثیرگذاری آموزش بر افراط گرایی لازم است تا این نهاد بر مبنای کلیت تعهدات دولت ها ورای تعهد به احترام به حق به آموزش بازتعریف شود.

    کلیدواژگان: پیشگیری آموزش محور، کودکان، افراط گرایی، تروریسم، بازپروری بزه دیدگان
  • عبدالصمد بحرینی، سهراب صلاحی، محسن دیانت صفحات 235-259
    زمینه و هدف

     با فرمان اجرایی دونالد ترامپ و خروج از برجام در سال 2018 موضوع تحریم کشتیرانی بار دیگر در لیست تحریم‌های ایران قرار گرفت و توقیف نفت صادراتی ایران بر این اساس از سر گرفته شد. بنابراین روش‌هایی برای مقابله با توقیف نفت صادراتی ایران وجود دارد که می‌تواند در مقابله، کارآمد باشد.

    روش

     این پژوهش از نظر هدف ،کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته‌ها و نتایج

     روش‌هایی که برای پیشگیری و مقابله با توقیف نفت صادراتی ایران وجود دارد شامل مقابله با اعمال فرا‌سرزمینی قوانین تحریمی آمریکا، استفاده از ظرفیت نیروی نظامی دریایی ایران، استفاده از پرچم غیر ایرانی، واگذاری پروژه‌های انتقال نفت به کشوری دیگر، استفاده از قراردادهای جدید نفتی که شکل جدید قراردادهایی که شرکت ملی نفت ایران منعقد می‌نماید به «قرارداد نفتی ایران» موسوم است و کلیه عملیات نفتی را از اکتشاف و حفاری گرفته تا توسعه و بهره‌برداری و ازدیاد برداشت شامل می‌شود. اعمال اقدام متقابل شیوه دیگری برای مقابله با توقیف نفت ایران است که در پرونده کشتی لانا یونان نشان داد که می‌تواند موثر باشد. طرح دعوی قضایی در محاکم فراملی و بین‌المللی نیز می‌تواند به عنوان شیوه‌ای حقوقی در مقابله با توقیف نفت ایران تلقی گردد که از طریق طرح دعوی در دیوان دادگستری اروپا، دیوان بین‌المللی حقوق دریاها و دیوان بین‌المللی دادگستری قابل پیگیری است.

    کلیدواژگان: نفت ایران، توقیف نفت صادراتی، تحریم های یکجانبه آمریکا، تحریم کشتیرانی
|
  • alireza najafi Pages 1-19

    Paying attention to the phenomenon of crime and related statistics worldwide, indicates the fact that the issue of social harms as one of the important variables in the public security. Today, with the emergence of non-governmental organizations (NGOs) as informal organizations and with the aim of involving people in their own destiny, these organizations play an effective role in crime prevention. The present study uses a descriptive-analytical research method and an analytical model (SWOT) to enumerate the opportunities, threats, weaknesses and strengths of the social-communicative role of the police with non-governmental organizations in terms of preventing disciplinary crimes. Be. The results of this study indicate that due to managerial instability, insufficient financial and human resources And the organization of non-governmental organizations, the lack of strong oversight by competent organizations, the lack of use of experts in the field of crime, these organizations are far from defined programs to optimally manage the security and law enforcement environment, and in fact In carrying out their role in the field of proper crime management, they have faced a functional dilemma.

    Keywords: Crime prevention, NGO, The communication role of the police, The social role of the police, SWOT analysis model
  • Hojat falah, a lorkojuri, Amirreza mahmodi, vahid zarei sharif Pages 21-43

    Today, we are facing an increase in the phenomenon of divorce at the level of society. Divorce shakes the most important social institution, the family, and has severe effects on couples, children and society. The oldest type of prevention is the prevention of child delinquency and the prevention of general delinquency. According to this classification, in the case of delinquent children and teenagers whose personality is being formed. Considering the growth of this phenomenon in Rasht city, it is possible to prevent divorce by identifying its most important causes and factors, and providing preventive measures. And he is a husband. The purpose of this research was to investigate the impact of marital delinquency on divorce and the ways to prevent it in the courts of Rasht city. The current research method is practical and the statistical population of this research consists of 150 men and women who have been issued a divorce decree in the family court and have referred to the office of the divorce house for registration. The method of data collection was in the field and using a regulatory questionnaire by the researcher, the reliability of which was reported as 0.82, and finally, data analysis was performed using the Pearson correlation coefficient method in the SPSS26 software environment. The findings showed that the most effective factors of crime in the occurrence of divorce are illicit relationships, chats and conversations with non-mahrams in cyberspace, economic problems (non-payment of alimony) and betrayal (adultery).

  • mehdi ashjaei khameneh, reza fani, abasali akbari, baharak shahed Pages 45-62

    State crime is in the interest of the state and to the detriment of the society, which can be subject to the fundamental rights of individuals, environment, health, human rights, etc. But the most important issue here is the disclosure of such crimes. In fact, because the executive power and the prosecution of crimes are in the hands of the government and the determining government is at the highest level of the country, it cannot be expected that it will be discovered through government institutions like other crimes. In this way, most government crimes are revealed through disclosure. This disclosure may be done by the press, high-ranking people or even through people in the government. Our question in line with the purpose of the research is what is the position of disclosure in state crimes? It seems that disclosure can play a preventive role in state crimes. In a summary of our results, our hypothesis has been proven and the main role of whistleblowing in state crimes is the role of its predecessor. The current research is qualitative and descriptive-analytical in terms of implementation method. The related data has been collected and analyzed in a documentary way and with a detailed analysis.

    Keywords: Crime, law, disclosure, prevention, surveillance
  • hussein gholami, elahe kasaee, behzad razavifard, hassan sobhani Pages 91-112

    Any economic project that is carried out in the form of a government or private intervention will have effects on the human society and the environment at the national and regional levels due to its complex and multidimensional dimensions. Today one of the challenges of development in many countries is the failure to predict and reduce the negative consequences of projects, which sometimes irreparably affect societies. The dimensions of harms caused by such interventions can be environmental, economic, social, and criminological. The important issue in the present research is firstly what criminological harms may result from economic projects, and secondly in what context such harms can be predicted and prevented.

    Methodology

    The present research has been done descriptively and analytically.

    results

    Every economic project, according to a set of indicators such as the place of implementation, the number of required labor, the social and cultural structure of the host society, etc., regardless of the positive effects can have, possible unwanted, short-term and long-term harms such as The expansion of the informal economy, unemployment, , social conflict, marginalization, etc., which itself is the basis for the occurrence of various types of crimes in societies. In this regard, the assessment of the effects will be a suitable tool in order to predict and reduce the unwanted consequences of economic projects. Impact assessment is a process that examines the consequences of intervention measures before, during, or after implementation, and in social and criminological affairs, it is an excellent way to implement preventive principles.

    Keywords: criminological impact assessment, prevention, harm
  • qader sirous, hasan hajitabar firozjaei, Farhad allah Vardi Pages 133-149
    Background and purpose

    Since human societies have always sought to establish an ideal and social life far from tension and based on peace and avoiding damage and loss, they are always seeking to adopt measures and solutions. which is effective in achieving this goal, therefore, in every country, the prevention of crime is considered to be the focus of prudent criminal policy, and to achieve this goal, there are various tools and facilities in all types of adopted policies, including legislative criminal policy, It is used judicially and executively, and the most important and basic strategy adopted to achieve prevention, organizing and controlling the influence of various media groups, which today has found an important role in the development of global and national communications.

    Method

    The present research was carried out using a descriptive and analytical method.

    Findings and results

    The key characteristic and feature of criminal policy in crimes affected by the media is the adoption of effective legislative, judicial and executive policies in order to prevent the occurrence of crime in such a way that the media as a tool that has a direct and fundamental effect on behavior People should not only be a factor in the occurrence of crime, but also a tool to prevent crime. Using the capacities of civil society and people's participation and adopting public education through the media in order to prevent crime is the most important indicator of participatory criminal policy.

    Keywords: Media, crime prevention, collaborative crime policy, culture
  • mohamadmahdi shojaei baqini, javad salehi, mohammad Aminizadeh Pages 175-192
    Background and purpose

    Today, one of the new crimes that has become popular due to the spread of cyberspace is the crimes related to cryptocurrencies. In this regard, first the legal status and nature of cryptocurrencies must be determined; Then the regulatory framework and its various dimensions will be drawn and from this path, the necessary strategies to strengthen the preventive systems will be studied and investigated, therefore, in the research, firstly, the conceptualization of cryptocurrencies and then the presentation of social prevention strategies from criminal behaviors related to Cryptocurrencies have been paid.

    Method

    The current research was conducted as an analytical and descriptive study in a library-document format.

    Findings and results

    Social prevention is based on the etiology of crime, therefore, for the social prevention of criminal behavior related to cryptocurrencies, it is necessary to first deal with the causes of this type of crime based on criminological theories, hence the most important Theories in this field can be referred to the theories of water criminology and the theory of the transition from space. The most important social prevention solutions from criminal behaviors related to cryptocurrencies will be done through education and raising the level of public awareness, equipping the media and their role, creating a culture of correct use of cryptocurrencies and preventive regulations.

    Keywords: Cryptocurrency, crime etiology, social prevention, culture building, education-oriented measures
  • roya jafari, mahdi zakerian amiri Pages 213-234
    Background and purpose

    extremism is a complex phenomenon that threatens public order and security at both national and international levels. Despite the adoption of tough measures such as resorting to military operations, criminalization, prosecution and punishment of criminals, this phenomenon is expanding as one of the most challenging threats. One of the most important means of spreading extremism is spreading extremist views in various ways, including through educational mechanisms.

    Method

    In a descriptive-analytical way, this research deals with the issue of governments' commitments regarding education monitoring as a tool to curb the promotion of extremism in children.

    Findings and results

    In order to prevent extremism, it is necessary to provide measures to dry the roots of extremist thoughts and attract people to extremist ideologies and condemn these thoughts and actions. In this approach, education plays a significant role. For this reason, its prevention requires the adoption of comprehensive policies, consisting of hard and soft measures, of which prevention measures based on education are the most important. Education has a broader role and position than a human right in the framework of human rights obligations of governments. Therefore, considering the ability of education to influence extremism, it is necessary to redefine this institution based on the totality of governments' obligations beyond the obligation to respect the right to education.

    Keywords: Education-based prevention, children, extremism, terrorism, rehabilitation of victims
  • Abdul Samad Bahraini, sohrab salahi, mohsen diyanat Pages 235-259
    Background and purpose

    With Donald Trump's executive order and withdrawal from the JCPOA in 2018, the issue of shipping embargo was once again included in Iran's sanctions list, and the embargo of Iran's exported oil was resumed accordingly. Based on this, there are methods to deal with the seizing of Iran's exported oil, which can be effective in dealing with it.

    Method

    This research was carried out in terms of practical purpose and in terms of gathering information by documentary method and through the study of valid laws and sources, and the obtained information was analyzed in a descriptive-analytical manner.

    Findings and results

    The methods that exist to prevent and deal with the seizing of Iran's export oil include dealing with the extraterritorial application of US sanctions laws, using the capacity of Iran's naval forces, using a non-Iranian flag, handing over oil transfer projects to another country. The use of new oil contracts, which is the new form of contracts concluded by the National Iranian Oil Company, is called "Iran Oil Contract" and includes all oil operations from exploration and drilling to development and exploitation and increase in harvest. Applying countermeasures is another way to deal with the seizure of Iranian oil, which was shown to be effective in the case of the Greek Lana ship.

    Keywords: Iran', s oil, export oil embargo, US unilateral sanctions, shipping embargo