فهرست مطالب

مطالعات زن و خانواده - سال دهم شماره 2 (تابستان 1401)

نشریه مطالعات زن و خانواده
سال دهم شماره 2 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نجمه شریف پور، محمد بهرامی خوشکار*، سید ابوالقاسم نقیبی صفحات 10-30

    تمکین به معنای خاص از جمله حقوق جنسی زوج است و تمکین به معنای عام علاوه بر حقوق جنسی، از لوازم ریاست شوهر بر خانواده به شمار می اید و نشوز زوجه در ادبیات فقیهان، معرف عدم تمکین است. با عنایت به تغییر سبک زندگی و تحولات در مناسبات زوجین این سوال مطرح می شود که آیا تمکین و نشوز از نظر مفهوم و مصداق دچار تحول شده است؟ بدون تردید تمکین از جمله حقوق امضایی است و مانند مجعول تاسیسی نیازمند به جعل اعتبار از ناحیه شارع می باشد. شارع ضمن شناسایی تمکین متعارف و امضای آن، مناسبات زوجین و نهاد خانواده را با سازو کار حقوقی مناسب تحکیم بخشیده است. پایداری زوجیت و نهاد خانواده از مولفه های متعددی تاثیر می پذیرد و تمکین از جمله آن مولفه هاست.در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی بر این نکته تاکید شده است که تمکین به معنای عام، متناسب با مقتضیات زمان متحول شده است. از این رو علیرغم فعالیت اجتماعی و اشتغال زوجه در بیرون از خانه، زوج ملزم به انفاق می باشد.

    کلیدواژگان: تمکین، نشوز، مقتضیات زمان، احکام امضایی، نفقه
  • زینب السادات موسوی تبار*، احمدرضا توحیدی، سید محسن فتاحی صفحات 31-55

    خشونت های خانگی از موضوعات مهم در حوزه خانواده محسوب می شود. «همسرآزاری عاطفی بی کلام»، یکی از انواع خشونت های روانی، عاطفی است. متاسفانه این نوع خشونت کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ درصورتیکه اثرات مخرب آن بسیار زیاد است؛ لذا بررسی این نوع خشونت حایز اهمیت است. گاهی مرد با انجام افعال یا نمایش حالت های آزاردهنده یا ترک روابط عاطفی خود با همسرش موجب این نوع خشونت روانی می شود. اثرات این نوع خشونت موجب ایجاد ناامنی شده و شرافت، آبرو و اعتماد به نفس زن را خدشه دار می کند. هدف از تحقیق حاضر، مطالعه و تعیین میزان همسرآزاری عاطفی بی کلام در بین زنان متاهل مراجعه کننده به دادگاه های شهر قم در سال 1398 است که برمبنای روش توصیفی-تحلیلی وبا استفاده از پرسشنامه، و روش پیمایشی برای گردآوری داده ها و اطلاعات انجام شده و یافته های تحقیق حاکی از بیشترین میزان خشونت به ترتیب مربوط به خشونت جسمی در 116 زن (5/47 %)، خشونت اقتصادی 53 زن (7/21 %)، خشونت روانی 38 زن (6/15 %) و خشونت جنسی 25 (2/10 %) بود. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود قبل از ازدواج مهارت هایی به زوجین آموزش داده شود و لازم است کودکان با شیوه-های احترام متقابل آشنا شده تا در بزرگسالی دچار ناهنجاری های رفتاری نشوند. همچنین غربالگری خشونت لازم بوده و طراحی و اجرای مداخلات لازم، مانند آموزش مهارت های زندگی، ترویج مشاوره در بین زوجین و ارجاع آن ها جهت کاهش این معضل در خانواده ها ضرورت دارد.

    کلیدواژگان: خشونت، همسرآزاری عاطفی بیکلام، زنان، طلاق
  • متینه السادات موسوی، مهرداد عباسی*، مهدی مهریزی صفحات 56-76

    از آنجاکه بخش اعظمی از تفاسیر موجود بطور سنتی توسط مردان مسلمان نوشته شده اند چگونگی توصیف روابط جنسیتی و حقوق زنان سهم قابل توجهی درآن دارد. اما با ظهور فمینیسم اسلامی برخی زنان مسلمان منسوب به این جریان به منظور اندیشه برابری زن و مرد از نگاه اسلام مبتنی بر مبانی دینی در حال بحث برای ارزیابی های جدید از این تفاسیر سنتی هستند و از استدلا ل های خود با شواهدی از قرآن حمایت می-کنند. در این میان، برخی از پیش گامان این اندیشه کار خود را با این ادعا که مردان مسلمان قرآن را از چشم اندازی مردسالارانه خوانش کرده اند و بدین وسیله نابرابری جنسیتی و پدرسالاری را وارد تفسیر قرآن کرده اند به بازخوانی متن قرآن به مثابه اساسی ترین منبع اسلامی تمرکز کرده اند. این در حالیست که نگارندگان مدعی اند در میان اندیشمندان و مفسران شیعی چنین حاکمیت دیدگاه مردسالارانه ای عمومیت ندارد و اگرچه جنسیت می تواند در خوانش از متن موثر باشد اما التزام به مبانی اصیل قرآنی و محوریت پارادایم توحیدی مانع از ارایه برداشت های جانبدارانه خواهد بود. بررسی قوامیت مردان بر زنان که از چالش برانگیزترین آیات قرآن پیرامون حقوق زنان است، از دو منظر جنسیتی زنانه (ودود، بارلاس و هبری) و مردانه (علامه طباطبایی، جوادی آملی ، مطهری) با وجود اختلاف در آبشخورهای فکری، اعتقادی و فضای بروز و ظهور، نتایج مشابهی بدست می دهد که حاکی از برداشت های غیرجانبدارانه از سوی مفسران شیعی دارد. اینکه قوامیت برای مردان فضیلتی محدود و مشروط است به منظور ایفای مسیولیت های خانوادگی و اجتماعی در حمایت از حقوق زنان است و معانی برتری و سیطره بر زنان سوءبرداشت هایی بیش نیست.

    کلیدواژگان: قرآن، تفسیر، قوامیت، خوانش زنانه، تفسیر سنتی
  • علیرضا معینی*، سیده اشرف موسوی لقمان، عطاء الله رفیعی آتانی، میرسامان پیشوایی صفحات 77-107

    اقتصاد خانواده، به عنوان یک علم نوظهور، خانواده را بر مبنای مبادلات بازار توصیف می کند. معیارهایی که برای اندازه گیری اقتصاد خانوار توسعه داده شده صرفا به جنبه های مادی خانواده توجه شده است، در حالی که خانواده به عنوان یک نهاد طبیعی فطری ماهیتی کاملا متفاوت از بنگاه های اقتصادی دارد. بنابراین ضرورت دارد مقیاس هایی مبتنی بر مبانی اسلامی و در جهت رشد جامع خانواده طراحی شود. هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ی سنجش الگوی اقتصادی خانوار مبتنی بر نظریه خانواده ی ذومراتب است. این پژوهش «عقلانیت اقتصادی خانواده» را صرفا عقل حسابگر مادی تفسیر نکرده و در پی آن است شاخص های سطوح مختلف «عقلانیت جامع خانواده» را شناسایی کند. بدین منظور برای استخراج شاخص های مرتبط از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار استفاده شده است. پس از طراحی گویه ها و تایید روایی صوری، محتوایی و تفکیکی، پرسشنامه در یک نمونه 387 زوجی از خانواده ها در سطح شهر تهران اجرا شده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان می دهد، داده ها با ساختار عاملی و زیربنای نظری تحقیق برازش مناسبی دارند و معیارهای آلفای کرونباخ، پایایی سازه، روایی واگرا و همگرا نیز تایید شدند. بدین ترتیب این پرسشنامه از روایی و اعتبار مطلوب برخوردار است. مقیاس طراحی شده، شاخص هایی از مراتب مختلف عقلانیت خانواده ارایه می دهد. از سطح غیرعقلانی، صرفا مادی و طبیعی تا سطحی که خانواده، علاوه بر منافع مادی، منافع معنوی و فرامادی را مورد توجه قرار می دهد. بدین ترتیب با در نظرگرفتن کثرت، تنوع و تفاوت های اقتصادی در قلمرو زندگی خانوادگی مقیاس جامعی از مبانی و معارفی اسلامی استخراج شده است.

    کلیدواژگان: پرسشنامه، سنجش اقتصاد خانواده، خانواده ذومراتب، تحلیل عاملی تاییدی، اقتصاد اسلامی
  • سعید گودرزی*، اسماء سبزوار صفحات 108-132

    سلامت دارای ابعاد مختلفی از جمله روانی، جسمی و اجتماعی است. سلامت اجتماعی در جامعه، متاثر از عوامل بسیاری از جمله عوامل اجتماعی است. این پژوهش با هدف بررسی جامعه شناختی میزان سلامت اجتماعی زنان شاغل در بیمارستان و عوامل مرتبط با آن با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 237 نفر تعیین گردید و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه استاندارد کییز برای سنجش سلامت اجتماعی و پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش متغیرهای مستقل استفاده شد. یافته های تحلیل دو متغیری نشان داد بین متغیرهای احساس آنومی، رضایت شغلی، احساس بیگانگی اجتماعی، احساس امنیت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و کیفیت زندگی با سلامت اجتماعی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین بین سلامت اجتماعی زنان برحسب سمت شغلی، میزان تحصیلات و میزان درآمد آن ها تفاوت معنی دار وجود دارد، اما بین سلامت اجتماعی زنان بر حسب وضعیت تاهل آنها تفاوت معنی داری وجود ندارد. در تحلیل چند-متغیری با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیری، یافته ها نیز نشان داد بین متغیرهای احساس آنومی، اعتماد اجتماعی، احساس امنیت اجتماعی، احساس بیگانگی اجتماعی و رضایت شغلی با سلامت اجتماعی رابطه معنی دار وجود دارد. متغیرهای پژوهش توانسته اند 30 درصد واریانس متغیر وابسته سلامت اجتماعی را تبیین کنند.

    کلیدواژگان: سلامت اجتماعی، احساس امنیت اجتماعی، احساس آنومی
  • مهشید بیگی، رقیه سادات موسوی، وفا مصطفی* صفحات 133-156
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای خود-تمایزیافتگی در ارتباط بین عزت نفس و تصویر بدن انجام شد.

    روش

    پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان متاهل ساکن شهر تهران در سال 1399 می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 211 نفر از آنها انتخاب شده و به ابزارهای مقیاس تصویر بدن، مقیاس عزت نفس و پرسشنامه تمایزیافتگی خود پاسخ دادند. پس از اجرای پرسشنامه ها، اطلاعات جمع آوری شده به وسیله شاخص-های آمار توصیفی و همچنین روش های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: 

    نتایج نشان داد که بین تصویر بدن، خود-تمایزیافتگی و عزت نفس ارتباط معناداری وجود دارد (05/0<p) و خود-تمایزیافتگی در ارتباط بین عزت-نفس و تصویر بدن نقش واسطه ای ایفا می کند.

    نتیجه گیری:

     می-توان نتیجه گرفت که خود-تمایزیافتگی به عنوان یک متغیر واسطه ای می تواند ارتباط بین عزت نفس با تصویر بدن را تعدیل کند. بنابراین، تاکید بر آموزش خود-تمایزیافتگی به جهت کاهش اثرات تصویر بدنی منفی می تواند مورد توجه قرار گیرد. نتایج مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: تصویر بدن، خودتمایزیافتگی، عزت نفس، زنان
  • محمدرضا آرام*، سید مجتبی عزیزی صفحات 157-186

    یکی از لوازم سیاستگذاری ، اولویت بندی صحیح است. طلاق و تجرد از مهمترین آسیب های نهاد خانواده است که نیاز مبرم به اولویت بندی و شناسایی بد و بدتر در آن، وجود دارد. هدف از این پژوهش اتخاذ سیاستگذاری های درست در حوزه خانواده است. سوال اصلی این پژوهش این است که در اولویت بندی مبارزه با آسیب های اجتماعی مربوط به خانواده، مبارزه ی با طلاق اولویت دارد یا مبارزه با تجرد؟ و چرا؟ در پاسخ به این سوال تلاش شده است تا با استفاده از روش اجتهادی از معارف قرآن و حدیث برای اولویت بندی آسیب های اجتماعی در نهاد خانواده استفاده شود. با مقایسه طلاق و تجرد در پنج محور میزان مذمت، سیره معصومین (ع)، توصیه معصومین (ع) به دیگران، حکم فقهی و دلیل عقلی، این پژوهش گویای این یافته هاست است که از گستره و عمق آسیب اجتماعی تجرد در تشدید یا کاهش دیگر آسیب های اجتماعی در نهاد خانواده غفلت شده است. با مقایسه دو آسیب اجتماعی طلاق و تجرد می توان فهمید آسیب اجتماعی تجرد تا حد زیادی باعث کاهش صدمات طلاق بر فرد و جامعه می شود و بخشی از آمار افزایشی طلاق و آمار کاهشی ازدواج، ثمره سیاست های نادرست در زمینه ازدواج و طلاق است. با شناسایی تجرد به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی در نهاد خانواده، باید شاهد تغییرات اساسی در سیاستگذاری ها و خط مشی های این حوزه باشیم. در نتیجه در سیاست گذاری و اولویت بندی در مبارزه با آسیب های خانواده، تلاش اصلی باید در جهت مقابله با تجرد و رفع موانع ازدواج صورت گیرد و مقابله با طلاق و رفع عوامل آن در درجه ی بعدی قرار داده شود.

    کلیدواژگان: خانواده، طلاق، تجرد، آسیب های اجتماعی، معارف اسلامی
|
  • Najmeh Sharifpour, Mohamad Bahrami Khoshkar *, Abolghasem Naghibi Pages 10-30

    Tamkin in a specific sense is one of the sexual rights of the husband, and Tamkin in the general sense, in addition to sexual rights, is one of the requirements of the husband's dominion over the family, and the wife's disobedience in the literature of the jurists indicates disobedience. Considering the change in lifestyle and changes in couples' relationships, the question arises whether obedience and disobedience have changed in terms of concept and application? Undoubtedly, obedience is one of the signature rights and, like the founding forgery, it requires forgery from the Shari'a. While identifying the usual obedience and signing it, the Shari'a strengthened the relationship between the couple and the family institution with an appropriate legal mechanism. The stability of the marriage and the institution of the family is affected by several components, and obedience is one of those components.In this research, with a descriptive and analytical method, it is emphasized that obedience in the general sense has changed in accordance with the requirements of the time. Therefore, despite the wife's social activities and employment outside the home, the husband is required to give alms.

    Keywords: Obedience, disobedience, Time Requirements, signed rulings, alimony
  • Zeinab Sadat Mousavi Tabar *, Ahmadreza Tohidi, Sayyid Mohsen Fattahi Pages 31-55

    Domestic violence is an important issue in the family. "Unspoken emotional spousal abuse" is one of the types of emotional psychological violence. Unfortunately, this type of violence has received less attention; If its destructive effects are great; Therefore, it is important to investigate this type of violence. Sometimes a man causes this type of psychological violence by performing acts or showing annoying states or leaving his emotional relationship with his wife. The effects of this type of violence cause insecurity and damage a woman's dignity, reputation and self-confidence. The purpose of this study is to study and determine the rate of unspoken emotional spousal abuse among married women who referred to the courts of Qom in 1398, based on a descriptive-analytical method using a questionnaire, and a survey method to collect data and information. Research shows that the highest levels of violence were related to physical violence in 116 women (47.5%), economic violence in 53 women (21.7%), psychological violence in 38 women (15.6%) and sexual violence in 25 (25). Was 10.2%). According to the obtained results, it is suggested that skills be taught to couples before marriage and it is necessary for children to become familiar with the methods of mutual respect so that they do not suffer from behavioral disorders in adulthood. Violence screening is also necessary and the design and implementation of necessary interventions, such as life skills training, promotion of counseling among couples and their referral to reduce this problem in families is necessary.

    Keywords: Violence, unspoken emotional spousal abuse, Women, divorce, Marital Relationships
  • Matineh Sadat Moosavi, Mehrdad Abbasi *, Mahdi Mehrizi Pages 56-76

    Since much of the existing commentary has traditionally been written by Muslim men, how gender relations and women's rights are described plays significant role. But with the rise of Islamic feminism, some Muslim women in this movement are debating new evaluations of these traditional interpretations in order to conceive of equality between men and women from an Islamic perspective based on religious principles. They support the Quran. Meanwhile, some pioneers of this idea have focused their work on re-reading the text of the Qur'an as the most basic Islamic source, claiming that Muslim men have read the Qur'an from patriarchal perspective, thereby incorporating gender inequality and patriarchy into the interpretation of the Qur'an. the authors claim that such a rule doesn̓t have a patriarchal view among Shiite thinkers and commentators, and although gender can be effective in reading the text, adherence to the original Qur'anic principles and the centrality of the monotheistic paradigm will prevent biased interpretations. The study of the strength of men over women, which is one of the most challenging verses of the Qur'an on women's rights, from two perspectives of women (Wadud, Barlas and Hebri) and men (Tabatabai, Javadi Amoli, Motahhari) despite differences in intellectual, doctrinal and emergence, It gives similar results, indicating biased interpretations by Shiite commentators. That masculinity is a limited and conditional virtue for men is in order to fulfill family and social responsibilities in support of women's rights, and the meanings of superiority and domination over women are nothing more than misconception.

    Keywords: Quran, commentary, Guardianship, Female Reading, Traditional Commentary
  • Alireza Moini *, Sayyede Ashraf Mousavi Loghman, Ataollah Rafiei, MirSaman Pishvaee Pages 77-107

    As an emerging science, family economy describes the family based on market exchanges. Its new explanation has caused the family to be governed by a rational order that destroys the individual and family relations. The criteria developed to measure the family economy are rooted in human capital and focus only on the material aspects of the family, while the family as a natural and fitrah-based institution is of a completely different nature from economic enterprises. Therefore, it is necessary to design scales based on Islamic principles and for the comprehensive growth of the family. The purpose of this study is to construct and validate a family economic questionnaire based on the theory of "Gradational family economics”. This theory provides a real and rational explanation of different families’ behavior in matters dealing, somehow, with a kind of economic motivation. It has presented its findings according to which families are fuzzily ranked, based on their degree of growth, into ten categories: enemy, irrational, natural, exploitative, collaborative, cooperative, fair, benevolent, sacrificing, and transcendent. This research has used the directed qualitative content analysis method to extract the family economy evaluation indicators, and conducted a survey on 387 households in Tehran. Results of the confirmatory factor analysis have shown that the data fit well with the factor structure and theoretical basis of the research, and the Cronbach’s alpha, structural reliability, discriminant validity and convergent validity criteria were confirmed as well. Thus, this questionnaire has the desired validity and reliability

    Keywords: Family Economy, Gradational Family, Advancement, Islamic Economy
  • Saeid Goudarzi *, Asma Sabzevar Pages 108-132

    Health has various dimensions, including mental, physical and social. Social health in society is affected by many factors, including social factors. The aim of this research was to investigate the sociological rate of the social health of working women in hospital and related factors using survey method. The sample size was determined using Cochran's formula of 237 people and the samples were selected using simple random sampling method. In order to collect research data, the Keyes standard questionnaire was used to measure social health and a researcher-made questionnaire was used to measure independent variables. The findings of bivariate analysis showed that there is a significant relationship between the variables of anomie feeling, job satisfaction, feeling of social alienation, societal security feeling, social trust and quality of life with social health. There is also a significant difference between women's social health in terms of job position, level of education and income, but there is no significant difference between women's social health in terms of their marital status. In multivariate analysis using multivariate regression analysis, the findings also showed that there is a significant relationship between the variables of anomie feeling, social trust, societal security feeling, feeling of social alienation and job satisfaction with social health. Research variables have been able to explain 30% of the variance of the social health dependent variable.

    Keywords: social health, Societal Security Feeling, Feeling of Anomie
  • Mahshid Beigi, Roghayeh Mousavi, Vafa Mostafa * Pages 133-156
    Purpose

    the purpose of this study was to investigate the mediating role of Self-Differentiation between the Self-Esteem and Body image.

    Methods

    this is a descriptive correlational study. The statistical population of the present study includes all Married Women living in Tehran in 2020. That 211 of them were selected by available sampling method and they completed the Body Image Scale, Self-Esteem Scale and Self-Differentiation Questionnaire. the data were analyzed by Pearson Correlation and Path Analysis.

    Results

    the results showed that there is a significant relationship between Body Image, Self-Differentiation and Self-Esteem (p<0.05), and Self-Differentiation in the relationship between Self-Esteem and Body Image, play a mediating role.

    Conclusion

    it can be concluded that Self-Differentiation as a mediator can modify the relationship between Self-Esteem and Body Image. Therefore, the emphasis on Self-Differentiation training can be considered in order to reduce the effects of negative Body Image. The results are discussed.

    Keywords: Body Image, Self-differentiation, self-esteem, Women
  • Mohammadreza Aram *, Seyyed Mojtaba Azizi Pages 157-186

    One of policy requirements and taking appropriate action is proper prioritization. The field of social harms is no exception to this rule and there is an urgent need to prioritize and identify the bad and the worse. Divorce and celibacy are the most important harm of the family institution. The main question of this research is whether the fight against divorce or the fight against celibacy has ipriority in prioritizing the fight against social harms related to the family? And why? In answer to this question, an attempt has been made to use the teachings of the Qur'an and Hadith to prioritize social harms in the family and to show that according to religious teachings, contrary to the current perception in society, celibacy has a higher ugliness than divorce and more harm Enters the religious community. Therefore, in policy-making and prioritization in fighting family harms, the main effort should be made to fight with celibacy and remove barriers to marriage, and to fight with divorce and eliminate its causes in the next level. Since in the current situation, fighting divorce is considered the most important priority, by recognizing marriage as the most important priority of the family institution, and fighting celibacy as the most important priority in fighting with family harms, we must see fundamental changes in policies and policies in this area.

    Keywords: Family, Divorce, celibacy, social harms, Islamic Studies