فهرست مطالب

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام - پیاپی 12 (پاییز 1401)

نشریه پژوهش های مدیریت در جهان اسلام
پیاپی 12 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم جعفری صفحات 5-26

    جامعه جهانی امروزه به سرعت در حال تبدیل شدن به جامعه ای اطلاعاتی است که با بهره گیری از پدیده های نو، توسعه را در گرو بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی می داند. در این جامعه اهمیت و برتری تفکر بر نیروی بدنی بیش از پیش نمایان شده است. بنابراین جامعه ای می تواند به توسعه همه جانبه دست یابد که مبتنی بر دانش و توانایی بوده و در آن دسترسی به اطلاعات امکان پذیر باشد. در این میان با توجه به این که زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند، برنامه ریزی همه جانبه برای توانمندسازی آنها جهت دسترسی به اطلاعات و کاربرد عملی آنها از سیاستهای ضروری کلان هر جامعه ای است. کشور ما نیز به دلیل پشتوانه فرهنگ و تمدن غنی اسلامی و در راستای نیل به جایگاه شایسته در محافل علمی جهان، در مسیر تسهیل روند آموزش همگانی، گامهای موثری برداشته و مفتخر است که در ارایه خدمات آموزشی توانسته تا حد چشمگیری شکافهای جنسیتی را ترمیم نماید. این مقاله با بهره گیری از مدارک و استاد پیرامون آموزش و پرورش برای زنان تهیه گردیده است به نظر می رسد آموزش از راه دور در کنار سایر مظاهر آموزش رسمی و غیررسمی می تواند نقش موثر و فعالی را در تعلیم و تربیت بخشی از زنان ایفا نماید.

    کلیدواژگان: آموزش از راه دور، توسعه منبع انسانی، اقتصاد کشور، توسعه فرهنگی، پیشرفت آموزشی، تعلیم و تربیت
  • محمد گرجی*، شاهرخ صداقتی زاده صفحات 27-50

    آسیب های ورزشی و پیشگیری از آن از مقولات مهم طب ورزش می باشد.آسیب های ورزشی خوشبختانه اغلب به طور موثر درمان می شوند و اغلب افرادی که دچار صدمه دیدگی ورزشی می شوند به نحو رضایت بخشی دوباره به ورزش باز می گردند. از سویی بسیاری از صدمات ورزشی و عوارض ناشی از آن را می توان پیشگیری نمود. به طور کلی صدمات ورزشی یا به صورت حاد ایجاد می شوند و یا مزمن هستند. صدمات وارد به اندام های مختلف ورزشکاران ممکن است بر اثر انجام حرکات نا متناسب با وضعیت جسمی و روحی ورزشکار باشد یا حتی اغلب در اثر اشتباه انجام دادن حرکات کششی، آسیب های رخ می دهد. برخی از انواع این آسیب ها به مرور زمان و با استراحت کافی درمان می شود، اما پاره ای دیگر نیاز به مراقبت های ویژه و درمان های تخصصی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع و اقسام آسیب های ورزشی بدنی ورزشکاران در حین ورزش بپردازیم و صدمات وارده به ورزشکاران را در برخی از رایج ترین ورزش ها همچون ورزش فوتبال، کشتی و بسکتبال می پردازیم.

    کلیدواژگان: آسیب های ورزشی، صدمه بدنی، ورزشکار، فوتبال، بسکتبال، کشتی
  • لیلا نعمتی*، جواد کاشفی صفحات 51-75

    امروزه با موجی عظیمی از فناوری‌های دیجیتال و صنعت و نوآوری‌ها رو به رو هستیم به شکلی که نیازهای افراد جامعه نیز به این سمت کشانیده شده است و بنابراین کسب و کارها برای بقای خود و موفقیت در عرصه رقابتی نیازمند حرکت همگام با این تحولات هستند تا با استفاده از قابلیت‌های پویا، همگرایی دیجیتال، مدیریت تجارت الکترونیک به جذب وفاداری مشتریان بپردازند. رهبری به‌عنوان موتور و اهرم اصلی این وظیفه را دارد که قاب لتی‌ها و شایستگی‌های خود را منطبق با عصر دیجیتال رشد و منطبق سازد تا از تحولات دیجیتالی به وجود آمده بیشترین فرصت‌ها را برای موفقیت کسب و کاری خود به دست آورد و به نحو احسن استفاده کند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه وفاداری مشتریان ثابت و موقت خرید، فروش و تعمیرات GPS شهر همدان با تاثیر راهبردهای اخلاقی و رهبری دیجیتال با نقش میانجی هوش اخلاقی انجام گرفت. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مشتریان ثابت خرید و تعمیرات GPS در منطقه بازار بوعلی سینا شهر همدان است که نمونه با حجم تعداد 119 نفر انتخاب شد. ابزارها شامل پرسشنامه های راهبرد اخلاقی نعمتی و همکاران (1398)، رهبری دیجیتال امویتا و جوانسان (2020)، هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005)، وفاداری مشتریان راندل و تیله (2005) است که روایی و پایایی آن‌ها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین رهبری دیجیتال و راهبرد های اخلاق بر وفاداری مشتریان برای خرید و تعمیرات GPS با نقش میانجی هوش اخلاقی رابطه وجود دارد. رهبری دیجیتال و راهبرد‌های اخلاقی بر وفاداری مشتریان اثر مستقیم دارند و از طریق نقش واسطه ای هوش اخلاقی بر وفاداری مشتریان اثر غیرمستقیم دارند.

    کلیدواژگان: راهبرد اخلاقی، رهبری دیجیتال، هوش اخلاقی، وفاداری مشتریان
  • خیرالله رشیدی صفحات 77-97

    در جهان امروز تفکر نوآوری و کارآفرینی و استفاده از آن در سازمانها امری اجتناب ناپذیر است. همانگونه که تولد و مرگ سازمانها به بینش، بصیرت و توانایی موسسین بستگی دارد، رشد و بقای آن نیز به عواملی مانند توانایی، خلاقیت و نوآوری منابع انسانی آنها بستگی دارد. کارآفرینی برای سازمانها و شرکتها صرفنظر از اندازه ی آنها حیاتی می باشد.حتی بعد از تاسیس، شرکت باید به این جوهره ی کارآفرینی ادامه دهد تا سهم بازارش را از دست ندهد و برای دوره ای بلندمدت در بازار باقی بماند. بنابراین کارآفرینی اهمیت زیادی برای شرکت های کوچک نیز دارد. این مقاله یک چارچوب نظری معرفی میکند که در آن جهت گیری کارآفرینی روی مدیریت کارآفرینی و به تبع آن روی رشد شرکت اثرگذار است. کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه ی جوامع دارد.کسب و کارهای کوچک بهترین مآمن برای فعالیتهای کار آفرینانه است و این امر مستلزم آن است که صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارت ها و تواناییهای کارآفرینانه برخوردار باشند. بنابراین هدف از مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی با مداقه در ساختار و الگوی شرکت های کارآفرین می باشد.

    کلیدواژگان: کارآفرینی، کسب و کار، شرکت های تجاری، سازمان
  • فاطمه اسدی صفحات 99-146

    رضایت مشتری، احساس مثبتی است که در مصرف کننده یا دریافت کننده محصول و خدمات ایجاد میشود. پژوهش های گوناگون نشان دهنده آن است که افزایش رضایت مشتری باعث افزایش سودآوری، افزایش سهم بازار، تداوم حفظ مشتری و افزایش طول دوره بقای مشتری در سازمان میشود .امروزه با وجود فواید حاصل از توسعه اینترنت، لزوم شناخت کاملتر از مفهوم وفاداری الکترونیکی و عوامل تاثیرگذار بر آن را مورد تاکید قرار می گیرد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر وفاداری و اعتماد در تجارت الکترونیک بر خرید آنلاین محصولات الکترونیکی تلفن همراه در شهر تهران می پردازد. در این پژوهش با استفاده پرسشنامه برگرفته از مقاله مبنا ابتدا روایی محتوی توسط خبرگان، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج ارایه شد. سپس جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید که با مقدار 0.925 محاسبه و ارایه گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه خریداران تلفن همراه از فروشگاه آنلاین در شهر تهران می باشند که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب و به صورت الکترونیکی مورد پرسش قرار گرفتند. با توجه به حجم بالای نمونه و عدم نرمال بودن داده ها، از نرم افزار آموس برای تحلیل داده ها و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد قابلیت و سودمندی درک شده به طور معناداری بر رضایت مشتری از لوازم الکترونیک تاثیر می گذارند و موجب تایید فرضیه های مربوطه گردید. در صورتی که عملکرد وبسایت تاثیر معناداری را بر رضایت مشتری نشان ندادند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند برای توسعه سیستم‌فروش اینترنتی مورداستفاده قرار بگیرد.

    کلیدواژگان: رضایت مشتری، سودآوری درک شده، عملکرد وبسایت، قابلیت درک شده
  • سید اکبر علوی، دکتر فیصل میرکازهی ریگی صفحات 147-167

    قاچاق کالا در سال های اخیر یکی از مشکلات جدی در بخش اقتصادی کشور بوده و ضررهای فراوانی به بخش های تولیدی و وارداتی کشور وارد کرده است. یکی از مسایلی که در مبارزه با قاچاق کالا باید به آن توجه شود، علل و ریشه های بنیادین قاچاق است. درصورتی که فقط عملیات کشف محموله های قاچاق کالا را افزایش دهیم، نه منابع مالی و نیروی کار لازم برای ریشه کن کردن قاچاق در کشور برای این کار کافی خواهد بود، و نه این روش در بلندمدت می تواند مسیله قاچاق کالا را از بین ببرد.. قاچاق کالا به‌شکل غیرمستقیم می‌تواند بر سرمایه‎گذاری ملی کشور تاثیر منفی داشته باشد. با ورود کالاهای قاچاق (با قیمت پایین)، تولید ملی ضربه می‌خورد و تقاضا برای محصولات تولید داخل کاهش می‌یابد و به‌دنبال خود، کاهش سودآوری و نهایتا کاهش سرمایه‎گذاری را در بخش تولید داخلی موجب می‎گردد. کاهش سرمایه‌گذاری نیز باعث کاهش اشتغال می‌شود و نرخ بیکاری را افزایش خواهد داد. با افزایش بیکاری بر بحران‌های اجتماعی و تبعات ناشی از آن نیز افزوده خواهد شد، در نهایت می‌توان گفت با افزایش قاچاق کالا بحران‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و در نهایت امنیت ملی به خطر می‌افتد. قاچاق کالا سیاست‌های اقتصادی دولت را نیز متاثر خواهد ساخت؛ همچنین قاچاق کالا با ایجاد رکود در برخی از صنایع کشور از درآمدهای مالیاتی دولت خواهد کاست؛ از طرف دیگر، همه‎ساله بخشی از درآمدهای دولت صرف پرداخت یارانه به صنایع مختلف برای حمایت از صنعت یا مصرف‌کننده می‌شود. قاچاق صادراتی این کالاها موجب می‎گردد که بخشی از این یارانه‌ها به خارج از کشور انتقال یابد. در این پژوهش که با روش تحلیلی-توصیفی نگاشته شده است قصد داریم به بررسی و شناخت اثرات مخرب جرم قاچاق بر اقتصاد کشور و جامعه با مداقه در آثار منفی فرهنگی و اجتماعی پدیده قاچاق بپردازیم.

    کلیدواژگان: قاچاق کالا، جرم اقتصادی، قاچاقچی، اقتصاد، تولید ملی، کالای داخلی
  • مهرداد زرین گل صفحات 169-189

    علم مدیریت در حکم یک حوزه مدرن از معرفت بشری از مجموع عوامل موثر بر موفقیت سازمان، بر نقش مدیران و رهبران بسیار تاکید می ورزد. رهبری یکی از فرآیندهای اصلی هر سازمان محسوب می گردد و بهره‌وری سازمان به شیوه‌های رهبری مدیران آن متکی است. مطالعات متعدد حاکی از آن هستند که هر سازمان برای نیل به اهداف، شیوه خاصی از رهبری و مدیریت را لازم دارد. امروزه هرچه به سمت آینده حرکت می‌کنیم با توجه به تغییرات سریع و پیچیده‌تر شدن محیط و اداره سازمان‌ها و بنگاه‌ها، رهبران سازمان‌ها با مشکلات غیر قابل پیش‌بینی روبه‌رو شده‌اند که انعطاف‌پذیری بالای آنها را در رفع مشکلات و مواجهه با محیط پرتلاطم پیرامون سازمان‌ها می‌طلبد. انگیزش در سازمان و راه های ایجاد انگیزه در کارکنان برای منابع انسانی یا به عبارت بهتر سرمایه‌های انسانی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت و ترقی در یک سازمان به شمار می‌رود. مدیران با بهره‌گیری از مهارت برنامه‌های اصولی برای ایجاد انگیزش در سازمان و با استفاده از دانش و سایر منابع سازمانی قادر به انگیزش کارکنان در جهت نیل به اهداف سازمانی در حرکت هستند و باید از چنین فاکتورهایی برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت در سازمان استفاده کنند.

    کلیدواژگان: انگیزش، رهبری در سازمان، نظریه های انگیزشی، کارمندان سازمان، انگیزه کارکنان
  • شاهرخ صداقتی زاده *، محمد گرجی صفحات 191-216

    مکمل های غذایی فرآورده هایی هستند که از راه دهان مصرف می شوند و تزریقی نیستند و حاوی موادی می باشند که به عنوان مکمل در رژیم غذایی افراد استفاده می شوند. متخصصین اعتقاد دارند که این نکته را باید در ذهن داشت که مکمل ها برای بهبودی می باشد و نه جایگرین رژیم غذایی. دلیل این مسیله نیز وجود مواد بیشتری از املاح معدنی و ویتامین در غذاست. مکمل های زیادی برای ورزشکاران در بازار موجود است اما کارکرد آنها یکسان و مشابه نیست. برخی مکمل ها موجب رشد عضله و برخی دیگر باعث افزایش استقامت می شوند. به سختی می توان تشخیص داد که بدن به کدام یک از مکمل های گیاهی، آمینواسیدها و ویتامین ها نیاز بیشتری دارد. البته توجه داشت هر شخص با توجه به شرایط بدنی‌اش می‌تواند به ویتامین‌ها یا مکمل‌های خاص نیاز داشته باشد اما هرگز نباید خودسرانه و با تجویز شخصی و اطرافیان دست به تهیه این گونه محصولات زد چرا که هیچکس مانند یک پزشک متخصص تغذیه و مشاور حرفه ای در شناسایی کمبودهای تغذیه ای ورزشکاران و جایگزینی آن با مکمل‌های غذایی قدرت تشخیص ندارد. در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی نگارش شده قصد داریم به تاثیر و نقش مکمل های غذایی در سیستم بدنی ورزشکاران حرفه ای بپردازیم. روش گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و استفاده از ابزار فیش برداری می باشد.

    کلیدواژگان: مکمل غذایی، ورزشکار، مواد مغذی، رژیم غذایی، ورزش و تغذیه، پروتئین