فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی
پیاپی 9 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/15
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مجتبی رضایی راد*، رضا فرد اسرمی صفحات 1-13

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) و کلاس محور (حضوری) درس فارسی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان، انجام پذیرفت. روش پژوهش نیمه (شبه) آزمایشی بود. کلیه دانش آموزان پایه ششم آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 شهرستان ساری در سال تحصیلی 1401 –1400 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 64 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری متغیرها، پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی وانگ و همکاران (2011) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود که روایی صوری و محتوایی از نظر متخصصان تایید شد و ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی به ترتیب برابر 0/89 و 0/87 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α) تحلیل کواریانس یک متغیری (آنکوا) نشان داد، بین روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) و کلاس محور (حضوری) درس فارسی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تفاوت معنی داری وجود دارد. به طوری که تاثیر روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) بیشتر است. تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) نیز نشان تاثیر روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) در مقایسه با روش تدریس کلاس م حور (حضوری) بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس فارسی بیشتر است. به طوری که، تاثیر روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) بر عملکرد تحصیلی (اندازه اثر: 0/96) بیشتر از اشتیاق تحصیلی (اندازه اثر: 0/60) است.

    کلیدواژگان: وش تدریس فعال، اشتیاق تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
  • محمدرضا نیکجو، لیلا حسینی طبقدهی* صفحات 14-21

    ابعاد شخصیت در تصمیم‌گیری افراد موثر می‌باشد و می‌تواند قضاوت حسابرس را تحت الشعاع قرار دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر احساسات- تفکر بر قضاوت حسابرس با نقش میانجی ارزش‌های اخلاقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل حسابرسان رسمی که در حرفه فعال هستند می‎باشد و تعداد 338 نفر ازحسابرسان مشغول به کار در رده‏های حسابرس ارشد و بالاتر بعنوان نمونه و به صورت طبقه‎ای انتخاب گردید. برای جمع ‎آوری داده ‎ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید که برای سنجش روایی آن از روایی سازه و از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‎ ها ازمدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که احساسات-فکر بر قضاوت حسابرس تاثیر معنادار دارد و همچنین احساسات -تفکر بر قضاوت حسابرس با نقش میانجی ارزش‎های اخلاقی تاثیر معناداردارد.

    کلیدواژگان: احساسات -تفکر، قضاوت حسابرس، ارزش‎های اخلاقی
  • مریم فقیه خوشابی، اصغر نوروزی* صفحات 22-32

    مشکلات روانشناختی ناشی از شیوع ویروس کرونا، استرس گسترده ایی را در سطح جهان ایجاد کرد. این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی معنادرمانی مبتنی بر اندیشه های مولانا بر کاهش استرس پس از سانحه و افزایش تاب آوری کارکنان بیمارستان های درگیر با کرونا” انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بیمارستان های درگیربا کرونا در شهر ساری سال 1400 بود. حجم نمونه، 30 نفر از پرسنل بیمارستان ها در نظرگرفته شد؛ که به روش نمونه گیری در دسترس با رعایت ملاک های ورود به پژوهش انتخاب شدند. سپس آنان به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15) نفر گمارده شدند. افرادگروه آزمایش تحت آموزش پروتکل معنادرمانی مبتنی بر اندیشه های مولانا نوروزی و همکاران (1398) قرارگرفتند وگروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه؛ اختلال استرس پس از سانحه (PCL) کیان و همکاران (1988)، پرسشنامه استاندارد تاب آوری کونور و دیودسون (2003) بود. تجزیه و تحلیل داده ها به منظور تعیین تاثیر مداخله بر روی گروه آزمایش و ارزیابی تفاضل نمرات دو گروه در فاصله پیش آزمون و پس آزمون از تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA)، استفاده شد. یافته ها نشان داد که معنادرمانی مبتنی بر اندیشه های مولانا بر کاهش استرس پس از سانحه و افزایش تاب آوری کارکنان بیمارستان های درگیر با کرونا تاثیرگذار است. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، متخصصان حوزه سلامت می توانند مداخلات معنادرمانی مبتنی بر اندیشه های مولانا به منظور کاهش استرس پس از سانحه و افزایش تاب آوری کارکنان بیمارستان مورد استفاده قرار دهند.

    کلیدواژگان: معنادرمانی مبتنی بر اندیشه های مولانا، استرس پس از سانحه، تاب آوری
  • عباس صالحی*، افشین مرادی، فریده جانباز، محمد صادقی لویه صفحات 33-46

    نقش اصلی گزارشگری مالی انتقال اثربخشی اطلاعات مالی به افراد برون سازمانی به روشی معتبر و به موقع است. یکی از اهداف عمده آن فراهم ساختن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توان سودآوری بنگاه اقتصادی است. شرط لازم برای دستیابی به این هدف، ارایه اطلاعات مالی به نحوی است که ارزیابی عملکرد گذشته را ممکن ساخته و در سنجش توان سودآوری و پیش بینی فعالیت های آتی بنگاه اقتصادی موثر واقع گردد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر قابلیت مقایسه صورت‌های مالی بر ریسک سقوط قیمت مورد انتظار سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش برای آزمون فرضیه ها از اطلاعات 106 شرکت طی بازه زمانی 1399-1394 استفاده شد. نتایج نشانگر آن است که نرخ رشد سود به عنوان معیار قابلیت مقایسه صورت‌های مالی بر ریسک سقوط قیمت مورد انتظار سهام تاثیرگذار است. همچنین نوسان‌پذیری نسبت نقدینگی به عنوان معیار قابلیت مقایسه صورت‌های مالی بر ریسک سقوط قیمت مورد انتظار سهام تاثیر‌گذار است.

    کلیدواژگان: قابلیت مقایسه صورت های مالی، نرخ رشد سود، ریسک سقوط قیمت مورد انتظار سهام، نوسان پذیری نسبت نقدینگی
  • اکبر زرین صدف*، نورا عبدی، ربابه بخشی پائین رودپشتی صفحات 47-58

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ساری ، نکا و قایم شهر انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش زمینه یابی است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد های ساری ، قایم شهر و نکا می باشد که تعداد آنها 24941 نفر گزارش شده است. براساس جدول کرجسی و مورگان ، حجم نمونه برابر 100 نفر محاسبه و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ، افراد نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری ، پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی « بار- ان » و اینریچ بوده است که روایی و پایایی آن مورد تایید صاحبنظران و متخصصان این امر واقع گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (فراوانی ، درصد فراوانی ، شاخص های گرایش به مرکز (میانگین) و شاخص های پراکندگی (انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های t تک متغیری و همبستگی پیرسون و سطح معناداری دودامنه) استفاده شده است. یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و تعارضات زناشویی در زنان و مردا ن، هوش هیجانی و تعارضات زناشویی در زنان ، هوش هیجانی و تعارضات زناشویی در مردان ، هوش هیجانی در زنان و مردان و نهایتا تعارضات زناشویی در زنان و مردان تفاوت معنا داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: هوش، هوش هیجانی، رضایت، رضایت زناشویی
  • مریم الیاسی صفحات 59-65

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مهارت‌های یادگیری الکترونیکی بر رضایت و موفقیت تحصیلی دانشجویان با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 800 دانشجو بوده که با محاسبه جدول مورگان، تعداد 260 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای(جنسیت، دانشکده و گروه آموزشی) به عنوان ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد مهارت های یادگیری الکترونیکی واتکینز و همکاران 2004(27سوالی)و رضایت تحصیلی هیوبنر 2001 (8 سوالی) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون استفاده شد. یافته نشان می دهد که مهارت‌های یادگیری الکترونیکی بر رضایت و موفقیت تحصیلی دانشجویان مجازی موثر است.

    کلیدواژگان: مهارت های یادگیری الکترونیکی، رضایت تحصیلی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان
  • مرجان حبیبی صفحات 66-77

    اعتماد به عنوان یک دارایی نامشهود، بنیان توسعه اجتماعی و سیاسی جوامع است که پشتیبان و تحکیم بخش ساختارهای نهادی به منظور توسعه اقتصادی نیز می باشد. اعتماد نهادینه شده و قوام یافته در جوامع توسعه یافته، علاوه بر تحکیم بنیان های اجتماعی و سیاسی، مسیر رشد پایدار اقتصادی را هموار نموده و مشارکت حداکثری را در فرآیند توسعه جوامع به همراه خواهد داشت. همراهی حداکثری مردم با نهاد حاکمیت در بستر اعتماد عمومی، نظام جامعه را در برابر شوک ها، مخاطرات و بحران های تبعی آن ها، بیمه می نماید. اعتماد عمومی به عنوان یک ستون استوار در برابر مخاطرات متنوع و متکثر ریسک های نوظهور که به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر در عصر حاضر به طور گسترده ای نهادهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع را متاثر نموده است، می تواند جامعه را مصون و بیمه نماید. روش مورد بررسی در این مقاله مطالعات کتابخانه ای و بررسی مدارک و اسناد است .تحقیق حاضر در پی تبیین آثار اجتماعی ریسک های نوظهور مبتنی بر نظریه اعتماد است تا بر اساس آن سیاست ها و راهکارهای موثری در مواجهه با ریسک های نوظهور در سطح عمومی و نهاد بیمه ارایه کند. یافته های تحقیق مبین این امر است که نقش پررنگ اعتماد در جامعه هم در سطح حاکمیت و هم در صنعت بیمه می تواند تاثیرات ریسک های نوظهور در جامعه را نه تنها کاهش دهد بلکه در یک نظام مبتنی بر اعتماد، فرصت های اقتصادی و اجتماعی قابل اعتنایی را نیز فراهم نماید.

    کلیدواژگان: نظریه اعتماد، ریسک های نوظهور، آثار اجتماعی، صنعت بیمه، حاکمیت
  • مریم سعیدی*، محمود رییسی، نرگس پیریایی، اذین فتحی، علیرضا اسلامی، عباس غلامی صفحات 78-87

    شواهد نشان می‌دهد که دینداری و معنویت در لحظات حساس زندگی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و این باورها با پیامدهای بالینی مرتبط هستند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای مذهبی و معنوی بر امید به زندگی در دوران اپیدمی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع کتابخانه ای بود. نتایج نشان داد معنویت و دینداری نقش مهمی در تسکین رنج و حداقل رساندن پیامدهای انزوای اجتماعی و ارتقاء امید به زندگی دارد. این نتایج اهمیت اقدامات بهداشت عمومی را نشان می دهد که تداوم فعالیت های معنویت و دینداری را در طول همه گیری و آموزش متخصصان مراقبت های بهداشتی برای رسیدگی به این مسایل تضمین می کند.

    کلیدواژگان: اور مذهبی و معنوی، امید به زندگی، کووید 19
  • ناهید یوسف زاده صفحات 88-98

    هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش، 30 نفر دانش‌آموز بودند که به شیوه‌ی تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار داده شدند. برای گروه آزمایش آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت 8 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای با توالی هر هفته یک جلسه اجرا شد، ولی گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد؛آموزش بر پایه پذیرش و تعهد در افزایش سرزندگی تحصیلی گروه آزمایش موثر است نتیجه؛ آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی موثر است.

    کلیدواژگان: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، سرزندگی تحصیلی، دانش آموزان
  • مژگان قدبنان*، جابر رضی کنیمی صفحات 99-109

    پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سواد دیجیتالی با عملکرد شغلی و انگیزش شغلی در معلمان با نقش واسطه ای تفکر انتقادی انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهر ساری در سال تحصیلی 1401 – 1400، به تعداد 1211 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 292 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های سواد دیجیتال سان(2015)، عملکرد شغلی پاترسون (1992)، انگیزش شغلی رابینسون(2004) و تفکر انتقادی فاسیون و فاسیون(1990) بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار PLS3 و تحلیل مسیر(مدلسازی معادلات ساختاری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین سواد دیجیتالی و عملکرد شغلی، انگیزش شغلی و تفکر انتقادی رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین بین تفکر انتقادی با عملکرد شغلی و انگیزش شغلی هم رابطه معنی داری وجود دارد. در ضمن تفکر انتقادی در رابطه بین سواد دیجیتالی و عملکرد شغلی و انگیزش شغلی نقش واسطه ای دارد.

    کلیدواژگان: تفکر انتقادی، سواد دیجیتالی، انگیزش شغلی، عملکرد شغلی، معلمان
  • سید رسول معصومی *، محمد ابراهیمی گردشی صفحات 110-122

    فن آوری بلاک‌چین به صورت عام، نخستین بار توسط هابر و استورنتا در سال 1991 بیان شده است که امروزه به عنوان نوعی فن آوری دگرگون کننده در فضای کسب وکار به شمار می رود. در دهه اخیر انتشار صکوک به عنوان یک ابزار پرکاربرد در بازار سرمایه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش کاربرد فن آوری نوین دیجیتالی بلاک چین برای حل چالش های حاصل از عدم تقارن اطلاعات در بازار صکوک است. پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی می باشد که دربردارنده روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است. این پژوهش از نظر نوع تحقیق یک پژوهش تجویزی تلقی می گردد. اصلاح رویه های اجرایی و افزایش کارایی در انتشار صکوک همواره یکی از دغدغه های سیاستگذاران و فعالان اقتصادی بوده است. یکی از نوآوری هایی که در سالهای اخیر در نحوه انتشار صکوک انجام گرفته است، انتشار آن بر بستر بلاک چین است. در این گزارش ضمن تبیین ضرورت و چگونگی انتشار صکوک بر بستر بلاک چین، به تجربه سایر کشور ها در استفاده از این فن آوری در انتشار صکوک و نیز مزیت های این نحوه از انتشار پرداخته شده است. بلاک چین بستری است که با برخورداری از شاخصه های منحصر به فرد و ابزارهایی نوین، امکان ایجاد شفافیت حداکثری را فراهم نموده و موجبات رفع این پدیده را ایجاد می نماید. با این حال، هنگام ترکیب فن آوری های نوآورانه در صکوک، مانند هر محصول مالی اسلامی دیگر، باید به ریسک های قانونی، ریسک های نظارتی، ریسک شرعی و سایر ریسک ها توجه شود. و فرآیندهای جاری در بازارهای سرمایه اسلامی مانند انتشار صکوک را می توان با کمک این فن آوری ارتقاء داد و بستر بلاک چین راهکاری جهت توسعه و افزایش کارایی در بازار صکوک به همراه می آورد.

    کلیدواژگان: بلاک چین، صکوک هوشمند، بازار صکوک، گزارشگری یکپارچه مالی، عدم تقارن اطلاعات
  • لیلا شعبان زاده تالارپشتی، معصومه شکوهی صفحات 123-131

    ضرب المثل ها جزیی از ادبیات شفاهی هستند که در هر زبان و فرهنگی گفته و شنیده می شوند. زن از دیرباز در فرهنگ ها و تمدن های گوناگون ، موضوع بحث و جدل های فراوان فلسفی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی بوده است. در این میان ضرب المثل ها نه تنها آیینه زندگی امروز یک جامعه، بلکه انعکاس دهنده و سند معتبر فرهنگ عقاید و باورهای گذشتگان نیز می باشند. مطالعه ضرب المثل ها ، روشن کننده آن است که پدران و نیاکان ما چگونه فکر می کرده و چه روحیه ای داشته اند. جایگاه زن در طول تاریخ و در دوره های مختلف ، دارای فراز و نشیب های فراوانی بوده است که در ادبیات ملت ها و به ویژه در ضرب المثل ها، بازتاب گسترده ای یافته است. در این مقاله در صدد آنیم تا جایگاه زن در ضرب المثل های ایرانی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و سیمای ترسیم شده از زنان را از میان موضوعات ضرب المثل های ایرانی که در این باب آمده است ، چه شتایش شده و چه نکوهیده نمایان سازیم. با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان گفت که بیشتر ضرب المثل ها، در عین حال که برخی صفات شایسته ی اخلاقی و انسانی زن به ویژه در ارتباط با حریم خانواده را تبلیغ و توصیه می کنند، نگاهی بیشتر مردانه، آمرانه و از بالا به زن دارند. در اکثر مفاهیم دریافت شده، به ویژگی های اخلاقی و رفتاری زن توجه بیشتری شده است و زنی خوب خواهد بود که با ارزش ها و مطالبات مرد و جامعه ی مردسالار ، کاملا سازگار باشد. با همه ی این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که زن نقش سازنده ای در جامعه دارد و یکی از دو رکن اصلی زندگی به حساب آمده است و این مسیله، به خوبی در ضرب المثل های ایرانی به تصویرکشیده شده است.

    کلیدواژگان: زن، سیمای زن، ضرب المثل، ضرب المثل ایرانی
  • فرشته اسدی اوریمی صفحات 132-147

    نظام تعلیم و تربیت در ایران از ظهور اسلام تا بروز انقلاب مشروطیت بر پایه سنت و مذهب قرار داشت و جامعه به ‌گونه‌ای سنتی کودکان را برای در دست گرفتن نبض حیاتی آینده این مرز و بوم تربیت می‌کرد. پدر و مادر به صورت فطری از همان آغاز تولد ، نخستین و مهم‌ترین آموزگاران فرزندان خود بودند. پسر، علم و فنون و صنعت را از پدر می‌آموخت و دختر تا 9 سالگی رموز و فنون خانه‌داری را از مادر کسب می‌کرد. در این دوران تعلیم و تربیت دختران و زنان عموما به شکل مکتب خانه ای بود و این مکتب خانه ها تحت نظارت دولت نبوده و برنامه ی ویژه ای برای آن ها در نظر گرفته نشده بود. در کنار آموزش مکتب خانه ای زمینه ی آموزش به سبک جدید نیز از اوایل دوره ی قاجار فراهم شده بود، که این امر نتیجه ارتباط با کشورهای اروپایی، تاسیس مدارس خارجی و انتشار روزنامه بوده است. پس از انقلاب مشروطه با تاسیس مدارس به سبک جدید، مدارس دخترانه نیز به دو صورت ملی و دولتی درآمد که برنامه ی آموزشی این مدارس با توجه به ملی یا دولتی بودنشان متفاوت بوده است. این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و صورت گرفته است، به بررسی نحوه ی آموزش دختران و زنان در دوره ی قاجار به عنوان بخش مهم و موثر جامعه ی ایران به لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته و تحولات آموزشی ، فرهنگی ، اجتماعی از سلطنت فتحعلی شاه تا سلطنت مظفرالدین شاه مطرح گردیده است.

    کلیدواژگان: آموزش، قاجار، دختران، زنان، مدارس ملی، تحولات آموزشی
  • غزل درزی خلردی صفحات 148-154

    هدف از ارایه ی این تحقیق بررسی نقش فرهنگ در جامعه شناسی خانواده های دارای فرزند بوده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است ، ابتدا با جستجو در پایگاه ها و سایت های اینترنتی و بانک های اطلاعاتی و استنادی مانند پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، SID، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ، تبیان ، مگ ایران و با استفاده از کلمات کلیدی تحقیق حاضر که شامل : فرهنگ ، جامعه شناسی ، خانواده دارای فرزند می باشد در بین منابع مختلف با توجه به موضوع انتخابی و تحقیقات انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات از طریق فیش‌برداری از منابع بود. بدین صورت که بعد از ماخذشناسی و گردآوری منابع مطالب موردنیاز استخراج و در فیش ثبت شد.روش تجربه و تحلیل و بررسی اطلاعات به صورت توصیفی– تحلیلی می‌باشد. نتایج نشان داد که نهاد خانواده در سطح جهانی ، تحت تاثیر تحولات اجتماعی دهه های گذشته با تغییرات ، چالش ها ، مسایل و نیازهای جدید و متنوع شدن نظام های خانواده مواجه شده است. پاره ای از این تحولات موجب تزلزل و ناپایداری موقعیت خانواده شده است. برای خانواده نباید مانند گذشته نقش حاشیه‌ای در جریان تربیت فرزندان در نظر گرفت. اولا از اقتدار و اعتبار نهاد مدرن و تخصصی مدرسه در سایه تحولات اجتماعی کاسته شده و ثانیا در سایه همین تحولات بر نقش خانواده افزوده شده است که این کاهش و افزایش همزمان ، بازنگری در کیفیت تعاملات تربیتی خانه و مدرسه را ضروری می‌سازد.

    کلیدواژگان: فرهنگ، جامعه شناسی، خانواده دارای فرزند
  • سولماز اریمی، لادن سلیمی * صفحات 155-167

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی نظم و انضباط در آموزش ابتدایی ایران و کشورهای منتخب به روش کیفی – تطبیقی انجام شد. نمونه پژوهشی ایران و کشورهای منتخب از جمله ژاپن، انگلستان و مالزی هستند که به دلیل قرار گرفتن در رتبه های بالا در آموزش و پرورش جهان و نیز داشتن اشتراکات فرهنگی و مجاورت منطقه ای به صورت هدفمند برگزیده شدند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به کمک الگوی جرج بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه صورت پذیرفت به گونه ای که ابتدا مقررات تحصیلی و انضباطی کشورهای هدف جمع آوری شد و سپس تشابهات و تفاوت ها مورد تطبیق قرار گرفت. قوانین و نظم و انضباط در هر نظام آموزشی فرق می کند ولی همه کشورها سعی دارند تا با قوانین خود آینده بهتری برای کشور بسازند. و این ساختارها نشان می دهد که تا چه اندازه موفق بوده اند. هدف از بررسی این موضوع، چگونگی ایجاد مدرسه ای شاد با دانش آموزان با انضباط و منظم که انسان های پرورش یافته تربیت شوند و متفکر و متعهد باشند که فقط هدف آنها کسب نمره بالاتر نیست، بلکه هدف، آموزش و پرورش است.

    کلیدواژگان: نظم، انضباط، آموزش ابتدایی، ایران، کشورهای منتخب
  • رجا قربانی، سولماز اریمی * صفحات 168-178

    حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به بازی های آنلاین با سرزندگی تحصیلی، خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه ششم شهرستان ساری در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 3230 نفر بود. مطابق با نرم افزار محاسبه حجم نمونه GPower، تعداد 346 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد اعتیاد به بازی های آنلاین نظری و همکاران (1394)، سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، خلاقیت تورنس و عابدی (1974) و سلامت روانی گلدبرگ و هیلیر (1979) بود. در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه معنی داری بین اعتیاد به بازی های آنلاین با سرزندگی تحصیلی، خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان وجود دارد (0/05=α > Sig.). بنابراین، اعتیاد به بازی های آنلاین تهدیدی جدی برای سرزندگی تحصیلی، خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان محسوب شده و بی توجهی و یا کم توجهی خانواده ها و مدارس نسبت به استفاده افراطی، نامتعارف و بیش از حد کودکان از بازی های آنلاین، می تواند خسارت های جبران ناپذیری به آینده تحصیلی و سلامت جسمانی و روانی آنان وارد نماید.

    کلیدواژگان: اعتیاد به بازی های آنلاین، خلاقیت، سرزندگی تحصیلی، سلامت روانی
  • مرضیه طاهری بیاتیانی، حمید خادم مسجدی* صفحات 179-193

    هویت اجتماعی از مفاهیمی است که ارایه تعریف دقیقی از آن کار دشواری است. تنوع تعاریف موجود در این زمینه سبب ایجاد دیدگاه های متفاوتی می شود که درست یا نادرست بودن آن را نمی توان به وضوح تشخیص داد. بیگمان 22 بهمن ماه 1397 را می توان از جهات بسیاری بعنوان نقطهی عطف مهمی در تاریخ ایران بویژه دوران پس از انقلاب دانست. امید ضد انقلاب به فروپاشی نظام در پس تحریم های ظالمانه ی امریکا و اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران جشن چهل سالگی انقلاب را از اهمیت دوچندانی برخوردار نمود. در این میان اما رویداد بی بدیل دیگر، انتشار بیانیهی گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری بود که بعنوان نقشه راه بسیار مهمی برای دوران حساس و سرنوشت ساز گام دوم انقلاب منتشر میشد. از جمله نکات بسیار برجسته و پررنگ بیانیه، مخاطب قرار دادن مکرر جوانان و نیز یادآوری دوباره به مسیولان بجهت استفاده از این ظرفیت عظیم انسانی و سپردن مسیولیت های مهم و کلیدی به آنان است. اما مسیله و مشکلی که جامعهی معاصر ما با آن مواجه شده این است که در میان نسل جدید و بهخصوص نوجوانان و جوانان، مسیلهی توجه به ارزشها و هنجارهای دینی و فراگیری و التزام به آنها کمرنگ شده است و به نظر میرسد این نسل، درگیری کمتری با موضوع دین دارد و التزام و تعهدات نسلهای پیشین را نسبت به موضوع دین ندارد. بیانیه “گام دوم انقلاب” خطاب به ملت ایران انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه ی پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش ها و به دست آوردن پیشرفت های خیره کننده، همواره سربلند دیده اند. در چنین نقطه ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور “بیانیه ی گام دوم انقلاب” و برای ادامه ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه ی گذشته پرداخته و توصیه هایی اساسی به منظور “جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ” ارایه فرموده اند. بیانیه ی “گام دوم انقلاب” تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان که به مثابه منشوری برای “دومین مرحله ی خودسازی، جامعه پردازی و تمدنسازی” خواهد بود و “فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی” را رقم خواهد زد. این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت است نزدیک خواهد کرد.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان، جامعه اسلامی