فهرست مطالب

پژوهشنامه علم مدیریت در صنعت
سال یکم شماره 1 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/08/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صدیقه مظفری* صفحات 1-12

    این این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر استراتژی های مشتری مداری بر عملکرد مالی سازمان با نقش میانجیگری مدیریت منابع انسانی حمایتی و ظرفیت نوآوری کارکنان شهرداری بندرعباس انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجرا، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان شهرداری بندرعباس می باشد، که از این میان، نمونه ای متشکل از 86 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده است. در این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. جهت آزمون فرضیات از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart Pls استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که استراتژی های مشتری مداری بر عملکرد مالی تاثیر معناداری دارد. استراتژی های مشتری مداری بر مدیریت منابع انسانی حمایتی تاثیر معناداری دارد.استراتژی های مشتری مداری بر ظرفیت نوآوری کارکنان تاثیر معناداری دارد. مدیریت منابع انسانی حمایتی بر عملکرد مالی سازمان تاثیر دارد. ظرفیت نوآوری بر عملکرد مالی سازمان تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: استراتژیهای مشتری مداری، عملکرد مالی، مد یر یت منابع انسانی حما یتی، ظرفیت نوآوری
  • مهران دهقانیان*، حسن سلطانی، رفتار مشتری، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تجربه مشتری صفحات 13-26
    هدف

    این مطالعه با هدف بررسی تاثیر رفتار مشتری به عنوان نتیجه بازاریابی در شبکه های اجتماعی: نقش فعالیت بازاریابی شبکه های اجتماعی و تجربه مشتری (مورد مطالعه: شرکت اینترنتی دیجی کالا) انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجرا، توصیفی-پیمایشی است. روش شناسی:جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان مصرف کننده شرکت اینترنتی دیجی کالا در سطح شهر شیراز می باشد، که از این میان، نمونه ای متشکل از 384 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده است.

    یافته ها

    در این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه ها از پرسشنامه های استاندارد شده استاندارد (ویبووو و همکاران ،2021) استفاده شده است. روایی پرسشنامه تحقیق با استفاده از روش روایی محتوا و سازه مورد تایید قرار گرفت. همچنین برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای آزمون فرضیه های از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارSmart Pls استفاده شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی و تجربه مشتری بر مدیریت ارتباط با مشتریان شرکت اینترنتی دیجی کالا تاثیر معناداری دارد و همچنین مدیریت ارتباط با مشتری بر قصد خرید مشتریان ، وفاداری مشتریان، قصد مشارکت مشتری در فروش محصول، اعتماد به برند و رضایتمندی مشتری در شرکت اینترنتی دیجی کالا تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: رفتار مشتری، بازاریابی در شبکه هایاجتماعی، تجربه مشتری
  • هدی دالمن* صفحات 27-35

    این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر استراتژی بازاریابی آنلاین بر ارزش ویژه برند با میانجی گری وفاداری مشتری شرکت خرید اینترنتی (مطالعه موردی شرکت اینترنتی باسلام)انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجرا، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان شرکت اینترنتی باسلام می باشد، که از این میان، نمونه ای متشکل از 384 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده است. در این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه ها از پرسشنامه های استاندارد شده بازاریابی آنلاین (سعدالدین،1392)، وفاداری برند آکر (1991) و تصویر ویژه برند آکر1991استفاده شده است. این پرسشنامه ها بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین شده اند. روایی پرسشنامه تحقیق با استفاده از حد روایی محتوی و سازه مورد تایید قرار گرفت. همچنین برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای آزمون فرضیات از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart Pls استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که استراتژی بازاریابی آنلاین بر ارزش ویژه برند با میانجیگری وفاداری مشتریان شرکت فروش اینترنتی باسلام تاثیر معناداری دارد.بازاریابی آنلاین بر ارزش ویژه برند شرکت فروش اینترنتی باسلام تاثیر معناداری دارد. بازاریابی آنلاین بر وفاداری مشتریان شرکت فروش اینترنتی باسلام تاثیر مثبت و معنادار دارد. وفاداری مشتری بر ارزش ویژه برند شرکت فروش اینترنتی باسلام تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: استراتژی بازاریابی الکترونیکی، وفاداری مشتریان، ارزش ویژه برند
  • محسن شجاعی، حسن سلطانی صفحات 36-46

    پژوهش پیش رو با هدف بررسی تاثیر نقش سرویس های ابری،سرویس های امنیتی بانکی ، یادگیری الکترونیکی و کیفیت خدمات بر رضایتمندی مشتریان در بانک رسالت شهر شیراز انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجرا، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 150 نفر از مدیران، کارمندان و کارشناسان بانک رسالت شیراز می باشد، که از این میان، نمونه ای متشکل از 108 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده است. در این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامه های استاندارد شده (لی و همکاران ،2021) استفاده شده است.جهت آزمون فرضیات از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart Pls استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که رایانش ابری بر رضایتمندی مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک رسالت شیراز تاثیر معناداری دارد. یادگیری الکترونیکی بر رضایتمندی مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک رسالت شیراز تاثیر معناداری دارد. سیستم امنیتی بانک بر رضایتمندی مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک رسالت شیراز تاثیر معناداری دارد. کیفیت خدمات بر رضایتمندی مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک رسالت شیراز تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: سرویس ابری، سرویس امنیتی بانک، یادگیری الکترونیک، کیفیت خدمات، رضایتمندی مشتریان
  • الهه مرادی*، احمد عسکری صفحات 47-54

    بانک ها نیز با استفاده از بانکداری الکترونیک به دنبال توسعه و تحول با هدف جلب مشتری و افزایش سود بانک می باشند. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر کیفیت خدمات مالی الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی مشتریان بانک های مسکن بندرعباس انجام گرفت. جامعه هدف کلیه مشتریان خدمات مالی الکترونیکی شعب بانک مسکن در شهر بندرعباس بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان شعب بانک مسکن در شهر بندرعباس بودند که در زمان انجام پژوهش تعداد آن ها به صورت نامحدود در نظر گرفته شده، که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد است. ابزار سنجش این پژوهش پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات مالی موجیا و همکاران (2017)، و وفاداری الکترونیکی مشتریان دورموس و همکاران (2013)، استفاده شد. نتایج نشان داد که کارایی خدمات مالی الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی مشتریان بانک های مسکن بندرعباس تاثیر دارد. تحقق خدمات مالی الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی مشتریان بانک های مسکن بندرعباس تاثیر دارد. در دسترس بودن خدمات مالی الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی مشتریان بانک های مسکن بندرعباس تاثیر دارد. رعایت حریم خصوصی در خدمات مالی الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی مشتریان بانک های مسکن بندرعباس تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت خدمات مالی الکترونیکی، وفاداری الکترونیکی، مشتریان بانک مسکن بندر عباس
  • ماهبان آبگون*، فاطمه موسوی صفحات 55-62

    از آنجایی که با همه گیری ویروس کرونا به یکباره کل دنیا در تمام سطوح و بالاخص در زمینه آموزشی با دگرگونی همراه بود؛ بررسی و تعیین راهکارهای دورکاری و استفاده از رویه های ارتباطی جدید در کسب و کار بیش از پیش مطرح گردیده است این مطالعه با هدف بررسی "تاثیر رضایت شغلی بر دورکاری با نقش متغیر میانجی تعهد سازمانی در میان کارمندان آموزش و پرورش شهرستان مهر"انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجرا، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 550 نفر از کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مهر می باشد، که از این میان، نمونه ای متشکل از 255نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده است. در این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه های از پرسشنامه های استاندارد شده اند. روایی پرسشنامه تحقیق با استفاده از روش روایی محتوی و سازه مورد تایید قرار گرفت. همچنین برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای آزمون فرضیه های از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart Pls استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد رضایت شغلی بر دورکاری با نقش متغیر میانجی تعهد سازمانی در میان کارمندان تاثیر معناداری دارد. رضایت شغلی بر دورکاری کارمندان آموزش و پرورش شهرستان مهر تاثیر معناداری دارد. رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان آموزش و پرورش شهرستان مهر تاثیر معناداری دارد. تعهد سازمانی بر دورکاری کارمندان آموزش و پرورش شهرستان مهر تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، دورکاری، تعهد سازمانی، آموزش و پرورش شهرستان مهر
  • فرشته خوشاب*، عبدالعلی کعبی، زیبا البوناصر، عبدالرسول حاجی پور صفحات 63-87

    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به عوامل موثر بر تدریس در بین معلمان آموزش پرورش خوزستان شهرستان کارون انجام شد. پژوهش از لحاظ نوع هدف کاربردی و از لحاظ شیوه ی اجرا توصیفی-پیمایشی می-باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان آموزش پرورش خوزستان شهرستان کارون به تعداد 200 نفر بود که که با استفاده از جدول مورگان تعداد 134 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده حجم نمونه تحت پوشش قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 78/. محاسبه شد. داده های بدست آمده از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS19، در دو سطح تجزیه و تحلیل می شوند. در سطح اول با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، چارک ها، مد، کمینه، بیشینه و نمودار جعبه ای)، و در سطح دوم با استفاده از روش های آمار استنباطی (آزمون-های ناپارامتری دوجمله ای یا نسبت و فریدمن)، داده ها تجزیه و تحلیل شده و به سوالات تحقیق پاسخ داده می-شود. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد میزان توجه به عوامل موثر بر تدریس در بین آموزش پرورش خوزستان شهرستان کارون در حد مطلوبی می باشد.

    کلیدواژگان: تدریس، معلمان، تدریس موثر، آموزش پرورش خوزستان شهرستان کارون
  • ثریا جانی پور*، عباس قاسم زاده صفحات 88-97

    پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر آمیخته های بازاریابی عملکرد صادرات در صنایع غذایی ب.آ شیراز ، صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش کارکنان صنایع غذایی ب.آ شیراز در نظر گرفته شده است. ابزار سنجش این پژوهش پرسشنامه استاندارد ابزار سنجش این پژوهش از پرسشنامه استاندارد آمیخته های بازاریابی ایزدیار(1390) و عملکرد صادراتی زو و همکاران (1390) در نظر گرفته شده است. روایی ظاهری پرسشنامه تایید شد و پایایی آن ها به وسیله ضریب آلفای کرونباخ برای پنج متغیر متوسط دست آمد. پرسشنامه ی نهایی به روش تصادفی ساده در دسترس، در اختیار اعضای نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار 24SPSS، موردبررسی قرار گرفتند. این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. برای بررسی فرضیه های پژوهش با توجه به نرمال بودن پژوهش از آزمون تحلیل رگرسیون استفاده شد. قیمت از ابعاد آمیخته های بازاریابی بر عملکرد صادرات صنایع غذایی ب.آ شیراز تاثیر دارد. محصول از ابعاد آمیخته های بازاریابی بر عملکرد صادرات صنایع غذایی ب.آ شیراز تاثیر دارد. توزیع از ابعاد آمیخته های بازاریابی بر عملکرد صادرات صنایع غذایی ب.آ شیراز تاثیر ندارد. ترفیع از ابعاد آمیخته های بازاریابی بر عملکرد صادرات صنایع غذایی ب.آ شیراز تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: آمیخته های بازاریابی، عملکرد صادرات، محصول، قیمت، توزیع، ترفیع
|
  • Sediqeh Mozafari Pages 1-12

    This study was conducted with the aim of investigating the impact of customer-oriented strategies on the organization's financial performance with the mediating role of supportive human resource management and innovation capacity of Bandar Abbas municipality employees. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of the nature and form of implementation. The statistical population of this research includes Bandar Abbas municipality employees, from which a sample of 86 people was selected using Morgan's table. In this study, standard questionnaires were used to collect information to test hypotheses. Structural equation modeling technique and Smart Pls software have been used to test the hypotheses. The results of this analysis showed that customeroriented strategies have a significant effect on financialperformance.Customer-oriented strategies have a significant effect on the management of supportive human resources. Customer-oriented strategies have a significant effect on the innovation capacity of employees. Supportive human resource management has an impact on the organization's financial performance. Innovation capacity has a significant impact on the organization's financial performance.

    Keywords: customer-orientedstrategies, financial performance, supportive humanresource management, innovation capacity
  • Zahra Bharlo, Abbas Ghasemzadeh, Mansour Amini Lari, Abbas Farmani Pages 13-26

    Business in social networks, is an emergent phenomenon which is attracted by many researchers. In social network spaces, customers are able to communicate, so investigating their mutual relationship is important. the aim of this research is to study the effect of attendance in social networks on the attraction and valuation of customers in e-commerce. The current study is of correlational – descriptional type. As the study society of this research is unlimited people, 384 were selected and study as the study specimen based on Murgan table. The validity of question are was. Proved by 5 elites of university. the study reliability was approved by kroon- back alpha test. Results obtained from study hypo theses were measured by PLS smart structural equation. They implied the effective role of business in social networks in customer attraction, they also showed that this effect is made through the mediatory and variable role of customer valuation and cohesion.

    Keywords: the presence of business in socialnetworks, customer valuation, customerattraction
  • Elaha Moradi, Ahmad Askari Pages 47-54

    Banks are also looking for development and transformation by using electronic banking with the aim of attracting customers and increasing the bank's profit. This research was conducted with the aim of determining the effect of the quality of electronic financial services on the electronic loyalty of customers of Bandar Abbas housing banks. The target community was all customers of electronic financial services of Maskan Bank branches in Bandar Abbas city. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection. The statistical population of this research was the customers of Maskan Bank branches in Bandar Abbas, whose number was considered unlimited at the time of conducting the research, and 384 people were considered as a sample using Morgan's table. The measurement tool of this research was the financial service quality standard questionnaire by Mujia et al. (2017), and electronic customer loyalty by Dormos et al. (2013). The results showed that the efficiency of electronic financial services has an effect on the electronic loyalty of customers of Bandar Abbas housing banks. The realization of electronic financial services has an effect on the electronic loyalty of Bandar Abbas housing banks' customers. The availability of electronic financial services has an effect on the electronic loyalty of customers of Bandar Abbas housing banks. Respecting privacy in electronic financial services has an effect on the electronic loyalty of customers of Bandar Abbas Housing Banks.

    Keywords: quality of electronic financialservices, electronic loyalty, customers of BandarAbbas Housing Bank
  • Ferishte Khoshab, Abdul Ali Kaabi, Ziba Al Bonasser, Abdul Rasul Hajipour Pages 63-87

    The present study was conducted with the aim of investigating the level of attention to the factors affecting teaching among the teachers of Khuzestan, Karun city. The research is applied in terms of purpose and descriptivesurvey in terms of implementation method. The statistical population of the research included all 200 teachers of Khuzestan education in Karun city, 134 of whom were selected as a sample using Morgan's table, and then the sample size was covered using simple random sampling. The research tool included a researcher-made questionnaire whose validity was approved by experts and its reliability using Cronbach's alpha equals 78. Calculated. The data obtained from the questionnaire are analyzed at two levels using SPSS19 software. In the first level, using descriptive statistics methods (frequency, frequency percentage, quartiles, mode, minimum, maximum, and box plot), and in the second level, using inferential statistics methods (binomial non-parametric tests) or Nisbet and Friedman), the data is analyzed and the research questions are answered. In general, the results of this research showed that the level of attention to the factors affecting teaching among Khuzestan educational institutions in Karun city is optimal.

    Keywords: teaching, teachers, effectiveteaching, Khuzestan education, Karun city