فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 41 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • آسیب شناسی انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی (ره)
    دلاور القاصی مهر، حسین عزیزیان صفحه 1

    در اندیشه حضرت امام خمینی (ره)، «علل»، «ماهیت» و «آسیب‏ شناسی» انقلاب سه مفهوم همبسته است. همان تقاضاهایی که به فروپاشی رژیم گذشته منجر گردید، ماهیت انقلاب را تشکیل می‏ دهد و برگشت به گذشته نامطلوب در کلیه شاخصه ‏ها از آسیب‏های نظام جمهوری اسلامی به شمار می‏رود؛ از این رو، سخن از آسیب‏ شناسی انقلاب، بدون مطالعه فرآیند پیروزی آن، صبغه علمی نخواهد داشت. در این مقاله فرآیند جنبش انقلابی ایران در اندیشه امام خمینی (ره)، در قالب «تیوری آلن تورن»، بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه امام خمینی (ره)، عدم وظیفه ‏شناسی مردم، سستی و از دست دادن حالت انقلابی، از خود بیگانگی، کم کاری در ادارات و کارخانه‏ ها، اعوجاج در رسانه‏ های جمعی؛ بویژه تلویزیون، ظاهرگرایی و چاپلوسی، سرگرم شدن به مسایل غیراساسی، نفوذ افراد فاسد در بدنه حکومت، گفتارهای نسنجیده و آسیب زای برخی مسیولان، تضعیف نهادها، بزرگ نمایی مشکلات کوچک و فرافکنی مشکلات اجرایی به اصل اسلام، ایجاد یاس و نومیدی به جای امید به آینده، ترجیح مصالح شخصی بر مصالح جامعه و... از آسیب‏های نظام اسلامی به شمار می رود.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، امام خمینی، ایران، آسیب‏شناسی، ارزش، ایثار
  • تحلیل و بررسی آسیب های فضای مجازی (مورد مطالعه ، نوجوانان شهرستان چرداول)
    اکبر عباسی صفحه 2
    زمینه و هدف

    در جهان امروز، ظهور فناوری های نوین اطلاعاتی، دگرگونی بنیادینی را در ارتباطات انسانی ایجاد کرده و باعث گسترش روزافزون جرایم در فضای مجازی گردیده است. فضای مجازی در کنار کارکردهای متنوع و فواید پرشمار، آثار مخربی نیز دارد. این آسیب ها در شبکه های اجتماعی واتساپ، اینستاگرام، چت، اینترنت و... نمود بیشتری داشته و با توجه به تاثیرات منفی ای که بر روی نوجوانان و جوانان دارد، برای کاهش این آسیب ها و پیشگیری از آنها، نیاز به برنامه ریزی همه جانبه است و با گسترش فضای مجازی و اینترنت، لزوم امنیت برای فعالیت در این فضا، بیش از پیش احساس می شود.

    روش شناسی:

    روش گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل نوجوانان شهرستان چرداول می باشد که تعداد 404 نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی - خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه گردآوری شد و برای آزمون فرضیه ها از تحلیل واریانس رتبه ای «فریدمن» استفاده گردید.

    یافته های پژوهش:

     نشان می دهد که استفاده از شبکه های مجازی توسط نوجوانان، جدا از مزایایی که می تواند در انتشار سریع اخبار و اطلاعات و فرآیند اطلاع رسانی توسط کاربران داشته باشد، بر ابعاد مختلف خانوادگی، کاری و اعتقادی و سازگاری آنان تاثیر منفی دارد.

    کلیدواژگان: فضای مجازی، آسیب ها، اینترنت، نوجوانان
  • بررسی رابطه بین احساس امنیت و اعتماد اجتماعی در میان شهروندان (مطالعه موردی: ساکنان 18 سال و بالاتر شهر ایلام)
    فرزاد یاسمی، علی عنبری صفحه 3

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه احساس امنیت در چهار بعد «اقتصادی، سیاسی، قضایی و عمومی» و اعتماد اجتماعی در سه بعد «اعتماد بنیادین، اعتماد بین فردی و اعتماد تعمیم یافته» در میان ساکنان شهر ایلام به انجام رسید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از انواع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان 18 سال و بالاتر شهر ایلام می باشد که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 390 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از روش پیمایشی و پرسشنامه استفاده شده است که پایایی آن با آلفای کرونباخ تایید گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد که که بین ابعاد مختلف احساس امنیت و ابعاد اعتماد اجتماعی همبستگی مستقیم وجود دارد که در این میان احساس امنیت اقتصادی با مقدار 542/0 بیشترین همبستگی را با اعتماد بین فردی نشان داد.

    کلیدواژگان: احساس امنیت، ابعاد احساس امنیت، اعتماد اجتماعی، ابعاد اعتماد اجتماعی
  • بررسی آسیب شناسی وضعیت اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم و سوم شهرستان چرداول
    احسان محمد تقی نژاد صفحه 4

    اینترنت مهمترین و جدیدترین فن آوری بشر است که به طور گسترده مورد استقبال قرار گرفته است و هر روز بر کاربران آن افزوده می شود. اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال جدید، به دلیل تاثیر ناسالمی که بر وضعیت دانش آموزان در مقطع متوسطه دارد خطرناک است و باید به صورت اصولی مورد توجه قرار گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی نحوه استفاده از اینترنت و وضعیت اعتیاد به آن در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان چرداول می باشد.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، اعتیاد، اینترنت، دانش آموزان
  • تحلیل محتوای اشعار کتب درسی فارسی دوره ابتدایی با توجه به مولفه های ادبیات مقاومت، ایثار و پایداری (تالیف سال تحصیلی 1400/1399)
    مهدی میرزایی صفحه 5

    پژوهش حاضر با هدف، بررسی تحلیل محتوای اشعار کتب درسی فارسی دوره ابتدایی با توجه به مولفه های ادبیات مقاومت، ایثار و پایداری، تالیف سال تحصیلی 1400/1399 انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی شامل: تحلیل محتوا کیفیت نگر اشعار و رویکرد آن، نیز کاربردی می باشد.عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر این بود که می توان 15 مولفه شامل: شهادت طلبی و میل به جهاد در راه خدا، بازتولید فرهنگ مقاومت و ایستادگی، عدالت گرایی، مقابله با صهیونیسم و مداخلات قدرت های بزرگ در منطقه، تاکید بر حقوق مسلم فلسطینیان مقاوم و مسیله انتفاضه، انسجام و همبستگی اسلامی- ایرانی، احیاگرایی و خود باوری اسلامی - ایرانی، آرمان خواهی و آزادی طلبی، اراده طلبی الهی، وطن دوستی و وطن پرستی، حفظ دستاوردها و ارزش های انقلاب اسلامی، معنویت گرایی و تقویت معرفت دینی، انقلابی، بسیجی و ولایتمداری، مبارزه با ظلم و استکبار ستیزی، امید به آینده پیروزی جبهه مقاومت، ایثار و پایداری در منطقه و جهان اسلام، بیداری اسلامی، برانگیختگی و خودآگاهی تدوین نمود2. در مجموع اشعار کتب درسی فارسی دوره ابتدایی بیشتر از نوع غنایی بوده و بیشترین درون مایه اشعار، تاکید بر مولفه های وطن دوستی و وطن پرستی و حفظ دستاوردها و ارزش های انقلاب در قالب اشعار افتخار آمیز و پیروزمندانه ملی و میهنی، هر کدام با 7 مورد بیشترین توجه و همچنین پایه ششم با 16 مورد بیشترین تاکید را شامل شده بودند.

    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، اشعار کتب درسی، دوره ابتدایی، ادبیات مقاومت، ایثار و پایداری
  • اهمیت تنوع زیستی فون و فلور برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در استان ایلام
    محمد فیضی صفحه 6

    امروزه یکی از راه های اصلی رسیدین به توسعه پایدار بهره وری و استفاده خردمندانه از ذخایر زیستی سرزمین، فون وفلور(پوشش گیاهی و جانوری)قلمداد می گردد. جنوب غرب کشورایران که استان ایلام در آن واقع شده است، منطقه ای با ویژگیهای خاص منحصر بفرد محیط زیست می باشد. دانشمندان علم رده بندی گیاهی ، جغرافیای گیاهی کره زمین را بر اساس عوامل مختلف فیزولوژی گیاهی ، اکولوژی و عوامل طبیعی که علت پراکندگی و پوشش گیاهی سطح زمین شده اند به هشت منطقه گیاهی و هر منطقه را به چندین ناحیه گیاهی و هر ناحیه را به چندین بخش تقسیم نموده اند . از نظر علم جغرافیای جانوری نیز کره زمین به پنج منطقه نقسیم بندی شده است. اساس این تقسیم بندی شرایط اقلیمی و جغرافیایی مختلف باعث رشد و گسترش گونه های خاص جانوری و گیاهی گردیده است. دراین مقاله سعی شده است که به بخشی ازذخایر زیستی استان ایلام که نقش اساسی در توسعه پایدار و ایجاد اشتغال دارد به آنها پرداخته شده است. کلید واژه ها:فون، فلور،تنوع زیستی، توسعه پایدار

    کلیدواژگان: فون، فلور، تنوع زیستی، توسعه پایدار