فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 42 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی عوامل موثر بر مسکن گروه های کم درآمد (مورد مطالعه شهرستان ایلام)
    پاکزاد آزاد خانی، حسین عزیزیان صفحه 1

    مسکن یک مکان فیزیکی است و به عنوان سرپناه، نیاز اولیه و اساسی خانوار به حساب می آید. در این سرپناه برخی از نیازهای اولیه خانواده یا فرد مانند خوراک، استراحت و حفاظت در برابر شرایط جوی تامین می شود. در واقع مسکن صرفا به معنای وجود یک سقف بالای سر هر شخص نیست؛ بلکه مسکن به معنای سرپناه، آسایش مناسب، فضای مناسب، امنیت مناسب، امنیت مالکیت، پایداری و دوام سازه ای، روشنایی، تهویه و سیستم گرمایی مناسب، زیرساختهای اولیه مناسب از قبیل آبرسانی، بهداشت و آموزش، دفع زباله، کیفیت مناسب و مکان مناسب و قابل دسترسی از نظر کار و تسهیلات اولیه است که همه این موارد باید با توجه به استطاعت مردم تامین شود؛ به همین دلیل در برنامه ریزی مسکن باید سیاست هایی اتخاذ شود تا برای هر یک از گروه های اجتماعی مثل گروه های کم درآمد شرایط دسترسی به مسکن تسهیل شود که یکی از روش های نوین جهت رسیدن به این مهم در برنامه ریزی، روش های مبتنی بر آینده پژوهی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی- نظری و از نظر ماهیت تحلیلی- اکتشافی می باشد. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از دو شیوه کتابخانه ای-اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش همه گروه های کم درآمد را دربر می گیرد که به دلیل مشخص نبودن تعداد جامعه، جهت نمونه گیری از میان آنها 70 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده اند. جهت تجزیه تحلیل داده ها نیز از «تکنیک پویش محیطی و دلفی» و «نرم افزار میک مک» استفاده شده است.

    کلیدواژگان: شهر ایلام، مسکن، اقشار کم درآمد
  • علل ارتکاب به جرم با استفاده از سلاح و مهمات در استان ایلام
    فرزاد یاسمی صفحه 2

    ناامنی، حاصل افزایش زمینه های جرم خیزی است. وجود اسلحه در روند درگیری، تاثیر اساسی در ایجاد حادثه های هولناک دارد. با اینکه قانونگذار بین حمل سلاح جنگی و شکاری تفاوت قایل شده است؛ اما متاسفانه شواهد نشان می دهد در ارتکاب جرم فقط «وجود اسلحه» اهمیت دارد نه «نوع آن». نگارنده با درک این مهم و آسیب های ویرانگر آن، اقدام به مطالعه علل ارتکاب جرم با سلاح و مهمات در استان ایلام کرده است. در این تحقیق که با استفاده از روش کیفی از نوع مطالعه موردی و مصاحبه با 8 نفر از مجرمان حمل، نگهداری و به کارگیری سلاح و مهمات انجام پذیرفته، برای دستیابی به نتایج منطقی و علمی و تبیین دلایل رفتار افراد از تیوری های «یادگیری اجتماعی»، «آنومی»، «پیوند افتراقی سادرلند»، «تیوری بی قدرتی»، «احساس محرومیت نسبی» و... بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که جرایم اغلب در 4 حوزه روان شناختی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صورت می گیرد. در پایان راهکارهایی برای کاهش ارتکاب جرم با سلاح و مهمات در استان ایلام ارایه گردیده است.

    کلیدواژگان: سلاح و مهمات، جرم، روش کیفی، استان ایلام
  • حمل سلاح دارای مجوز و تبعات منفی آن در قانون حمل سلاح و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات
    علی فتاحی، رضا همتی زاده، امیرحسین عباسی، مهناز مومنی صفحه 3

    حمل سلاح عامل بسیاری از جرایم علیه اشخاص و اموال می باشد. حمل سلاح به طور کلی به دو بخش حمل سلاح بدون مجوز و حمل سلاح دارای مجوز تقسیم می شود. در ممنوعیت مطلقی که به جهت آثار زیانبار حمل سلاح بدون مجوز، برای آن در نظر گرفته شده، تردیدی وجود ندارد؛ اما انتقادی که علت طرح این پژوهش می باشد در مورد مجوز حمل و استفاده از سلاح گرم برای برخی افراد و مقامات است که این اجازه توسط قانونگذار به جنایاتی جبران ناپذیر برای افراد منجر می شود؛ لذا در این مقاله سعی بر یافتن پاسخ به این سوال است که آیا صدور مجور حمل سلاح برای برخی افراد کاری شایسته می باشد یا خیر؟ و آیا محدودیت هایی برای حمل و استفاده از آن در نظر گرفته شده است؟ در پاسخ باید گفت که به دلیل جبران ناپذیری آثار حمل سلاح توسط برخی افراد، صدور این مجوز اقدامی منطقی نمی باشد و شرایط در نظر گرفته شده برای حمل سلاح و استفاده از آن اثر مفیدی را به همراه ندارد؛ از این رو، شایسته است که قانونگذار محترم برای جلوگیری از افزایش چشمگیر قتل ها و برخی جرایم دیگر و برقراری امنیت و آسایش ذهنی و عمومی در جامعه، حمل سلاح را ممنوع اعلام نماید تا شاهد جرایم کیفری و به تبع آن، افزایش پرونده های کیفری نباشیم.

    کلیدواژگان: سلاح گرم، قانون حمل سلاح، افراد، مجوز حمل سلاح
  • اهمیت و ضرورت انس و تربیت قرآنی کارکنان ناجا با اقتباس از دیدگاه های قرآنی حضرت امام خمینی (ره)
    مهدی میرزایی صفحه 4

    با نگاهی بر تحولات فرهنگی در عصر حاضر و ترفندهای دشمنان در قالب شبیخون فرهنگی و کم ارزش جلوه دادن اعتقادات و ارزش های معنوی به صورت های مختلف در همه اقشار، به ویژه در افکار کارکنان نیروهای مسلح؛ همچنین با توجه به بی تفاوتی نسبت به اهداف و آرمان های مقدس جمهوری اسلامی ایران، ضرورت و اهمیت درک عمیق در نگرش و افکار کارکنان پلیس نسبت به تربیت قرآنی آنان پررنگ تر می شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اهمیت انس با قرآن و نحوه تربیت قرآنی کارکنان ناجا با تاکید بر اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) می باشد. از نکات مهم انس با قرآن در زندگانی حضرت امام خمینی (ره)، شامل انس با قرآن در کوتاه ترین زمان، بلند خواندن قرآن، تلاوت قرآن در 7 نوبت در روز، تلاوت قرآن در وقت سحر، مداومت بر انس با قرآن و انس ویژه با قرآن در ماه مبارک رمضان می باشد. ایشان قرآن را کتاب الهی و انس با آن را موجب معرفت الهی، عرفان و شناخت اسرار الهی می داند که همه اشخاص باید به قدر سعه وجودی خود از آن استفاده کنند. حضرت امام خمینی (ره)، احیاگر بزرگ اندیشه های قرآن در عصر حاضر، در بیانات خود، جامع و فراگیر بودن، انسان ساز بودن، اعجاز داشتن و گستردگی مخاطبان قرآن؛ همچنین رابطه قرآن و احادیث و ادعیه و مهجوریت قرآن مورد اشاره کرده است. در پایان به آداب و برکات انس با قرآن و مهمترین راهکارها برای تربیت قرآنی در کارکنان ناجا پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: کارکنان ناجا، انس و تربیت قرآنی، حضرت امام خمینی (ره)
  • بررسی جاذبه های توریستی شهرستان چوارو امکان سنجی نقش آنها در توسعه روستاهای منطقه
    حسن زینلی صفحه 5
    هدف

    این مقاله بررسی بررسی جاذبه های توریستی شهرستان چوار استان ایلام و امکان سنجی نقش آنها در توسعه روستاهای منطقه می باشد. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی است جامعه آماری در این پژوهش تعداد 70 نفر است که پس از مصاحبه با 20 نفر اشباع داده ها حاصل شد و در مرحله کمی تعداد 60 نفر از کارشناسان حاضر به همکاری شدند و پرسشنامه های پژوهش را تکمیل نمودند. این 60 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر، از دو روش مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه استفاده شده است.

    روش تحقیق :

    یکی از ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در مطالعات مدیریتی پرسشنامه است. از طریق پرسشنامه در مرحله کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته که گویه های آن از استخراج مفاهیم پرسشنامه های مرحله اول طراحی شده است به جمع آوری اطلاعات پرداخته شد. برای بررسی اطلاعات جمعیت شناختی حاصل از پرسشنامه ها از آمار توصیفی استفاده گردیده است. در بخش آمار استنباطی، با استفاده از آزمون های تحلیل عاملی تاییدی (به منظور تایید مدل متغیرها)، آزمون کلموگروف و اسمیرنوف (برای بررسی نرمال یا غیرنرمال بودن داده ها)، T تک نمونه ای (برای داده های نرمال)، دوجمله ای (برای داده های غیرنرمال) در نرم افزارهای spss و Lisrel برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش استفاده شده است.

    نتایج و یافته ها :

    که چوار از جاذبه های گردشگری (طبیعی، تاریخی و فرهنگی) برخوردار است بنابراین، عامل های جاذبه ای، زیرساخت ها و تسهیلات، و عامل عناصر نهادی و سازمانی در توسعه گردشگری شهرستان چوار و روستاهای تابعه تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: جاذبه های توریستی، امکان سنجی، شهرستان چوار، استان ایلام
  • خودکشی و علل آن و شیوه های مقابله با خودکشی
    بهرام دهگردی صفحه 6

    خودکشی یکی از مشکلات بهداشتی و آسیب های اجتماعی است که هر روز بیش از پیش درباره آن می شنویم و نگرش ها نسبت به آن بسته به زمان، فرهنگ و انگیزه ها متغیر بوده است. افزایش روزافزون میزان خودکشی در کشور، نگارنده را بر آن داشت تا به بررسی علل و عوامل موثر بر پدیده خودکشی بپردازد. خودکشی و اقدام به آن یکی از رفتارهای ضد اجتماعی و آسیب های اجتماعی است؛ همچنین تلاش آگاهانه به منظور خاتمه دادن به زندگی شخص توسط خودش می باشد که ممکن است این تلاش به اقدام تبدیل گردد یا فقط به شکل احساسی در فرد بماند. پدیده خودکشی، یک مشکل پیچیده است که در بسیاری از اقشار مردم دیده می شود و علل و عوامل متعددی دارد. تحقیق حاضر به روش توصیفی و کتابخانه ای انجام شده است.

    کلیدواژگان: خودکشی، علل خودکشی، اقدام به خودکشی