فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 43 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • شناسایی و اولویت بندی شاخص های کیفیت خدمات انتظامی به زائرین حیسنی (ع) (مطالعه موردی؛ فرماندهی انتظامی استان ایلام)
    افشار شاهمرادی*، یوسف محمدی مقدم، جلال ستاره صفحه 1

    زمینه و هدف؛ کیفیت خدمات بعنوان شالوده اصلی و زیرساخت هر سازمان نقش تعیین کننده ای در موفقیت یا شکست سازمان ایفا می کند، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی شاخص های کیفیت خدمات انتظامی به زایرین حسینی (ع) در فرماندهی انتظامی استان ایلام است. روش؛ پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی-پیمایشی در چارچوب بررسی دلفی است. روش دلفی در سه گام شامل مرحله کیفی- اکتشافی و 2 مرحله کمی نظرسنجی دلفی اجرا شد. در مرحله کیفی بر اساس نمونه گیری گلوله برفی 15مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان آشنا، مسیولین، فرمانده ومعاونین استان و تعدادی از زایرین به عمل آمده و داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل و در نهایت... شاخص های کیفیت خدمات انتظامی شناسایی شد. یافته های مرحله کیفی اساس تهیه پرسشنامه دلفی قرار گرفت و با اضافه نمودن 15 نفر دیگر به افراد مشارکت کننده تعداد اعضای پانل دلفی در مرحله نظرسنجی به 30 نفر افزایش یافت. یافته ها؛ شاخص های کیفیت خدمات انتظامی شناسایی شده در مرحله کیفی برای شناسایی و اولویت بندی شاخص های کیفیت خدمات انتظامی به زایرین حسینی (ع) ذیل 4بخش دسته بندی شدند، شامل... مورد وظایف خدمات انتظامی-امنیتی،... مورد وظایف خدمات قضایی،... مورد وظایف خدماتی،... مورد وظایف خدمات پشتیبانی، آزمون ضریب توافقی کندال (w) در دور دوم اجرای پرسشنامه دلفی حصول اجماع بالاتر از... درصد میان مشارکت کنندگان در 4 بخش یاد شده را آشکار یافت.

    کلیدواژگان: اولویت بندی، کیفیت خدمات، انتظامی، زائرین حسینی (ع)
  • نقش نیروی انتظامی درتامین امنیت گردشگران (مورد مطالعه شهرستان دره شهر)
    دلاور القاصی مهر، حسین عزیزیان* صفحه 2

    از دیدگاه جامعه شناسی امنیت و احساس امنیت یک تولید اجتماعی است که در سایه تعامل وهمکاری حاکمیت ،مردم ،مجموعه پلیس وسایر نهادهای اجتماعی و فرهنگی ایجادوحفظ می شود .امنیت و گردشگری ،پارامترهای یک معادله هستندکه نسبتی مستقیم باهم دارند .صنعت پرسود گردشگری درسطوح مختلف ملی ومنطقه ای ارتباط مستقیم با امنیت داشته وهرگونه خدشه در سطوح مختلف باعث خسارات جبران ناپذیربه این صنعت می شود در واقع همانطور که یکی از عوامل مهم توسعه گردشگری وجود امنیت است در واقع گردشگری تنها بخش اقتصاد است که می تواند با کمترین هزینه توسعه مداوم و مستمر کشورها را فراهم نماید.هدف مقاله حاضرنقش نیروی انتظامی درامنیت گردشگران درشهرستان دره شهرخواهد بود .تامین امنیت گردشگران در منطقه میزبان از عوامل موثر در توسعه گردشگری است وآسایش ،راحتی وامنیت مهمترین خواسته گردشگران درسفربوده ومنطقه میزبان باید بابرنامه ریزی مناسب وتعامل وهمکاری دستگاه هایی مانند میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری ، نیروی انتظامی ، راهداری ، اورژانس ، هلال احمرو...وسایر نهادهای مرتبط امنیت همه جانبه گردشگران را جهت رضایت خاطراین عزیزان وارتقاء سطح گردشگری منطقه فراهم آورند .روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی می باشد جامعه آماری گردشگران زن و مرد وارد شده به شهرستان دره شهر در سال 1401است. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد نمونه 384 برآورد شد و پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 84% برای گرد آوری داده ها به کار رفت در تجزیه و تحلیل داده ها آزمون های آماری توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار spss و Imos به کار رفت.

    کلیدواژگان: امنیت، نیروی انتظامی، گردشگری، شهرستان دره شهر
  • نقش آموزش و پرورش در ارتقاء فرهنگ ترافیک دانش آموزان مقطع ابتدایی (مورد مطالعه شهرستان همدان)
    اسحاق گودرزی*، حسن مومنی، غلامرضا رضایی صفحه 3
    زمینه وهدف

    با توجه به نقش دانش آموزان در تحولات و پیشرفت های آینده، سرمایه گذاری های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در جهت ارتقاء دانش و فرهنگ، شکل گیری بنیان فرهنگی نسل های بعدی توسط این گروه و رشد قابل توجه جمعیت جوان نسبت به کل افراد کشور، ضرورت آموزش و فرهنگ سازی در کلیه شاخص ها در جهت پیشگیری از ضررهای مادی و معنوی و رشد کیفی جوامع احساس می گردد، بر همین اساس بررسی نقش آموزش و پرورش در ارتقاء فرهنگ ترافیک دانش آموزان هدف این پژوهش می باشد.

    روش

    پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری به تعداد1400 از معلمان و مدیران که از طریق فرمول کوکران تعداد 255 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشارکت دادن اساتید خبره و با ارزیابی محتوایی تایید و همچنین در خصوص پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به میزان 929/0 مورد تایید قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل داه ها از آزمون های کلموگروف -اسمیر نوف و اسپیر من استفاده گردید.

    یافته ها

    بر اساس یافته های پژوهش همه فرضیات شامل نقش مدیران و معلمان، محتوی آموزشی وروش های آموزشی در ارتقا فرهنگ ترافیک دانش آموزان مورد تایید قرار گرفت.

    نتایج

    در صورت توجه ویژه به نقش مدیران و تاثیراتی که محتوی و روش های آموزشی بر ارتقا، فرهنگ ترافیک دارد سرمایه گذاری در این بخش می تواند موجب ارتقاء فرهنگ ترافیک گردد.

    کلیدواژگان: آموزش و پرورش، ترافیک، فرهنگ ترافیک، دانش آموزان
  • تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی با تاکید بر مولفه های امنیتی و انتظامی مرتبط با آموزش شهروندی
    مهدی میرزایی* صفحه 4

    شناسایی،گسترش و درونی سازی مفاهیم امنیتی و انتظامی در محتوای دروس در مدرسه،می توانند به عنوان پایگاه مهمی عمل کند. هدف پژوهش، تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی (مطالعات اجتماعی و فارسی پایه های چهارم، پنجم و ششم) تالیف سال تحصیلی 1401/1400 با توجه به موضوعات امنیتی و انتظامی مرتبط با آموزش شهروندی است.این پژوهش به بررسی تحلیل محتوای کتب درسی به شیوه عملکردی (یادآوری، کاربرد، کشف و ابداع) پرداخته شده است.مشخص گردید که دانش آموزان انواع موضوعات امنیتی و انتظامی را در کتب درسی،فقط در سطح عملکرد یادآوری و به شیوه حافظه ای و اطلاعات ساده آموخته شده به عنوان یک تکلیف درسی بازیابی می کنند و به نسبت بسیار ضعیفی در مرحله کاربرد موقعیت جدید در زندگی واقعی و یا به کشف و ابداع یک اصلی کلی دست می یابند.همچنین بیشترین میزان تاکید فراوانی مربوط به شناخت و احترام به قوانین و مقررات امنیتی و انتظامی با (22) مورد بود و کمترین،شناخت انواع جرم و حوزه های مختلف جرم شناسی با (2) مورد بود.همچنین مشخص شد که میزان فراوانی مولفه های آموزش شهروندی در مورد موضوعات امنیتی و انتظامی در کتب درسی نظیر: تعهد نسبت به هنجارها و ارزش های شهروندی،جامعه پذیری، مشارکت فعال در تصمیم گیری گروهی، احترام به هنجارهای مشترک جامعه و پلیس،شناخت وظایف پلیس،احترام به نقد و تکثرگرایی، ضرورت و احترام به وجود پلیس،ایجاد روحیه پرسش گری،مسیولیت پذیری، ضرورت امنیت اجتماعی،آشنایی با راه های ارتباطی با پلیس، معرفی و شناسایی سازمان های دولتی و غیر دولتی ملی و بین المللی پلیسی،امنیتی و انتظامی در حد مطلوب نبود.

    کلیدواژگان: نظم و امنیت، تحلیل محتوا، کتابهای درسی
  • بررسی تاثیر تولیدات فرهنگی راهور بر رفتار ترافیکی شهروندان همدان
    مسیب نوش فر* صفحه 5

    چکیدهزمینه و هدف اصل تحقیق: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر تولیدات فرهنگی راهور بر رفتار ترافیکی شهروندان همدانی می باشد.روش شناسی تحقیق: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد، از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی است و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات پیمایشی محسوب می-شود. جامعه آماری پژوهش حاضر رانندگان شهری سطح شهر همدان می باشند که تعداد آنها نامعلوم است. به دلیل نامحدود بودن تعداد جامعه آماری تعداد 300 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده با در نظر داشتن ملاک های ورود و خروج از تحقیق شامل تحصیلات دیپلم به بالا و استفاده از تولیدات فرهنگی راهور به عنوان نمونه آماری انتخاب شد و تعداد 300 پرسشنامه توزیع شد که 261 پرسشنامه برگشت داده شد که از بین آنها 11 پرسشنامه قابل استفاده نبودند و لذا 250 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش تعیین شد. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامه توسط محقق بر مبنای پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر (1990) تهیه شده است که پایایی آن با استفاده از دو روش آزمون آلفای کرونباخ (791/0) و آزمون اسپیرمن-براون (0418/0=r، 01/0 p) تایید شد و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تحقیق بر اساس دیدگاه متخصصان مدیریت ترافیک حاصل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-26 تحلیل شده است.نتایج نهایی تحقیق: نتایج نشان می دهد که تولیدات فرهنگی راهور منجر به کاهش لغزش های رانندگی، اشتباهات رانندگی، تخلفات عمدی و تخلفات غیرعمدی رانندگان شهری همدان شده است. کلیدواژه: لغزش های رانندگی، اشتباهات رانندگی، تخلفات عمدی، تخلفات غیرعمدی، تولیدات فرهنگی راهور

    کلیدواژگان: لغزش های رانندگی، اشتباهات رانندگی، تخلفات عمدی، تخلفات غیرعمدی، تولیدات فرهنگی راهور
  • نقش علم وفناوری در حکمرانی خوب
    سید کامران یگانگی*، مریم محبی صفحه 6

    تحولات علم و فناوری در عرصه جهانی نگرش به توسعه و پیشرفت را در سطح جوامع دستخوش تغییر و تحول کرده است. امروزه برای رسیدن به توسعه همه جانبه، سازماندهی ساختار های علمی، پژوهشی الزام است، به گونه ای که تمام نیروهایی در این ساختار پیشبینی شود. بر این اساس سوال اصلی مقاله ی حاضر این است که نقش علم و فناوری در حکمرانی خوب چیست ؟ ارایه مداوم و موثر خدمات به مردم نیاز به توسعه روش ها و سیاست های جدید برای منطقی کردن حکمرانی خوب است. حکمرانی خوب با گذشت زمان تغییر کرده است، تحت تاثیر نوع ساختارحاکمیت است و به طور قابل ملاحظه ای به رشد جمعیت اثر می گذارد. نوآوری های مختلف در ارایه خدمات موثر، پیشرفت فن آوری و پیشرفت های تحقیقاتی در حوزه های علمی نقش مهمی ایفا می کنند و در حکمرانی خوب ضروری است. در این مقاله، ابتدا به مفاهیم حکمرانی و بررسی اصول حکمرانی خوب، عوامل موثر بر حکمرانی خوب و چگونگی اثرگذاری نوآوری های جدید، پیشرفت های فناورانه و تحقیقات علمی در حوزه حکمرانی خوب مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: حکمرانی خوب، توسعه فناوری، تحقیقات علمی