فهرست مطالب

رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی - پیاپی 20 (بهار 1402)

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 20 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اصغر رنجی، رضا طاهری *، سید جلال الدین هاشمی صفحات 1-13

    چنگک های نصب شده بر روی سلت های نوار نقاله میانی آسیاب های شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) وظیفه انتقال باگاس را بر عهده دارند. این نقاله ها در میان باگاس و شربت اسیدی نیشکر دایما در حرکت است لذا سلت و چنگک ها خیلی زود فرسوده و شکسته می شوند، از طرفی طراحی بسیار ساده این سلت ها باعث می شود باگاس با حجم مناسب و سریع بین آسیاب ها انتقال داده نشود. در این پژوهش سلت ها و چنگک های با سطح مقطع و ابعاد جدید طراحی و ساخته شد. از مزایای سلت جدید: انتقال حجم مناسب و تخلیه سریع باگاس بین آسیاب ها، افزایش حدود 8 برابری مقاومت به خمش، کاهش خیز سلت نزدیک به صفر و همچنین کاهش نیروی وارد بر موتور، زنجیر و چرخ زنجیر به دلیل کاهش وزن سلت از 60 به 41 کیلوگرم.

    کلیدواژگان: نوار نقاله، سلت، چنگک، آسیاب، خیز و تنش خمشی
  • سامان سلطانیان * صفحات 18-27

    در این مقاله، مروری بر انرژی های تجدیدپذیر و سیستم فتوولتاییک خورشیدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف اصلی ارایه زمینه اضافی برای ارزیابی سناریوهای آینده است. مطالعه مشارکت های گذشته امکان برنامه ریزی پایدار و افزایش رفاه جامعه آینده را فراهم می کند. هدف، برجسته کردن روندهای جهانی در تحقیقات در مورد انرژی خورشیدی پایدار از سال 2000 تا 2022 از طریق تجزیه و تحلیل از 1030 نشریه است. با توجه به پیوند آنها، مقالات تجزیه و تحلیل شده در 9 خوشه توزیع شده اند: سیستم فتوولتاییک خورشیدی متصل به شبکه، عوامل موثر بر تلفات عدم تطابق در سیستم فتوولتاییک خورشیدی، تشخیص خرابی سیستم های فتوولتاییک خورشیدی، کاربردهای انرژی خورشیدی، چالش ها و فرصت ها سیستم فتوولتاییک خورشیدی، سیستم فتوولتاییک خورشیدی شناور، تحلیل امکان سنجی فنی-اقتصادی تولید برق فتوولتاییک خورشیدی و انرژی هیبریدی. بیشترین تکرار کلمات کلیدی عبارتند از: پایداری، انرژی تجدیدپذیر و انرژی خورشیدی. تحقیقات انرژی و اکتشاف منابع خورشیدی تجدیدپذیر جدید هنوز برای رویارویی با چالش های آینده انرژی پایدار ضروری است. طبق تحقیقات، پیشرفت های بیشتری لازم است تا سلول های خورشیدی کارآمدتر عمل کنند و نور خورشیدی را که به آنها برخورد می کند بیشتر جذب کنند. انرژی خورشیدی با حداقل یا بدون اثرات منفی زیست محیطی چه در سطح محلی و چه در سطح بین المللی، پتانسیل استفاده از انرژی را به عنوان منبع انرژی برای حمل و نقل، تولید گرما و برق توزیع شده و سیستم های ذخیره انرژی دارد.

    کلیدواژگان: انرژی تجدیدپذیر، فتوولتاییک خورشیدی، منابع انرژی
  • شیلا برهانزهی *، ساناز شهریاری، مریم اصلی صفحات 28-35
    مقدمه

    مطالعه ارایه شده کاربردهای مربوط به یک الگوی شبکه هوشمند مصنوعی به نرم افزار را که به عنوان بخشی از تلاش های گذشته برای دادن قابلیت برنامه ریزی به شبکه های کامپیوتری بسته به تفکیک بین کنترل ها و همچنین هواپیماهای انتقال در نظر گرفته می شود، بررسی می کند. با توجه به روش شبکه تعریف شده نرم افزار، کنترل کننده مغز مرکزی را در مورد شبکه مشخص می کند که منجر به سطح انعطاف پذیری پیچیده و همچنین هوش شبکه می شود.

    روش ها

    بسیاری از رویکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای دستیابی به تعادل بار، امنیت شبکه و همچنین کاربردهای هوشمند شبکه در روش شبکه های تعریف شده نرم افزار استفاده شد.

    یافته ها

    سیستم مبتنی بر شبکه عصبی برای جلوگیری از نفوذ نشان دهنده عملکرد خوب با نرخ مثبت کاذب اندک است. استفاده از رویکرد مبتنی بر یادگیری تقویتی در سیستم های پخش ویدیوی تطبیقی در مقایسه با مسیریابی کوتاه ترین مسیر و همچنین روش مبتنی بر حریص، نرخ افت فریم را به میزان 79% و 60% کاهش می دهد.

    نتیجه گیری

    کار ارایه شده تلاش اولیه برای اعمال هوش مصنوعی در مفهوم شبکه تعریف شده نرم افزار است. علاوه بر این، رویکردهای هوشمند ترکیبی ممکن است برای دستیابی به رفتار بهبود یافته در شبکه های مبتنی بر SDN از اهمیت بالایی برخوردار باشند.

    کلیدواژگان: شبکه های مبتنی بر نرم افزار، جریان باز، هوش مصنوعی
  • فاطمه هزارخانی *، حامد هزارخانی صفحات 45-51

    امروزه با پیشرفت فن آوری، استفاده از لیزر اسکنرهای سه بعدی نوین متناسب با نیازمندیهای صنایع مختلف از جمله معادن، تاسیسات صنعتی، خطوط لوله، مخازن و غیره به طور گسترده رو به افزایش میباشد. در این تحقیق براساس بازخوردها و تجربه ی پروژه های نیروگاهی و با توجه به سیستم یکپارچهی طراحی و مدل سازی سه بعدی، به لزوم استفاده از فناوری لیزر اسکن در ابتدا و حین اجرای پروژه ها پرداخته شده است. با کمک فناوری لیزر اسکن امکان بارگذاری ابر نقاط عوارض، وضعیت موجود سایت و تراز تمام شدهی زمین در مدل سه بعدی فراهم شده، نیازمندیها و بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. همچنین پیشنهاد میگردد فناوری لیزر اسکن در مدل سازی و تهیه مدارک عین ساخت برای نقاط و المانهای پیچیده به طور موردی، استفاده گردد.

    کلیدواژگان: اطلاعات یکپارچه، لیزر اسکن، عین ساخت، مدل سازی سه بعدی، وضعیت موجود
  • معصومه افشاری * صفحات 52-57

    اگرچه آغاز ساخت رایانه های رقمی الکترونیک را می شود از اواخر دهه 1930 میلادی دانست، ریشه ها، مبادی و سرچشمه های دانش رایانه را باید در روش های محاسباتی کهن با تاریخ و سوابق هزاران ساله نشانه گرفت. در بسیاری از روش های محاسباتی بابلیان، الگوریتم هایی به کار می رفته اند که هم اکنون نیز رایجند. به طور نمونه کتاب الجبر و المقابله خوارزمی پر از روش های محاسباتی الگوریتمی است و بی دلیل نیست که نام الگوریتم از نام الخوارزمی و خوارزمی گرفته شده است که اشاره به روش ها و راهکارهای متفاوت حل یک مسیله دارد چنان که حتی وی برای حل مسایل جبری از هندسه نیز استفاده می کرده است.

    کلیدواژگان: علوم کامپیوتر، تاریخچه کامپیوتر، الگوریتم ها، تولد علم کامپیوتر، انواع کامپیوتر
  • یوسف کرمی * صفحات 58-71

    این مقاله مروری جامع بر ویژگی های هارمونیک منابع مختلف را بررسی می کند. علاوه بر این، این مقاله به آینده و جهت های توسعه تحلیل و کنترل هارمونیک در زمینه سیستم های قدرت نگاه می کند. این کار می تواند به عنوان راهنمایی برای بهبود درک اعوجاج هارمونیک در سیستم های قدرت و توسعه روش هایی برای کاهش اثرات منفی آن بر کیفیت توان و پایداری سیستم استفاده شود. هدف از مطالعات هارمونیک تعیین کمیت اعوجاج در شکل موج های ولتاژ و/یا جریان در مکان های مختلف در یک سیستم قدرت است. در این مقاله منابع مختلف هارمونیک در سیستم قدرت مورد بحث قرار گرفته است. ترانسفورماتورها، مبدل های قدرت، لامپ های فلورسنت و دستگاه های قوس الکتریکی منبع اصلی هارمونیک در سیستم قدرت هستند.

    کلیدواژگان: هارمونیک، سیستم های قدرت، ماشین های الکتریکی
|
  • Behnam waisi *, Zahra parvaz Pages 14-17

    One of the nanomaterials used in medicine is fluorescent gold nanoparticles that can react with body proteins and form bonds. This ability of fluorescent gold nanoparticles can be used many times, but in this short article we will try to get a brief knowledge about these materials. (This article has only one source)

    Keywords: Gold in medicine, Nanomaterials in medicine
  • Alireza Khoshkonesh *, Blaise Nsom, Fariba Ahmadi Dehrashid, Payam Heidarian, Khuram Riaz Pages 36-44

    The purpose of this study is to specify the capability of SWE and 3D models in reconstructing the instantaneous dam-break phenomenon. The numerical simulations implemented by a CFD software. The results showed that SWE model had lower accuracy, in reproducing the wave evolution and bed deformation, compared to the 3D model. Furthermore, the kinematic and dynamic properties of the dam-break wave affected by the initial conditions and bed characteristics.

    Keywords: dam-break, numerical models, CFD, SWE, 3D models