فهرست مطالب

پژوهشنامه اسلامی حقوق
پیاپی 4 (پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • معصومه مصباح صفحات 9-24
    یکی از مسایل مهم مربوط به وقف مساله تولیت در وقف است که متولی امور مربوط به اداره و سرپرستی مال موقوفه را از جانب واقف به عهده می گیرد. در این که تولیت عقد است یا ایقاع و این که عقد لازم است یا عقد جایز میان فقهاء و اندیشمندان اسلامی و حقوقی اختلاف نظر وجود دارد. لکن محدوده اختیارات و نحوه ی مدیریت متولیان وقف و نظارت برآن مساله مهمی است. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این مساله مهم که متولیان وقف عام و خاص از منظر حقوق ایران و افغانستان چه تفاوت ها و شباهت هایی باهم دارند؟ نگارش یافته است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی تطبیقی به این نتیجه اصلی می رسد؛ که واقف می تواند برای اداره و سر پرستی اموال موقوفه شخصی را به عنوان متولی قرار داده و حدود اختیارات وی را معین و مشخص نماید و هم چنین در صورت صلاح دید فرد دیگری را به عنوان ناظر بر کارهای متولی قرار دهد که بر کارهای متولی نظارت داشته باشد.
    کلیدواژگان: وقف، عقد، ایقاع، متولی، ناظر
  • قمر هنری، زهرا رضایی آهوانویی* صفحات 25-43
    مسیله ی حقوق زن از ضروری ترین مسایلی است که همواره با زندگی زنان همراه بوده و قسمت عمده ای از حیات انسانی آنان را تشکیل می دهد. با توجه به اینکه زن رکن اساسی خانواده و اجتماع است؛ بدون شک دارای حقوق فراوان فردی، اجتماعی و خانوادگی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. با مشاهده ی تغییرات و تحولات گسترده ای که در مورد حقوق زن امروزه در جهان و در کشور ما مطرح است شایسته است نظر قرآن را درباره ی زنان با تمام جوانبش بررسی کرده و همچنین به علت اهمیت و جایگاهی که کتاب مقدس در هدایت جوامع و پیروان یهودیت و مسیحیت دارد، دیدگاه عهدین را هم در این زمینه مورد بررسی قرار می دهیم این نوشتار باروش توصیفی وتحلیلی وتوجه به آیات کتاب مقدس و قرآن کریم به تبیین حقوق اجتماعی زنان مثل عفاف و پاکدامنی، معاشرت، حق کار و اشتغال، حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی پرداخته است و جایگاه اجتماعی زنان هم در این عرصه مشخص گردید آیات قرآن کریم و کتاب مقدس در این باب در کنار هم چیده شد با اندک مقایسه و تحلیل این نکته روشن شد که ادیان الهی همگی به دنبال یک هدف بودند و آن هم فلاح و رستگاری ابناء بشر، اما هیچ کدام از ادیان گذشته جامعیت دین اسلام و قرآن را نداشته اند. قرآن این کتاب آسمانی بیشترین اهتمام را نسبت به احیاء و ترقی شخصیت انسانی و حقوق زن داشته و تعالی انسان را هدف خود قرار داده است.
    کلیدواژگان: قرآن، عهدین، حقوق، حقوق اجتماعی، حقوق اجتماعی زنان
  • زهرا توکلی، سیده فاطمه فقیهی* صفحات 45-64
    تروریسم بی تردید یکی از مسایل و مشکلات جامعه امروزی است که به یکی از مباحث بحث انگیز بین المللیمنطقه ای و داخلی تبدیل شده است.در واقع این پدیده یکی از قدیمی ترین اشکال خشونت به کار می رود هرچندکه عملیات تروریستی را  میتوان همزمان با تشکیل حکومت و  دولت در تاریخ دانست که شکل آن در زمانهایمختلف تغییر یافته است.لیکن به نظر میرسد در هیچ دوره ای از تاریخ مانند عصر جدید تا این اندازه بشر در معرضتهدیدات تروریستی قرار نگرفته است.به طوری که در عصر حاضر هیچ فردی در هیچ جای دنیا ایمن از حملاتتروریستی نخواهد بود و هر لحظه این امکان وجود دارد تا با وقوع عملیات تروریستی عده ای جان خود را از دستبدهند.امروزه گروه های تروریستی به صورت منسجمی در چندین کشور مختلف در حال حیات و ترتیب دادن حملات مختلف تروریستی میباشند همین ویژگی باعث شده که سازمانهای بین المللی به اقداماتی علیه تروریستان در طول زمان بپردازند.موضوعی که این تحقیق میخواهد به آن بپردازد بررسی اقدامات سازمانهای بین المللی در مبارزه با تروریسم است که با توصیف و تحلیل اسناد بین المللی به این نتیجه رسیدیم که سازمان های بین المللی با اقداماتی چون تصویب کنوانسیونها و معاهداتی مثل قطعنامه 3131 شورای امنیت و ایجاد کمیته مقابله با تروریسم و کمیته ویژه ضدتروریسم که زیر نظر شورای امنیت به وجود آمد و هم چنین با رویکردهایی مثل رویکرد سنتی، پیشگیرانه، مالی ونظامی در طول زمان به مقابله با تروریسم پرداختند.
    کلیدواژگان: ترور، تروریسم، اقدامات سازمانهای بین المللی، تروریست، مبارزه با تروریسم، سازمانهای بین المللی
  • فضه امینی صفحات 65-83
    همان طور که در خانواده به عنوان نخستین جامعه ای که کودکان در آن چشم می گشایند، باید دارای امنیت و آرامش باشند به تبع در هنگام مخاصمات این امنیت باید چندین برابر شود. در اسلام و روایات از دیرباز و در اسناد بین المللی به دنبال ادامه جنگ ها و مخاصمات، حقوق و راه کارهایی برای پیشگیری از آسیب ها ذکر شده است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی انجام گرفته است. شناسایی حقوق کودکان در انواع مخاصمات مسلحانه از دیدگاه اسلام و اسناد بین المللی می تواند منجر به ایجاد راهکارهای جدید و منطقی که باعث پیشگیری از آسیب ها و یا به حداقل رساندن آن شود. اهداف این پژوهش عبارتند از : توضیح دسته بندی حقوق کودکان، تبیین انواع مخاصمات مسلحانه و آسیب هایی که وجود دارد، ارایه راه کارهای موجود
    کلیدواژگان: کودک، مخاصمات مسلحانه، حقوق، اسناد بین المللی
  • شهلا کریمی صفحات 85-110
    فرهنگ و حقوق فرهنگی در مکاتب فلسفی ، اسناد بین المللی و اسناد داخلی همواره مورد تاکید و توجه بوده است.به موجب اسناد بین المللی، حقوق فرهنگی شهروندان به رسمیت شناخته شده و دولتها به طور خاص مورد خطاب قرار گرفته اند و برای تضمین و رعایت این حقوق متعهد به انجام وظایف و اقداماتی شدند.حقوق فرهنگی به عنوان مصداقی از حقوق بشر، در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اسناد دیگر چه صراحتا و چه ضمنا مورد شناسایی قرار گرفته است.سازمان یونسکو حقوق فرهنگی را ابزاری در جهت تحقق اهداف توسعه فرهنگی کشورها دانست و بر این اساس دولتهای عضو از جمله ایران متعهد شده اند اقدامات ضروری را برای حمایت از حقوق فرهنگی شهروندان خود انجام دهند.دولتها در حد ایجاد حیات مدنی سالم متعهد به رعایت حقوق فرهنگی شهروندان خود می باشند. رعایت حقوق فرهنگی در یک جامعه نشان دهنده ی رشد و توسعه ی آن جامعه است.در این پژوهش تلاش شده ضمن روشن ساختن مفهوم فرهنگ و حقوق فرهنگی به موضوع تعهدات دولت در جهت رعایت آنها ،به تبیین حقوق فرهنگی شهروندان در اسناد داخلی و بین المللی و در نهایت ابعاد و قلمرو حقوق فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازد.
    کلیدواژگان: حقوق، فرهنگی، حقوق بشر، قلمرو، حقوق فرهنگی