فهرست مطالب

نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت
شماره 64 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین خنیفر* صفحات 5-25

    جهان در شرایط کنونی وارد عصر جدیدی شده است بطوریکه عصر “دانشمندی” به اتمام رسیده و عصر “روش‎مندی” جایگزین آن شده است. در واقع در جهان بعد از سال 1970 یک معادله مطرح گردیده و آن معادله 1970 کوچکتر از 30 می‎باشد (1970  > 30)، به عبارت دیگر تحولاتی که از قرن ا ول میلادی تا سال 1970 روی داده است، نسبت به تحولاتی که از سال 1970 به بعد (حدود 30 سال) صورت گرفته است، کوچکتر می‎باشد. در واقع تحولات 34 ساله اخیر بسیار وسیع‎تر و گسترده‎تر بوده است و این حکایت از یک تغییر و تحول عمده در رویکرد حاکم بر فرایندهای علمی، آموزشی و پژوهشی دارد. که ما در این مقاله سعی خواهیم کرد تا ضمن تشریح حرکت علمی به نقش آموزش و پژوهش در نهادینه شدن این فرایند بپردازیم. از طرفی نیز پژوهش در دنیای معاصر یکی از زیر ساخت‎های مهم توسعه بخصوص توسعه فرهنگی است و پژوهش روشمند در دنیای هزاره سوم جواز ورود به عصر اطلاعات شمرده می‎شود و نتایج آن جایمند است. از طرفی نیز این مقوله ویژگی بارزی دارد که امروزه تحت عنوان مبنای تصمیم‏گیری قلمداد می‎شود. که در این مقاله سعی شده است به این مهم در دو حوزه مهم دانشگاهی و دینی پرداخته شود و با رویکرد تاریخی- نقدگونه‎گی از طرفی سیمای گذشته مورد بررسی قرار گیرد و از طرف دیگر وضع حال و آینده را ترسیم نموده و به منظور بررسی سهم اختصاصی موانع پژوهش روشمند، هفت محور اساسی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند که تمام موارد یاد شده برای رقم زدن توسعه پایدار و تاثیر گذار لازم است مورد توجه قرار گیرند و غلفت در مولفه‎های هر کدام از موارد یاد شده که عبارتند از : موانع علمی، اعتبارات، منابع و ابزار، ساختارهای آموزشی، نظام آموزشی، ارتباطات داخلی و بین‎المللی، سیاستگذاری می‎تواند در رقم زدن بی‏نقشی در تولید علم یک کشور موثر باشد. بر این اساس صاحبنظران و ارباب پژوهش را به توجه اساسی به این هفت زیر ساخت مهم و تعیین کننده دعوت نموده و انتظار می‎رود با تسهیل فرایند پژوهش از مرحله نظر، مرحله عمل و ثمر دهی، بالندگی را در تمام ابعاد علمی، ساختاری، رفتاری و زیر بنایی مملکت خویش شاهد باشیم چرا که پژوهش قلب آموزش است و آموزش موتور  توسعه

    کلیدواژگان: آموزش، پژوهش، توسعه، سرمایه‎گذاری در آموزش، آموزش و فرهنگ تولید علم، مساله یابی، پژوهش و توسعه (R & D)، موانع پژوهش آموزش و توسعه
  • حمیده رشادت جو*، محمدحسین داودی، روح انگیز پروهان صفحات 27-44

    رضایت  اعضای هیات علمی بعدی مهم در آموزش الکترونیکی می باشد (آلن و سیمن2013 [1]) .اساتید آموزش الکترونیکی  مهمترین نقش کلیدی و حساس  را بعهده  دارند،  بنابراین برای سرمایه گذاری  عوامل تاثیر گذار  بر عملکرد اساتید در سیستم آموزش الکترونیکی نیازی  ظاهر  شده است. رضایت یکی از عواملی است که بر استفاده سیستم و در نهایت  مستقیما بر عملکرد استاد تاثیر گذار است[2] (پنا ، دومینیگا 2009).
    از آنجا که دانشگاه ها مهمترین مراکز فعالیت های آموزشی و پژوهشی در هر کشوری هستند و در این راستا اعضای هیات عملی دانشگاه ها از مهمترین مولفه های آموزش و از اساسی ترین عناصر توسعه و پیشرفت در هر کشور ی  به شمار می آیند ، اعضای هیات علمی رشته های مختلف دانشگاهی در هر  کشور ، هر چه بیشتر بتوانند خدمات خود را با کیفیت بهتری ارایه  دهند ، توسعه و پیشرفت آن کشور شتاب بیشتری خواهد گرفت (مزینانی ، علی 1380).چنان که این اعضا  رضایت و انگیزه کافی برای فعالیت و پیشرفت علمی نداشته باشند ، استقلال علمی و اقتصادی دچار مشکل می شود  (فتاحی ، رحمت اله 1383) ، لذا بسیاری از تلاش های تحقیق برای شناسایی مولفه های مهم پذیرش تکنولوژی یادگیری توسط هیات علمی   و آنچه که موجب ایجاد انگیزه مدرسان  و رضایت  در آموزش آنلاین می شود  می باشد ([3] پاندا و میرشا 2007).
    بنا براین ، هدف این پژوهش ، ارایه مدلی برای ارتقاء رضایت  اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مجازی می باشد جامعه آماری این پژوهش 600 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مجازی (رسمی ، پیمانی ، تمام وقت ، نیمه وقت)  بود که از میان آنان ، 234 نفر بعنوان نمونه آماری پژوهش ، انتخاب شدند  و برای گرد آوری داده های مورد نیاز ، از پرسشنامه محقق ساخته  استفاده گردید نتایج حاصل از پژوهش مدل ارتقاء رضایت هیات علمی با 19 عامل مشخص گردید : این عوامل 19 گانه عبارتند از: انگیزش، امکاناتسامانهمدیریتیادگیری، انعطافپذیری، زیرساختارتباطی، امکاناتسختافزاری، سامانه تولید ومدیریت محتوا، کیفیت خدمات، پشتیبانی فنی، دستیابی به منابع، قابلیت رسانه، سطح تعامل، اندازه کلاس، کنترل بازخورد، مهارت های فنی، پداگوژیومهارت های تدریس، ، فرهنگسازی، اعتمادوقابلیت شبکه های اجتماعی. همچنین این 19 عامل به گروه طبقه بندی گردید که عبارتند از: 1- زیرساخت و پداگوژی 2- ویژگی های هیات علمی 3- پشتیبانی و نظارت 4- سطوح تعامل و ارتباطات 5- منابع و محتوا
     

    [1] Allen &Seaman

    [2] Pena&Dominiguez

    [3] Panda &Mirsha

    کلیدواژگان: رضایت، هیات علمی، آموزش عالی، آموزش آنلاین
  • کمال پرهون*، ربابه نوری، هادی پرهون، اسماعیل محمدنژاد صفحات 45-58

    زمینه و هدف، آموزش و توان بخشی مناسب برای دانش آموزان کم شنوا، مستلزم سنجش نیاز هاست. هدف پژوهش حاضر نیاز سنجی آموزشی کودکان کم شنوا در مدارس شهر تهران بود.
    روش بررسی، در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از بین کلیه دانش آموزان کم شنوا در مدارس کم شنوایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 150نفر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون های آماری t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.
    یافته ها، نتایج به دست آمده نشان داد که  بین نیاز های دانش آموزان بر حسب جنسیت تفاوت معنی داری وجود نداشت. ولی  بین نیاز های ارتباطی باکمبود شنوایی تفاوت معنی داری وجود داشت. علاوه بر این دانش آموزان کم شنوایی که از روش برقراری ارتباط کلی استفاده می کردند در مقایسه با دانش آموزانی که از گفتار نشانه دار استفاده می کردند نیاز های بیشتری داشتند(05/0>P)
    نتیجه گیری،با توجه به یافته های پژوهش حاضر کودکان کم شنوا در مدارس شهر تهران نیاز مبرم به آموزش در حیطه نیاز های (ارتباطی، توان بخشی شنیداری، عاطفی- اجتماعی،  شخصی،  رفتاری،  آموزشی و سبک های یادگیری) دارند.

    کلیدواژگان: نیازسنجی آموزشی، دانش آموزان کم شنوا، مدارس ویژه کم شنوایان
  • صدیقه سالم، عفت عباسی، باقر غباری بناب، علی حسینی خواه صفحات 59-89
  • صفحات 91-112

    پژوهش حاضربا هدف مطالعه تاثیر آیین نامه ارتقا بر رشد حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه با روش توصیفی - پیمایشی نجام شد. جامعه آماری کلیه اعضاءهیات علمی یکی از دانشگاه ها درسال تحصیلی  92به تعداد 140 نفر بوده که با توجه به تکمیل پرسشنامه توسط 103 نفر،بعنوان نمونه تمام شماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه آیین نامه ارتقاء اعضاء هیات علمی استفاده شد. به منظور تعیین روایی از قضاوت اساتید این رشته استفاده گردید و میزان پایایی از طریق آلفای کرونباخ معادل 95/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون T تک نمونه ای و آزمون رتبه بندی میانگین ها (فریدمن) و ANOVA انجام گردید. نتایج حاصل نشان داد در بهسازی رشد حرفه ای اعضاء هیات علمی دانشگاه صدا و سیما به ترتیب عوامل آموزشی، پژوهشی ، فرهنگی- تربیتی- اجتماعی و علمی- اجرایی موثر بوده است. در بررسی تفاوت بین اعضاء هیات علمی با حوزه های تخصصی مختلف نتایج آزمون نشان داد که در هر چهار مقوله بین نظرات اعضاء هیات علمی حوزه هنر،علوم انسانی و فنی-مهندسی تفاوت معنادار وجود داشته است.

    کلیدواژگان: رشد حرفه ای، اعضا هیات علمی، آئین نامه ارتقا
  • علی ذکاوتی* صفحات 113-139

    جامعه بادامنه و سیعی از امکان ها و نیاز سنجی ها ومناظر نگاه ذی نفعان متفاوت ن سبت به آن ها روبرو است .این تنوع تفاوت هایی را در انتظارات ،نظام ترجیحات ،هدف گزینی ها ،و سایل وروش ها،فرایند ها، نتایج ،برونداد هاوارزشیییابی ایجاب می کند تا آن جا که هریک از ذی نفعان ممکن است نیازها وهدفهای خودرا اصیل بدانند وازآن ذی نفعان دیگر را کاذب بشمارند. امروزه کارآمدترین روش تعیین اهداف در برنامه های خرد و متوسط و کلان، تعیین معیار هاو ترازها ازطریق عقلانیت تفاهمی و فهم مشترک است تا استمرار وفاقی بر سر آن ها مثلا در تفسیر کیفیت زندگی،مراقبت از محیط زیست، سلامت و اخلاق، کارامدی هم از بعد عقلانیت فنی و ابزاری و هم از بعد تفاهمی استقرار نهادی بیابد . فهم مشترک ایجاب می کند که: با عقلانیت متکثر مباحثه ها درباره برنامه های آموزشی و تصمیم گیری ها برنامه های باانعطاف و برگشت پذیر و چندصدایی و تنوع الگو طراحی و عمل شود . انتظار می رود از راه عقلانیت تفاهمی ، فهم مشترک و تحلیل"چند منطقی" و نقد واقع بینانه، راهبرد فرآیند بهسازی چند صدایی را به طور رضایت بخش تری ترسیم وتسهیل کنند. به این ترتیب رویکرد غیرعلمی-غیرفنی هم مطرح می شود که به ارجمندی بی بدیل هستی های متفاوت اجتماعی و فردی و نیز به عقلانیت تفاهمی مشترک تکیه می کند: تا با کاربرد فهم مشتر می توانند به تنوع الگو مجهز شوند و از فقر الگو رهایی یابند. در علوم انسانی و تربیت در کار یردازش فرایند آموزش و کمک به " توصیف عمیق موثق بودن انتقال یذیری واقع گرا بودن،" همه حق دارند مشارکت کنند و گام اول فهم مشترک و وفاق،" درک وجودی" دیگران وهمه ذی نفعان است.کلیه گروه های"حاشیه ای" که غالبا آسیب دیدگان سختی و خشونت، زمختی ساختارها وانضباط خشن یا ناکارآمدی سبکهای زندگی و تنگنای هنجارهای اجتماعی- فرهنگی و دیوان سالاری بداند و. همچنین مصادیق آموزش و یرورش استثنایی، مردم عادی، فیلسوفان، خبرگان ،ارزشیابان صاحب نظران زیست محیطی هنرمندان و متفکران اجتماعی و اخلاقی، منابع غنی سازی نظری و کاربردی علوم انسانی و تعلیم وتربیت به شمار می آیند.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی، مدل، عق نیت، امکان سنجی، نیازسنجی، رویکرد
|
  • Pages 59-89

    This study aimed to develop a remedial curriculum pattern for students with attention deficit/ hyperactivity disorder in inclusive elementary schools. To achieve this goal, the grounded theory method was used. The study population include  related and valid documents, books and Online resources; and Professionals in  special education  and psychology. After collecting the data, the systematically coding method was used for data analysis and curriculum pattern were extracted. Students Special needs placed in the top of the pattern. Based On This pattern change the organization of goals and content ; emphasis on some goals and develop the content for skill training ; Use of active teaching methods; Planning for classroom management and behavior interventions; Reducing the volum of courses, assignments and assessments and deliver them in attractive and various forms; Remove time limits for evaluations; stimulus control in Educational environment ; and provide quiet, distraction-free room or area for quiet study time and test taking Should be considered for student with ADHD in elementary schools. In the second stage, pattern validation was conducted using the Delphi method.in this stage, the pattern Was given to Professionals in  special education  and psychology and they received the questionnaire with Likert scale, To rank the model in the range of 5 items. The Professionals agreement was 97.4% , Which indicates that the pattern  is valid in the upper limit.

    Keywords: remedial curriculum pattern- attention deficit, hyperactivity disorder - inclusive education- accreditation