فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 44 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کارائی HSE در نیروی انتظامی
    سجاد چهاب آر*، محمد یوسفی صفحه 1

    هدف این پژوهش، بررسی نقش (HSE ایمنی، بهداشت و محیط زیست) در نیروی انتظامی در راستای توسعه پایدار و افزایش بهره وری است. جامعه آماری این پژوهش 33 نفر از کارکنان شاغل بود ه که با روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. این پژوهش ازنظر روش شناسی، توصیفی از نوع همبستگی است و بر اساس زمان جمع آوری داده ها، از نوع پژوهش های مقطعی بود. جهت نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف- اسمرینوف (k-s) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار spss نسخه 20 تجزیه وتحلیل شدند و با تدوین ابزار پرسشنامه، نسبت به اجرای آن اقدام شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین نقش HSE در نیروی انتظامی رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: ایمنی، بهداشت و محیط زیست، نیروی انتظامی، نت، ایلام
  • بررسی علل و عوامل انگیزه و انگیزش درکارکنان جهت تحقق اهداف سازمان ها
    حسین عزیزیان*، حسن کاظمی، فهیمه زینی وند، فرشته زینی وند صفحه 2

    برخی انگیزه را باعث و علت رفتار انسان می دانند و معتقدند که هر عملی که فرد انجام می دهد در اثر وجود انگیزه یا نیازی است که محرک وی برای انجام آن عمل است در این بین انگیزش سازمان ها همیشه یکی از چالش های مهم پیش روی مدیران بوده است زیرا افراد بی انگیزه تلاش و فعالیت کمی در راستای وظایفی که برای تحقق اهداف سازمان دارند انجام می دادند در حالیکه افراد با انگیزه ، خلاقیت و بهره وری بیشتری از خود نشان داده و در نهایت کار با کیفیتی به سازمان ارایه می کنند و از آنجایی که کارکنان یک سازمان ،بکرترین و ارزشمند ترین منابع سازمان هستند .انگیزه قطعا هر کاری که انسان انجام می دهد نیاز به سعی و تلاش دارد. تمامی این تلاش ها به دلیل رسیدن به اهداف است. نقش انگیزه در موفقیت آنقدر زیاد است که نمی توان به طور دقیق حد و اندازه ای برای آن مشخص کرد. در واقع انگیزه، همان بنزین و سوخت و در یک کلام محرک اصلی برای رسیدن به اهداف بزرگ و رنگارنگ در ذهن انسان است. باید بدانید که به چه دلیل می خواهید به این هدف برسید؟ در نهایت چه چیزی حاصل می شود؟ همه این سوال ها را که درست پاسخ دهید، به فکر رفتن و رسیدن میفتید. انگیزه عاملی است که در این بین به شما کمک خواهد کرد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی-تحلیلی است وبرای گرد آوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده شده است .

    کلیدواژگان: انگیزه، انگیزه در کارکنان، موفقیت سازمان، تاثیر انگیزش، تعالی سازمان
  • جایگاه زندان در کیفرهای اسلام و قوانین موضوعه
    مهرانگیز کریمی* صفحه 3

    زندان یکی از رایج ترین شیوه های مقابله با جرم زدایی و به عنوان اهرمی قوی در برابر افکار و رفتار افراد خلافکار در جامعه همیشه وجود داشته و این مجازات در دین مبین اسلام و توسط حکومت ها و خلفا به عنوان ابزار تنبیه و یا درمان و اصلاح در نظر گرفته شده است، و مذاهب اسلامی، چه شیعه و چه اهل سنت به آن اهتمام داشته اند. زندان در دوره اسلامی به عنوان یک امر مشروع جهت امنیت و آرامش فرد و جامعه، احترام به شخصیت حقیقی و حقوقی انسانها، حفظ کرامت انسان پذیرفته شده که در دوران های مختلف حکومت ها این مشروعیت گاهی به عنوان تنبیه افراد خلافکار و گاهی هم راهی برای اصلاح و تربیت مجرمان تلقی گردیده است. امروزه در حقوق ایران از سوی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی در جهت پیشبرد اهداف عالیه اسلام همان روش زندان در صدر اسلام و در حکومت امام علی (ع) که مبتنی بر اصلاح و تربیت مجرمان بود گامهای مهمی برداشته شده که مهمترین آنها تلاش در جهت تامین حقوق زندانی و خانواده آن، اصلاح و تربیت مجرمان، جایگزین های مجازات حبس و بازگشت مجدد آن به جامعه و شروع زندگی عادی می باشد.

    کلیدواژگان: جایگاه، حقوق، اسلام، کیفر، زندان، زندانی
  • بررسی تطبیقی تاثیرات سطح اجتماعی- فرهنگی خانواده بر میزان آسیب پذیری شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان نوجوان شهرستان دهلران
    مهدی میرزایی*، سید کاظم نجات، سید سعید آب سالان زاده، زینب حیدری زاده صفحه 4

    هدف پژوهش، بررسی تطبیقی تاثیرات سطح اجتماعی  فرهنگی خانواده برمیزان آسیب پذیری فضای شبکه های اجتماعی مجازی و ارایه راهکارهای تربیتی برای کاهش آسیب ها است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و از نوع پیمایشی در دانش آموزان نوجوان شهرستان دهلران در استان ایلام و با تهیه پرسشنامه محقق ساخته و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 60 نفر انتخاب شده اند. نتایج حاصل نشان داد که استفاده نامناسب از شبکه های اجتماعی مجازی در نوجوان پسر بیشتر از دختران بوده ولی دختران بیشتر در معرض انواع آسیب های روانی، اجتماعی، شخصیتی و تربیتی قرار گرفتند. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در نوجوانانی که والدین تحصیلکرده و سطح مرفه و سکونت شهری داشتند بیشتر از نوجوانانی هستند که والدین کم سواد و یا بی سواد ، سطح رفاه متوسط و فقیر و سکونت روستایی داشتند. همچنین نوجوانان نسبت به استفاده نامناسب از شبکه های اجتماعی و خطرات و آسیب های آن آگاهی لازم و کافی نداشتند.همچنین بیشترین آسیب ناشی از شبکه های اجتماعی مجازی هم مربوط به استفاده از اینستاگرام می باشد.در پایان، ضمن نتیجه گیری به مهمترین آسیب ها یعنی؛ آسیب های اجتماعی، فکری، اخلاقی، جسمی، هویتی، فرهنگی، تحصیلی و جنسی و ارایه راهکارهای کاربردی برای کاهش این آسیب ها اشاره شده است.

    کلیدواژگان: نوجوانان، شبکه های اجتماعی مجازی، آسیب ها، راهکارها
  • بررسی توزیع مکانی و مکانیابی طرح مسکن مهر در شهر ایلام
    پاکزاد آزادخانی*، فرشاد توکلی صفحه 5

    مکان یابی مناسب زمین در توسعه شهری یکی از مهم ترین عامل ایجاد مسکن است. عوامل و نیروهای گوناگونی در مکان گزینی و شکل پذیری سکونتگاه ها دخالت دارندمکان گزینی، انتخاب بهترین مکان برای انجام یک فعالیت است که بتواند با استفاده از امکانات موجود بیشترین بهره وری را در راستای اهداف از پیش تعیین شده تامین نمایدانتخاب یک موقعیت مکانی از بین گزینه های موجود نیازمند شناخت و ارزیابی دقیق مناطق با استفاده از مدل ها و ابزارهای مناسب می باشد، تیوری های مکان گزینی سعی دارند با ارایه معیارها و زیرمعیارهای پیشنهادیشان و همچنین تعیین عوامل موثر بر تصمیم گیری و بیان راه حل های منطقی، تصمیم گیرندگان و برنامه ‎ریزان را در انتخاب مکان یا مکانهای مناسب یاری نمایند عدم مکان یابی صحیح مناطق مسکونی برای تامین کمبود مسکن و عدم توجه صحیح به معیارهای کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و غیره، موجب عدم تحقق کامل اهداف پیش بینی شده برای طرحهای مزبور و در نهایت هدر رفتن هزینه های صرف شده و یا نارضایتی ساکنان خواهد شد. لذا مکان یابی صحیح مسکن یکی از مهم ترین بخش های برنامه ریزی مسکن است هدف از انجام این پژوهش بررسی توزیع مکانی و مکانیابی طرح مسکن مهر در شهر ایلام است که با استفاده از ماتریس های سازگاری، وابستگی، ظرفیت و مطلوبیت انجام شده است.

    کلیدواژگان: توزیع مکانی، مکانیابی، مسکن مهر، شهر ایلام
  • رابطه آگاهی مدرسان با نظریه های یادگیری و بهره گیری از آن در فرآیند تدریس
    محمد شاهسوندی*، اکبر استرکی صفحه 6

    پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش پژوهش توصیفی است که در خلال آن به سنجش میزان آگاهی مدرسان از نظریه های یادگیری و ارزیابی تدریس آنان پرداخته شد. پژوهش از نظر نوع تحقیق همبستگی است زیرا به دنبال رابطه بین متغیرهای تحقیق (آگاهی از نظریه های یادگیری و بهره گیری از آن) در فرایند تدریس است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدرسان (به تعداد 40 نفر) و فراگیران (به تعداد 2400 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399 بر اساس استعلام از واحد آموزش می باشد. در این پژوهش، از روش کتابخانه ای برای جمع آوری پیشینه تحقیق و از دو پرسشنامه محقق ساخته سنجش آگاهی مدرسان از نظریه های یادگیری و پرسشنامه کاربرد نظریه های یادگیری در تدریس و اطلاعات عمومی و جمعیت شناختی برای جمع آوری اطلاعات لازم و پاسخگویی به سوالات پژوهش استفاده شد.چهار شاخص در این پرسشنامه مدنظر قرار گرفت که به ترتیب؛ 1) شناختی 2) فراشناختی 3) رفتاری و 4) یادگیری اجتماعی می باشند. هدف اصلی این تحقیق، تعیین میزان آگاهی مدرسان از نظریه های یادگیری و بهره گیری از آن در فرایند تدریس بود و نتایج این مطالعه ضمن تعیین میزان این آگاهی رابطه بین گاهی مدرسان از نظریه های یادگیری و بهره گیری از آن در فرآیند تدریس را تایید نمود.

    کلیدواژگان: نظریه های یادگیری، تدریس، آگاهی، آموزش