فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 21 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • موسی نظری، کمیل ایمانی، بهروز شکری فومشی * صفحات 1-14

    پیش بینی زلزله یک مشکل بسیار مهم در زلزله شناسی می باشد که موفقیت آن بصورت بالقوه می تواند جان بسیاری از انسان ها را نجات دهد. انواع مختلفی از فناوری ها برای رفع این مشکل پیشنهاد شده اند، مانند تحلیل ریاضی، الگوریتم های یادگیری ماشین مانند درخت تصمیم و ماشین های بردار پشتیبان و یا مطالعه سیگنال های پیش ساز. متاسفانه به دلیل ماهیت به ظاهر پویا و غیرقابل پیش بینی زمین لرزه معمولا نتایج خوبی حاصل نمی شود. زمین لرزه ها به دلیل حرکت پوسته زمین از نظر مکانی و زمانی همبستگی دارند. بر همین اساس تلاش شد بهترین مدل های داده کاوی رایج را که قادر به درک این همبستگی بهتر از بقیه مدل ها هستند پیدا گردد. در این پژوهش تلاش شده توانمندی داده کاوی در این حوزه خاص مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. نتایج نشان داد در این پژوهش شدت زلزله با دقت خوبی پیش بینی شد که البته مدل پژوهش در زمانی که شدت زلزله به بالای 6 ریشتر می رسید از پیش بینی ناتوان بود و برای زلزله های زیر 3 ریشتر نیز نمی توانست نتایج خوبی ارایه کند ولی برای شدت های بین 3 الی 6 ریشتر تقربیا با دقت خوبی توانست پیش بینی انجام دهد. پس نتیجه گیری شد که داده کاوی ابزاری توانمند در پیش بینی میزان شدت زلزله می باشد. بهترین نتیجه ای که حاصل شد با دقت 14 درصد توانست طول و عرض جغرافیایی را پیش بینی نماید.

    کلیدواژگان: زمین لرزه، بلایای طبیعی، داده کاوی، یادگیری ماشین
  • محمد صدیق * صفحات 15-19

    برای گرم نگه داشتن پلاسما پوششی با ساختار پیچیده ضخیم و سنگین مورد نیاز بوده که سه هدف اصلی الف:گیراندازی نوترون های تولید شده توسط گداخت و تبدیل انرژی آن ها به گرما ب: تولید تریتیوم برای تامین سوخت واکنش دوتریوم (Dt) و ج: حفاظت از مغناطیس های ابررسانا در مقابل تابش نوترون ها را برآورده کند. توکامک دارای خصوصیاتی مثل محقظه خلا که چنبره ای شکل است و پلاسما را در بر می گیرد. پوشش که وظیفه اصلی آن جذب نوترونهای Mev14 و پلاسما را با تریتیم مورد نیاز برای وقوع واکنش تغذیه می کند. پیچه های چنبره ای که جریانهای جاری شده در این پیچه ها باعث می شود تا یک میدان قطبی تولید گردد و پیچه های قطبی که ایجاد جریان در این پیچه ها یک میدان چنبره ای تولید می کند.

    کلیدواژگان: پلاسما، پوشش بارور، لیتیوم، تریتیوم، نوترون، زایش تریتیوم(TBR)
  • سهیلا رحیمی * صفحات 20-31

    سرطان ریه یکی از بیماریهای خطرناک است که باعث مرگ گسترده افراد در سراسر جهان می شود. تشخیص زودرس سرطان ریه تنها روش ممکن برای بهبود شانس بیمار برای بقا است. بنابراین وجود تکنیک هایی برای تشخیص به روز تومورهای سرطانی در مراحل اولیه ضروری می باشد. با استفاده از تکنیک های داده کاوی می توان پیش بینی زود هنگام سرطان ریه را انجام داد. از اینرو در این تحقیق یک مدل برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه با استفاده از الگوریتم های دسته بند متا موجود در داده کاوی ارایه شده که با بکارگیری آن می توان خیلی سریع و با دقت بسیار بالا افراد مبتلا به سرطان ریه را شناسایی و تشخیص داد. مدل پیشنهادی پژوهش حاضر که با استفاده از الگوریتم های ترکیبی دسته بند متا پیاده سازی شده است، که مطابق با نتایج شبیه سازی از دقت بسیار بالایی برابر با 14/97% برخوردار می باشد. این میزان دقت با استفاده از ترکیب دو الگوریتم Logit Boost از دسته بند متا و Decision Stump از دسته بند trees حاصل گردید.

    کلیدواژگان: بیماری سرطان ریه، تکنیک داده کاوی، انتخاب ویژگی، دقت تشخیص
  • سید ابوالفضل حمزه پور، پویا پارسا *، علیرضا یوسف پور، سید سعید حمیدی صفحات 32-47

    شایعات، اخبار تایید نشده و اغلب اشتباهی هستند که به صورت وسیع در سطح جامعه منتشر و موجب سلب اعتماد یا افزایش کاذب اعتماد گره های یک شبکه به یک نهاد یا موضوع می شوند. با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در سال های اخیر، به رغم کاربردهای مثبت آن ها، انتشار شایعات ساده تر شده است. شایعات یک چالش امنیتی در شبکه های اجتماعی محسوب می شوند، از این رو تشخیص زود هنگام شایعات چالش مهمی در سازوکارهای امنیت است. در این پژوهش، برای تشخیص شایعات رویکردی مبتنی بر سامانه استنتاج فازی تطبیقی عصبی(ANFIS) ارایه شده است. این رویکرد برای تشخیص شایعه بر پایه استنتاج پرسش گری های کاربران طراحی شده و در ارزیابی های انجام شده توانسته بهبود قابل توجهی در مقابل سایر روش های پیشین بدست آورد.

    کلیدواژگان: شبکه اجتماعی، تشخیص شایعه، توئیت های پاسخ، سیستم استنتاج فازی عصبی تطبیقی
  • سید مهدی رسولی *، حامد احمدی صفحات 48-61

    وجه غالب اشتراک مفهوم فضای موسیقی این است که در هر یک از مقاطع زمانی، مانند آنچه در فضای معماری مشاهده شد، یک عامل به عنوان ویژگی بارز فضای آن دوره مطرح شده و تلاش آهنگسازان در جهت هر چه بارورتر کردن آن عامل بوده است. به عبارتی آهنگسازان در هر دوره با محدود کردن مکانیسم دریافت مفهوم فضایی و هدایت ذهن به یک سمت مشخص ادراک فضایی افراد مختلف را به سوی یگانگی و وحدت یک مفهوم هدایت میکردند. روش تحقیق برای انجام این مقاله به صورت توصیفی تحلیلی، کتابخانه ای می باشد. نتایج این طور مشخص شد که در عالم وجود، دو عنصر هست که شان قدسی دارد: یکی معماری بوده و دیگری موسیقی است. معماری همان موسیقی و موسیقی همان معماری است، فقط نحوه جلوه گریشان متفاوت است. معماری موسیقی مکان است، یعنی در مکان اتفاق می افتد و موسیقی همان معماری است که در زمان پدید می آید فقط بستر وقوعشان متفاوت است. بنابراین معماری باید شان موسیقی داشته باشد تا معماری شده و موسیقی شان معماری داشته باشد در میان معماران بسیارند پژوهشگرانی که به نقش زیبایی شناختی معماری باور دارند و از این دیدگاه به فضای ساخته شده می نگرند؛ نزد آنان هم گزینش مواد یا مصالح اولیه و هم شکلی که در نهایت و در عالم عینیات به این ها داده می شود، دارای بار ارزشی است. از سوی دیگر نیز در بسیاری از منابع قدیمی و امروزی می خوانیم که معماری، در وجه کلی یا در تمامیت کالبدیش، آن گاه که به مثابه موجودیتی که از هماهنگی و وحدت برخوردار است به قصدی معنوی ساخته شده و خود نمایاننده و نقل کننده مفهومی یا مفهوم هایی معین است که از راه شکل آن درک یا احساس تواند شد.

    کلیدواژگان: معماری، موسیقی، عملکرد، ماهیت
  • مهرداد حسینی *، حامد قاسمی رشک سفلایی، مصطفی محمودزاده، محمود اسکندری نسب صفحات 78-87

    روش های معدنکاری و تجهیزات مورد نیاز برای فرآیند هیپ لیچینگ مشابه روش های مورد استفاده برای سایر تکنیک های فرآوری می باشد. انتخاب روش هیپ لیچینگ عموما با دلایل اقتصادی همراه است؛ زیرا این روش برای استحصال مواد معدنی یکی از بی مخاطره ترین و مناسبت ترین روش برای بازگشت سرمایه می باشد.هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد ذرات در فرآیند هیپ لیچینگ کانسار تخت گنبد با استفاده از آزمون های ستونی می باشد. جهت انجام آزمایش های ستونی از ستونی با قطر داخلی 115 میلیمتر و ارتفاع 2/1 متر (یک متر از ستون با ماده معدنی پر شد)، برای دانه بندی 30- و 10- میلی متر مورد استفاده قرار گرفت. در این آزمایش ها از پمپ پریستالتیک با دبی پاشش به طور متوسط 28 لیتر بر ساعت بر متر مربع (5 میلی لیتر بر دقیقه) بکاربرده شد. بازیابی محاسباتی برای ابعاد 10- و 30- میلیمتر با محلول اسید سولفوریک 20 گرم بر لیتر به ترتیب 26/69 و 75/67 درصد و مقادیر غلظت مس به ترتیب 08/7 و 31/8 گرم بر لیتر محاسبه شد. اختلاف بازیابی در حدود 5/1 درصد است. دلیل بالا بودن بازیابی برای نمونه ریزتر افزایش سطح تماس نمونه با محلول لیچ می باشد. همچنین می توان علت نزدیک بودن مقدار بازیابی نمونه درشت تر به نمونه ریزتر را زیاد بودن مقدار اسید مصرفی مورد نیاز و مناسب بودن زمان ماند محلول دانست. این در حالی است که انجام آزمایش بر روی ذرات با ابعاد 10- به دلیل یک مرحله خردایش بیشتر، هزینه های بیشتری را به دنبال دارد. بنابراین با کاهش ابعاد، بازیابی مس در آزمایش های انجام شده با محلول اسید سولفوریک یکسان افزایش یافته که علت آن افزایش سطح تماس می باشد.

    کلیدواژگان: دانه بندی، عیار، هیپ لیچینگ، بازیابی، مس تخت گنبد
|
  • Bawar Mohammed Sidiq * Pages 62-77

    Artificial Intelligence (AI) is one of the rapidly growing fields. AI is increasingly embraced in the music industry in different aspects, including composition, education, and creativity. The paper is organized into topics and subtopics to answer questions related to the general application of AI, its benefits in music composition, education, creativity, advantages, and ethical concerns. The paper asked whether AI technology is relevant to the music industry. AI is relevant because it is applied in music generation through composition and education. Musicians enhance their creativity by combining their sounds with machine intelligence. However, this technology is disadvantageous, especially in hindering human creativity. Ethical issues arise on copyright on who owns the AI-generated songs. AI is like any other technology that impacts people differently. It may apply the techniques of big data and machine learning techniques to assist composers and artists in generating songs. However, AI is still growing, and more studies are required. The users need to be more conversant with its functioning and future impacts. More research is necessary to understand how humans will live with technology that threatens to replace their creative abilities. The paper provides current knowledge on the topic and helps understand the relationship between humans, science, engineering, and technology. It reviews and criticizes the work done, including research on AI in the music industry.

    Keywords: Artificial Intelligence, Music Education, Information Technology, Ethics