فهرست مطالب

الهیات - پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1397)

نشریه الهیات
پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • گفتار سردبیر
    صفحات 5-12
  • ابن سینا علیه آغاز زمانی: منازعه میان شارحان اشارات
    توبی مایر*، مهدی نجفی افرا صفحات 13-52
  • منزلت زندگی بشری
    دیوید ف. سوئنسن*، هدایت علوی تبار صفحات 53-70
  • کثرت گرایی نجات و مشکل حدیث فرقه ناجیه
    قدرت الله قربانی* صفحات 71-96
    کثرت ادیان و تعدد فهم های دینی، امری مسلم و انکارناپذیر است. به این امر بایستی کثرت فرق و گرایش های درون یک سنت دینی را هم افزود. این واقعیت ما را با این پرسش مواجه می سازد که حقیقت و رستگاری در کدام یک از آنها است؟ حدیث فرقه ناجیه، پاسخی روایی از منظر خاص آن است که مطابق آن از میان همه فرق مختلف امت موسی، عیسی و پیامبر اسلام (ص)، تنها یک فرقه، نجات یافته و بقیه اهل هلاکت هستند. در این تحقیق نشان داده می شود که محتوای این حدیث منقول با مفاد آیات قرآن، سنت و منطق عقل بشری سازگار نیست. آیات قرآنی دال بر نجات مومنان براساس ایمان و عمل صالح، و دلایل عقلانی چون رابطه تشکیکی نظام باورهای دینی، تفاوت دینداری تحقیقی و تقلیدی، تفاوت های قابلیت های فطری و اکتسابی و اهمیت اصول اخلاقی، در مجموع بیانگر بطلان مدعای حدیث فرقه ناجیه است. درواقع، منطق عقلانیت نوین دینی، تشکیکی بودن حقانیت و نجات را مورد تاکید قرار می دهد. نتیجه آنکه ضرورت عقلانیت نوین دینی بازاندیشی عقلانی انبوه روایات مختلف درباب موضوعات گوناگون دینی است تا از هرگونه نگرش تقلیدی انحصاری و افراطی، که منشا خشونت های مذهبی و تندروی دینی است، خودداری گردد.
    کلیدواژگان: حدیث فرقه ناجیه، عقل، قرآن، شیعه، اهل سنت
  • رنج به مثابه تجربه دینی
    لورا وادل اکسترام*، میشل آقامالیان صفحات 97-120
    در این مقاله توضیحاتی درباره ماهیت تجربه دینی ارایه گردیده است، و به امکان ارایه گونه ای نظریه عدل الاهی (تیودیسه) تحت عنوان تیودیسه صمیمیت یافتن با خدا، اندیشیده شده است. بر طبق این تیودیسه، مواردی از رنج و آلام می تواند محملی برای نوع خاصی از تجربه دینی باشد که طی آن، فرد در تجربه هایی مشابه با تجربه های خدا سهیم می شود. این تجربه ها می توانند همانند و یا همجنس تجربه های خدا باشند. دیدگاه مولف این است که دیدگاه سنتی قایم بر رنج ناپذیری خدا، قابل دفاع نیست و چون رنج به معنایی معروض وجود خدا نیز می شود لذا انسان رنجمند هرگاه معروض شروری از آن نوع گردد که وجود الاهی را نیز به معنایی متاثر می سازد، به تجربه هایی مشابه تجربه های خدا دست می یابد. این تجربه ها نه تنها خاصیت معرفت بخشی دارند، فرد را برای همدردی و همدلی با همنوعانی که مبتلا به گونه ای مشابه از رنج و مرارت هستند، مستعد و آماده می گردانند. مولف دایره شمول این تیودیسه را محدود می داند، ضمنا به متاثربودن آن از انگاره های دینی مسیحی است اذعان دارد و در بهترین حالت، آن را قابل اطلاق به موارد معینی از رنج و درد می داند.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، رنج پذیری خدا، رنج، تئودیسه صمیمیت یافتن با خدا، پلانتینگا، ولترستورف
  • خلقت و فیض از منظر ابن سینا
    جولیس جانسنس*، موسی ملایری صفحات 121-152
  • پرسش واقعی: آیا می توان فلسفه را نجات داد؟
    سوزان هاک*، محمد اصغری، ندا محجل صفحات 153-163