فهرست مطالب

اجتماعیات در ادب فارسی - پیاپی 3 (تابستان 1402)

نشریه اجتماعیات در ادب فارسی
پیاپی 3 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی عیسی زاده*، محمدامیر عبیدی نیا صفحات 1-16
    شعر پس از مشروطه، در سطوح محتوایی، ساختاری، بلاغی، زبانی و... دچار تغییر و تحولاتی شده است. خودآگاهی شعراء نسبت به جایگاه اجتماعی خویش، توجه آنان به حقوق فردی و اجتماعی، بروز فردیت شاعرانه، و عواملی دیگر سبب شد مضامین سیاسی و اجتماعی به صورت گسترده تری وارد ادبیات و شعر شود. همزمان با این تحولات و ورود رمانتیسم، ماهیت و کارکرد بلاغت نیز دچار تغییراتی شد. تصاویر شعری که در ادبیات کلاسیک، اغلب جنبه وصفی و زیبایی شناسانه داشت، پس از دوره مشروطه، واسطه ای برای بیان احساسات فردی و اجتماعی شده است و گاهی بر مفاهیم و مضامین اجتماعی دلالت دارد. یکی از شاعرانی که نسبت به مسایل اجتماعی، حساسیت عاطفی نشان می دهد و از تصاویر برگرفته از طبیعت به صورت ضمنی برای تبیین مسایل اجتماعی بهره می گیرد، نیما یوشیج است. هدف این پژوهش، بررسی ماهیت و کارکرد اصلی تصاویر شعری نیما است. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی - تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای است. مسیله محوری پژوهش این است، پرداختن به مسایل اجتماعی به همراه اشتغال ذهنی شاعر به مظاهر گوناگون طبیعت چه تاثیری در تصویرسازی شاعر دارد؟ نتیجه آن که، ابهام و سایه واری، ویژگی غالب تصاویر شعری نیما و دلالت ضمنی بر مسایل اجتماعی و سیاسی عصر، کارکرد اصلی این تصاویر است.
    کلیدواژگان: نیما، مسائل اجتماعی، تصویر، سایه واری و ابهام، دلالت ضمنی
  • علی مظفری*، منصور طبیعی صفحات 17-27

    روشنفکران ایرانی برای دریافت موقف تاریخی خویش و فهم آفت هایی که جامعه ایران را مبتلا کرده بود، هر کدام طرحی در ذهن داشتند، و بر مبنای آن، خویش کاری روشنفکری را تعریف می کردند. ازجمله این روشنفکران، گلشیری است که از چنین طرحی، هرچند پوشیده و نهان، در رمان مشهور «شازده احتجاب» سخن به میان آورده است. در این مقاله کوشیده ایم با بهره گرفتن از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، نخست به گفتمان تاریخی مستتر در کار گلشیری دست یابیم و سپس نشان دهیم که گفتمان مطلوب نویسنده، بر چه مفروضاتی بنا شده است. پیدا کردن این مفروضات، در پرسش از ریشه های فکری گلشیری ضرورت دارد؛ مفروضاتی که در قسمت آخر مقاله، به آن ها پرداخته ایم. هم چنین بازنموده ایم که بن مایه های اندیشه گلشیری، از سویی به تبار فکری و دیگرگون شدن مسیر سیاسی-اندیشگانی او بازمی گردد و از سوی دیگر نمود تحولات اجتماعی زمانه او است. گذشته از این موارد، در آمد و رفت میان سه سطح توصیفی، تفسیری و تبیینی، پاره ای تناقضات را که در این نگاه وجود داشته است، به تصویر کشیده ایم.

    کلیدواژگان: شازده احتجاب، هوشنگ گلشیری، تحلیل گفتمان انتقادی، فرکلاف، روشنفکری ایران
  • نادره بدیعی، فائزه عرب یوسف آبادی*، احمد سنچولی صفحات 29-38
    محمود دولت آبادی نویسنده ای است با سبک نوشتاری واقع گرا و در رمان های متعدد به زندگی و رویکردهای اجتماعی و سیاسی نگاهی عینی گرا دارد. رمان طریق بسمل شدن دولت آبادی، داستانی درباره جنگ هشت ساله ایران و عراق است که دارای 52 شخصیت است. در این رمان، ماجرای تپه ای موسوم به صفر از زاویه ی دید دو راوی از هر دو کشور متخاصم روایت می شود. با وجود جایگاه خاص اجتماعیات در آثار این نویسنده و با توجه به فقدان تحقیقی بنیادین درباره  رمان طریق بسمل شدن که پس از ده سال اجازه چاپ یافت، پرداختن به این رمان در حوزه ی نقد جامعه شناسی ضروری است. در پژوهش حاضر به بررسی رمان «طریق بسمل شدن» از منظر نقد جامعه شناسی پرداخته شده است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. هدف در این پژوهش کشف اجتماعیات در رمان طریق بسمل شدن است. پژوهش بر پایه این پرسش اصلی شکل گرفت که مولفه های بارز اجتماعیات در رمان طریق بسمل کدام است؟ نتیجه تحقیق حاکی از آن است که مولفه های بارز اجتماعیات در رمان طریق بسمل شدن عبارت است از: تقابل شخصیت های طبقات مختلف اجتماع، زمینه های تاریخی اجتماعی و تقابل مسایل اجتماعی و فرهنگی در رمان طریق بسمل شدن.
    کلیدواژگان: طریق بسمل شدن، اجتماعیات، محمود دولت آبادی، طبقات اجتماع، زمینه تاریخی، مسائل فرهنگی
  • وحید رویانی*، منصور حاتمی نژاد صفحات 39-51

    در جامعه شناسی پساساختارگرا که شاخص ترین چهره آن پیر بوردیو است، به بررسی رابطه فرد و ساختار پرداخته می شود تا تاثیر متقابل اراده انسان و ساختارهای اجتماعی بر زندگی او کم رنگ نشود و تحلیل نهایی نیز دچار نسبی باوری حاکم بر اندیشه های پست مدرن نگردد. بوردیو به جای مفهوم ساختار، مفهوم میدان را به کار می برد، به نظر او هر فرد در طول زندگی خود با میدان های متفاوت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درگیر است و حرکت هایی که در درون این میدان ها رخ می دهد، آگاهانه و ناآگاهانه، بر زندگی او تاثیر می گذارند. یکی از این میدان ها، میدان ادبی است. او معتقد است عاملیت، ساختار و ارتباط متقابل آن ها نقشی اساسی در شکل گیری متون خلاقه ادبی دارند. به همین منظور اسطوره آرش که در دوره معاصر یکی از اساطیر پر طرفدار بوده است، بر اساس این نظریه تحلیل گردید. داستان آرش کمانگیر یکی از اساطیر ایرانی است که توسط بهرام بیضایی، مهرداد اوستا و ارسلان پوریا در میدان ادبی ناسیونالیستی ایران بازآفرینی شده است؛ تحلیل این سه منظومه به شیوه بوردیو نشان می دهد که ویژگی های مشترک میدان ادبی ناسیونالیستی ایران در هر سه بازنویسی به چشم می خورد، یعنی بیگانه ستیزی، تاکید بر زبان مشترک، تاریخ مشترک، افتخارات قومی و مرزهای مشترک که درون مایه ثابت بازنویسی های مورد نظر هستند و در فرم های متفاوتی تکرار می شوند.

    کلیدواژگان: آرش کمانگیر، میدان ادبی، بوردیو، ناسیونالیسم، جامعه شناسی ادبیات
  • زهرا ملاحیدرعلی موذن*، محمدرضا حاجی آقابابایی صفحات 53-64

    حافظ در بسیاری از غزل های خود به صورت شاعرانه به موضوعات اجتماعی پرداخته است و تلاش می کند گفتمان های غالب روزگار را به چالش بکشد و در برابر آن ها از گفتمان های مغلوب حمایت نماید. مهم ترین رویارویی در شعر حافظ جدال گفتمان زهد و ریا با گفتمان رندی و خوش باشی است. در این مقاله، بر اساس الگوی تفسیری چندسطحی، غزل حافظ با مطلع منم که شهره ی شهرم به عشق ورزیدن / منم که دیده نیالوده ام به بددیدن از منظر بررسی تقابل های اجتماعی بررسی شده است. بر اساس نتایج به دست آمده درمی یابیم که در جامعه ی عصر حافظ، زهد ریاکارانه و جزم اندیشی ابزاری است در دست قدرتمندان که برای تامین منافع خود از آن بهره می گرفته اند. در مقابله با این رویکرد، حافظ در پی آن است که در کنار تک صدایی موجود در جامعه که مورد تایید حاکمان است، صدایی دیگر را نیز حداقل در سطح شعر خویش مطرح کند و از این طریق به وضعیت و دیدگاه های موجود در محیط و زمانه خود اعتراض کند. هدف حافظ از طرح گفتمان شبه ملامتی، نقد گفتمان قدرت و تهذیب اجتماعی است تا دین و تقوا دام تزویر برای فریب خلق نشود و عیب جویی از دیگران شخص را به خودپرستی نکشاند. البته بهره گیری استادانه از عناصر زبانی و زیبایی آفرینی و والایی اندیشه های مطرح شده در متن، موجب شده است تا شعر حافظ نمودی فرازمانی و فرامکانی به خود گیرد و صدای اعتراضی همیشگی به زهد دروغین و فریبکاری اربابان قدرت در تمامی جوامع و دوره ها به شمار آید.

    کلیدواژگان: اجتماعی، تقابل گفتمانی، تحلیل متن ادبی، شعر حافظ
  • علی اکبر باقری خلیلی* صفحات 65-76

    عصر حاضر را عصر اضطراب و فشار روانی و بیماری تمدن جدید خوانده اند که از احساس عجز و ناتوانی انسان در مقابل تهاجم ناهنجاری های اجتماعی پدید می آیند و آرامش فردی و گرایش جمعی را چنان به مخاطره می اندازند که انسان نه تنها احساس رسالت سیاسی و اجتماعی نمی نماید، بلکه از تداوم زندگی فردی نیز دست می کشد و مرگ را سزاوارتر از آن می یابد. پژوهشگران مرگ را به اضطراری، طبیعی و ارادی تقسیم کرده اند. از میان آن ها مرگ اضطراری دارای معنای حقیقی و دو دیگر دارای معنای مجازی اند. در این مقاله تبیین شده که مرگ اجتماعی یا مرگ به مفهوم اجتماعی را می توان به انواع مرگ افزود و از دیدگاه جامعه شناختی به تحلیل آن پرداخت. نیما بر اساس رسالت و تعهدی که برای خود قایل است نگاهش را از رمانتیسم به ریالیسم، به ویژه ریالیسم اجتماعی می دوزد و به طرح ناهنجاری ها و بیماری های اجتماعی می پردازد و از میان آن ها بیش از همه بر فقر، رنج، ذلت و خواری تاکید می ورزد. از دیدگاه نیما این پدیده ها اسباب ناآگاهی و ناتوانی انسان را فراهم ساخته و موجب ایستایی اش می گردند و این ایستایی برابر با مرگ و در مواردی مرگ سزاوارتر از آن است. فقر و رنج مورد نظر نیما غالبا ساخته انسان ها و در شمار شرور اخلاقی اند و اگرچه از جهل و ناآگاهی، جنگ، بی هدفی، بی دردی، نفاق و نظایر آن ها مایه ور می گردند، ولی مردم می توانند با تحصیل دانایی و توانایی بر آن ها فایق آیند و در جهت گیری مناسبات اجتماعی و تصمیمات سیاسی به سمت انسانیت، موثر واقع شوند.

    کلیدواژگان: نیما یوشیج، مرگ، مرگ اجتماعی، فقر و رنج
|
  • Mehdi Issazadeh *, Mohammadamir Obaydinia Pages 1-16
    Analysis of the nature and function of Nima Yoshij's poetic imagesAbstractPost-constitutional poetry has undergone changes and transformations at the levels of content, structure, rhetoric, language, etc. The self-awareness of poets regarding their social status, their attention to individual and social rights, the emergence of poetic individuality, and other factors caused political and social themes to enter literature and poetry in a wider way. Simultaneously with these developments and the arrival of romanticism, the nature and function of rhetoric also underwent changes. The poetic images, which in classical literature, often had a descriptive and aesthetic aspect, after the constitutional period, become a medium for expressing individual and social feelings and sometimes imply social concepts and themes. One of the poets who shows emotional sensitivity towards social issues and implicitly uses images taken from nature to explain social issues is Nima Yushij. The purpose of this research is to investigate the nature and main function of Nima's poetic images. The research method in this article is descriptive-analytical using library sources. The central topic of the research is, what is the effect of dealing with social issues along with the poet's mind to the various manifestations of nature in the poet's imagery? As a result, ambiguity and shadowyness, the dominant feature of Nima's poetic images and the implicit implication of the social and political issues of the age, is the main function of these images.Keywords: Nima, social issues, image, shadowing and ambiguity, implicit meaning.
  • Ali Mozafari *, Mansour Tabiee Pages 17-27

    Critical Analysis of Historical Discourse of Shazdeh EhtijabIranian intellectuals each held a specific plan in mind to comprehend their historical context and to grasp the challenges that plagued Iranian society. Based on these perceptions, they formulated their intellectual duties. One of these intellectuals was Golshiri, who subtly outlined such a plan in his renowned novel "Shazdeh Ehtjab." In this article, our endeavour has been to uncover the concealed historical discourse within Golshiri's work, employing Fairclough's critical discourse analysis method. Through this analysis, we aim to elucidate the foundational assumptions underpinning the author's preferred discourse.Identifying these underlying assumptions is pivotal in scrutinizing Golshiri's intellectual lineage—assumptions that we thoroughly explore in the final section of this article. Additionally, we illuminate how Golshiri's ideological foundations not only trace back to his intellectual heritage and the evolution of his socio-political trajectory but also reflect the societal transformations of his era. Beyond these aspects, we delve into certain contradictions inherent in Golshiri's perspective, delving into three tiers of examination: description, interpretation, and explanation.

    Keywords: Shazdeh Ehtijab, Houshang Golshiri, critical discourse analysis, Fairclough, Iranian intellectualism
  • Nadereh Badiei, Faezeh Arab Yousefabadi *, Ahmad Sanchooli Pages 29-38
    Mahmoud Dolatabadi is a writer with a realistic writing style who has an objective view on life and social and political approaches in numerous novels. Daulatabadi’s novel "Tarig Besmel shodan “is a story about the Iran-Iraq eight-year war. There are more than 52 characters in the novel "Tarig Besmel shodan". In this novel, the story of a hill called Sefr is told from the point of view of two narrators from two warring countries. Despite the special place of societies in the works of this author and due to the lack of fundamental research about the novel "Tarig Besmel shodan ", which was allowed to be published after ten years, it is necessary to address this novel in the field of sociological criticism. In the current research, the novel " Tarig Besmel shodan " has been investigated from the point of view of sociological criticism. The research method is descriptive-analytical. The purpose of this research is to discover the social aspects of the novel Tarig Besmel shodan. The research was formed on the basis of this main question, which are the prominent elements of society in Tariq Besmel shodan's novel? The preliminary results indicate that the salient components of socialization in the novel "Tarig Besmel shodan " are: the confrontation of characters from different social classes, social historical contexts, and the confrontation of social and cultural issues in the novel "Tarig Besmel shodan".
  • Vahid Rooyani *, Mansour Hataminejad Pages 39-51

    In post-structuralist sociology, who’s most prominent figure is Pierre Bourdieu, an attempt is made to investigate the relationship between the individual and the structure, so that the mutual influence of human will and social structures on his life is not diminished, and the final analysis also suffers from the relative belief that governs the thought. It should not be postmodern. Bourdieu uses the concept of field instead of the concept of structure, in his opinion, every person is involved with different economic, political and cultural fields during his life, and the movements that occur within these fields- knowingly and unknowingly, affect his life. One of these fields is the literary field. The saga of Arash Kamangir is one of the Iranian legends that was recreated by Bahram Baizaei, Mehrdad Avesta and Arslan Pouria in the nationalist literary field of Iran. The analysis of these three poems in Bourdieu's style shows that the common characteristics of the nationalistic literary field of Iran in all three Rewriting is visible, that is, xenophobia, emphasis on a common language, common history, ethnic honors and common borders, which are the constant themes of the intended rewritings and are repeated in different forms.

  • Zahra Mola Heyda *, MohammadReza Haji Agha Babaei Pages 53-64

    In many of his ghazals, Hafez raises social issues with a poetic language. He tries to express resistance to the powers by supporting dominated discourses of the time. In his poetry, the most significant contrast happens between two discourses of hypocrisy and hedonism. This paper aims to provide a reading of a ghazal of Hafez that opens with “I am the infamous lover in this town / My eyes, evil seeds have never sown” within the multilevel interpretive paradigm. It is demonstrated that at that time, the religious dogmatism was a power tool in the hands of the authority for his own advantage. Against the monotonous voice of the society approved by the authority, Hafez tries to reflect another voice through his poetry, and protests against the circumstances of the time. His aim for representing the discourse of quasi-Malāmati is criticizing the dominant discourse, and implementing social reform; so that religion and piety won’t be a trap for misleading people and blaming others won’t lead to self-satisfaction. Of course, the masterful use of linguistic and aesthetic techniques and the lofty thoughts presented in the poetry of Hafez have given a meta-time effect to it, and caused to be considered as a constant voice of protest against the authorities’ hypocrisy and deception in all communities and eras.

  • Aliakbar Bagheri Khalili * Pages 65-76