فهرست مطالب

دانش انتظامی ایلام - پیاپی 46 (تابستان 1402)

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 46 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/27
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی علل وعوامل موثر بر جرم قتل و پیامدهای حقوقی آن در استان ایلام
    حسین عزیزیان* صفحه 1

    قتل یعنی کشتن انسان بدون حکم قانونی ، در حقوق کیفری در اصل قتل به سه دسته عمد ، شبه عمد ، و غیر عمد تقسیم می شود . قتل می تواند انگیزه های مختلفی داشته باشد از جمله قتل بر پایه احساس هایی مانند خشم ، حسادت ، انتقام ، قتل ناموسی قتل ایدیولوژیک ، اختلاف نظر در تقسیم غنایم و... هدف پژوهش حاضر بررسی بررسی علل وعوامل موثر بر جرم قتل و پیامدهای حقوقی آن در استان ایلام می باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه زندانیان شهرستان های استان ایلام (ایلام ، دره شهرو...) می باشند که نمونه ای به حجم250نفر نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد: در بحث مکان وقوع قتل ها اکثر قتل ها در محل های خلوت به وقوع پیوسته اند. در بررسی جنسیت، سن، وضعیت تاهل در قتل، درمی یابیم که اکثر قتل ها توسط مردان به وقوع پیوسته اند و زنان کمتر مرتکب این جنایت شده اند و افراد مجرد تقریبا دو برابر افراد متاهل مرتکب قتل گردیده اند و از طرفی بیشترین افرادی که مرتکب این جنایت شده اند، در رده سنی 45 -20 سال قرار دارند. در بحث تحصیلات، افراد تحصیل کرده و دارای تحصیلات دانشگاهی به ندرت مرتکب قتل شده اند و بالعکس بیشترین ارتکاب قتل را افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و در سطح تحصیلات مقدماتی انجام داده اند.

    کلیدواژگان: قتل های انتقامی، قتل، قتل عمد، علل قتل، بررسی قتل، پیامدهای حقوقی قتل
  • (بررسی عوامل اجتماعی موثر بر شکل گیری نزاع های دسته جمعی (مورد مطالعه: شهروندان شهر ایلام
    اکبر عباسی* صفحه 2

    هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر شکل گیری نزاع های دسته جمعی در بین شهروندان شهر ایلام می باشد. تحقیق حاضر، از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی است. جمعیت آماری در این تحقیق، کلیه شهروندان بالای 15 سال شهر ایلام می باشد، که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. در این پژوهش برای انتخاب حجم نمونه بر اساس محلات شهر ایلام از نمونه گیری چند مرحله ای استفاده شده است. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و پیمایشی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی و پایایی آن تایید شده است. در این پژوهش، آمارهای توصیفی همچون فراوانی مطلق،میانگین،انحراف معیار، حداقل و حداکثر و در آمار استنباطی از آمارهای ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t،آزمون f،ضریب هبستگی تفکیکی، رگرسیون و... استفاده می شود.نتایج تحقیق نشان می دهد که از بین متغیرهای جمعیت شناختی، سن، جنسیت، تحصیلات با نا آگاهی اجتماعی و شکل گیری نزاع دسته جمعی در شهر ایلام رابطه معنی داری وجود دارد. ولی بین وضعیت تاهل، قومیت، تحصیلات با نا آگاهی اجتماعی و شکل گیری نزاع دسته جمعی در شهر ایلام رابطه معنی داری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: عوامل اجتماعی، شکل گیری نزاع های دسته جمعی، شهروندان شهر ایلام
  • تحلیل عوامل اجتماعی مرتبط با بی تفاوتی اجتماعی (مورد مطالعه : شهروندان شهرستان چرداول)
    احسان محمد تقی نژاد* صفحه 3

    بی تفاوتی اجتماعی یکی از آسیب های فرهنگی جدی جامعه و از عوارض شهرنشینی در عصر جدید و عناصر نامطلوب فرهنگ مدرن است که امروزه شاهد افزایش فاصله گیری اجتماعی و روانی انسان ها در تعاملات روزمره هستیم ،بی تفاوتی اجتماعی بی علاقگی به مسایل جامعه ، کناره گیری مدنی و بی اعتنایی نسبت به موضوعات اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی را به دنبال دارد و مانعی در ایجاد برقراری ارتباط مثبت اجتماعی و افزایش مشارکت شهروندان در امور اجتماعی و منجر به تضعیف فرآیند توسعه ملی می شود و مختص قشر یا کشور یا جامعه خاصی نیست، بلکه می توان گفت که در اکثر کشورهای دنیا باتوجه به مطالعات و بررسی های به عمل آمده وآن چه از شواهد ورویدادهای منتشره از طریق رسانه ها عنوان می گردد، وجود دارد.این مطالعه با روش پیمایشی ، با جمعیت 385نفری از شهروندان استان ایلام- شهرستان چرداول انجام شده است .روایی و پایایی پرسش نامه با اعتبار صوری و آلفای کرونباخ به مقدار 85./. مورد سنجش قرار گرفته ، در تحلیل یافته ها بی تفاوتی اجتماعی در زنان بیشتر از مردان است . میان متغیر بی هنجاری و بی تفاوتی اجتماعی رابطه معنا دار وجود دارد ، میان بی هنجاری و بعد بی تفاوتی مدنی رابطه معنا داری وجود دارد ولی میان بی هنجاری و بعد بی تفاوتی نوع دوستانه رابطه ی معنا دار مشاهده نشده است.

    کلیدواژگان: بی تفاوتی اجتماعی، مسئولیت پذیری، بیگانگی اجتماعی، سرمایه اجتماعی
  • تاثیر هوشمندسازی پلیس در کیفیت خدمات انتظامی(مورد مطالعه کوپ استان ایلام)
    مهدی معصوم بیگی، عبدالرحمن میرزاخانی، رضا امینی نژاد* صفحه 4

    نتایج نشان می دهد که هوشمندسازی پلیس در کیفیت خدمات انتظامی کلانتریها، فرماندهی بخش و پاسگاه های استان ایلام تاثیر دارد. نتایج نشان داد که2/93 درصد تغییرات کیفیت خدمات انتظامی کلانتریها، فرماندهی بخش و پاسگاه های استان ایلام مربوط به هوشمندسازی پلیس است.برای آزمون فرضیه ها، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار 22-spss به کار برده شدهدف کلی تحقیق، تعیین میزان تاثیر هوشمندسازی پلیس در کیفیت خدمات انتظامی مطلوب می باشد. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نقطه نظر چگونگی جمع آوری اطلاعات، از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی می باشد. در این تحقیق جامعه آماری این تحقیق متشکل از دو بخش است بخش اول شامل کلیه مراجعان دارای مدرک دیپلم و بالاتر که طی یک هفته به کلانتریها، فرماندهی بخش و پاسگاه های استان ایلام مراجعه میکنند تشکیل میدهند. بخش دوم شامل فرماندهان و معاونین کلانتری و فرماندهی و پاسگاه های استان ایلام میباشد با توجه به در دسترس بودن فرماندهان و معاونین نمونه گیری انجام نشده است و از روش سرشماری استفاده شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته کیفیت خدمات پلیس هوشمند با 5 مولفه شفافیت، صداقت، تعامل گرایی، مسیولیت پذیری و قابلیت سرویس دهی استفاده می شود که از روایی صوری برخوردار است

    کلیدواژگان: هوشمندسازی پلیس، کیفیت خدمات انتظامی، کوپ استان ایلام
  • اهمیت و ضرورت تبیین و نحوه گنجاندن موضوع حجاب و عفاف در محتوای کتب درسی مدارس
    مهدی میرزایی* صفحه 5

    پژوهش حاضر،در صدد بررسی اهمیت و ضرورت تبیین و نحوه گنجاندن موضوع حجاب و عفاف در کتب درسی مدارس است.در این پژوهش،بعد از مفهوم شناسی حجاب و عفاف،به اهمیت و جایگاه آن در قرآن کریم،روایات و دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پرداخته شده و به نقش نظام آموزش و پرورش در نهادینه نمودن حجاب و عفاف اشاره شده است.این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و به روش توصیفی - تحلیلی است.در ادامه پژوهش مشخص شد که عواملی نظیر: 1. جایگاه،اهمیت و ارزش دینی، اعتقادی و چند بعدی بودن حجاب و عفاف 2. تاثیر و الگو پذیری دانش آموزان از محیط،جو،فرهنگ و ارزش های حاکم در مدارس نظیر؛فرهنگ حجاب و عفاف 3. افزایش فشارها و حجم تبلیغات منفی دنیای غرب در قالب جنگ نرم و شبیخون فرهنگی در خصوص اسلام هراسی و مقابله با اعتقادات دینی و شیوع بد حجابی بی حجابی در جامعه 4. اهمیت مدارس به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین نهاد اجتماعی، فرهنگی در مقابله با تاثیرگذاری منفی فرهنگ غرب 5.اهمیت و جایگاه کتب درسی و محتوای آنها به عنوان اصلی ترین، ارزان ترین،متداولترین و عینی ترین منبع آموزش،یادگیری و تربیت در مدارس در جهت نهادینه نمودن فرهنگ حجاب و عفاف در دانش آموزان از جمله ضرورت های تبیین موضوع حجاب و عفاف در محتوای کتب درسی مدارس اند.در پایان، به بررسی نحوه گنجاندن و سازماندهی محتوای حجاب و عفاف در کتب درسی به شیوه مارپیچی و نیز به انواع راهبردهای یاددهی - یادگیری آن، پرداخته و راهکارها و پیشنهادهایی ارایه شده است.

    کلیدواژگان: تبیین حجاب و عفاف، کتب درسی، مدارس
  • بررسی ضرورت فقهی ایجاد شبکه ی ملی اطلاعات
    سبحان جاسمی*، محمد عزیزبیگی صفحه 6

    ایجاد شبکه ی ملی اطلاعات در دو دهه ی اخیر از مهم ترین مباحث در ساحت فناوری اطلاعات در کشور ما ایران بوده است. در باب این موضوع اختلاف نظرات فراوانی در کشور ما وجود دارد. گروهی که موافق ایجاد شبکه ی ملی اطلاعات هستند آن را از باب ایجاد زیست بوم مناسب برای شهروندان ایرانی و همچنین از باب ایجاد امنیت، بسیار الزامی می دانند وگروهی که مخالف ایجاد شبکه ی ملی اطلاعات هستند آن را ایجاد محدودیت های مضاعف بر شبکه ی جهانی اینترنت و یا حتی مرگ آن دانسته اند.در این پژوهش با مراجعه به منابع اسلامی مورد وثوق در فقه مذهب جعفری، با بررسی ادله ی شرعی بر نظر گروه موافقین شبکه ی ملی اطلاعات صحه خواهیم گذاشت و آن را الزامی شرعی برای دولت اسلامی و جامعه ی مسلمان خواهیم شناخت.

    کلیدواژگان: اینترنت، اطلاعات، فقه، دولت