فهرست مطالب

الدراسات القرآنیه المعاصره - پیاپی 4 (صیف 1445)

نشریه الدراسات القرآنیه المعاصره
پیاپی 4 (صیف 1445)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • انور پنام صفحات 8-32

    من المباحث المهمه والتی اخذت حیزا واسعا من الدراسات النقدیه  للترجمه هو توظیف النظریات ذات الصله  بهدف بیان المستوی الکیفی للترجمه ومدی  الجوده التی تتمتع بها  ، وقد طرحت نظریات عدیده فی هذا الشان ، منها نظریه المعاییر والداعیه إلی ضروره  اتخاذ قرار حاسم فی عملیه الترجمه علی ضوء مجموعه فاعله من معاییر النص الهدف یمکن اتخاذها نموذجا للتقییم ، وهذا ما دفعنا إلی عقد بحث لدراسه نظریه المعاییر واستجلاء حقیقتها وبیان امکانیه توظیفها فی ترجمه القران الکریم  لاسیما ترجمه «فتح الرحمن بترجمه القرآن» لولی الله دهلوی ، وقد استدعی ذلک بذل المزید من الجهد فی التنقیب فی الترجمه المذکوره  بحثا عن معاییر تلک  النظریه و فرز الفاعله منها التی تتلایم مع ثقافه النص الهدف عن غیرها ، وقد وقع اختیارنا علی هذه الترجمه نظرا لانها اتبعت منذ البدایه منهجیه معینه لاتتخطی فی اغلب الاحیان الفاظ القرآن الکریم وقواعده النحویه التی لا مبرر لتخطیها لمن یترجم حرفیا ، الامر الذی دعا المترجم إلی ترسیم خطوط عریضه لترجمته مستوحاه من القیم السایده آنذاک علی بییته الثقافیه والاجتماعیه والتی لاتتعدی  إطار ثقافه النص الاصل ،  واتبع هذا البحث منهجا تحلیلیا وصفیا وخلص إلی نتایج اهمها إمکانیه توظیف نظریه المعاییر فی المعاییر الاطاریه لترجمه فتح الرحمن  دون معاییرها النصیه وهذا ما سیتضح عبر هذا المقال.

    کلیدواژگان: فتح الرحمن، معیار، المعاییر الإطاریه، المعاییر النصیه
  • علی کریمپور قراملکی صفحات 33-55

    زندگی برتر که قرآن کریم آن را «حیات طیبه» معرفی کرده است، پاکترین و خوشایندترین نوع زندگی برای یک مسلمان است. زندگی خوب در تضاد کامل با شیوه زندگی فعلی در جوامع غربی است. برای برتری و غلبه «زندگی خوب» بر سبک زندگی غربی، شناخت اصول حاکم بر آن ضروری است. تحلیل اصول حاکم بر چنین زندگی از منظر قرآن کریم، تلاشی ضروری و قابل توجه برای شناخت بهتر زندگی طیبه و تحقق آن در واقعیت است. هدف این پژوهش بررسی اصول زندگی طیبه از منظر قرآن است. روش تحقیق شامل مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل موضوعی و تجزیه و تحلیل داده های تحقیق میزی است. نتایج این تحقیق به یک واقعیت مهم اشاره دارد: جامعه اسلامی را می توان با رعایت رهنمودهای خاص به سمت اخلاق و عدالت و حقیقت سوق داد. در گذشته این اصول در سطوح مختلف ذکر شده است، مانند دانشگاه رویت شد، دانشگاهی در سمت زندقی طیبه که در آن جاده ای وجود دارد. وگرنه این تصویر دانشگاهی است که بدعت گذار است، خدایی که آن را به غیر از اهداف باطنی و شیطانی نابود کرده است.

    کلیدواژگان: الحیاه، الحیاه الطیبه، الحیاه الغربیه، الإیمان، العمل الصالح
  • احسان ابراهیمی، حسین اشرفی صفحات 56-78

    إن مراعاه حقوق المواطنین امر هام و ضروری من وجهه نظر القرآن الکریم ونهج البلاغه حیث ینبغی ان یتحقق فی مجال العلاقات الاجتماعیه والمجالات الثقافیه و الإقتصادیه و السیاسیه.  الموضوع الاساسی فی هذا البحث هو شرح وتحلیل حقوق المواطنه من منظور القرآن ونهج البلاغه باسلوب جمع البیانات المکتبی وطریقه المعالجه الوصفیه التحلیلیه. وبحسب نتایج البحث، فإن الحقوق الثقافیه للمواطنه من منظور القرآن ونهج البلاغه هی: استفاده الجمیع من التعلیم، امتلاک الثقافه العامه الصحیحه، الحریه فی النقد الصحیح للآخرین، والحریه فی الإنتماء للحق . کما ان الحقوق الاقتصادیه للمواطنه من منظور القرآن ونهج البلاغه هی: استفاده عامه الناس من فرص العمل والوظایف، التمتع بالزراعه والصناعه والتجاره المتطوره، والامن والنظام فی سوق التجاره. ایضا تشمل الحقوق السیاسیه للمواطنه من منظور القرآن ونهج البلاغه: التمتع بحریه القانون وتمتع الجمیع بنظام العداله الاجتماعیه والعداله القانونیه، واستفاده الجمیع من الوحده والنزاهه الجماعیه.

    کلیدواژگان: حقوق المواطنه، القرآن ونهج البلاغه. الحقوق الثقافیه، الحقوق الاقتصادیه، الحقوق القضائیه، الحقوق السیاسیه
  • احمد الازرقی، ثامر کریم ثامر صفحات 79-119

    یراد من القیم الإخباریه فی علم الإعلام المعاصر المعاییر والضوابط التی یتم من خلالها کتابه الاحداث وتحویلها إلی اخبار صحفیه بطریقه سلیمه ومشوقه تکون موثره فی اکثر عدد ممکن من الجمهور، وهی بدورها تتاثر بالمعاییر الجماعیه والتی یتم اصدارها فی غرف الاخبار وفی الموسسات الإعلامیه، وتتمثل إشکالیه الدراسه فی الإجابه علی سوالها الرییسی والمتعلق بنقد تلک القیم المتداوله فی الإعلام المعاصر من منظور قرآنی، ومن اجل الوصول إلی هدف الدراسه والمتمثل بیان الموقف القرآنی من القیم التی تنتهجها الموسسات الإعلامیه استعان الباحث بالمنهج الوصفی والتحلیلی النقدی، حیث استعرض القیم الإخباریه المتداوله فی الصحافه والإعلام وذکر خمس عشره قیمه، وقام بتقسیمها إلی قیم رییسیه وقیم تفضیلیه، ثم قام الباحث بنقد وتقییم القیم الإخباریه وفقا لمعطیات القرآن الکریم. وقد افضت الدراسه إلی مجموعه من النتایج کان ابرزها؛ اصطباغ الکثیر من القیم الإخباریه فی الموسسات الإعلامیه بصبغه مادیه الغرض منها کسب السبق الصحفی والشهره ولو علی حساب المثل والقیم الاخلاقیه التی تدعو إلی الحق والصدق، وفی قبال ذلک نجد القرآن الکریم قد رسم نموذجا راقیا لقیم إخباریه یمکن ان تشکل إحدی اهم رکایز الإعلام الإسلامی وإن کانت تتفق فی بعض الاحیان مع القیم الإخباریه المتدواله فی الإعلام من ناحیه الشکل والمضمون إلا انها تختلف عما هو متداول من ناحیه الهدف والغایه واسلوب العرض الذی یتسم بالواقعیه مع الحفاظ علی المضمون الاخلاقی والتربوی المنسجم مع الهدف من نزول القرآن.

    کلیدواژگان: دراسه نقدیه، القیم الإخباریه، القرآن، الانظمه الإعلامیه
  • زهره زکی، علیرضا عظیمی فر، سید محمدحسین میری صفحات 120-143

    القرآن هو معجزه الرسول الاکرم ص الخالده التی لاتضاهی، فقد عجز الادباء منذ نزوله حتی الیوم عن مواجهته. وقد تشکلت بنیه القرآن النصیه علی اساس نظام خاص من المفردات باذن الله الحکیم. و بما ان حجم المفردات فی الآیات و السور تختلف من آیه لآیه اخری و من سوره لسوره اخری فإن ذلک تسبب باختلاف فی طول و قصر السور و الآیات. یعتقد آیت الله معرفت ان اختلاف السور القرآنیه فی الطول و القصر یرتبط بجانبها الجمالی. تحاول هذه المقاله باسلوب تحلیلی ان تجیب علی السوال التالی: ماهی العلل الاخری لاختلاف السور القرآنیه فی الطول و القصر؟إن ارتباط هذه القضیه بفهم المراد من الآیات القرآنیه وفهم غایات السورواهدافها هی بعض اهم جوانب هذه الدراسه فی علم التفسیر.یمکن تلخیص نتیجه هذا البحث فی ان اختلاف السور فی الطول و القصرله علل و اسباب و سیطه متعدده مثل غایات السور، کذلک و نزولها التدریجی، و الاجمال و التفصیل فی السورلکن العله الذاتیه والنهاییه فی طول السوروقصرها ترجع الی الجانب البیانی من القرآن الکریم.

    کلیدواژگان: طول و قصر السورالقرآنیه، النزول التدریجی، الاعجاز البیانی، اهداف السور وغایاتها، الاختلاف البنیوی للسور القرآنیه
  • احمد آل سلیمان صفحات 144-165

    هدف المقال باتباعه المنهج التحلیلی الاستنتاجی بعد استقراء الماده الاساسیه من القرآن الکریم إلی تبیین مستویات التفکر ودرجاته عند الافراد فی القرآن الکریم بملاحظه صفاتهم غیر المنفکه عن عملیه التفکیر کالمرونه والجمود، والدقه وعدمها، وبعد المدی وقصره، و.. وذلک بعد تحدید مستوی التفکیر المشترک بین جمیع الناس؛ الحد الفاصل بین الإنسانیه والحیوانیه بالاعتماد علی حقایق فی غایه الوضوح والبساطه وبنفس الوقت فی غایه العمق والدقه عرضها القرآن علی الناس کافه، وطلب منهم دون استثناء التفکیر فیها، فانقسمت مواقفهم منها إلی ثلاثه اقسام وظهر لکل قسم درجات هی دراجات السقوط و الصعود الفکری، وتبین بذلک ان مستوی تفکر المسلم الحقیقی اعلی مستویات التفکر بین الناس، وبهذا برزت اهمیه المقال فی دفع الشبهات المعاصره الزاعمه رجعیه المسلمین، واعتقادهم بما لا یواکب عصر التقدم والتطور المزعوم.

    کلیدواژگان: مستویات التفکر، مستوی التفکیر المشترک، عملیه التفکیر، تفکر المسلم، التفکر فی القرآن
|
  • Anvar penam Pages 8-32

    One of the important topics that has taken up a large part of critical studies of translation is the employment of relevant theories with the aim of clarifying the qualitative level of translation and the extent of its quality. Many theories have been proposed in this regard, including the theory of norms, which calls for the necessity of making a decisive decision in the translation process in light of a set of criteria. An effective target text criteria can be taken as a model for evaluation.This is what prompted us to conduct research to study the theory of criteria, to clarify its reality, and to demonstrate the possibility of employing it in the translation of the Holy Qur’an, especially the translation of “Fath al-Rahman Bi Tarjam al-Qur’an” by Waliullah Dahlavi. Some of them are more compatible with the culture of the target text than others.We chose this translation because it followed a specific methodology from the beginning, which in most cases does not go beyond the words of the Holy Qur’an and its grammatical rules, which there is no justification for anyone translating literally to skip, which called for the translator to draw broad lines for his translation inspired by the values ​​prevailing at that time in his cultural and social environment, which did not go beyond. parent text culture framework.This research followed a descriptive analytical approach and concluded with results, the most important of which is the possibility of employing norms theory in the Matricial Norms for translating Fath al-Rahman without its textual norms, and this is what will become clear throughout this article.

    Keywords: Fath-ur-Rehmannorm, Norm, Matricial Norms, Textual –norms, Dahlavi
  • ali karimpoor qaramaleki Pages 33-55

    The superior life, presented by the Holy Quran as the “Good life” is considered the purest and pleasant kind of life for a Muslim. The good life stands in stark contrast to the current way of life in Western societies. For the supremacy and conquest of the " Good life " over the Western way of life, it is essential to know the principles governing it. Analyzing the principles that govern such a life from the perspective of the Holy Quran is a necessary and significant endeavor for a better understanding of the good life and its realization in reality. The research aims to explore the principles of the good life from the perspective of the Quran. The research methodology involves qualitative study using thematic analysis and analysis of desk research data. The results of this research point to an important fact: the Islamic society can be directed towards morality, justice, and truth by following specific guidelines. As long as the mentioned principles are adhered to within society at various levels, the society will move towards the good life. If not, the society will tend towards ulterior motives and a devilish life rather than a divine one.

    Keywords: Life, The Good Life, Western Life, Faith, Good Deeds
  • Ehsan Ebrahimi, Hoseyn Ashrafi Pages 56-78

    Respecting the rights of citizens is an important and necessary matter from the perspective of the Holy Qur’an and Nahj Al-Balagha. This respect should be realized in the realms of social, cultural, economic, and political relationships. The main subject of this research is to explain and analyze citizenship rights from the perspective of the Holy Qur’an and Nahj Al-Balagha using a desk research approach and a descriptive-analytical processing method. According to the research findings, cultural rights of citizenship from the perspective of the Holy Qur’an and Nahj Al-Balagha include: universal access to education, possession of the correct general culture, freedom for constructive criticism of others, and freedom to adhere to the truth. Economic rights of citizenship from the perspective of the Holy Qur’an and Nahj al-Balagha include: general access to employment and job opportunities, enjoyment of advanced agriculture, industry, and trade, and security and order in the market. Additionally, political rights of citizenship from the perspective of the Holy Qur’an and Nahj al-Balagha encompass: the enjoyment of legal freedom, the participation of all in social and legal justice systems, and the benefit of collective unity and integrity.

    Keywords: language, custom, discourse, Qur’an, connotation
  • ahmad alazraqi, thamer karim thamer Pages 79-119

    News values in contemporary media science mean the standards and controls through which events are written and transformed into journalistic news in a sound and interesting manner that is influential in the largest possible number of audiences. They, in turn, are affected by collective standards that are issued in newsrooms and media institutions. The problem of the study is In answering its main question, which is related to criticizing those values circulating in contemporary media from a Qur’anic perspective, and in order to reach the goal of the study, which is to explain the Qur’anic position on the values pursued by media institutions, the researcher used the descriptive and critical analytical approach, where he reviewed the news values circulating in the press and media and mentioned five. Ten values, and he divided them into main values and preferential values. Then the researcher criticized and evaluated the news values according to the data of the Holy Qur’an. The study led to a set of results, the most prominent of which were: Many news values ​​in media institutions are given a materialistic color, the purpose of which is to gain scoops and fame, even at the expense of moral ideals and values that call for truth and honesty. In contrast to this, we find that the Holy Qur’an has drawn a fine model for news values that can constitute one of the most important pillars of Islamic media, even if they are... It sometimes agrees with the news values circulating in the media in terms of form and content, but it differs from what is circulating in terms of the goal, purpose, and presentation style that is characterized by realism while preserving the moral and educational content that is consistent with the purpose of the revelation of the Qur’an.

    Keywords: Critical Study, News Values, Quran, Media Systems
  • zohreh zaki, Alireza Azimi Far, Seyyed MohammadHossein Miri Pages 120-143

    The Holy Qur'an is an eternal and unique miracle of the Holy Prophet, which since its revelation until now, writers and writers have been unable to cope with it. The textual structure of the Qur'an is based on a special lexical system that was formed with the permission of the All-Wise God. Since the number of words in verses and surahs are different and the number of words in one verse is different from another verse and in one chapter is different from another chapter, this causes differences in the length and brevity of chapters and verses. The Qur'anic scholar, Mohammad Hadi Marafat, believes that the difference between the length and the shortness of the surahs of the Holy Qur'an is related to their aesthetic aspect. In this article, an attempt has been made to give an analytical answer to the question: “What are the other reasons for the difference in the length and brevity of the surahs of the Holy Qur'an”? The connection of this topic with understanding of the meaning of the verses of the Holy Qur'an and the recognition of the goals and purposes of the surahs is one of the most important aspects of this topic in the science of interpretation. The result of this research can be summarized in the point that the difference between the length and the shortness of the surahs has many intermediate reasons and causes, such as the objectives of the surahs and their gradual descent and the summaries and details in the surahs, but the intrinsic and ultimate reason for the length of the surahs and their brevity are due to the expressive aspect of the Holy Qur'an.

    Keywords: length, shortness of Quranic surahs, gradual revelation, miracles ofexpression, objectives of surahs, Structural differences in Qur’anic surahs
  • ahmed Al Suleiman Pages 144-165

    The aim of the article, by following the deductive analytical approach after extrapolating the basic material from the Holy Qur’an, is to clarify the levels and degrees of thinking among individuals in the Holy Qur’an by observing their characteristics that are inseparable from the process of thinking, such as flexibility and rigidity, accuracy and its lack thereof, long range and short range, and.. and that is after determining the level of common thinking between  All people; The dividing line between humanity and animals, relying on facts that are extremely clear and simple and at the same time extremely profound and precise, was presented by the Qur’an to all people, and asked them, without exception, to think about it. Their positions on it were divided into three sections, and for each section, degrees appeared, which are the cycles of intellectual fall and rise, and thus became clear. The level of thinking of a true Muslim is the highest level of thinking among people, and thus the importance of the article emerged in repelling contemporary suspicions alleging backwardness of Muslims, and their belief in something that does not keep pace with the era of alleged progress and development.

    Keywords: Levels of thinking, the level of joint thinking, the thinking process, Muslim thinking, thinking about the Qur’an