فهرست مطالب

الدراسات القرآنیه المعاصره - پیاپی 2 (شتاء 1444)

نشریه الدراسات القرآنیه المعاصره
پیاپی 2 (شتاء 1444)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • هابیل جوانی صفحات 9-32

    یتم دراسه دور الدین فی الاخلاق من خلال مجالات اربعه، هی الاول: دور الدین فی توصیف المفاهیم الاخلاقیه. الثانی: دور الدین فی مصداقیه القیم الاخلاقیه وواقعیتها. الثالث: دور الدین فی الوصول إلی القیم الاخلاقیه وکشفها. الرابع: دور الدین فی ضمان تطبیق القیم الاخلاقیه.وفی مجال دور الدین فی الوصول إلی القیم الاخلاقیه ینبغی الإجابه علی هذا السوال وهو: هل ان السبیل الوحید للوصول للقیم الاخلاقیه هی التعالیم الدینیه؟ ام ان العقل ایضا له هذا الدور؟ یحاول هذا البحث الإجابه علی هذا السوال علی ضوء الرویه القرآنیه. وقد اتضح من خلاله ان متکلمی الاشاعره لا یرون هذا الدور للعقل، وان السبیل الوحید للوصول للقیم الاخلاقیه هی تعالیم الشارع المقدس، وعلی عکس ذلک نجد متکلمی الإمامیه والمعتزله والماتریدیه والکرامیه والحنفیه، نراهم یعطون هذا الدور للعقل. وقد اثبت البحث وباستخدام المنهج التوصیفی الاستدلالی ان القرآن الکریم من خلال آیات کثیره قد اکد علی هذا الدور للعقل.

    کلیدواژگان: الحسن والقبح العقلیان، الحسن والقبح الذاتیان، العقل العملی، القیم الاخلاقیه، الوصول إلی القیم الاخلاقیه
  • جاسم الموسوی الجزائری، علی حسن عبد الرضا اللامی صفحات 33-60

    تتناول هذه الدراسه موضوعا من الموضوعات المهمه فی الادب العربی، لارتباطه بالقرآن الکریم والسنه النبویه الشریفه، الا وهو اثر التناص القرآنی فی بیان حدیث المنزله. حیث یعد التناص من الموضوعات الحدیثه فی الکتابات النقدیه العربیه، فهو وسیله إثراء للنص بفتحه علی نصوص اخری، ولانه نوع من الربط فقد ربط رسول الله حدیث المنزله بالنصوص القرآنیه واثبت من خلاله ان جمیع المنازل التی امتاز بها هارون قد امتاز بها علی فکان الهدف من هذه الدراسه بیان منازل الإمام علیg کعصمته وإمامته وخلافته وقربه من رسول اللهa، من خلال حدیث المنزله والقرآن الکریم. والجدید الذی جاء فی هذه الدراسه هو عرض احادیث رسول اللهa علی القرآن الکریم، وبیان کیف اقتبس رسول الله احادیثه من کتاب الله. وتکمن اهمیه هذا البحث فی بیان العصمه والإمامه والخلافه والولایه لعلیg، والرد علی المخالفین من خلال هذا الحدیث الذی ذکر فی کتبهم ایضا، واحتوی البحث علی مبحثین کان الاول بیانا للتناص وحدیث المنزله، وفی المبحث الثانی بیان التناص القرآنی فی حدیث المنزله. وتوصل البحث إلی عده نتایج اهمها: إن لعلیg جمیع المنازل التی کانت لهارون فی بنی إسراییل-إلا النبوه- لان لفظ الحدیث عام، والاستثناء یوکد هو الآخر هذه العمومیه، ولا یوجد ای قید او شرط فی هذا الحدیث یخصصه ویقیده، وکذلک کان الإمام علیg افضل الایمه بعد النبیa کما کان لهارون مثل هذا المقام. وکذلک کان علی وزیر النبیa ومعاونه الخاص وعضده، وشریکه فی قیادته، لان القرآن اثبت جمیع هذه المناصب لهارون.

    کلیدواژگان: التناص، التناص القرآنی، حدیث المنزله، النبی هارون، الإمام علی
  • طاهر غرباوی صفحات 61-86

    إن التفسیر المقارن الذی هو احد انماط تناول النص القرآنی من اجل الوصول إلی المراد الاستعمالی والجدی لله تعالی بقدر الطاقه البشریه، یتوقف هذا الاسلوب التفسیری علی عده اصول وقواعد وضوابط، لیکون التفسیر سلیما وقریبا إلی الواقع. ومن اهم هذه الضوابط هو: التعرف علی اختلاف المفسرین فی تفسیر النص القرآنی بانواعه المتعدده واسبابه وآثاره المتنوعه. والاهم من التعرف علی انواع اختلاف المفسرین واسبابها والتی بحثتها فی مقاله اخری تحت عنوان" دراسه انواع الاختلاف بین المفسرین واهمییته فی التفسیر المقارن"، هو التعرف علی ضوابط علاج هذه الاختلافات من اجل إیجاد المصالحه العلمیه ورفع الغبار والغموض عن نور الکلام الإلهی. (هدف الدراسه) وقد حققت هذه الدراسه هذا الهدف وباستخدام المنهج الوصفی التحلیلی المقارن (منهج التحقیق) وقد توصلت الدراسه إلی ان العلاج الاساس لاختلاف المفسرین یتوقف علی معرفه اسباب الاختلاف وتقسیمها من اجل إعطاء کل سبب علاجه الخاص به، ومجموعه هذه العلاجات کونت ضوابط ادراه تعدد الآراء التفسیریه، کل ذلک من اجل ان یحصل المفسر المقارن علی رویه واضحه سلیمه وبرهانیه فی تفسیره لآیات کتاب الله العزیز. وعلی ضوء هذه الدراسه کانت اهم الضوابط لعلاج الاختلاف بین المفسرین هی عباره عن: الاول: الضابطه فی علاج الخلاف فی الاسباب الاساسیه عند المقارنه التفسیریه . الثانی: الضابطه فی علاج الخلاف فی الاسباب الفنیه (الادبیه). الثالث: الضابطه فی علاج اختلاف القراءات. الرابع: الضابطه فی علاج الاختلاف العقایدی والمذهبی. (نتایج الدراسه).

    کلیدواژگان: اختلاف المفسرین، اسباب الاختلاف، ضوابط علاج الاختلاف، التفسیر المقارن، قواعد الترجیح
  • محمد خلف الغریفی صفحات 87-110

    السوال الاصلی للبحث: (ماهی العلاقه بین التوحید والسیاسه فی القرآن الکریم؟)، والفرضیه الاصلیه: بان السیاسه فی الإسلام تنبثق من التوحید الافعالی لله تعالی وبالخصوص علی التوحید فی الربوبیه والذی یتفرع منه التوحید التشریعی (السلطه التشریعیه فی الإسلام)، والتوحید فی الحاکمیه (السلطتین التنفیذیه والقضاییه فی الاسلام). واعتمد البحث المنهجین الوصفی-التحلیلی من القرآن الکریم. ومن النتایج المهمه التی توصل لها البحث بان السیاسه الإسلامیه تختلف عن السیاسه الغربیه بعده فوارق، اهمها بان السیاسه فی الإسلام عامه وشامله وغیر مختصه بسلطه الدوله، بینما السیاسه فی الغرب خاصه بسلطه الدوله. وان الإسلام یشترط فی السیاسه (الإصلاح) کمبدا اخلاقی، بخلاف السیاسه فی الغرب تکون بمعزل عن الاخلاق. وان الإسلام یری بان الهدف والغایه من السیاسه هو الإصلاح، بخلاف الغرب یری بان الهدف والغایه من السیاسه هو الوصول الی السلطه. لم ترد کلمه (السیاسه) فی القرآن الکریم، لکنه استعمل بعض مرادفات السیاسه، وما یدل علیها مثل: (الحکم، الملک، الخلافه، الإمامه، والولایه، اولی الامر) وغیر ذلک، کما ذکر القرآن الکریم العدید من الاصول السیاسیه. الاعتقاد بالتوحید له دور کبیر فی العقیده السیاسیه، ویعکس دور إیجابی علی عمل الساسه وتحقیق الحریات والمساواه بین الامه. وینقسم التوحید الی ثلاثه انواع، والذی له علاقه بالسیاسه هو التوحید الافعالی ویتفرع منه التوحید فی الربوبیه وینقسم الی التوحید فی التشریع وتوحید الحاکمیه.وتوحید الربوبیه یشتمل علی السلطات السیاسیه الثلاثه فی کل نظام سیاسی (التشریعیه والتنفیذیه والقضاییه) وهی من اللوازم الاساسیه لکل رب، ومن دونها لا یطلق علیه رب. التوحید التشریعی بمعنی (انحصار حق التقنین والتشریع فی الله سبحانه)، فلا وجه لسیاده رای احد علی احد، واما تشریع القوانین الوضعیه التی تقع ضمن الاحکام السلطانیه فهی مقبوله إذا کانت باذن ولی الامر.توحید الحاکمیه بمعنی انحصار حق الحکم فی الله سبحانه، لکونه الخالق والرب، وتاسیس الحکومه یکون بامره وبخلافه یکون حکم الطاغوت.

    کلیدواژگان: العلاقه، التوحید، السیاسه، التوحیدالافعالی، القرآن الکریم
  • محمدجواد دشتی، احسان ابراهیمی صفحات 111-144

    لفهم المراد الإلهی من الآیات القرآنیه لابد من الإلتفات والاهتمام بالروایات والاحادیث التفسیریه للنبی وایمه اهل البیت علیهم السلام، ولکن التحقق الصحیح والدقیق بشان هذه الروایات، مرهون  بمعرفه ضوابطها المعتبره من غیرها. إن المساله الاساس فی هذه المقاله هی بیان وتحلیل اهم الآفات والصعوبات التی تحف الروایات التفسیریه، من خلال منهج وصفی - تحلیلی. وبناء لنتایج البحث فإن نفوذ الإسراییلیات والنصرانیات، وحذف الاسانید، وجعل الحدیث، هی من اهم مشاکل الروایات التفسیریه.

    کلیدواژگان: الروایات التفسیریه، آفات الروایات التفسیریه، الإسرائیلیات، جعل الحدیث، ضعف السند
  • محمدهادی منصوری، جواد القصاب صفحات 145-160

    مشروعیه المظاهرات فی المنظور القرآنی، موضوع جدید لم نقف علیه فی مقالات او مولفات، والمظاهرات حدث معاصر یحصل بین حین وآخر إثر اسباب تدفع لذلک؛ ومن هنا عمدنا الی ان نبحث عن مشروعیه المظاهرات فی المصدر الاول للدین الإسلامی، وهو القرآن الکریم، الذی حوی الرکایز الاسیاسه فی الکون، وجمع اساس کل شیء فی الوجود، منه تنطلق الافکار الحیویه لإرساء القواعد التی تنظم الحیاه للإنسان علی سطح هذا الارض . ودلاله الآیه 120 من سوره التوبه وهی قوله تعالی: Pولا یطیون موطیا یغیظ الکفارO، التی یمکن استنباط معنی یتناسب مع موضوع بحثنا تحت عنوان «المظاهرات»، وهی ظاهره تحصل بین حین وآخر اثناء تجمع او مسیرات للناس تجمهورا وجابوا شوارع المدینه للتعبیر عن احتجاجهم او إدناتهم لمواقف الطرف المقابل عدوا کان او غیر ذلک . ولم یشر المفسرون کافه إلی هذا المعنی الذی نریده - ای المظاهرات - حیث هو عمل مبتکر، استنبطناه من الآیه، ووجدنا مناسبه ان نقرن بین ظاهره المظاهرات وبین وطء موطی یکون سببا فی إغاضه الکفار، وسوف نشرح کیفیه الاستدلال بهذه الفقره من الآیه الکریمه علی المدعی.

    کلیدواژگان: مشروعیه المظاهرات، الاحتجاجات، غیظ الکفار، التوبه، 120
|
  • Habil Javani Pages 9-32

    We can consider for religion four main roles in ethical studies: the first: the role of religion in describing ethical concepts. The second: the role of religion in the credibility and reliability of moral values. The third: the role of religion in reaching and revealing the moral values. The Fourth: The role of religion in ensuring the application of moral values. In the field of the role of religion in reaching moral values, we must answer to an important question and that is: Is the only way to reach the moral values through religious teachings? Or does the reason also have the ability to discover the moral values? This research attempts to answer the above mentioned question in the light of the Quranic vision toward this question. The findings are as the following: The Ash'ari theologians do not see this role for reason, and consider that the only way to reach the moral values is the teachings of the religious law, and on the contrary, we see that the Imami, Mu'tazila, Maturidi, and Hanafi scholars, maintain that the reason has this authority to discover the moral values. This research, using the inferential -descriptive approach, has proven that the Holy Qur’an, through many verses, has emphasized the roles of reason in discovering the moral values.

    Keywords: Intellectual Goodness, Ugliness, Inherent Goodness, Practical Reason, the Moral Values, Reaching to Moral Values
  • Sayed Jasem Musavi Jazaeri, Ali Hasan Abdoreza Al-Lami Pages 33-60

    This study deals with one of the important topics in Arabic literature due to its connection with the Holy Qur’an and the noble Prophet’s Sunnah, which is the effect of Qur’anic intertextuality in clarifying the meaning of “Manzelat Hadith”. We can call this process intertextuality in modern literature. In this phenomenon a certain topic will be enriched by other texts and incidents. It actually interconnects similar events. The “Manzelat Hadith” is interconnected with qur’anic events. For example, the story of the prophets, Aaron and Moses is similar to the story of the Holy prophet Muhammad and Imam Ali (PBH). In the Manzelat Haith, we saw that these two characters are both infallible and Imam Ali success the Holy Prophet, just like the prophet Moses and his brother, Aaron. We can infer from this intertextuality and allegory that our holy prophet Muhammad has used from Quranic stories in his speeches. Through this research, we are going to prove that Imam Ali was infallible and he was the successor of the Holy Prophet just like Aaron. The findings are as the following: Imam Ali (PBH) possess all the ranks of Aaron except he was not a prophet; in this Hadith we see no conditions. Imam Ali was the best after the Holy prophet. Likewise, Ali was the minister of the Prophet, his special assistant and supporter, and his partner in his leadership, because the Qur’an established all these positions for Aaron.

    Keywords: intertextuality, Quranic intertextuality, Hadith of “Mazelat”, Prophet Aaron, Imam Ali
  • Taher Gharbavi Pages 61-86

    The comparative interpretation, which is one of the ways of dealing with the Qur’anic text in order to reach the serious intention of God Almighty, as much as human capacity, depends on several principles, rules and criteria.  The purpose is to close get a good interpretation. Among the most important of these criteria is: Recognizing the different views of interpreters in interpreting the Quranic text with its various types. It is very important to identify the criteria for treating these differences in order to find scientific reconciliation and remove dust and ambiguity from the light of divine words. This study achieved this goal by using the comparative analytical descriptive approach. The study concluded that the basic treatment for the difference of interpreters depends on knowing the reasons for the difference and dividing them in order to give each cause its own treatment. In the light of this study, the most important criteria for treating the disputes between the interpreters are: The first: the criteria in treating the difference in the basic causes in interpretive comparison. The second: the criteria in the treatment of disagreement in the technical (literary) reasons. The third: the criteria in the treatment of different approaches. Fourth: the criteria in the treatment of ideological and sectarian differences.

    Keywords: Difference of Interpreters, Reasons for Difference, Criteria for treatment of difference, comparative interpretation, Aligning Principles
  • Sayed Mohammed Al-Ghuraifi Pages 87-110

    The main question of the research is What is the relationship between monotheism and politics in the Holy Qur’an? and the original hypothesis that politics in Islam emanates from the practical monotheism of God Almighty, and in particular on the monotheism in divinity. The main findings of this research is as the following: Islamic politics differs from Western politics in several ways, the most important of which is that politics in Islam is general and comprehensive and is not limited to state authorities, while politics in the West is specific to state authority. Another difference is that Islam stipulates in politics (reform) as a moral principle, unlike politics in the West, which is isolated from morality. Finally, Islam believes that the goal and purpose of politics is reform, unlike the West, which believes that the goal and purpose of politics is to reach to the power. The word (politics) did not mention in the Holy Qur’an, but it used some synonyms for politics, and what indicates it, such as: (ruling, king, caliphate, guardianship, rulers) and so on. the Holy Qur’an mentioned many political principles. The belief in monotheism has a major role in the political belief, and reflects a positive role on the work of politicians and the achievement of freedoms and equality among the nation. Monotheism is divided into three types, and what has to do with politics is practical monotheism, from which monotheism branches out in divinity and is divided into legislative monotheism and governance monotheism.

    Keywords: The Relationship, monotheism, politics, Practical Monotheism, The Holy Quran
  • MuhammadJavad Dashti, Ehsan Ebrahimi Pages 111-144

    To understand the divine intent of the Qur’anic verses, it is necessary to pay attention to the exegetical narrations and narrations of the Ahl al-Bayt (PBH). However, the correct and accurate verification of these narrations depends on knowing their criteria that are necessary. The main issue in this essay is the statement and analysis of the most important problems and difficulties that surround the exegetical narratives. This research is done through a descriptive-analytical approach. Based on the results of the research, we can claim that the influence of Jewish and Christian teachings is clear in this kind of interpretations. the deletion of chains of narrations, and the forging the hadith are among the most important problems of exegetical narrations.

    Keywords: Interpretation, Exegetical Narrations, problems, Jewish, Forging the Hadith, the Weakness of the Chain of Narration
  • MohammadHadi Mansouri, Javad Al-Ghassab Pages 145-160

    Demonstration is a new topic, which we did not come across in the essays or literature, and it is a new phenomenon. It occurs from time to time due to reasons that push for that. Hence, we sought to search for the legitimacy of the demonstrations in the first source of the Islamic religion, the Holy Qur’an, this book collects the basis of everything in existence. We can infer the legitimacy of demonstration from this verse of Surah Al-Tawbah: “nor do they tread any ground enraging the faithless”. Demonstration is a phenomenon that occurs from time to time during gatherings or marches of people in crowds. they roam in the streets of the city to express their protest or condemnation toward some issues in the society. Not all commentators referred to this meaning in the above verse. This inference from the above verse is new and we found it appropriate to link the phenomenon of the demonstrations with being in a place that would be a cause of angering the infidels, and we will explain how to infer demonstration from above verse.

    Keywords: The legality of Demonstrations, Protests, Anger of the Infidels, Verse 120, Surah Tawbah