فهرست مطالب

الدراسات القرآنیه المعاصره - پیاپی 1 (الخریف 1444)

نشریه الدراسات القرآنیه المعاصره
پیاپی 1 (الخریف 1444)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدعلی رضایی اصفهانی صفحات 7-25

    لقد اهتم العلماء المسلمون فی القرن الاخیر بمرجعیه القرآن العلمیه التی نجد جذورها فی القرآن الکریم واخبار السنه المطهره. کما لایخفی ان بعض الباحثین القدامی امثال: الغزالی والمولی صدر المتالهین والفیض الکاشانی قد اوضحوا بعض معانیها، وفی المیه سنه الاخیره تم التنظیر لها والتاکید علیها من قبل کثیر من العلماء امثال: السید جمال الدین الاسدآبادی، والسید محمدحسین الطباطبایی، والسید محمدحسین فضل الله، والسید الإمام الخمینی، والسید الإمام الخامنیی والشیخ جوادی آملی.وفی هذه الدراسه تم بحث خمسه عشر مفهوما واستخداما لمرجعیه القرآن العلمیه التی جاء اکثرها علی لسان العلماء التی مرت اسماءهم. ومن بین هولاء العلماء فسر الإمام الخامنیی مرجعیه القرآن العلمیه بمعنی الرجوع إلی القرآن وجعله حاکما فی مجریات الحیاه السیاسیه والاجتماعیه والعلمیه وسایر شوون الحیاه، کما بین مستخرجات اخری لهذا المصطلح.والمنهج المتبع فی هذه الدراسه هو المنهج الوصفی التحلیلی مع نقد ودراسه بعض الآراء فی هذا المضمار

    کلیدواژگان: القرآن، مرجعیه القرآن، المرجعیه العلمیه، آراء الباحثین، الإمام الخامنئی
  • طاهر غرباوی صفحات 26-55

    إن التفسیر المقارن هو احد انماط تفسیر النص القرآنی واکثرها انتشارا فی الدراسات القرآنیه فی العصر الحالی، ومن الواضح ان المقارن یقوم بموازنه ومقایسه عده امور من اجل الوصول إلی التفسیر السلیم للآیات القرآنیه. وفی المقارنه بین مناهج المفسرین واتجاهاتهم وانماطهم وشخصیتهم وتفاسیرهم (بمعنی کتبهم فی التفسیر)، واخیرا (وهو الاساس) آرایهم فی تفسیر الآیه او الآیات، سیجد من یقوم بالمقارنه انواع الاختلاف - المتاثره باسبابها - فی عالم التفسیر. ومن الواضح ان معرفه انواع الاختلاف واسبابه له الدور الاساس فی القیام بالمقارنه التفسیریه الموضوعیه والعلمیه. وقد توصلنا من خلال هذه الدراسه وباستخدام المنهج التحلیلی، التوصیفی والمقارن إلی ان اختلاف المفسرین بکل تشعباته هو بمعنی ان یاخذ کل مفسر برای غیر رای الآخر، بان ینحی رای صاحبه ویقدم رای نفسه، واختلافهم تاره یکون اختلاف تنوع وتاره اختلاف تضاد واخری (وهو اقبحها) اختلاف اجتهاد فی مقابل النص الشرعی الحجه. والمنتشر فی الاختلاف بین المفسرین هو اختلاف التنوع. وتتفرع علی هذه الانواع من الاختلاف انواع اخری کالاختلاف العقدی والمذهبی.وهذا الاختلاف العقدی هو من اوسع اسباب اختلاف المفسرین فی فهم الآیات وتبیین معانیها، إذ یظهر تاثیر الاعتقاد علی الافهام لدی المفسرین لا سیما المتاخرین منهم، وذلک لان المفسر یکون قد اعتاد علی تلک المعتقدات فلا یتحول عنها، وعندها تصبح النصوص الشرعیه عند بعض المفسرین وهم المتعصبون منهم تدلیلا وتبریرا للمعتقدات، لا ان المعتقدات تکون مبینه علی ما تدل علیه الآیات وتهدی إلیه.وقد توصلت الدراسه ایضا إلی ان انواعا جدیده من الاختلاف قد طرات متناسبه ومتاثره بطبیعه الظروف والشرایط التی حصلت للتفسیر فی مرحله التدوین فما بعد، فمثلا: المذاهب الفکریه والتیارات العقدیه التی لها تاثیر کبیر فی حصول الاختلاف فی فهم النص القرآنی وتفسیره، لم تکن فی عصر ما قبل التدوین موجوده بهذا الانتشار والقوه التی حصلت فی القرن الثالث فما بعد، وکذلک المناهج والاتجاهات التفسیریه التی نشات فی التفسیر والتی ایضا لها التاثیر البالغ فی طرو الاختلاف التفسیری، لم تکن آنذاک کما هی علیه الآن

    کلیدواژگان: اختلاف المفسرین، انواع الاختلاف، اسباب الاختلاف، التفسیر المقارن
  • محمد امینی تهرانی صفحات 56-76

    یعد البحث والدراسه حول قضایا الفلسفه المضافه إلی العلوم من الانشطه الفعاله فی إنتاج المعرفه الجدیده، واحد ابعاد هذا النوع من الدراسات هو تحلیل قضایا لهذه العلوم الجدیده. ویهدف هذا المقال إلی دراسه مصادیق فلسفه علم التفسیر وخصایصها، والمنهج فی هذا البحث هو دراسه مکتبیه بالطریقه الوصفیه التحلیلیه.یمکننا ان نعد نتایج هذه الدراسه کالتالی: التعرف التاریخی والعقلانی علی طبیعه علم التفسیر وفهم ماهیتها وهندستها وهیکلتها، وتبیین اهم مسایله ودراسه المفاهیم الرییسه لهذا العلم، والمنهجیه واکتشاف المناهج، ومباحث نظریه المعرفه فی علم التفسیر، والافتراضات العلمیه وغیر العلمیه فی علم التفسیر، والاهداف والوظایف ومآلات هذا العلم، ودراسه مقارنه فی الاتجاهات المختلفه، وعلاقه علم التفسیر مع سایر العلوم والتخصصات ذات الصله، ودراسه المشاکل الموجوده فی علم التفسیر؛ وکل هذه الموارد تعد من اهم المسایل الرییسیه فی فلسفه علم التفسیر؛ وکذلک یمکن ان نعد الشمولیه وکونه موضوعا لعلم التفسیر والنظره الخارجیه للعلوم من اهم خصایص فلسفه علم التفسیر.وفی الختام یمکننا القول إن مسایل علم التفسیر تشتبک مع بعضها وتکون کالمقدمه وذی المقدمه مع بعضها

    کلیدواژگان: الفلسفه، فلسفه المضاف، فلسفه علم التفسیر، المسائل، علاقه مسائل فلسفه علم التفسیر
  • هاشم بوخمسین صفحات 76-96

    اصبح الإرشاد التربوی من ابرز العلوم التی تحتاجها وزارات التربیه والموسسات التربویه، بحیث اصبح علما وله نظریات وتطبیقات ومتخصصون یشرفون علی المدارس ویعالجون الحالات الخاصه من اجل إنتاج تربوی افضل. وقد جاء هذا البحث من اجل التعرف علی المعالم العامه للإرشاد التربوی الموجوده فی القرآن الکریم وقد تطرقنا فی المحور الاول إلی مفهوم الإرشاد التربوی، وإلی الالفاظ المرادفه للإرشاد التربوی فی القرآن الکریم، وإلی طرق الإرشاد التربوی فیه، والاسس القرآنیه للإرشاد التربوی، ثم التعرف علی اهداف الإرشاد التربوی فی القرآن الکریم. وتطرقنا فی المحور الثانی إلی طرق التدریس التی اشار إلیها القرآن الکریم، وإلی آلیات عمل المعلم التربویه فی القرآن، وإلی اسالیب اهل البیت D فی تعلیم الناس وتدریسهم.

    کلیدواژگان: القرآن الکریم، الارشاد التربوی، طرق تدریس القرآن
  • حمزه امام صفحات 97-123

    إن البناء الفکری والثقافی هو الامر الاساس والرساله المرکزیه للقرآن الکریم، فقد نزل الکتاب الحکیم لکی یبنی الإنسان عقلا وروحا وجسما، وقد حاول البحث تبیین هذه المساله عبر بیان الاسس والاصول المبناییه التی یهدف القرآن إلی بناء ثقافته علیها، وهی الفطره البشریه التی خلق الله بها الإنسان ومزج روحه وعقله بها، فهی مرکز العواطف والإحساسات الروحیه، ثم العقل الذی امتاز به الإنسان عن سایر المخلوقات، ثم الدین الممزوج بالروح والفکر الذی لا یستطیع احد التخلی عنه فهو اساس جذری فی البناء الثقافی، ثم الاساس الاخیر الذی یتشکل بالسیره العقلاییه المرکوزه التی تتوافق وتتواطو عقلاء العالم علی اعتمادها فی طریق الکمال الإنسانی ونجاحه المادی والمعنوی. وتظهر اهمیه امثال هذا البحث فی النظر إلی ترکیز العالم الغربی علیه للقضاء علی هویتنا الإسلامیه عموما، ولزوم توجیه المجتمع الإسلامی إلی تاصیل فکره علی هذه المبانی والاسس اعتمادا علی النصوص القرآنیه. وقد استفدنا من عده مناهج علمیه فی البحث، وهی: المنهج النقلی، والمنهج التوصیفی والمنهج التحلیلی. وتوصل البحث فی نهایته إلی استخراج الاسس الرصینه التی اعتمد علیها القرآن لتحقق هذا البناء العظیم والصرح المقدس للثقافه الإلهیه علی الارض الواقع

    کلیدواژگان: البناء الثقافی، الاسس، الفطره، العقل، الوحی، بناء العقلاء
  • حمید المیاحی صفحات 115-133

    تناولت هذه المقاله موضوعا مهما فی عصرنا الحاضر، الا وهو طرق معالجه الفتن المذهبیه من وجهه نظر القرآن الکریم؛ وذلک لکثره الفتن والاختلافات المذهبیه التی یحاول الاعداء استغلالها وإثارتها بین ابناء الدین الواحد، مع ملاحظه إمکان معالجه هذه الفتن والحد من انتشارها وتوسعها بین المذاهب الإسلامیه واتباعها، فتهدف هذه الدراسه إلی محاوله إیجاد افضل الطرق والاسالیب لمعالجه هذه الظاهره الاجتماعیه والمذهبیه، والاستفاده من معالجتها فی تحقیق الآثار التربویه والاخلاقیه للفرد والمجتمع الإسلامی، وقد توصلت الدراسه إلی ان طرق معالجه الفتن المذهبیه من خلال القرآن الکریم تتمحور فی ما یلی:الطریق الاول: ترسیخ ثقافه الوحده ونشر روح الاخوه، وقد تم دراسه الآیات الداعیه إلی الوحده والآمره بها والموکده علیها، وکذلک دراسه الآیات التی تذم التفرقه وتمنع من التشرذم وتحرمه.وکذا دراسه الآیات الموسسه لمفاهیم یودی امتثالها إلی تقویه الوحده وترسیخها امثال: احترام الآخر، الثقه المتبادله، حسن الظن والتعاون والمحبه. وتحقیق هذا الطریق لمعالجه الفتن المذهبیه یرتکز علی مبادی ومقدمات، اهمها: اصاله الوحده الإنسانیه، واصل الاخوه الإیمانیه، وضروره السعی لتشیید معالم الامه الواحده الوسط، ووحده مصادر التشریع، وضروره الانصیاع للاوامر الإلهیه والنبویه، وعدم الغفله عن حکم العقل بمصلحه الوحده.الطریق الثانی: الحوار العلمی بین علماء المسلمین الذی یبتنی علی اسس ومبادی، اهمها: التسلیم بإسلام علماء کل المذاهب والتیارات الفکریه والفقهیه الإسلامیه، وقبول حریه الفکر والاجتهاد، والتسلیم بضروره معرفه الثوابت، والکف عن السباب والتشنیع.الطریق الثالث: المشارکه و التعاون فی الامور الدینیه والاجتماعیه.الطریق الرابع: معرفه عقاید الطرف الآخر وآرایه

    کلیدواژگان: الفتن، طرق المعالجه، معالجه الفتن، المذاهب الإسلامیه، القرآن الکریم
|
  • Muhammadali Rezaeeesfahani Pages 7-25

    In the last century, Muslim scholars have paid attention to the scientific authority of the Holy Qur’an. There are so many scientific facts in the Holy Qur’an and the traditions of the Holy Prophet. It is also not hidden that some ancient researchers, such as: Al-Ghazali, Mulla Sadra, and Al-Fayd Al-Kashani, have explained some aspects of this subject, and in contemporary era, some scholars such as Ayatollah Khomeini, Imam Khamenei and Sheikh Javadi Amoli provided theories on this subject. In this study, fifteen concepts and usages used by the above –mentioned scholars is discussed. Among these scholars, Imam Khamenei interpreted the scientific authority of the Qur’an in the sense of referring to it and making Quran a ruler in the course of political, social, scientific and other aspects of life. The method used in this study is the descriptive analytical approach, criticizing and reviewing some of the main theories in this field

    Keywords: The Quran, Quran’s Authority, scientific authority, scholars view, Imam Khamenei
  • Taher Gharbavi Pages 26-55

    The comparative interpretation is one of the modes of interpretation of the Qur’anic texts. It is the most widespread method in Qur’anic studies in the current era, and it is clear that the comparator balances and compares several matters in order to reach the correct interpretation of the Qur’anic verses. In the comparison between the approaches of the interpreters we can see that there are some important factors such as their trends, styles, personalities. It is clear that knowing the types of differences and their causes has the primary role in carrying out an objective and scientific explanatory comparison. Through this study and by using the analytical, descriptive and comparative method, we have reached that the difference of the interpreters with all its ramifications is in the sense that each interpreter takes an opinion other than the opinion of the other, trying to prove his own opinion. their difference is sometimes a diversification difference and sometimes a contradictory difference and sometimes (which is the ugliest of them) a difference of jurisprudence against the legal text of the argument. What is widespread in the difference between the commentators is the difference in diversity. Other types of difference branch out from these types, such as theological and denominational differences.the theological difference is one of the most causes of disputes among interpreters  in understanding the verses and explaining their meanings. This plays a key role in interpreting the texts because the interpreter has become accustomed to those beliefs and does not turn away from them. Therefore, the outcome of interpretation depends on the theological believes of interpreters, ignoring the verses of the Holy Quran.  We came to the conclusion that the new types of difference in interpretation is raised because of changing in the situations and conditions. For example, in the third century AH, after shaping the different denominations, we have witnessed many differences in interpretations. Last but not the least, the interpretational approaches have played an important role in shaping the differences.

    Keywords: The Difference of Interpreters, the Types of Difference, the Reasons for the Difference, the Comparative Interpretation
  • Mohammad Amini Tehrani Pages 56-76

    Research and study on issues of “philosophy of” (Additional philosophy) to science is one of the effective activities in the production of new knowledge. one of the dimensions of this type of studies is the analysis of issues for these new sciences. This essay aims to study the characteristics of “philosophy of interpretation”. This research is done according to a library based reearch, using the descriptive analytical method. The results of this research is as the following: a historical and rational recognition of the nature of the science of interpretation and understanding its essence; understanding its engineering and structure; clarifying its most important issues and studying the main concepts of this science; studying its methodology and goals of this science. Discovering the scientific and non-scientific assumptions of the science of interpretation. Finding the problems ahead of this new science. All of the above mentioned cases are considered to be the main issues in the philosophy of interpretation. Some of the other characteristics of the science of interpretation are comprehensiveness and unbiased judgment toward the other sciences. Finally, we can claim that the subjects in this science in intertwined.

    Keywords: philosophy, “Philosophy of”, Philosophy of Interpretation, issues
  • Hashem Bukhamsin Pages 76-96

    Nowadays, Educational Guidance has become one of the most important sciences needed by ministries of education and educational institutions. It has become a science with theories, applications, and specialists who supervise schools and treat special cases for getting a better result. This research is done in order to identify the general features of educational guidance found in the Holy Qur’an. First of all, we discussed the concept of educational guidance and its synonyms used in the Holy Quran. The methods and the Quranic foundations of educational guidance is also discussed. Then, the goals of educational guidance from the perspective of the Holy Quran is discussed. In the next part, we have discussed the methods of teaching referred in the Holy Quran. The mechanism of the educational teacher from the perspective of the Holy Quran is also discussed in this essay. At the end, it is referred to the methods of Ahl al-Bayt (PBH), in educating the people

    Keywords: Educational Guidance, The Holy Quran, Ahl Al-Bayt, methods, teaching
  • Hamza Imam Musa Pages 97-123

    Intellectual and cultural construction is the basic matter and the central message of the Holy Qur’an. The Holy Quran was revealed in order for man to build a mind, a soul and a body for himself. In this research, it has tried to clarify this issue by explaining the foundations on which the Qur’an aims to build its culture, which is the human instinct with which God created man. This instinct is the soul and mind of human beings, and it is the center of emotions and spiritual sensations. The wisdom is another characteristic of humans which distinguishes him from other creatures. The religion mixed with spirit and thought - that no one can abandon it - is another attribute of human beings. The next characteristic of human beings is the common sense that the people agree on it to reach the perfection in material and spiritual life.  The importance of this research lies in focusing the west to destroy our Islamic identity. It is necessary for the Muslim societies to build the cultural foundations of society according to the holy Quran. In this research, we have used from different approaches: the textual approach, the descriptive approach, and the analytical approach. Finally, we have extracted some solid foundations on which the Qur'an relied on them to achieve this goal and apply the divine culture on the ground

    Keywords: cultural construction, foundations, Instinct, Reason, Revelation, common sense
  • Hamid Al-Mayahi Pages 115-133

    This essay dealt with an important topic in the present time, the ways to deal with sectarian strifes from the point of view of the Holy Quran. This is due to the large number of strife and sectarian differences in Muslim countries. the enemies try to exploit and stir up strifes among Muslims.  The goal of this research is to study this phenomenon and find solutions for curing it. The study concluded that the methods of dealing with sectarian strife through the Holy Qur’an revolves around the following axes: 1- consolidating the culture of unity and spreading the spirit of brotherhood. For attaining this goal, we have studied the verses calling for unity, commanding it, as well as the verses that vilify division and prevent and prohibit fragmentation. We need also to study the verses that promote and consolidate unity such as: respect for the others, mutual trust, cooperation and love. For fighting sectarian strife, we need to observe certain principles: human unity, the unity of the sources of legislation, the need to obey divine and prophetic commands. 2- Scientific dialogue between Muslim scholars that is built on foundations and principles, the most important of which is: Recognizing the Islam for all Islamic schools and intellectual and jurisprudential currents, accepting freedom of thought and ijtihad, and refraining from insulting and defaming. 3- participation and cooperation in religious and social matters. 4- knowing the beliefs and opinions of the other sects.

    Keywords: Strife, Methods of Treatment, treatment of Disputes, Islamic denominations, The Holy Quran