فهرست مطالب

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام - پیاپی 14 (بهار 1402)

نشریه پژوهش های مدیریت در جهان اسلام
پیاپی 14 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/03
  • تعداد عناوین: 10
|
  • میلاد خلیلی، مریم جمشیدیان * صفحات 5-25

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی درمانی بر رشد اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات فراگیر رشدی صورت گرفت. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل بود. نمونه شامل:30 نفر از کودکان مبتلابه اختلالات فراگیر رشدی بود که از بین کودکان ثبت نام شده در مرکز آموزشی و توانبخشی کودکان اوتیسم نیکو, شهرستان نجف آباد به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل قرارداده شدند.این30 کودک مبتلا به اختلال فراگیر رشدی با میانگین سنی6 سال و6 ماه (حداقل 2سال و4 ماه و حداکثر 9 سال و 8ماه) بودند .از این تعداد 19 کودک پسر و11 کودک دختر بود. مداخله به صورت هفته ای دو بار ودر هر جلسه طی 1 ساعت در مجموع 36 جلسه اجرا شد .پرسشنامه اجتماعی واینلند در دو نوبت (پیش آزمون و پس آزمون) توسط مادران تکمیل شد.داده ها توسط پژوهشگر نمره گذاری و با آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نتایج اثر بخشی بازی درمانی بر رشد اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات فراگیر رشدی رانشان میدهد.بدین صورت که بین گروه های آزمایش و کنترل در پس آزمون رشد اجتماعی و خرده مقیاس های(6مورد انتخابی از8خرده مقیاس) با کنترل پیش آزمون در سطح 0001/0>p تفاوت معنا داری وجود دارد. بر این اساس می توان بیان داشت که دربیشترمتغیرهای وابسته رشد اجتماعی و خرده مقیاس های آن شامل خودیاری عمومی،خود فرمانی،جا به جایی, مشغولیات،ارتباط زبانی، اجتماعی بودن، در پس آزمون بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود دارد. ضریب اندازه اثر نشان می دهد76 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمایش است.

    کلیدواژگان: بازی درمانی، اختلالات فراگیر رشدی، رشد اجتماعی
  • یونس عزت پناه صفحات 27-51

    استفاده از اصول تبلیغاتی درست و صحیح رمز موفقیت در هر شغلی می باشد چراکه دستیابی به فروش بیشتر و معرفیت و جا افتادن در بازار نیازمند بهره بردن از اصول تبلیغاتی صحیح و کارآمد است. کسب و کارهای زیادی حتی با داشتن محصولات و خدمات بسیار باکیفیت و ایده هایی نو به خاطر عدم برقراری ارتباط درست با مشتری، شکست خورده اند. یکی از اهداف اصلی که در بخش «ارتباط با مشتری در مدل کسب و کار، مدیریت بازاریابی و بازرگانی » باید به دنبال آن بود، «راه های جذب مشتری» می باشد. در این راستا، باید استراتژی خود در ارتباط با مشتری را به گونه ای طرح کرد که منجر به جذب حداکثری مشتریان و کسب سهم بیشتری از بازار گردد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش و جایگاه اصول تبلیغاتی با مشتریان در مدیریت بازاریابی و بازرگانی بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی می باشد و ابزار گردآوری داده ها با استفاده از فیش برداری است.

    کلیدواژگان: بازاریابی، ارتباط با مشتری، اصول تبلیغاتی، مدیریت بازاریابی، اصول بازرگانی، مشتری مداری
  • دکتر سید کامران یگانگی*، علی بهرامیان صفحات 53-65

    با ملاحظه تاریخ زندگی اجتماعی انسان و نحوه شکل گیری دولت ها در عرصه جوامع انسانی به نظر می رسد که تحقق عدالت، مبنای توجیه حیات دولت و سنگ پایه مشروعیت اقدام و ثبات آن در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است.عدالت میراث شکوهمند و جدایی ناپذیر بشریت است که بنیان حقوق بشر را تشکیل داده است. رعایت عدالت یکی از مهم ترین عوامل موثر بر بقای سازمان و حفظ سلامت آن در بلندمدت است. فرایندهای عدالت نقش مهمی را در سازمان ایفا می کنند و نحوه برخورد با افراد در سازمان ها ممکن است باورها، احساسات، نگرش ها و رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو مفهوم عدالت در سیر نظریه های سازمان مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. این مقاله با هدف بازکاوی تعاریف، مفاهیم و ابعاد عدالت سازمانی انجام شده است. در این مقاله ابتدا واژه کاوی مفهوم عدالت در ادبیات بین المللی و همچنین در نظام ارزشی اسلام بررسی شده سپس به ابعاد عدالت سازمانی که توزیعی، رویه ای و مراوده ای می باشد، اشاره شده است.

    کلیدواژگان: عدالت، عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت مراوده ای، عدالت رویه ای
  • فاطمه نجفی صفحات 67-91

    رضایت زناشویی (marital satisfaction) در اصل بخشی از رضایت از زندگی (life satisfaction) است. کسی که در ارتباط با همسر خود دارای رضایت مطلوبی باشد می تواند به رضایت از زندگی برسد و اگر این بخش از زندگی انسان که ترکیبی از ارتباط عاطفی، کلامی، جنسی و... هست مورد رضایت نباشد، رضایت از زندگی هم آسیب خواهد دید. رضایت زناشویی و اهمیت آن در زندگی یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در پیش بینی اندازه خلوص در یک رابطه عاشقانه و دوام آن و تمام شدن رابطه آن ها است. تنها مقیاسی که می توان فهمید زن و شوهری که با هم ازدواج کرده اند، همان نیمه های گمشده یکدیگرند، سنجش رضایت زناشویی ایشان است.رضایت زناشویی، احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر است، به هنگامی که همه جنبه های ازدواج شان را در نظر می گیرند. با این تفاسیر و اهمیت بسیار بالای رضایت زناشویی زوجین در زندگی مشترک قصد داریم در این مقاله به نقش کلیدی و مهم رضایت زناشویی زوجین در زندگی و تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی مشترک بپردازیم.

    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، زندگی مشترک، عشق، رضایت از زندگی
  • فرزاد جعفری، فضل الله لطفی ترازک صفحات 93-110

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی بر خودکارآمدی دبیران تربیت بدنی شهرستان صحنه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. این پژوهش به جهت هدف از نوع کاربرد است. جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران تربیت بدنی شهرستان صحنه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. با توجه به ویژگی ها جامعه آماری، شیوه نمونه گیری در دسترس در نظر گرفته شد که تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش هیجانی بار ان (1997) و پرسشنامه خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی مارتین و کولینا (2003) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی، به وسیله ی نرم افزارspss استفاده شد. براساس نتایج نهایی حاصل از پژوهش، فرضیه مطرح شده تایید شد و هوش هیجانی بر خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی تاثیر مستقیم داشتند.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، معلمان، خودکارآمدی، تربیت بدنی، آموزش و پرورش
  • فضل الله لطفی ترازک*، فضل الله لطفی ترازک صفحات 111-124

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی منطقه بیستون در سال تحصیلی 1401 – 1402 بود. این پژوهش به جهت هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران تربیت بدنی منطقه بیستون در سال تحصیلی 1401-1402 بود. با توجه به ویژگی ها جامعه آماری، شیوه نمونه گیری تصادفی ساده در نظر گرفته شد که تعداد 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت بررسی سلامت سازمانی معلمان تربیت بدنی از پرسشنامه سلامت سازمانی ساعتچی و همکاران (1389) و به منظور سنجش اخلاق حرفه ای معلمان از پرسشنامه اخلاق حرفه ای سلیمی (1395) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و رگرسیون تک متغییره، به وسیله ی نرم افزارspss استفاده شد. براساس نتایج نهایی حاصل از پژوهش، فرضیه ی مطرح شده تایید شد و نشان داد که سلامت سازمانی بر اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: معلمان تربیت بدنی، سلامت سازمانی، اخلاق حرفه ای
  • میلاد خلیلی*، منا شیرازی صفحات 125-137

    رسانه های جمعی به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با عموم مردم تعریف می شود. رسانه های جمعی منابعی هستند که عموم مردم برای گرفتن اطلاعات از آن ها استفاده می کنند. به عنوان مثال به روشی که برای دسترسی به این اطلاعات از آن استفاده کرده اید، فکر کنید. به احتمال زیاد از اینترنت برای دسترسی به این صفحه وب استفاده کرده اید. استفاده شما در دسترسی به این صفحه، منبع رسانه های جمعی در نظر گرفته می شود. ما هنگام گوش دادن به موسیقی در اینترنت، تماشای برنامه های تلویزیونی یا برنام این وضعیت در طول زمان اتفاق می افتد و شدت آن می تواند از زوجی به زوج دیگرمتفاوت باشد، در طلاق عاطفی، زندگی زناشویی در زیر یک سقف ادامه خواهد یافت اما روابط عاطفی زوجین از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. این وضعیت می تواند تا آخرعمر زوجین ادامه یابد و یا در مرحله ای به طلاق قانونی ختم شود. در طلاق عاطفی آسیب های وارده به فرزندان بسته به شرایط سنی و شخصیتی شان متفاوت است. مثلا اختلافات والدین و بی اعتنایی آنان به یکدیگر معمولا در کودکان کم سن و سال سبب می شود تا عادات غذایی آنها تغییر یابد و دچار کم اشتهایی شوند. در فرزندان بزرگتراختلاف ها ممکن است آنان را به احساس گناه دچا رکند و آنان فکر کنند سبب این مشکلات آنها هستند، در نتیجه خشم و رنجش خود از این موضوع را بر روی خواهر و برادر و هم سن و سالان خودتخلیه کنند. فضای مجازی و استفاده نادرست از این حوزه هم می تواند عامل و تشدید کننده طلاق عاطفی شود، پیامدهای نامطلوب طلاق عاطفی موجب می شود هر یک از زوجین تلاش کنند با برقراری رابطه ای جدید در فضای مجازی هیجانات و احساسات خود را بروز دهد.

    کلیدواژگان: طلاق عاطفی، رسانه، ارتباط جمعی، فرهنگ، جامعه، اختلالات
  • باب الله نعمتی، رضا توکلی مقدم* صفحات 139-174

    هدف از این پژوهش، شناسایی و وضعیت سنجی مولفه های پرورش مدیران راهبردی در وزارت امور اقتصاد و دارایی می-باشد. از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی است، چرا که علاوه بر جنبه آگاهی بخشی و علمی، جنبه کاربردی نیز برای سازمان های ذیربط خواهد داشت. با توجه به هدف و ماهیت، این پژوهش از نظر روش، یک پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) می باشد. نتایج نشان داد که مقوله های اصلی پرورش مدیران راهبردی در وزارت امور اقتصاد و دارایی شامل مسایل استراتژیک، آموزش، مدیریت کارآمد، کارکردهای نظارتی و کنترلی، فعالیت های درون سازمانی، شایستگی های فردی، مولفه های خارج سازمانی و اصول حرفه ای می باشد. به همین منظور در مقاله حاضر قصد داریم به شناسایی و وضعیت سنجی مولفه های موثر بر پرورش مدیران راهبردی کشور در وزارت امور اقتصاد و دارایی بپردازیم.

    کلیدواژگان: پرورش مدیر، مدیران راهبردی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، نظریه داده بنیاد
  • محمد نوید صباغ زاده فیروزآبادی صفحات 175-198

    این پژوهش باهدف بررسی کاهش ریسک های طرفین قرارداد پروژه های مرمت خانه های تاریخی صورت گرفته است . ذات و ماهیت پروژه های مرمتی که سرشار از عوامل ناشناخته و اتفاقات پیش بینی نشده است پروژه ها در حین مرمت با چالش های مختلفی روبرو می شوند که منجر به پدید آمدن ریسک های مختلف می شود البته این ریسک ها در سه مرحله ی مرمت یعنی پیش از قرارداد، در حین عملیات مرمت و پس از اتمام عملیات در موقع بهره برداری وجود دارد که باعث به وجود آمدن و تحمیل خسارت هایی به طرفین قرارداد یعنی کارفرما از یک طرف که بخش دولتی می باشد و سرمایه گذار از طرفی دیگر که عمدتا بخش خصوصی می باشد می شود.در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده است و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه نیمه ساختار یافته بوده است .در انتهای این پژوهش نتیجه گیری شد که اولا مناسب ترین روش قراردادی برای پروژه های مرمتی بهتر است بنابر نوع پروژه مرمتی و میزان اهمیت آن و عوامل مختلف و متنوعی که در پروژه وجود دارد مشخص شود.

    کلیدواژگان: پروژه های مرمتی، قراردادهای مرمتی، مدیریت ریسک
  • کلثوم فتاحی صفحات 199-222

    موضوع توجه به آموزش سلامت در آموزش و پرورش یکی از مباحث مهم و قابل توجه در تمامی کشورهاست چراکه هدف کلی بهداشت مدارس اعتلای سطح سلامت دانش آموزان و کارکنان مدارس و خانواده دانش آموزان از طریق افزایش سطح آگاهی های بهداشتی، ایجاد نگرش مطلوب، تغییر رفتار و تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات بهداشتی، مشارکت نیروی دانش آموزی، کارکنان مدارس و اولیاء دانش آموزان می باشد. همچنین باید اذعان داشت بهداشت مدارس طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت مجموعه اقداماتی است که به منظور تشخیص، تامین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان و کارکنان مدارس که به نحوی در ارتباط با دانش آموزان قرار دارند تحت راهنمایی و سرپرستی مسیولان مدرسه به اجرا در می آید. در این راستا باید توجه داشت هدف کلی بهداشت مدارس در تمامی کشورها عبارت است از تشخیص، تامین و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی دانش آموزان و کارکنان مدارس. در این مقاله قصد داریم به اهمیت و همچنین توجه به آموزش سلامت در نظام آموزش و پرورش در عرصه جهانی به تجزیه و تحلیل این مورد بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گرداوری اطلاعات و داده ها فیش برداری است.

    کلیدواژگان: آموزش سلامت، بهداشت مدارس، آموزش و پرورش، خدمات بهداشتی، کارکنان مدارس