فهرست مطالب

نشریه رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی
پیاپی 14 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/05/30
  • تعداد عناوین: 47
|
  • فرانک شیخ مرادی صفحات 11-25

    مهارت های زندگی به مجموعه توانایی هایی گفته می شود که به فرد کمک می کنند تا به طور موثر و کارآمد با چالش های زندگی مواجه شود. مهارت های زندگی ممکن است در اثر تجارب زندگی یا از طریق آموزش کسب شوند و به واسطه آن ها به طور موثر و کارآمد به مسایل زندگی فردسی و اجتماعی رسیدگی شود. این مهارت ها شامل خودتنظیمی هیجانی، توانایی حل مسیله و تصمیم گیری، برقرای ارتباطات اجتماعی و همکاری با دیگران می شود. پس هدف از آموزش مهارت های زندگی ارتقاء سازگاری فرد ابتدا با خودش سپس با دیگران ومحیطی است که در آن زندگی می کند. با پیشرفت تکنولوژی و سرعت گرفتن روند زندگی بسیاری از ما در خانواده، اجتماع و محیط کاری با مسایل مختلفی رو به رو می شویم که می تواند مشکل و مسیله ای برای ما ایجاد کند. کسب مهارت های جدید و به طور کلی مهارت های زندگی مطابق با شرایط زندگی می تواند ما را در حل مشکلات و تعارضات یاری کند. تحقیقات و بررسی ها نشان داده است که آموزش مهارت های زندگی در جوامع مختلف در پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی موثر بوده است و از این بیماری های جلوگیری می کند. مهارت های زندگی این توانایی را به فرد می دهد که زندگی شادی داشته و رضایت بیشتری از زندگی داشته باشد. در مقاله حاضر قصد داریم به بررسی و شناخت کارکردها، فواید و کاربردهای مهارت زندگی بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها فیش برداری و بهره از کتب و مقالات مرتبط با موضوع است.

    کلیدواژگان: : مهارت زندگی، بهبود سبک زندگی، تفکر انتقادی، آسیب های اجتماعی، پیشرفت اجتماعی، مهارت های فردی
  • منیر السادات سامنی صفحات 27-46

    امروزه عزت نفس و ضعف آن و اضطراب اجتماعی در بین دانش آموزان مورد توجه پژوهشگران و برنامه ریزان امر در حوزه اموزش و پرورش قرار گرفته است. چرا که در صورت مطلوبیت عزت نفس و کاهش اضطراب اجتماعی، می توان امیدوار بود دانش آموزان از عملکرد مناسب تری در مدارس و خارج از آن برخوردار باشند و در صورت ضعف این مسایل، می توان افت تحصیلی، عدم مهارت های ارتباط با دیگران، فرسودگی تحصیلی و غیره را پیش بینی نمود. دانش آموزان اصلی ترین عنصر نظام تعلیم و تربیت هر کشوری به شمار می روند؛ لذا توجه به موفقیت دانش آموزان امری ضروری برای توسعه آموزش و پرورش و پیشرفت هر کشوری محسوب می شود؛ به طوری که عدم موفقیت دانش آموزان در یادگیری مطالبی که به آن ها آموزش داده می شود؛ رکود آموزش و پرورش و عقب ماندگی جامعه را به همراه خواهد داشت. عزت نفس برخاسته از حس ارزشمندی و اطمینانی است که فرد به خود و توانایی های خود دارد، لذا عزت نفس نوعی ارزشیابی فردی است که باعث توجه فرد به خویشتن می شود. در واقع، عزت نفس یعنی اینکه افراد نسبت به خود چگونه فکر می کنند، چقدر خود را دوست دارند و از عملکرد خود چقدر راضی هستند. به ویژه از لحاظ اجتماعی و تحصیلی خود را چگونه احساس کرده و میزان هماهنگی و نزدیکی به خود ایده آل و خود واقعی آن ها چقدر است. به همین منظور در مقاله حاضر قصد داریم به شناسایی و بررسی عزت نفس دانش اموزان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی با مداقه در عوامل موثر بر آن بپردازیم.

    کلیدواژگان: عزت نفس، اضطراب اجتماعی، دانش آموزان، پیشرفقت تحصیلی، موفقیت
  • مژگان توکلی صفحات 47-67

    از آنجاکه دانش آموز از معلم الگو گرفته و در مدارس فقط آموزش صورت نمی گیرد، بنابراین وجود معلمانی که از نظر اخلاق و رفتار توانمند و درست باشند لازم است. معلم اخلاق مند ضمن اینکه خودش از اخلاق برخوردار است، می تواند اخلاق را به دانش آموزان خود آموزش دهد. با توجه به احادیث و آیات قرآن سخن رسول خدا که فرمودند: کسانی که سنت مرا زنده می کنند و به بندگان خدا می آموزند جانشینان من هستند اخلاق و رفتار حسنه باید در راس قابلیتهای معلم قرار گیرد. زیرا آنچه در فرآیند تعلیم و تربیت به متعلم انتقال می یابد تنها معلومات و مهارت های معلم نیست بلکه تمام صفات، خلقیات، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او نیز به شاگردان منتقل می شود. مدارس به عنوان اصلی ترین نهاد توسعه دهنده منابع انسانی تخصصی در مسیر دستیابی به توسعه پایدار مبتنی بر ملاحظات جهانی شدن، نقش حساسی را برعهده دارد. همانطور که می دانیم امروزه توسعه، نیازمند یک نظام آموزش پویا و هماهنگ است. آموزش و پرورش باید ضمن توجه به بحران افزایش کمی و تنگناهای مالی، به حفظ، بهبود و ارتقای کیفیت نیز بپردازد. معلمان یکی از مهم ترین ارکان فرایند نوسازی مدارس هستند، آنها بیش از پیش نیازمند درک عمیق تری از تحولات اجتماعی هستند و بر اساس رشد روز افزون تقاضای اجتماعی برای مدارس، تغییر کیفیت آن و تصویری نوین از صلاحیت های یک معلم را می توان به دسته های مختلفی تقسیم کرد. به هر صورت در پژوهش حاضر قصد داریم به بررسی و شناخت الزامات وجود اخلاق حرفه ای در نظام آموزشی مدارس کشور بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها فیش برداری با استفاده از کتب و مقالات موجود است.

    کلیدواژگان: نظام آموزشی، اخلاق حرفه ای، معلم، مدرسه، دانش آموز، اخلاق خوب، آموزش
  • میسا تفنگ ساز، سید مهدی علامه * صفحات 69-89

    تردیدی نیست که فرآیند تولید و توزیع دارویی، متفاوت از سایر کالاها هستند لذا در اعمال قوانین و مقررات کلی در خصوص آنها بایستی دقت لازم بشود. در کشور ما نه تنها قوانین جامع و کاملی در این زمینه وجود ندارد بلکه آگاهی عموم در ارتباط با این کالاها بسیار اندک است که این امر از چند حقیقت نشات می گیرد؛ یکی وضعیت و نیاز مصرف کنندگان این نوع کالا و دیگر پیچیدگی این کالا که موجب می شود عیوب آن با بررسی عادی قابل شناسایی نباشد و گاه متخصصان نیز در بررسی آن دچار اشتباه شوند. این واقعیات فوق و دیگر حقایق از دلایل ترغیب به تحقیق در زمینه این تولیدات و توزیع آن ها نیز می باشد. پس با توجه به اهمیتی که فراورده های دارویی در سلامت و حق بر سلامت در عرصه حقوق داخلی و بین المللی دارد، پرداختن به جوانب مختلف حقوقی آن از اهمیت و ضرورت برخوردار است، از جمله موارد مهمی که نیازمند پژوهش است، مساله بررسی و شناخت تیوری های مطروحه در مبانی مسیولیت مدنی به واسطه تولید و عرضه فراورده های دارویی است، لذا اهمیت و ضرورت دارد که روشن شود اساسا مسیولیت مدنی امکان تحمیل بر تولیدکنندگان و توزیع کنندگان دارو دارد یا خیر و اگر دارد این مسیولیت چه قلمرو و محدوده ای خواهد داشت.

    کلیدواژگان: مسئولیت مدنی، فرآورده های دارویی، نظریه تقصیر، حق بر سلامت، تولید دارو
  • ترگل صف آراء صفحات 91-110

    یکی از مسایل اساسی که همیشه برای بشر مطرح بوده و هر انسان عاقل و متفکر پیوسته در اندیشه پاسخ به آن است، هدف زندگی است؛ یعنی انسان برای چه آفریده شده، برای چه زندگی می کند. مساله «فلسفه آفرینش» و این که چرا خداوند، انسان و سایر موجودات را آفرینده، یکی از اساسی ترین مسایلی است که همواره مطرح بوده و هست. از مهم ترین و پردغدغه ترین مسایل انسان شناسی، آفرینش انسان می باشد که تفکر بشر را از زمانی که پا به عرصه ی هستی گذاشت، به خود مشغول کرده است. انسان نیازمند آن است که در زندگی خود هدفی داشته باشد و برای رسیدن به آن هدف تلاش کند؛ زیرا بدون این مهم هرگز نمی تواند زندگی کند و برای اینکه در زندگی خود هدف داشته باشد، نیازمند آن است که هدف آفرینش خویش را دریابد و از این رو می بایست به جست و جوی فلسفه ی زندگی خود بپردازد؛ چون اگر انسان به هدف آفرینش خود دست نیابد به ناچار هدفی در زندگی تعیین خواهد کرد که ممکن است مطابق با فلسفه ی آفرینش نباشد.

    کلیدواژگان: خلقت انسان، آفرینش، قرب الهی، فلسفه آفرینش، فلسفه زندگی
  • سمیه باصری، محمدسینا یعقوب نژاد* صفحات 111-128

    رضایت از زندگی، یکی از چیزهایی است که غالب افراد و خانواده ها دوست دارند از زندگی خود رضایت داشته باشند. در لابه لای کلمات ایمه اطهار (علیهم السلام) آموزه های فراوانی درباره بهتر زندگی کردن وجود دارد که نظیر آن را در جای دیگر نمی توان یافت. ویژگی مهمی که افراد سالم باید از آن برخوردار باشند احساس بهزیستی ورضایتمندی است. احساس بهزیستی این گونه تعریف می شود: احساس مثبت ورضایتمندی عمومی از زندگی که شامل خود ودیگران در حوزه های مختلف خانواده، شغل و... است. احساس سعادت ورضایت از زندگی اگرچه تاحد زیادی به شرایط فردی بستگی دارد، اما تاثیر عوامل اجتماعی در بروز یا افول آن بسیار پررنگ است. رضایت از زندگی ترکیبی از شرایط فردی واجتماعی است ودرواقع نشانه هایی از نگرش های مثبت نسبت به جهان ومحیطی است که فرد را فراگرفته ودرآن زندگی می کند. سطح پایین رضایت از زندگی به گرایش های منفی نسبت به جامعه کل مربوط می شود. احساس خرسندی ورضایت از جنبه های مختلف زندگی، از مولفه های نگرش مثبت افراد نسبت به جهانی است که درآن زندگی می کنند. رضایت از زندگی باارزش ها ارتباط نزدیک اما پیچیده دارد ومعیارهایی که افراد براساس آن درک ذهنی خود را از سعادت ارزیابی می کنند متفاوت است. رضایت از زندگی در انسان نه تنها بازتاب ترکیب کوتاه مدت، میان مدت وبلند مدت درسطح فردی است بلکه علاوه بر آن حاصل تعامل عوامل سطح فردی و فرهنگی است.

    کلیدواژگان: رضایت از زندگی، زندگی، معیارهای فردی، سعادت، احساس غم و شادی
  • محمدسینا یعقوب نژاد صفحات 129-153

    ازدواج به عنوان یکی از مهمترین و طولانی ترین روابط بین فردی، نقش مهمی در حمایت از فرد در برابر مشکلات روانی نظیر اضطراب و افسردگی ایفا می کند. یکی از عوامل و علل مهمی که اختلافات بین زوجین را تشدید می کند افسردگی است. افسردگی معمولا با علایمی نظیر بی میلی، کاهش انرژی، عزت نفس پایین، فقدان تجربه، لذت و... شناخته می شود. حساسیت و تحریک پذیری در کنار انزوای اجتماعی به همراه دیگر علایم افسردگی، باعث تخریب روابط عاطفی و بین فردی می گردند. مشکلات ارتباطی زوجین و تعارضات زناشویی بین آنها ممکن است تحت تاثیر مشکلات روانی از قبیل اضطراب و افسردگی باشد. یکی از مهم ترین عواملی که بربقا ورشد خانواده تاثیر می گذارد، روابط سالم وتفاهم بین اعضای آن بخصوص زن وشوهر است. سازگاری زناشویی زیربنای عملکرد خوب خانوادگی، رضایت بیشتر از زندگی وتسهیل نقش والدینی می شود. از سوی دیگر وجود ناسازگاری وتعارضات زناشویی در روابط زن وشوهر علاوه بر ایجاد مشکل در موارد فوق، باعث اشکال در روابط اجتماعی، گرایش به انحرافات اجتماعی واخلاقی و افول ارزش های فرهنگی در بین زوج ها می شود. به همین دلیل در مقاله حاضر قصد داریم به رابطه افسردگی با اختلافات بین زوجین در زندگی زناشویی بپردازیم.

    کلیدواژگان: افسردگی، اختلال روحی، رابطه زناشویی، خانواده، اختلافات زناشویی، بیماری روحی و روانی
  • مژگان توکلی صفحات 155-180

    در دنیای پرشتاب فناوری های نوین، ابزارهای ارتباطی نظیر موبایل، رایانه و... به عنوان یک فرصت یا تهدید، دست اندرکاران تربیت نسل جوان را با چالشی بزرگ روبه رو کرده است. فناوری رسانه‏ای به عنوان یکی از پیامدهای مدرنیسم، با حضور در خانواده ها، کارکردهای خانواده را تغییر داده است. با توجه به اهمیت فضای مجازی در توسعه جوامع، در جامعه ما نیز در سال های اخیر به فن آوری اطلاعات و ارتباطات توجه زیادی شده است. ولی در این رابطه آسیب های جدی وجود دارد که ضروری است به ریشه یابی آن پرداخت. امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی، رسانه های مدرن و... است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرآیند تاثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته اند. یکی از آسیب های فن آوری مدرن، آسیب های فرهنگی است که در حوزه های مختلف، زندگی انسان را تهدید می کند و آداب و رسوم، عقاید و سنت های ملی و بومی را دچار چالش می سازد. فن آوری مدرن که پی آمد مدرنیته غرب است و فرهنگ و ارزش های غربی را در خود دارد، با ورود به خانواده های ایرانی، فرهنگ حاکم بر خانواده ها را دگرگون، و کارکردهای خانواده را دچار تعارض و دوگانگی می سازد.

    کلیدواژگان: تربیت روانی کودک، آسیب اجتماعی، خانواده، فضای مجازی، روابط اجتماعی
  • حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مرادخانی *، محمدرضا شهسواری صفحات 181-205

    تجارت، بازرگانی یا دادوستد، واگذاری مالکیت کالا و خدمات از کسی یا نهادی (فروشنده) به دیگری در برابر دریافت چیزی از خریدار است. کسب و تجارت انواع بسیاری دارد از جمله مکروه، مباح، مستحب، حرام و واجب، تجارت حرام خود به چند نوع تقسیم شده است یکی از آن ها خرید و فروش اعیان نجسه است که شارع مقدس به عنوان یکی از مسایل فقهی مهم به آن پرداخته است. منظور از اعیان نجسه یا اشیاء ناپاک اشیایی است که در شرع حکم به نجاست آن ها شده است، به اعیان نجسه، نجاست هم گفته می شود برخی فقها معتقدند هر نجاستی که تصرف و انتفاع از آن جایز باشد خرید و فروش و تکسب به آن هم جایز است و بعضی گویند استثنا منحصر به چند نجاست معدود است. در هرصورت اکثر فقها نظرشان این است که خرید و فروش اعیان نجسه جایز نیست. برخی دیگر نیز خرید و فروش برخی اعیان نجسه را جایز می دانند و بر این باورند که اگر در اعیان نجس مانند خون منفعت مباح و عقلایی وجود داشته باشد همه گونه معامله و خرید و فروش آن ها صحیح است. در پژوهش حاضر قصد داریم به بررسی مبانی فقهی تجارت با اعیان نجسه دارای نفی عقلایی و همچنین نظر فقها و مراجع تقلید در این رابطه بپردازیم. روش پژوهش از نوع روش تحلیلی-توصیفی می باشد و گردآوری مطالب با استفاده از روش فیش برداری از کتب، مقالات و اسناد علمی می باشد.

    کلیدواژگان: بیع، اعیان نجس، منفعت عقلایی، تجارت
  • مهناز ایران پور صفحات 207-226

    بهره وری در زیان و یا سوددهی کسب و کارها یک جنبه بسیار مهم است. همه سازمان های موفق می دانند که میزان بهره وری هر یک از کارکنان چقدر اهمیت دارد و چه مقدار می تواند برای سازمان تولید ارزش کند. سرعت رشد صنایع در دهه های اخیر، نشان دهنده گسترش اقتصاد صنعتی در جهان است. توجه به این موضوع و ارایه راهکارهایی برای افزایش بهره وری در سازمان ها می تواند موجب سرعت بخشیدن به توسعه صنعتی در مسیری صحیح و اصولی گردد. به همین دلیل آشنایی با مفاهیم بهره وری و راه کارهای افزایش سازمان ها، امری موثر در پیشرفت آن ها محسوب می شود. تداوم و افزایش بهره وری نیازمند مواردی مانند اصلاح ساختار سازمانی، توسعه و بهبود نیروی انسانی، توسعه و نوسازی فناوری های موجود و... است. طبق تجربه های به دست آمده در این زمینه، سازمان های گوناگون برای افزایش بهره وری روش های متفاوتی را درنظر گرفته اند. بنابراین استفاده از یک الگوی مشخص و از پیش تعیین شده نمی تواند برای افزایش بهره وری تمامی سازمان ها موثر واقع شود. انتخاب راهکارهایی برای افزایش بهره وری، مستلزم شناخت وضعیت موجود و فرهنگ کاری سازمان ها است. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله قصد داریم به راه های افزایش کارایی در سازمان با مداقه در با بهره وری و اثربخشی سازمانی بپردازیم.

    کلیدواژگان: کارایی در سازمان، اثربخشی سازمانی، بهره وری، پیشرفت سازمانی، کارایی
  • دکتر رضا بیرانوند*، فرشته محمدی گلشن صفحات 227-251

    مساله ازدواج در سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار با اهمیت بوده و به آن توجه شده است، در خارج از ایران خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی مورد اهمیت است. اما به این اندازه که در ایران تلاش شده تا به ازدواج اهمیت داده شود در قوانین مدنی کشورهای غربی به آن توجه نشده است؛ قوانین مدنی در مورد ازدواج در غرب متفاوت است. یک خانم که تنها که با فرزندش زندگی می کند، یک خانواده محسوب می شود و اشکال دیگر خانواده هم با شرایط مختلف وجود دارد که ما به این مساله درهم آمیختگی می گوییم. البته همه خانواده که با هم زندگی می کنند مورد حمایت قرار دارند و قوانین نیز این امکان را فراهم می کنند. در غرب لزوما خانواده به معنای پدر، مادر و فرزند نیست؛ در آنجا بسیاری از زنان و مردان جدا از هم زندگی می کنند و یا با هم زندگی می کنند اما ازدواج نمی کنند. این موضوع در آن کشورها رایج است و دولت از این خانواده ها هم حمایت می کند. به طور کلی کمک اقتصادی به خانواده ها می شود تا از آن کودک حمایت کنند. فرقی نمی کند کودک در خانواده سنتی و همراه پدر و مادر زندگی می کند و یا نزد یکی از آنها. به هر حال دولت خود را مکلف به حمایت از این فرزند می داند.

    کلیدواژگان: ازدواج، حقوق خانواده، زوج و زوجه، طلاق، خانواده سنتی، حقوق فرانسه و انگلیس
  • مهسا عباسی*، فرامرز عزیزی، عیسی عباسی صفحات 253-272

    معلمان بیشترین وقت را برای تماس با دانش آموزان و کمک به تکامل آنها در اختیار دارند. معلم باید در روابط با شاگردان از اصول حسنه انسانی آگاه باشد و آنها را به کار بندد و محیطی را به وجود آورد که دانش آموزان، مشکلات خود را با او در میان گذاشته و او در حد توان به اصلاح رفتار آنها اقدام نماید. معلم به این موضوع ایمان داشته باشد که کاهش مشکلات دانش آموزان، خود مقدمه ای برای آماده سازی ذهنی دانش آموزان و ارایه مطالب درسی می باشد. معلم متعهد، در طریق حفظ و تامین منافع واقعی شاگرد است، در حل مسایل و مشکلات کوشاست. روحیه اش به گونه ای است از خدمت لذت می برد، از ساختن و به عمل آوردن دانش آموز و قراردادنش در مسیری که مورد هدف است خرسند است. لذا با توجه به تعهد و مسیولیت خود در کلاس، با مشاهده ی حواس پرتی و عدم تمرکز دانش آموزانم و به خصوص یکی از آنها در کلاس سعی در حل کردن مشکل او شدم. زیرا بدون داشتن دقت و تمرکز حواس یادگیری صورت نمی گیرد. تمرکز حواس هنگام مطالعه کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است و کلید اساسی تمرکز حواس استفاده از روش هایی است که باعث تقویت و پرورش و مهارت در برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شوند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه، پرسشنامه، مشاهده و اسناد و مدارک می باشد. با اطلاعات به دست آمده، مشخص شد مشکل دانش آموز حواس پرتی یا عدم تمرکز در کلاس است که به دنبال عوامل ایجاد کننده ی آن بر آمدم و راهکار های مناسب با توجه به اطلاعاتی که در کتابها، تحقیقات در این زمینه و تجربیات شخصی خودم بود ارایه شد.

    کلیدواژگان: یادگیری و آموزش، دانش آموز، معلم، تمرکز در یادگیری، مسئولیت در کلاس
  • دکتر میلاد خلیلی *، علیرضا مظاهری صفحات 273-298

    تعطیلات به روزهایی که مردم یا گروهی از کار و پیشه مرخصی داشته و آزادند اطلاق می شود. در سالنمای همه کشورها روزهایی که بیشتر سالگرد یا زادروز بزرگان است به عنوان روزهای تعطیل نهادینه شده است. از مهم ترین تعطیلات هر کشور می توان به جشن های آغاز سال، روز استقلال و روزهای تولد یا مرگ شخصیت های مهم، تعطیلات فصلی مثل تعطیلات تابستان، تعطیلات ترم دانشگاه و مدرسه اشاره کرد. فلسفه وجودی تعطیات، ایجاد زمانی برای استراحت به منظور تجدید توان تحلیل رفته افراد بر اثر کار سخت است و متناسب با فرهنگهای مختلف به روزهای متفاوتی بهعنوان روز تعطیل اطاق میشود. در ایران تعطیات دارای مناسبت های ملی، مذهبی یا حکومتی هستند. تعطیلات روزهای جمعه، اعیاد مذهبی و ایام سوگواری بزرگان دین اسام منشا مذهبی دارند و برخی تعطیات همچون تعطیات نوروزی منشا ملی دارند و روزهایی مانند 12 فروردین و 22 بهمن به منظور گرامیداشت روزهایی خاص از نظر سیاسی تعطیل اعام شده اند. علاوه بر موارد فوق تعطیات آموزشی نیز بخش دیگری از تعطیات است که طی آن مراکز آموزش رسمی از قبیل مدارس و دانشگاه ها تعطیل میباشند. تعطیات فصل تابستان در این حیطه قرار دارد. تعطیات رسمی اگرچه در ظاهر یک امر کاملا حقوقی اجتماعی تلقی میشود؛ اما به دلیل آثار اقتصادی آن و آثاری که میتواند در حوزه های گوناگون اقتصادی بر جای گذارد؛ مورد توجه تحلیلگران اقتصادی نیز واقع شده است. در واقع در روزهای تعطیل رسمی نیروی انسانی بخشهای دولتی و خصوصی مجازند در محل کار خود حاضر نشوند که این امر باعث افت تولید کالا و ارا ه خدمات در آن روزها میشود. لذا طبیعی است که فرض شود با افزایش تعداد روزهای تعطیل رسمی، میزان تولید و درآمد ملی کاهش یابد و متناسب با آن دیگر پارامترهای ارکان اقتصادی نیز متاثر گردند.

    کلیدواژگان: ساعت، حقوق، کار، کارمند، ارکان اقتصاد، شاخص توسعه انسانی، اجتماع، فرهنگ
  • صحبت الله پیری پور صفحات 299-312

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس کلاس معکوس بر خودپنداره ریاضی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان صحنه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. این پژوهش به جهت هدف از نوع کاربرد است. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان صحنه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. با توجه به ویژگی ها جامعه آماری، شیوه نمونه گیری در دسترس در نظر گرفته شد که تعداد 60 نفر در دو کلاس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ی سنجش خودپنداره ریاضی استفاده شد.. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی، به وسیله ی نرم افزارspss استفاده شد. براساس نتایج نهایی حاصل از پژوهش، فرضیه مطرح شده تایید نشد و آموزش به روش کلاس معکوس بر خودپنداره ریاضی تاثیر مستقیم نداشت.

    کلیدواژگان: روش تدریس، کلاس معکوس، دانش آموزان، متوسطه اول
  • حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مرادخانی*، محمدرضا شهسواری صفحات 313-348

    اهمیت و حساسیت تربیت برای جامعه اسلامی باعث شده تا ضرورت پیوند فقه و تربیت دوچندان شود. اما متاسفانه به اهمیت و ضرورت این پیوند و اهمیت حضور تجویزات اسلام در فرایند تربیت تا به حال در مورد تطابق مقررات آموزش و پرورش با قواعد فقه و همچنین آسیب های ناشی از عدم انجام این تطابق، پژوهشی صورت نگرفته است و بیشتر معلمان از وظایف شرعی و اسلامی خود در رابطه با تربیت اسلامی، بی خبراند. ازاین رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی و واکاوی مقررات حاکم بر معلم و دانش آموز در آموزش و پرورش با تاکید بر مبانی فقه امامیه انجام شده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات از کتابخانه های تخصصی فقهی- حقوقی و نرم افزارهای علوم اسلامی مورد بررسی قرار داده است. پس از بررسی مسایل مذکور در این پژوهش، به این مهم، دست می یابیم که با ایجاد ارکان مسیولیت از جمله تقصیر، ورود ضرر، وجود رابطه ی علیت یا سببیت بین تقصیر و ضرر وارده مسیولیت مدنی او در برابر دانش آموز، آموزش وپرورش و یا مدرسه به عنوان شخص حقوقی منعقد خواهد شد. مهمترین اثر این امر، جبران زیان وارده است که در رابطه ی بین معلم و دانش آموز در صورت ارتکاب تقصیر شخصی، معلم مسیول جبران و در صورت نقص در نظامات، آموزش و پرورش یا مدرسه مسیول جبران زیانهای وارده خواهد بود. آنجا که معلم و دستگاه اداری یا مدرسه به عنوان اجتماع اسباب در ورود ضرر نقش داشته باشند، دادرس با تعیین میزان تقصیر ارتکابی ممکن است به تساوی یا به میزان تاثیر قصور، بار جبران را بر هر کدام تحمیل نماید. این پژوهش به صورت کتابخانه ای انجام گرفته و بارزترین نتیجه ی به دست آمده مبتنی بودن مسیولیت مدنی معلم در نظام حقوقی ایران بر «تقصیر» است، همچنین معلم علاوه بر مسیولیت مدنی ممکن است در رابطه ی او با آموزش و پرورش دارای مسیولیت اداری نیز باشد.

    کلیدواژگان: معلم، دانش آموز، آموزش و پرورش، مقررات، مبانی فقه امامیه
  • جعفر صادقی یونسی صفحات 349-363

    رهبری موثر در دور کاری، نقش مهمی در موفقیت سازمان ها بازی می کند. در این مقاله، به بررسی سبک های رهبری موثر و نحوه اجرای آنها پرداخته می شود. با توجه به نیازهای مختلف سازمان، سبک هایی از جمله رهبری تحول آفرین، رهبری خدمتگزار و رهبری تحولی مطرح شده اند. علاوه بر این، مهارت های مورد نیاز برای اجرای هر سبک رهبری، شامل ارتباطات موثر، تصمیم گیری، تحلیل و برنامه ریزی نیز بررسی شده اند. در انتها، نحوه اجرای سبک های رهبری موثر در دور کاری و اهمیت آن در موفقیت سازمان بررسی می شود.

    کلیدواژگان: رهبری موثر، سبک های رهبری، رهبری تحول آفرین، رهبری خدمتگزار، رهبری تحولی، مهارت های رهبری، ارتباطات موثر، تصمیم گیری، تحلیل، برنامه ریزی، موفقیت سازمان
  • طاهره پیری پور صفحات 365-379

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی دبیران متوسطه اول شهرستان صحنه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. این پژوهش به جهت هدف از نوع کاربرد است. جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران دوره متوسطه اول شهرستان صحنه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. با توجه به ویژگی ها جامعه آماری، شیوه نمونه گیری تصادفی ساده در نظر گرفته شد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 148 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001)، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و پرسشنامه رضایت شغلی هرزبرگ (1996) استفاده شد.. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی، به وسیلهی نرم افزارspss استفاده شد. براساس نتایج نهایی حاصل از پژوهش، دو فرضیه مطرح شده تایید شدند و یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی دبیران تاثیر مستقیم داشتند.

    کلیدواژگان: یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی، دبیران متوسطه اول
  • دکتر محمدجعفر اشکواری *، امینه مهرابلو صفحات 381-402

    جنگ بدر نخستین نبردی است که بین مسلمانان و اهل مکه بعد از هجرت مسلمانان به مدینه روی دادوتاثیر بسزایی در تقویت ایمان مسلمانان داشت و پیروزی درآن باعث رشد و اعتلای حکومت اسلامی و همچنین روشن شدن برخی از پایه های اصول اقتصادی جامعه اسلامی به ویژه درزمینه تقسیم غنایم جنگی و متعاقب آن نزول سوره انفال شد. با توجه به اهمیت این جنگ همواره اسلام شناسان مسلمان وغیرمسلمان درصدد شناخت بهتر زمینه ها و علل و نتایج جنگ بدر بوده اند. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی_تطبیقی درصدداست به این سوالها پاسخ دهدکه چه شباهتها و چه تفاوتهایی بین رویکرد دواسلام شناس درباره جنگ بدر وجود دارد و این موضوع از چه مواردی ناشی می شود؟ یافته ها نشان می دهد که مذهب، محیط اجتماعی و منابعی که دو اسلام شناس در بیان مطالب خود به آن استناد جسته اند تاثیر فراوانی در نحوه نگرش آن دو نسبت به جنگ بدر داشته است. همچنین مشخص شدکه هردو اسلام شناس به منابع دسته اول استناد جسته اند، ولی زرگری نژاد علاوه برمنابع دسته اول از منابع شیعی نیز استفاده کرده ولی وات فقط به منابع دسته اول مراجعه کرده است.

    کلیدواژگان: مونتگمری وات، غلامحسین زرگری نژاد، جنگ بدر
  • فضل الله لطفی ترازک *، فرزاد جعفری صفحات 403-415

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر عملکرد و عدالت سازمانی بر رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان هرسین در سال تحصیلی 1401-1402 بود. این پژوهش به جهت هدف از نوع کاربرد است. جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران تربیت بدنی شهرستان هرسین در سال تحصیلی 1401-1402 بود. با توجه به ویژگی ها جامعه آماری، شیوه ی نمونه گیری تصادفی ساده در نظر گرفته شد که تعداد 180 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت بررسی ارزیابی عملکرد از پرسشنامه استاندارد ارزیابی عملکرد داسدار استفاده شد. جهت بررسی عدالت سازمانی از پرسشنامه استاندارد نیهوف و مورمن (1993) استفاده شد. جهت بررسی رضایت شغلی از پرسشنامه استاندارد مینه سوتا استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی، به وسیلهی نرم افزارspss استفاده شد. براساس نتایج نهایی حاصل از پژوهش، فرضیه های مطرح شده تایید شد و عملکرد و عدالت سازمانی بر رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی تاثیر مستقیم داشتند.

    کلیدواژگان: عملکرد، معلمان، رضایت شغلی، تربیت بدنی، عدالت سازمانی
  • شراره زبر دست صفحات 417-425

    متولد شدن معمولا زمانی که فرزندی میخواهد بدنیا بیاید سریع فکر شما به سمت بیمارستان می رود اما در تولد در سه سطح امکان دارد (زمین؛ هوا؛ دریا) که ما در این مقاله به بدنیا آمدن کودکان در هواپیما اشاره میکنیم اول از همه مطمنن پزشک متخصص شما بعد از سه ماه دوم اجازه سفر با هواپیما را به شما نمی دهد اما با این وجود اگر سوار شدید و نوازد خود را در هواپیما بدنیا آوردید که طبق برخی از خبرگذاری ها فقط چهار کودک و برخی دیگر شصت کودک در هواپیما ها متولد شده اند اما با این وجود مطمنن بحث اصلی که پیش میاید تابعیت و زمان تولد مخصوصا در زمانی که سفر شما مابین چندین کشور میباشد. و اینکه کودک یا نوازد دارای چه نوع تابعیتی است آیا تابعیت مضاعف به کودکان تعلق می گیرد یا خیر ؟این تولد توسط چه کسی ثبت میشود ؟ آیا به هواپیما اجازه فرود اضطراری می دهند ؟

    کلیدواژگان: متولد شدن، کسب تابعیت، حقوق بین الملل، هواپیما
  • مریم پاپی صفحات 427-438

    اختلال نقص توجه-بیش فعالی و یادگیری خاص، از جمله اختلالات مزمن و آسیب زایی است که از کودکی تا بزرگسالی ادامه می یابد و پیامدها و تاثیرات منفی بر زندگی کودک، والدین، اطرافیان و جامعه خواهد داشت؛ در صورتی که درمان به هنگام و مناسب صورت نگیرد. پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه ی تاب آوری روانی و کنترل تکانه در مادران دارای کودک با اختلال نقص توجه- بیش فعالی و مادران دارای کودک با اختلال یادگیری خاص انجام شد.

    روش

    توصیفی از نوع علی-مقایسه ای می باشد. کلیه ی مادران دارای کودک با اختلال نقص توجه-بیش فعالی و مادران دارای کودک با اختلال یادگیری خاص استان لرستان در سال1400-1399 جامعه ی آماری پژوهش را تشکیل دادند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس 60 نفر(30 مادر دارای کودک با اختلال نقص توجه-بیش فعالی و 30 مادر دارای کودک با اختلال یادگیری خاص) به عنوان نمونه انتخاب شد و به پرسشنامه تاب آوری کونورودیویدسون و تکانشگری بارت پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل استفاده و داده ها با نسخه spss21 تحلیل شد.

    یافته ها

    نشان داد که بین میزان تاب آوری روانی و کنترل تکانه در این دو گروه از مادران تفاوت معناداری وجود داشته است؛ و تاب آوری روانی، کنترل تکانه و مولفه های آن(به جزء مولفه اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی) در مادران دارای کودک با اختلال نقص توجه-بیش فعالی نسبت به مادران دارای کودک با اختلال یادگیری خاص به گونه ای معنادار بالاتر بوده است.

    کلیدواژگان: تاب آوری روانی، کنترل تکانه، اختلال نقص توجه-بیش فعالی، اختلال یادگیری خاص، کووید، 19
  • دکتر رضا بیرانوند*، زینب السادات حسینی صفحات 439-452

    ملاقات فرزند مشترک حق طبیعی، اخلاقی و قانونی والدین می باشد و نمی توان هیچ یک از والدین را از ملاقات فرزند خود بدون عذر قانونی محروم نمود. لذا در صورتی که هر یک از والدین ادعا نماید دیگری شرایط ملاقات فرزند را ندارد باید این ادعا را در دادگاه صالح اثبات نماید. با این حال نباید ملاقات فرزند را با حضانت فرزند اشتباه نمود. حضانت فرزند چه پسر یا دختر تا 7 سالگی با مادر می باشد و پس از 7 سال پدر می تواند جهت حضانت به دادگاه صالح دادخواست تقدیم نماید. از آنجا که حضانت فرزند پس از طلاق تا 7 سالگی با مادر و پس از آن با پدر می باشد حق ملاقات برای طرف مقابل محفوظ میباشد که این حق قبل از طلاق نیز در صورتی که طفل نزد زوج یا زوجه باشد برای طرف مقابل محفوظ خواهد بود. با این حال علیرغم صدور حکم قضایی در اکثر موارد از تمکین این موضوع سرپیچی نموده و راه را برای طرق ملاقات کننده سخت می نماید که این موضوع علاوه بر ایجاد پرونده های قضایی در دادگاه ها و دادسراها عواقب جبران ناپذیری برای فرزندان حاصل از طلاق خواهد داشت که در این باره تحقیقاتی صورت گرفته است که به آن می پردازم.

    کلیدواژگان: حضانت طفل، ملاقات فرزندان، حقوق والدین، ملاقات طفل، حق و تکلیف والدین
  • دکتر محمدصادق جمشیدی راد*، فاطمه محمدی صفحات 453-472

    بررسی احکام کیفری، اهتمام اسلام به استفاده حداقلی ازکیفر حبس را نمایان می سازد. مطابق قواعد حاکم براحکام کیفری اسلام، همچون قاعده « التعزیر بما یراه الحاکم› احکام تعزیری قابل تغییر هستند. برخی حبس های حدی همانند مجازات شرب خمر که جزء حکم الله نیستند نیز این گونه هستند. می توان ادعا نمود طراحی احکام جزایی اسلام به طور کلی در راستای زدودن کیفر حبس از زنان است. اما یافتن مبنای فقهی آن به صورت صریح ممکن نیست. بلکه به طریق اصطیادی از بطن قوانین دیگرهمانند جایگزینی حبس دراعدام زن مرتد فطری، تاسیسات ارفاقی زنان، قابل دست یابی است. که می تواند به مثابه مبنایی در حذف کامل حبس زنان تلقی شود. پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی وتوصیفی تدوین یافته است جهت دست یابی به این مبنا سعی دارد با تکیه بر اصل استحکام خانواده، وقواعد مطرح در این عرصه، همچون، معاشرت به معروف، پایبندی به میثاق غلیظ به عنوان مقدمات پیش گیرانه از بزه کاری زنان راهکار های لازم در این زمینه رابیان نماید. شایان ذکر است زنان با داشتن ویژه گی های خاص نقش اساسی در تامین اهداف اصلی شریعت دارند. اهدافی که به اذعان فقهای معروف اهل سنت وتایید فقهای امامیه در پنج محور اصلی حفظ نفس، نسل، عقل، دین ومال خلاصه می شود اکثرا در سایه تشکیل وحفاظت از خانواده وحفظ کرامت مادری ممکن است. از این روی به نظر می رسد در بسیاری از بزه کاران زن عمده دلیل بزه کاری ریشه در احساس شکست درزمینه همسری ومادری باشد ومهمترین دلیل این ادعا در فزونی جمعیت بزه کاران مجرد است

    کلیدواژگان: جمعیت کیفری، زندان زنان، اصل استحکام خانواده، همسری، مادری 481
  • فرضعلی فعلی صفحات 473-502

    ازجمله آسیب های اجتماعی جامعه اسلامی ما، آمار رو به افزایش طلاق است. افزایش آمار طلاق برای هر جامعه ای که خانواده در آن محور و اولویت است می تواند زنگ خطر باشد و همین موضوع شناخت این عوامل و موشکافی آنها را مهمتر می کند. هدف این پژوهش بررسی توصیفی عوامل طلاق مبتنی بر آیات قرآن کریم و ارایه راهکارهای علمی و عملی آن با رویکرد اخلاقی و تربیتی است. بر اساس آیات قرآن کریم مهمترین عامل طلاق عبارتند از: دنیاطلبی، نشوز مرد، عدم رعایت حقوق متقابل، کم توجهی به نیاز جنسی همسر، کفو هم نبودن، ضعف مبانی اعتقادی، سوءخلق، اضطرار، کراهت داشتن، و تهمت زدن برخی از این عوامل هستند. همچنین راهبردهایی در پنج دسته فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اجرایی پیشنهاد داده شد که می تواند از بروز طلاق های نابجا جلوگیری کند و میزان تقاضای آن را کاهش دهد.

    کلیدواژگان: طلاق، علل طلاق، قرآن کریم، رویکرد اخلاقی تربیتی
  • دکتر رضا بیرانوند*، الهام ابوذری صفحات 503-536

    زمینه و

    مقدمه

    با تحقیقاتی که در این مدت انجام دادم در مراکز درمانی و مشاوره موفق به شناخت اختلال های شخصیت که تهدید کننده سلامت حقوق خانواده ها است شدم. مشکلات و بیماری های روانی تاثیرات منفی زیادی روی کیفیت زندگی مشترک دارد. وقتی فردی یک مشکل جدی روانی داشته، علایم و رفتارهاییاز خود نشان می دهد که به رابطه با همسرش آسیب می زند. مثلا ممکن است فرد به دلیل اختلال روانی به شدت منزوی، منفی باف، عصبی، بی ثبات یا شکاک بوده و به همین خاطر رفتارهای منفی زیادی نسبت به همسرش داشته و درصورتی که خود فرد قبول نداشته باشد که مشکل روانی دارد و برای حل مشکلاتش تلاشی نکند، معمولا زندگی برای همسرش غیرقابل تحمل می شود و باعث می شود به فکر جدایی و طلاق بیفتد. امید است که با بهره گیری از این مقاله نهایت دقت را به کار برده و با مراجعه به مشاورینی که این تفاوت ها را در راه حل های ارایه شده باور داشته و مد نظر قرار می دهند، بتوان خسارت های ناشی از اختلال شخصیت را در خانواده ها و حقوق آنها به حداقل برسانیم. و در انتها با بررسی پرونده های مربوط و همچنین کیس های مرتبط به اختلال شخصیت بحث ما خاتمه پیدا می کند.

    روش

    در این مقاله با روش نمونه گیری و مصاحبه با 20نفر که سنین بین 27 تا 40 سال داشتند رو در شهر تهران در مراکز درمانی ظفر و کهریزک و صحبت با روان درمانگر ها و روانشناسان آنجا مورد بررسی قرار دادم و صاحب نظران مربوط و همچنین بازده زمانی مورد مطالعه ی من نیمه اول اسفند 1401 تا نیمه دوم فروردین 1402 بود.

    یافته

    بسیاری از افراد 18 سال به بالا هستند که دارای اختلال شخصیت هستند که از اختلال خود بی خبر بوده و به اصرار خانواده و همسر خود به پزشک مراجعه می کنند و بسیار مقاوم به درمان بوده و اذیت کننده برای اطرافیان هست و در قانون مجازات اسلامی صراحتی نسبت به هیچ یک از اختلالات روانی وجود ندارد.

    نتیجه گیری

    در ابتدای هر رابطه به چندین جلسه به مشاوره رفته و تا زمانی که به شناخت درست از فرد نرسیده اید به مشاوره ادامه دهید. و یا اگر فردی در خانواده با نابهنجاری رفتاری شرایط را برای همه سخت و اذیت کننده کرده برای درمان او هم می توان اقدام کرد.

    کلیدواژگان: اختلال شخصیت، فرد دارای اختلال، علل گرایش
  • سمیه امینی صفحات 537-565

    هر انسانی به طور نسبی قادر به انجام دادن کاری خلاق است. عناصر خلاقیت دو گونه اند؛ برخی از آن ها ژنتیکی و برخی اکتسابی یا محیطی واجتماعی اند. گذشته از ژنتیک، عوامل اکتسابی، اجتماعی و محیطی فضایی که کودکان در آن پرورش یافته اند بر روی پرورش خلاقیت آنان تاثیرگذار خواهد بود. در این پژوهش به بررسی خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی و تاثیر محیط خانه بر پرورش خلاقیت کودکان پرداخته شده و با کمک روش کیفی-توصیفی- تحلیلی، براساس منابع مکتوب، گفته ها و مشاهده ی محیط و رفتار افراد در خانواده به میزان تاثیر خانواده بر پرورش خلاقیت در کودکان پرداخته، سپس نتایج روایت نگاری و مشاهده با نتایج آزمون خلاقیت بر اساس آزمون جان لویی-سیله تطبیق داده شد. هدف این پژوهش نشان دادن میزان تاثیر خانواده بر پرورش و رشد خلاقیت در کودکان است. در انتها نتایج و پیشنهاداتی برای خانواده ها در جهت رشد و پرورش خلاقیت کودکان در محیط خانه و خانواده ارایه شد.

    کلیدواژگان: خلاقیت، پرورش خلاقیت، خانواده، کودک، هنر
  • فاطمه درساژ *، محمد احمدی صفحات 567-584

    اعتماد به نفس واقعی زاییده ی تعهد فرد به خویشتن است، این تعهد است که باعث میشود که هر آنچه لازم باشد، انجام دهد تا به خواسته و نیازهایش برسد. فردی که فاقد اعتماد به نفس است، عادت کرده است که در مقابل دیگران اختیار و ارادهای از خود نداشته باشد و هر تقاضایی را اجابت نماید. به عبارت دیگر حالت خود نگهداری، امتناع و «نه گفتن» به درخواست دیگران در او ضعیف شده است. در ضمن نداشتن اعتماد به نفس موجب فلج شدن فکر و روح فرد می شود، زبون و بیچاره و ناتوان، از خود مایوس می شود و همراه احساس حقارت می کند. باید توجه داشت که اعتماد به نفس انواع مختلفی دارد که شامل:

    1 -اعتماد به نفس رفتاری

    2 -احساسی و عاطفی

    3-روحی و معنوی می شود.

    به منظور آنکه شخص، اقتدار لازم را به دست آورد و رضایت و غنایی که استحقاقش را دارد، تجربه کند، به هر سه نوع اعتماد به نفس نیاز دارد.

    کلیدواژگان: اعتماد به نفس، عزت نفس، غرور، زبون و ناتوان، اراده، دانش آموز
  • علی حسنی*، دکتر محمدرضا فیروزی، ماهتاب حسنی صفحات 585-606

    یادگیری یکی از مهمترین پایه های زندگی انسان است و تحت تاثیر متغیر های فراوان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین باور های معرفت شناسی و راهبردهای یادگیری خودتنطیمی با نقش واسطه ای انگیزه پیشرفت اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه ی آماری دانشجویان دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل می دادند. از میان آن ها 363 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار های جمع آوری داده ها از: 1)پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر 2) پرسشنامه راهبردهای یادگیری خود تنظیمی(MSLQ) 3) پرسشنامه انگیزه پیشرفت لانگ نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد های یادگیری خود تنظیم تحت تاثیر باور های معرفت شناختی و انگیزه پیشرفت قرار دارد. از میان ابعاد باور های معرفت شناختی بعد دانش ساده اثر مستقیم و مثبت بر راهبرد های یادگیری خود تنظیم دارد. ابعاد دانش ذاتی و یادگیری سریع اثر مستقیم بر راهبردهای یادگیری خودتنظیم نداشته اما اثر غیر مستقیم بر راهبردهای یادگیری خودتنظیم داشته اند. از ابعاد انگیزه پیشرفت بعد امید به موفقیت به صورت مثبت و بعد ترس از شکست به صورت منفی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیم اثر داشته اند.

    کلیدواژگان: باورهای معرفت شناسی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، انگیزه پیشرفت
  • سودابه رهنماپور*، مجتبی اسلامیان صفحات 607-620

    هدف این پژوهش شناسایی تاثیر رهبری مبتنی بر قلب ها بر بهزیستی روان شناختی با میانجیگری مثبت اندیشی دبیران مدارس متوسطه خرم آباد است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و تحلیل معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق عبارت از تعداد 1736 نفر دبیران مدارس متوسطه خرم آباد هستند، و به روش نمونه گیری طبقه بندی نسبی نمونه آماری 313 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسش نامه رهبری مبتنی بر قلب ها محقق ساخته (1398)، بهزیستی روان شناختی ریف (1989)، مثبت اندیشی اینگرام و وینسیکی (1988) استفاده شد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS نشان داد که در سطح اطمینان 99 درصد، رهبری مبتنی بر قلب می تواند از طریق مثبت اندیشی بر بهزیستی روان شناختی تاثیر مثبت و معنادار اعمال کند. و رهبری مبتنی بر قلب دارای دو تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر بهزیستی روان شناختی است. اثر غیرمستقیم رهبری مبتنی بر قلب از طریق مثبت اندیشی بر روی بهزیستی روان شناختی برابر با حاصل ضرب ضرایب مسیر می باشد یعنی برابر است با 296/0 در سطح اطمینان 99٪ می توان گفت که رهبری مبتنی بر قلب از طریق مثبت اندیشی بر بهزیستی روان شناختی، تاثیر مثبت و معناداری دارد. و متغیر مستقل از طریق میانجی بر وابسته تاثیر دارد و میزان این تاثیر برابر با 296/0 درصد می باشد.

    کلیدواژگان: رهبری مبتنی بر قلب ها، بهزیستی روان شناختی، مثبت اندیشی، مقطع دبیرستان، خرم آباد
  • اسلام کاوسی*، مژگان سنجابی صفحات 621-637

    امروزه نقش سازمان ها و سازه هایی که به صورت آسمان خراش در شهرها ساخته می شود به صورت یک امر طبیعی درآمده است، غافل از اینکه چنین سازه هایی به نوعی در ایجاد آلودگی هوا نقش و تاثیر بسزایی دارد. چنین آلودگی هایی به نوعی تهدیدات شیمیایی شهری به حساب می آیند و مسلما در سلامتی افراد تاثیرگذار است. البته ذکر این نکته لازم و مهم است که ساخت سازه های شهری در هر شهری باید از اصول نظام مهندسی همان استان پیروی کند. یعنی استاندارد مربوط به ساخت و ساز ساختمانها و برجها در هر استان همان نظام مهندسی آن استان می باشد. در مناطق شهری بزرگ آلاینده های منتشره، حاصل از منابع متعدد، متمرکز و نیز منابع سطحی بر فراز تمام منطقه جغرافیایی پراکنده می شوند. از میان عوامل اقلیمی نقش ساختمان های بلند در رابطه با تابش آفتاب و جریان باد در سازه های کالبدی دارای اهمیت زیادی هستند. به همین جهت در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش و تاثیر سازه های شهری بر ایجاد آلودگی های هوا و تهدیدات شیمیایی شهری بپردازیم.

    کلیدواژگان: سازه های شهری، آلودگی هوا، تهدیدات شیمیایی، سلامت جسمانی، سازه های کالبدی، دودهای شیمیایی
  • زینب آقامرادی *، مریم نظری صفحات 639-666

    مطالعه انحرافات و آسیب شناسی اجتماعی عبارت است از بررسی شناخت بی نظمی ها و معضلات اجتماعی. در واقع آسیب شناسی اجتماعی مطالعه و ریشه یابی بی نظمی ها، ناهنجاری ها و آسیب هایی نظیر بیکاری، اعتیاد، فقر، خودکشی، خشونت و... همراه با علل و شیوه های پیش گیری و درمان آن ها و نیز مطالعه شرایط بیمارگونه و نابسامانی اجتماعی است. اگر در جامعه ای هنجارها مراعات نشود، کجروی پدید می آید و رفتارها آسیب می بیند. عدم پای بندی به هنجارهای اجتماعی موجب پیدایش آسیب اجتماعی است. از سوی دیگر، اگر رفتاری با انتظارات مشترک اعضای جامعه و یا یک گروه یا سازمان اجتماعی سازگار نباشد و بیشتر افراد آن را ناپسند و یا نادرست قلمداد کنند، کجروی اجتماعی تلقی می شود. سازمان یا هر جامعه ای از اعضای خود انتظار دارد که از ارزش ها و هنجارهای خود تبعیت کنند اما طبیعی است که همواره افرادی در جامعه یافت می شوند که از پاره ای از این هنجارها و ارزش ها تبعیت نمی کنند. افرادی که همساز و هماهنگ با ارزش ها و هنجارهای جامعه و یا سازمانی باشند، «همنوا» و یا «سازگار» و اشخاصی که برخلاف هنجارهای اجتماعی رفتار کنند و بدان ها پای بند نباشند، افرادی «ناهمنوا» و «ناسازگار» می باشند.

    کلیدواژگان: هنجارهای اجتماعی، انحرافات اجتماعی، اعتیاد، دانش آموزان نوجوان، کج روی
  • دکتر رضا بیرانوند *، فرزانه آب سالان صفحات 667-680

    ازدواج سفید یا بهترین لفظ برای آن روابط نامشروع می باشد، بدین معنا است، پیوندی به مدت نامعلوم بین دو فرد که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی در ایران و بیشتر کشورهای مسلمان می باشد. به این دلیل فرزند حاصل از این ازدواج بیشترین لطمه را می خورد. یکی از دلایل مهم گرایش به ازدواج سفید که رسمیتی در قانون و شرع و عرف جامعه ایران ندارد، نبود مسیلویت پذیری حداقل در یک طرف از رابطه است و همچنین مشکلات اقتصادی می باشد و تبعات این رابطه بارداری ناخواسته و سقط جنین می باشد و فرزندان حاصل از روابط نامشروع نمی توانند دارای شناسنامه باشند. در کشور ترکیه که بیش از 85% مردمش مسلمان هستند قوانین بصورت کشورهای غربی می باشد. در روابط نامشروع که جرم است و مجازات در قانون مجازات اسلامی درنظرگرفته شده است برخی از فقها آن را شبیه به نکاح معاطاتی دانسته اند که بدون اجرای صیغه ایجاب و قبول صورت می گیرد و بصورت عملی می باشد و با لفظ نمی باشد همانند ازدواج سفید و مشروع فقها می گویند باید ایجاب و قبول در نکاح با لفظ باشد و نکاح معاطاتی را باطل اعلام کرده اند و همچنین قانون مدنی ایران هم بر بطلان نکاح معاطاتی اتفاق نظر دارد. در جامعه کنونی ایران ازدواج سفید و یا هم باشی سیاه و به عبارتی واضح تر روابط نامشروع جایگاهی حقوقی و همچنین شرعی و عرفی ندارد و برای روابط نامشروع قانون مجازات اسلامی، مجازات تعیین کرده است و تنها در قانون مدنی ایران نکاح دایم و نکاح موقت به رسمیت شناخته شده است و این دو نکاح از حمایت قانونی و شرعی و عرفی برخوردار می باشد.

    کلیدواژگان: و: رابطه نامشروع، ازدواج سفید، عقد نکاح، نکاح دائم و منقطع، زوج و زوجه
  • مرضیه یزدانی*، طاهره قنبریان، درنا نیاکان صفحات 681-699

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه تمایزیا فتگی و مهارتهای اجتماعی در اقدام کنندگان به خودکشی و افراد عادی بود.

    مواد و روش کار

    طرح پژوهشی حاضر از نوع علی -مقایسه ای و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد اقدام کننده به خودکشی مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) کازرون ومراجعین عادی بود. بر این اساس تعداد 124 نفر از افراد مراجعه کننده مورد بررسی به صورت تصادفی انتخاب گردید که از این تعداد 26 نفر آنها سابقه اقدام به خودکشی داشتند و 98 نفر آنها جز افراد عادی بودند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه مقیاس مهارتهای اجتماعی TISS با 39 گزینه و پرسشنامه خودتمایزیافتگی اسکورون با 36 بود. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که بین خرده مقیاسهای تمایزیافتگی (واکنش پذیری عاطفی، بین جایگاه من، گریز عاطفی، هم آمیختگی)در اقدام کنندگان به خودکشی با افراد عادی تفاوت معنی دار وجود دارد. و همچنین بین هریک ازابعاد مهارتهای اجتماعی (ابعاد مثبت ومنفی)درافراداقدام کننده به خودکشی با افراد عادی تفاوت معنی دار وجود دارد.

    کلیدواژگان: مهارتهای اجتماعی، تمایز یافتگی، خود کشی
  • فرزاد جعفری*، فضل الله لطفی ترازک صفحات 701-715

    هدف پژوهش حاضر مقایسه ی اثربخشی معلمان تربیت بدنی مهارت آموز (ماده 28) و فارغ التحصیلان تعهد دبیری دانشگاه فرهنگیان شهرستان صحنه در سال تحصیلی 1401 – 1402بود. این پژوهش به جهت هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران تربیت بدنی شهرستان صحنه در سال تحصیلی 1401-1402 بود. با توجه به ویژگی ها جامعه آماری، شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در نظر گرفته شد که تعداد 90 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت بررسی اثر بخشی معلمان تربیت بدنی از پرسشنامه سسنجش اثربخشی جایارامان (2013) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی، به وسیلهی نرم افزارspss استفاده شد. براساس نتایج نهایی حاصل از پژوهش، فرضیه ی مطرح شده تایید شد و نشان داد که اثربخشی دبیران تربیت بدنی که از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شده اند، بیشتر است.

    کلیدواژگان: معلمان تربیت بدنی، اثربخشی، معلمان تربیت بدنی مهارت آموز، دانشگاه فرهنگیان
  • شراره زبردست صفحات 717-739

    معمولازمانی که کشورها میخواهند برای مقابله با یکدیگر وارد عمل شوند بعضی اوقات به جای جنگ، از تحریم های بین المللی علیه یکدیگر استفاده میکنند. به نظر بنده و با توجه به تحقیقات انجام شده یکی از بدترین نوع تحریم که تاثیر مستقیم روی حقوق بشر اثر می گذارد تحریم تجاری یا کالایی می باشد که فشار آن روی اقتصاد جامعه و همچنین مردم یک جامعه است. پس باید توجه داشت بیشترین آسیب تحریم اقتصادی و تجاری روی تمام افراد جامعه ای است که مورد تحریم قرار گرفته اند و رفاه و آرامش آنها را سلب مینماید و حتی تحریم های اقتصادی باعث میشود که کشورها دست به تجارت آزاد بزنند که باید توجه داشت این چالش و مسیله مهم به سازمان تجارت جهانی نیز آسیب های جدی وارد می نماید. ضمنا باید توجه داشت تحریم ها فاصله زیادی بین طبقات از یک جامعه میگذارد و جامعه را به دو طبقه خیلی ضعیف (فقیر) و خیلی ثروتمند میکند که این شکاف چندان مناسب به نظر نمی آید. با توجه به این موضوع مهم در این مقاله قصد داریم به تحلیل و بررسی تحریم های بین المللی و آسیب های آن بر حقوق بشر بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها فیش برداری می باشد.

    کلیدواژگان: تحریم، حقوق بین الملل، روابط تجاری، فشار اقتصادی، تجارت
  • ناهید فرامرزی صفحات 741-768

    در نگاه رهبر انقلاب اسلامی «حیا و عفاف» علاوه بر آنکه حکم و دستوری الهی است یکی از عوامل اقتدار ملی نیز هست که دشمن آن را هدف گرفته است. مسیله حجاب در قرآن بخشی از یک هندسه بزرگ برای سالم سازی محیط اجتماعی است تا شهروندان و به طور ویژه بانوان از حق آزادی برای فعالیت اجتماعی، بیشترین استفاده را بکنند. برای تبیین این مطلب باید به منطق قرآن درباره حجاب توجه کنیم. عفاف نیز یکی از فضایل اخلاقی است که همواره در تعالیم اسلام جایگاه والایی داشته و توجه بدان مهم است. در روایات متعددی عفاف بهترین عبادت شمرده شده و امام علی(ع) آن را بهترین خوی و خصلت و سرمنشا هر خیر و نیکی خوانده است. یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی است زیرا توجه به این مهم انسان از معاشرت های بی بند و بار محفوظ می دارد و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می کند. حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تامین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند. در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی نگارش شده است قصد داریم به عوامل مهم فردی و اجتماعی بی حجابی در جامعه کنونی بپردازیم.

    کلیدواژگان: حجاب و عفاف، عوامل بی حجابی، آسیب های اجتماعی، ضرورت رعایت حجاب، امنیت اجتماعی
  • تهمینه مشمول*، فریبا حسنی صفحات 769-781

    هدف از انچام پژوهش حاضر بررسی، اثربخشی لوگوتراپی بر رضایت از زندگی دانش آموزان افسرده می باشد. طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه دوازدهم دبیرستان واقع در شهرری بودند که از بین مدارس شهرری به شیوه نمونه گیری هدفمند یک مدرسه انتخاب گردید و پرسشنامه افسردگی بک روی تمام دانش آموزان پایه دوازدهم آن مدرسه اجرا شد (180 نفر) و دانش آموزانی که نمره بالاتر از 16 در آزمون افسردگی بک گرفتند در قالب دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) به صورت تصادفی تقسیم شدند (دلاور، 1386)و درمان لوگوتراپی به مدت 10 جلسه فقط برای گروه آزمایشی اجرا گردید و گروه کنترل درمانی دریافت نکردند (اما جهت رعایت اصول اخلاقی، درمان لوگوتراپی پس از پایان پژوهش برای گروه کنترل نیز چند جلسه اجرا گردید). بعد از 10جلسه درمان لوگوتراپی، مجدد از هر دو گروه آزمایشی و کنترل پس آزمون گرفته شد و بعد از گذشت دو ماه از اجرای درمان جهت سنجش میزان ثبات در تغییرات ایجادشده در دانش آموزان مجدد از هر دو گروه آزمایش و کنترل آزمون پیگیری گرفته شد و نتایج تحلیل گردید. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS) و پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II) استفاده گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده به عمل آمد. نتایج نشان داد که اثر مداخله مبتنی بر لوگوتراپی بر رضایت از زندگی دانش آموزان افسرده (52/0 Partialη2=، 05/0P، 90/30= (56 و 2)F) معنادار است درنتیجه بین نمره های عامل (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) در میزان رضایت از زندگی دانش آموزان افسرده تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0p≤). این نتایج بیانگر تاثیر مداخله مبتنی بر لوگوتراپی بر رضایت از زندگی دانش آموزان افسرده می باشد.

    کلیدواژگان: لوگوتراپی، رضایت از زندگی، دانش آموزان افسرده
  • فاطمه نجفی صفحات 783-804

    معمولا عشق در زندگی مشترک زمانی بوجود می آید که هر دو طرف حس خوبی نسبت به یکدیگر داشته باشند. این حس خوب نیز حاصل مجموعه بازخوردهایی از رفتار طرف مقابل است. به اینصورت که هر قدر طرفین، رفتار و بازخوردهای خوبی به یکدیگر داشته باشند به یکدیگر کمک می کنند تا عشق در زندگی زن و مرد شکل بگیرد. عشق بر مبنای ابعاد سه گانه اش ریوس مثلثی را تشکیل میدهد، این ابعاد عبارتند از صمیمیت، شوریدگی، تصمیم و تعهد. صمیمیت: (بعد هیجانی) احساس محبت گرمی، اظهار علاقه و مراقبت. شوریدگی: (بعدانگیزشی) میل شدید و برانگیختگی فیزیولوژیایی شدید توام با میل به روابط جنسی عطوفت ورزانه. تصمیم، تعهد: (بعد شناختی) تصمیم گیری خود آگاهانه و غیر خود آگاهانه برای تصمیم گیری کوتاه مدت یا بلند مدت برای دوست داشتن و مراقبت متعهدانه از معشوق است. عمق صمیمیتی که افراد در رابطه خود ایجاد می کنند به میزان زیادی بستگی به توانایی آنان برای ارتباط دقیق، موثر و روشن با افکار، احساسات، نیازها، خواسته ها و تمایلاتشان دارد. بنابراین یادگیری چگونگی ارتباط کارآمد نخستین گام در فرآیند ایجاد یا افزایش صمیمیت در هر رابطه ای به شمار می رود. عشق تاثیر بسیار خوبی بر روی سلامتی جسمی و سلامت روحی دارد. وجود آرامش، انرژی، امید، هدف و... از تاثیرات عشق در زندگی ما انسانهاست. مواردی نظیر سوخت و ساز مناسب بدن، فشار خون مناسب، کاهش بیماری های قلبی عروقی و ده ها مورد دیگر از تاثیرات شگفت انگیز عشق در زندگی است! زیرا عدم وجود آرامش حاصل از عشق می تواند زمینه ساز مشکلات جسمی باشد.

    کلیدواژگان: عشق، صمیمیت زناشویی، ازدواج، زوجین، محبت، کانون گرم خانواده
  • آیدا رضائی عزیزآبادی*، سرورسبحانی، شادی زمانی صفحات 805-814

    هدف پژوهش حاظر بررسی تاثیر داستان و قصه گویی بر فرایند یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی بود.روش تحقیق این پژوهش از نوع کیفی بود و به شیوه کتابخانه ای انجام شد که در آن با بررسی تعداد زیادی از مقالات و کتاب های چاپ شده در این زمینه استفاده شده است نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت استفاده از قصه گویی در تسهیل، تفهیم و تعمیق بر مطالب درس می شود همچنین بخشی از فواید استفاده از این روش در امر تدریس بیان شده است و در آخرهم راهکارهایی برای استفاده از این روش در مدارس ذکر شده است.

    کلیدواژگان: تاثیرگذاری، داستان، قصه گویی، یادگیری، دانش آموزان، دوره ابتدایی
  • سارا عظیمی صفحات 815-838

    نسخه خطی خاوران نامه تحت حمایت ترکمانان و شاهنامه شاه طهماسب در دوره صفوی، هر دو از شاهکارهای ایرانی هستند و از ارزش هنری بالایی برخوردارند و نگاره های بسیار پر کار و زیبا دارند. خاوران نامه نسخه ای مذهبی و حماسی در وصف فضایل و رشادت های امام علی (ع) در قالب بیان حوادث و وقایع زندگی ایشان است و شاهنامه شاه طهماسب شامل 258 مجلس نگارگری براساس داستان های رزمی، حماسی و اساطیری به سبک مکتب تبریز و قزوین است. هدف از ارایه این پژوهش علاوه بر معرفی خاوران نامه و شاهنامه شاه طهماسب مطالعه ی تطبیقی ساختار بصری دو نگاره از خاوران نامه و شاهنامه شاه طهماسب است. روش تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی است. از نظر محتوا هردو نسخه ای ادبی و حماسی در غالب جنگ های پهلوانی و قهرمانی هستند و به لحاظ بصری دارای شباهت ها و تفاوت هایی هستند که قابل بررسی است. اهداف ما در این مقاله عبارتند از بررسی نگاره های خاوران نامه ، بررسی نگاره های شاهنامه شاه طهماسب، بررسی تطبیقی نمونه های مطالعاتی از نگاره های خاوران نامه و شاهنمامه شاه طهماسب. همچنین سوالات مطروحه در پژوهش حاضر عبارتند از:

    1.نگاره های خاوران نامه و شاهنامه شاه طهماسب دارای چه ویژگی هایی هستن؟

    2.چه ویژگی های مشترک و متفاوتی میان نگاره های خاوران نامه و شاهنامه شاه طهماسب می توان یافت؟

    کلیدواژگان: خاوران نامه، شاهنامه شاه طهماسب، نگارگری، نگاره های خاوران نامه
  • نسترن ناصری صفحات 839-856

    امروزه بررسی ها نشان می دهد خوش خطی یا داشتن خط خوب یکی از کلیدهای موفقیت تحصیلی دانش آموزان به شمار می رود. چرا که نوشتن یکی از ابزار های دایمی و مهم دانش آموزان برای تکمیل فرایند یاددهی - یادگیری است. هرچند که خط بهترین دانش آموز نیز هرگز به طور کامل رشد نمی کند اما مشکلات بعضی از دانش آموزان خیلی شدید تر است و خط بعضی ها ناخوانا است و علاوه بر آن در نوشتن نیز کند می باشند. خط خوب یکی از مهارت هایی است که باید از سن کم یعنی از دوره ی آمادگی به دانش آموزان آموخته شود در غیر این صورت بخشی از فرایند یاددهی - یادگیری دچار نقص خواهد شد. به همین دلیل آموزش خوش نویسی در مقاطع مختلف تحصیلی به خصوص در دوره ابتدایی و با روش اصولی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در هر کدام از این دوره ها، آموزش های گوناگون علمی و عملی مورد نیاز هر فرد و جامعه در آیند پیش بینی شود و با برنامه ریزی اصولی و متناسب به هر دوره آموزش داده شود. بنابراین در این مقاله به دنبال شناسایی و رفع عوامل دخیل در بدخطی و بهبود خط در دانش آموزان هستیم. فرضیات یا سوالات پژوهش حاضر عبارتند از:

    1.وضعیت نشستن دانش آموز تا چه اندازه در درمان مشکل بدخطی او تاثیر دارد؟

    2.نحوه غلط به دست گرفتن مداد تا چه اندازه موجب بدخطی دانش آموز می شود؟

    3.نحوه قرار گرفتن کاغذ برای دانش آموزان چپ دست و راست دست باید چگونه باشد؟

    کلیدواژگان: بدخطی، خوشنویسی، دانش آموزان، خط خوب، دبستان شهید محسن درخشان
  • دکتر میلاد خلیلی*، دکتر زهرا ستایش صفحات 857-878

    امروزه با ظهور تفکر جهانی شدن دولت ها که موجب افزایش و گسترش ارتباطات اجتماعی شده است قدرت سیاسی فرهنگی، اجتماعی و همچنین پایداری حاکمیت پدید آمده است لذا با بررسی مفهوم حاکمیت به مفهومی همچون موسسات عمومی غیر دولتی برخورد می کنیم. مفهوم حاکمیت قانون و عناصر بنیادین آن به عنوان اساس نظارت معرفی شده اند شناخت چنین مفهوم نوینی در حاکمیت برای شناخت سیاست ها و قوانین بسیار حایز اهمیت است. لازم به ذکر است در حاکمیت کشور نظام نظارت بر دستگاه های اجرایی در قالب قانون اساسی و همچنین قانون محاسبات عمومی کشور تدوین و تنظیم شده است از جمله نهادهایی که منشاء خدمات به جامعه را دارد موسسات عمومی غیر دولتی می باشد به همین دلیل دولت ها با اهداف در اختیار داشتن این گونه موسسات در غالب حکمرانی مطلوب و نظارت مبتنی بر قانون با اهداف زدودن زمینه های انحراف از فعالیت ذاتی قید شده در اساسنامه این گونه موسسات را با ابزار نظارتی و جلب افکار عمومی از موسسات و نهاد های عمومی غیر دولتی به عنوان جلویی مثبت یاد می کنند. به همین منظور به ارگانهای نظارتی شناخته شده که در بحث نظارت و شفافیت نظارت بر موسسات و نهاد های عمومی غیر دولتی نقش بسزایی دارند می پردازیم.

    کلیدواژگان: موسسات عمومی غیر دولتی، حکمرانی، مطلوب، نظارت، دیوان محاسبات کشور، استقلال مالی
  • پدرام خسروی صفحات 879-897

    حل مسیله که پیچیده ترین بخش هر عملیات فکری تصور می شود، به عنوان یک روند مهم شناختی تعریف می گردد که محتاج تلفیق و مهار یک سری مهارت های بنیادین و معمولی است.حل مسیله وقتی مطرح می شود که یک موجود زنده یا یک سامانه هوش مصنوعی نداند که برای رفتن از یک موقعیت به موقعیت دیگر باید چه مسیری را بپیماید. این نیز خود بخشی از روند یک مسیله بزرگ تر است که یافتن مسیله و شکل دهی مسیله بخشی از آن می باشد. با این وصف باید توجه داشت ایجاد تفکر انتقادی را می توان یکی از اهداف اساسی نظام تعلیم و تربیت در سطح جهانی انگاشت که جزء جدایی ناپذیر هر نظام آموزشی است. زیرا در فرایند آموزش باید ضمن تقویت روحیه انتقادپذیری در معلمان، روحیه انتقاد کردن و زمینه بررسی و تحقیق را در شاگردان به وجود آورد.اما متاسفانه مدرسه های امروز عمدتا به دلیل پیشرفت های علوم و فنون و با توجه به بعضی از رویکردهای روان شناختی، توجه خود را بیشتر به انتقال اطلاعات و حقایق معطوف کرده اند و از تربیت انسان های متفکر و خلاق فاصله گرفته اند. در حالی که هر نظام آموزشی برای موفق شدن به توانایی افراد خود در تحصیل و تصمیم گیری متفکرانه نیازمند است. از این رو یکی از هدف هایی که آموزش و پرورش باید به آن بپردازد، پرورش توانایی تفکر انتقادی در دانش آموزان است.

    کلیدواژگان: تفکر انتقادی، دانش آموز، حل مسئله، نظام آموزشی، نظریه شناختی، آموزش و پرورش
  • شیما درشته*، دکتر زهرا رحیم زاده، دکتر عادل سلیمانی صفحات 899-913

    هدف کلی پژوهش حاضربررسی خاطره ها و روایت های الهام بخش دوران دانش آموزی یک دانشجو معلم با درس گرفتن از آنها در آینده شغلی وی می باشد. این پژوهش یک تحقیق کیفی با رویکرد پژوهش روایی است.جامعه آماری آن روایت تحصیلی ابتدایی یک دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان است،که یک روایت برجسته و الهام بخش به عنوان نمونه انتخاب شده است.روش جمع آوری داده ها و ابزار مورد استفاده،مشاهده،کتب دوران تحصیل،اوراق امتحانی،یاداشت ها و دفترخاطرات دوران تحصیل و حتی مصاحبه با مطلعین کلیدی است.جهت تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل شده از کدگذاری باز،محوری و گزینشی استفاده گردید.نتایج بدست آمده از پژوهش در یک مدل تحلیلی-استنباطی ارایه شد و حاکی از آن بود که کارکرد های تحصیلی دانش آموزو میزان تاثیر آنها در میزان موفقیت،عوامل و موقعیت های حساس و مهم تحصیلی و محیط اجتماعی و آموزشی موثر بر پیشرفت تحصیلی بر هویت و توسعه حرفه ای معلم موثر است.از نتایج بدست آمده از این پژوهش یک مدل استنباطی ترسیم شد که تعداد 110کد باز،16کد محوری و 3 کد گزینشی نمایش داده شد.

    کلیدواژگان: توسعه حرفه ای معلم، روایت پژوهی، روایت تحصیلی، تجارب زیسته، خاطرات
  • فرشته بهروز، دکتر وحید خلخالی* صفحات 916-947

    خود کار آمدی جمعی به باورها و اعتقادات گروهی و مشترک معلمان، که بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر می گذارد اشاره دارد به همین منظور روانسنجی مقیاس حودکارآمدی جمعی معلمان ضروری است. پژوهش حاضر روانسنجی مقیاس خودکارآمدی جمعی معلمان (CTES) بود. پژوهش حاضر جزء تحقیقات توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه استان همدان به تعداد 3436 نفر زن و مرد، که در مقطع متوسطه مشغول به تدریس بوده اند. نمونه آماری 1005 نفر که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با توجه به سه فاکتور جنسیت، سابقه تدریس و منطقه تدریس جمع آوری شدند. اطلاعات با استفاده از روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه خودکارآمدی جمعی معلمان (CTES) جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ انجام شد. یافته ها نشان داد که بر اساس اعتبارسنجی به دو شیوه ی آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن، اعتبار مقیاس CTES بر اساس آلفای کرونباخ 80/0 و با استفاده از روش دونیمه کردن آزمون72/0 می باشد. بررسی های مربوط به روایی سازه، همسانی درونی و تحلیل عاملی مقیاس CTES نیز موید روایی مقیاس است و سه عامل توانایی معلم در تدریس و ایجاد انگیزه در دانش آموز، امکانات آموزشی، حمایت های ارتباطی و مدیریتی معلمان سازه مقیاس CTES را تشکیل می دهند. مقیاس CTESابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش خودکارآمدی جمعی معلمان می باشد.

    کلیدواژگان: خودکارآمدی جمعی معلمان، روایی، پایایی، هنجار
  • مرتضی جمشیدیان قلعه سفیدی*، دکتر میلاد خلیلی صفحات 949-959

    نقاشی گل و مرغ به مجموعه ای از نقوش گلها و پرندگان گفته می شود که علاوه بر مواد و وسایل مختلف، گاه برای تزیین بناها نقش شده که در این صورت در اغلب موارد به صورت پرندگان، گلها و گیاهان و در هم تافته ای هستند که اصطلاحا به آن گل و بوته یا گل و مرغ گویند. اصفهان که از زمان شاه عباس کبیر تا آخر دوره صفوی پایتخت ایران بود، در این دوره به یکی از آباد ترین پایتختهای جهان تبدیل شد و در آن کاخها، پلها، مساجد و بناهای زیادی ساخته شد و با آنکه در دوره های زند و قاجار از توجه باز ماند، همان بناهای مجلل صفوی و خانه های زیبایی که در دوران قاجار ساخته شد، مورد توجه پژوهشگران، سیاحان و علاقه مندان به هنر ایران است. در میان تزیینات زیبای نقوش سنتی در کاشی کاری بناهای مشهوری مثل مساجد شاه و شیخ لطف الله، بناهای دیگری نیز در این شهر وجود دارد که علاوه بر تزیینات فوق، در آنها از نقوش گل و مرغ نیز استفاده شده است که هدف این پژوهش جمع آوری و طبقه بندی نقوش گل و مرغ (پرنده) در این بناها می باشد.

    کلیدواژگان: بناهای تاریخی، نقوش گل و مرغ (پرنده)، کاشی کاری، نقاشی هنرمندان، گچ بری دوره های زند و قاجار، اصفهان، آثار تاریخی
  • سید محمد سجاسی صفحات 961-995

    تشریط به معنای مشروط کردن و شرط گذاشتن برای انجام فعل یا عمل حقوقی است به این معنی تا ان شرط انجام نشود عمل حقوقی بعد از آن هیچ اعتباری نداشته و منعقد نمی گردد. تشریط در ایقاعات یکی از مباحث مهم و مورد توجه حقوقدانان و فقها می باشد که در این راستا تشریط در طلاق و وصیت از جمله این مباحث از اهمیت و توجه بیشتری برخوردار هستند. چراکه موضوع طلاق و وصیت از جمله اموری هستند که هر شخص در زندگی اش معمولا با هردو مورد سروکار داشته و به نوعی از مباحث مبتلابه جامعه می باشند. با توجه به این موضوع مهم در مقاله حاضر قصد داریم به بررسی حقوقی تشریط در طلاق و وصیت بپردازیم. روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها فیش برداری و بهره از کتب و مقالات و پژوهش های مرتبط با موضوع این مقاله است.

    کلیدواژگان: تشریط، طلاق، وصیت، ایقاع مشروط، شرط کردن