فهرست مطالب

نشریه فناوریهای نوین در مهندسی برق و کامپیوتر
سال سوم شماره 3 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1403/01/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مجتبی اسفندیاری، محمدجواد رستگار فاطمی صفحات 1-7

    در این مقاله، یک رویکرد مبتنی بر الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات به منظور افزایش بازدهی سلول های خورشیدی گرافنی ارائه شده است. روش پیشنهادی روی یک سیستم نمونه پیاده سازی شده است. افزایش راندمان در سلول های خورشیدی گرافنی در مقایسه با سلول های خورشیدی سیلیکانی بیشتر است.همچنین روش BPSO قادر است راندمان سلول خورشیدی سیلیکانی را تا حد مطلوبی ارتقا دهد. نتایج مربوط به توان خروجی سلول خورشیدی بیان گر کارایی رویکرد پیشنهادی می باشد.

    کلیدواژگان: سلول خورشیدی، افزایش بازدهی، الگوریتم اجتماع ذرات، نقطه بیشینه توان
  • صبا اسماعیلی، حسن بیگلری صفحات 8-21

    پنل های ساندویچی نوعی سازه چندلایه با هسته ضخیم می باشند که در حین تولید، تعمیر یا نگهداری این سازه ها احتمال اعمال بار ضربه وجود دارد که باعث ایجاد آسیب داخلی در سازه می شود. در این پژوهش اثر نوع هسته در پاسخ ورق ساندویچی به بارگذاری ضربه بررسی می شود. معادلات حرکت از یک تئوری چند لایه به نام تئوری فرضیه خطوط شکسته (broken_line hypothesis) بدست می آیند. برای حل معادلات حاکم از روش همیلتون و روش تقریبی ریتز بهره گرفته می شود. هدف مقاله، بررسی تاثیر پارامترهای مختلف هندسی و مادی بر پاسخ ورق ساندویچی به بار ضربه در انواع هسته های فوم معمولی و لانه زنبوری و مقایسه آن ها با یکدیگر می باشد. در این راستا، مشاهده می شود هسته های لانه زنبوری بدلیل صلبیت بیشتر نسبت به فوم، در مقابل ضربه نیروی تماس بیشتر و خیز کمتری نشان می دهند.

    کلیدواژگان: ورق ساندویچی، تئوری چندلایه، ضربه سرعت پایین
  • حسین اکبری علمدارلو، امیر قائدی، محمدمهدی قنبریان صفحات 22-28

    به منظور تغییر ولتاژ و فرکانس برق ac از مبدل های فرکانس استفاده می شود. در این مبدل ها یک یکسوساز جهت تبدیل ولتاژ ac به ولتاژ dc، یک خازن به منظور صاف نمودن ولتاژ dc و یک اینورتر برای تبدیل ولتاژ dc به ولتاژ ac سه فاز در فرکانس و دامنه مطلوب قرار دارد. با توجه به اهمیت قابلیت اطمینان، در این مقاله قابلیت اطمینان این مبدل ها که به منظور کنترل ولتاژ و فرکانس در نیروگاه جزرومدی مخزنی مورد استفاده قرار می گیرند بررسی می شود. در تعیین قابلیت اطمینان این مبدل ها تاثیر تغییر جریان الکتریکی عبوری از تجهیزات بر نرخ خرابی آن ها لحاظ می گردد. در تعیین مدل قابلیت اطمینان این تجهیزات بایستی به مدل قابلیت اطمینان المان های تشکیل دهنده آن ها که شامل نیمه هادی ها از جمله دیودها و ترانزیستورها می باشد رجوع نمود. در تجهیزات نیمه-هادی، نرخ خرابی وابستگی زیادی به دما دارد. بر همین اساس با تغییر ارتفاع جزرومد که سبب تغییر توان تولیدی نیروگاه جزرومدی مخزنی و در نتیجه تغییر جریان عبوری از نیمه هادی ها می گردد، نرخ خرابی این مبدل ها تغییر می کند. در این مقاله به منظور بررسی نرخ خرابی مبدل ها به دلیل تغییرات ارتفاع جزرومد شبیه سازی در نرم افزار متلب انجام شده و نمودارهای نرخ خرابی تجهیزات بر حسب سرعت ارتفاع جزرومد رسم می گردد.

    کلیدواژگان: مبدل فرکانس، نرخ خرابی، نیروگاه جزرومدی مخزنی، قابلیت اطمینان
  • فرهنگ پدیداران مقدم، مرضیه شاددل صفحات 29-44

    استفاده از انبارهای داده در زمینه های مختلف یک ضرورت مطلق است. انبار داده یک پایگاه داده است که حاوی مقادیر زیادی داده است که هدف آن کمک به سازمان ها، زمینه ها و موسسات آموزشی برای تصمیم گیری است. در این مقاله کاربرد انبارداده در دو دانشگاه اودایانا اندونزی و STMIK Pelita Nusantara مورد بررسی قرار گرفته است . برای اعتبار بخشی دانشگاه ، اسناد برطبق استانداردهای شورای اعتباربخشی BAN-PT که 7 استاندارد تعریف شده است ودراین مقاله آیتمهای دو استانداردهای 3و4 در طراحی انبار داده مورد استفاده قرار گرفت و دردانشگاه اودایانا طراحی انبار داده هایی در راه اندازی کتابخانه ایی جهت پاسخگویی به نیاز دانشجویان ومدرسین ودسترسی به اهداف دانشگاه و تبدیل شدن به یک دانشگاه در سطح جهانی با استفاده از 9روش کیمبال وراس پیشنهاد داده شده است. پردازش این انبارداده ها با (ETL) ادغام، استخراج، تمیز کردن، تبدیل و بارگذاری مجدد در انبار داده انجام می شود. طرحواره های قابل استفاده در پایگاه داده تحلیلی (DW) و بررسی رویکردهای طراحی انبارداده مور مطالعه قرار گرفت. استفاده از رویکرد کیمبال و طرحواره ستاره ایی در موسسه های آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: انبارداده، data warehouse، دانشگاه، آموزشی
  • مهدی نیازی، موسی شمسی، علی فهمی جعفرقلخانلو، فاطمه شالچی زاده صفحات 45-55

    در این مقاله، الگوریتمی مبتنی بر الگوریتم خوشه بندی فازی C-میانگین توام با تصحیح تغییرات روشنایی (VICFCM) ارائه شده است. بهینه سازی این الگوریتم با الگوریتم های فرا-ابتکاری PSO و GWO انجام پذیرفته و با استفاده از روش های VICFCM+GWO و VICFCM+PSO، نرخ پوست صحیح 968/0 و 970/0 در بخش بندی تصاویر چهره از نمای رو به رو، 912/0 و 877/0 در بخش بندی تصاویر چهره از نمای جانبی پایگاه داده ی دانشگاه صنعتی سهند (SUT) و هم چنین نرخ پوست صحیح 955/0 و 965/0 در بخش بندی چهره های آسیایی، 968/0 و 975/0 در بخش بندی چهره های سفیدپوست و 983/0 و 984/0 در بخش بندی چهره های سیاه پوست پایگاه داده ی MR2 به دست آمد.

    کلیدواژگان: الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات، الگوریتم فازی c-میانگین، الگوریتم بهینه سازی گرگ خاکستری، بخش بندی تصاویر رنگی چهره، تصحیح تغییرات روشنایی، جراحی چهره
  • مائده پاکزاد پهمدانی، راهبه نیارکی اصلی صفحات 56-65

    تکنولوژی های چند گیتی به دلیل قابلیت کنترل عالی گیت بر روی کانال منجر به شیب زیر آستانه ایده آل و ایمنی قوی در برابر اثرات کانال کوتاه می شود. مشخصه زیر آستانه ایده آل تکنولوژی گیت همه جانبه (GAA) یک ویژگی اساسی برای حفظ نسبت Ion / Ioff بالا در عملیات ولتاژ پایین است. سلول SRAM مبتنی بر تکنولوژی گیت همه جانبه، برای حافظه ی کم توان با ولتاژ تغذیه پایین قابل استفاده است. در این مقاله، کارآیی سلول های SRAM در تکنولوژی GAAاز نظر مصرف توان، پایداری و سرعت عملکرد ارزیابی شد و با طراحی این سلول ها در تکنولوژی FinFET مورد مقایسه قرار گرفته است. شبیه سازی ها با استفاده از نرم افزار HSPICE و مدل BSIM-CMG و فناوری 10 نانومتر انجام شده است. نتایج شبیه سازی ها نشان می دهد، مصرف توان استاتیکی سلول های SRAM کم توان در تکنولوژی GAA بین 78% تا 86% بهبود پیدا می کند. همچنین در تکنولوژی GAA پایداری HSNM و RSNM بین 41% تا 131% نسبت به سلول های مشابه در تکنولوژی FinFET افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: SRAM، تکنولوژی گیت همه جانبه (GAA)، تکنولوژی FinFET، توان، پایداری
  • نیره مجد، سودابه افشار، فاطمه حجازی سنجانی صفحات 66-76

    تصویربرداری پزشکی به دلیل پیشرفت سریع و مداوم در تجسم تصویر پزشکی ، پیشرفت در رویکردهای تجزیه و تحلیل و تشخیص با استفاده از پردازش تصویر، یکی از مهم ترین حوزه های تصویربرداری علمی در نظر گرفته می شود. در این مقاله، پردازش تصاویر پزشکی بر اساس محاسبات کوانتومی مورد بررسی قرار می گیرد. علت برجسته بودن پردازش تصویر کوانتومی به حافظه کمتر و سرعت بیشتر انجام محاسبات نسبت به مول کلاسیکی خود بر می گردد. همچنین از جمله مباحث مهم در پردازش تصاویر پزشکی، تشخیص لبه تصاویر می باشد که با استفاده از آن می توان تصاویر پزشکی در زمینه های مختلف را مورد بررسی دقیق تر قرار داد. ما در این مقاله با استفاده از الگوریتم پردازش تصویر کوانتومی QPIE 9 یک تصویر پزشکی 256 × 256 پیکسلی را به 64 قسمت کوچکتر 16×16 تقسیم کرده و در کیوسکیت اجرا می کنیم و بعداز فشرده سازی به منظور افزایش سرعت محاسبه لبه آن را مشخص می کنیم. بنابراین ، این مقاله روش و کاربرد پیشرفته در تصاویر پزشکی بر اساس محاسبات کوانتومی ارائه می دهد.

    کلیدواژگان: محاسبات کوانتومی، پردازش تصویر، پیاده سازی تصویر در کیوسکیت، تشخیص لبه تصاویر پزشکی
  • جواد قدیم پور، افروزه صدری، عباس میرزایی صفحات 77-85

    کلاهبرداری در بیانیه مالی مشکل سختی هم برای ناظران دولتی و هم برای عموم بوده است، بنابراین روش های مختلف داده کاوی برای شناسایی تقلب در بیانیه مالی به منظور ارائه پشتیبانی تصمیم گیری برای سهامداران مورد استفاده قرار گرفته اند. هدف این مطالعه ارائه یک مدل کشف کلاهبرداری مالی بهینه با ترکیب انتخاب ویژگی و طبقه بندی فراگیری ماشینی است. این مطالعه نشان داد که جنگل تصادفی از چهار روش دیگر بهتر عمل کرده است. در مورد دو روش انتخاب ویژگی، Xgoost عملکرد بهتری داشت. و طبق تحقیق ما، 2 یا 5 متغیر برای مدل های این مقاله قابل قبول تر هستند.

    کلیدواژگان: فراگیری ماشینی، کشف کلاهبرداری در صورت های مالی، انتخاب ویژگی
  • حمیدرضا یدالهی، محمد یدالهی صفحات 86-93

    ترانسفورماتور قدرت اصلی ترین تجهیز الکتریکی در سیستم قدرت است و باید بتواند در در برابر آسیب های ناشی از شرایط غیرمعقول مانند تاثیر جریان هجومی و نیروی الکترومغناطیسی مقاوت کند.اگرچه ، شار باقیمانده، که رایج ترین عامل تاثیر هجوم است، می تواند به شدت جریان بزرگ منجر شود. این مقاله به تجزیه و تحلیل جریان هجومی و نیروی الکترومغناطیسی ناشی از جریان هجومی برای تاثیر عملکرد ایمن ترانسفورماتور قدرت بزرگ می پردازد. تحقیق جریان هجومی تحت عوامل مختلف دارای اهمیت کاربردی است. به منظور مطالعه نیروهای الکترومکانیکی تحت تاثیر شار باقیمانده، جریان هجومی توسط مدل هیسترزیس Jils-Atherton مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .در طی فرآیند سوئیچینگ گذرا، نیروهای الکترومکانیکی تحت شارهای باقیمانده مختلف با استفاده از روش اجزای محدود جفت شده به مدار خارجی محاسبه شد. از مطالعات ارائه شده در این مقاله در طراحی ترانسفورماتور قدرت و حفاظت شبکه قدرت استفاده می شود.

    کلیدواژگان: ترانسفورماتور، شار، جریان هجومی