فهرست مطالب

رواق هنر و اندیشه - پیاپی 43 (تیر 1384)

ماهنامه رواق هنر و اندیشه
پیاپی 43 (تیر 1384)

  • 130 صفحه، بهای روی جلد: 5,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/04/23
  • تعداد عناوین: 9
|
  • دیباچه
    صفحه 1
  • فاطمه (س) سوگوار پیام محمد (ص)
    محمدعلی شاه آبادی صفحه 3
    این نوشتار درصدد اثبات این مطلب است که فاطمه زهرا (س) والاتر و بالاتر از آن بوده است که پس از پدر فقط در پی فدک باشد بلکه او هدف مهمتری را پی می گرفته است. برای نشان دادن رسالت فاطمی بایستی پیام رسول خدا هر چند کوتاه در مقایسه با تمدن آن روز، معرفی می شد که در سایه آن، راهگشایی قرآن و اسلام به تمدن معاصر نیز روشن می گردد. پس از آن، نگرانی های پیامبر از تداوم معارف اسلامی برای آینده بشر بررسی شده است؛ زیرا بیم آن می رفت که امت اسلامی از حداقل اسلامیت عدول کند. ...
  • دیوار امنیتی اسراییل
    مرتضی شیرودی صفحه 25
    با آن که طرح مساله جدایی و انفصال مناطق از یکدیگر. اولین بار توسط بن گورین، مطرح گردید و به دنبال آن، در 1994/1373، موشه شاحال، وزیر پلیس رژیم صهیونیستی در دوران نخست وزیری اسحاق رابین، طرح اجرایی آن را ارائه نمود، آریل شارون، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی، اولین کسی بود که در سال 2002/1381، با طرح دیوار حائل (دیوار امنیتی) آنرا به اجرا در آورد. ...
  • سریان درک و شعور و عشق در همه موجودات
    عباس نیکزاد صفحه 39
    آنچه انسانها با حواس خود، احساس می کنند و با فهم خود در می یابند این است که جمادات، فاقد شعورند. آزمایشهای تجربی نیز ما را به همین نکته می رسانند. اما آفریدگار جمادات، در قرآن، جمادات را ستایشگر خویش خوانده است. برای حل این مشکل، برخی دست به توجیه آیات مربوط زده اند. نویسنده این نوشتار، آیات را صریح در مطلب و توجیه ناشدنی می داند و با نقل استدلال ملاصدرا و تایید آن، وجود شعور نسبی در موجودات مادی را اثبات می کند.
  • تاملی در دو مقاله
    سیدمحمود نبویان صفحه 50
    مقاله های دوست فاضل و محقق، جناب آقای احمد رهدار با عنوانهای: «مدرنیزاسیون تفکیکی» و «ملاحظاتی بر تئوری مدرنیزاسیون تفکیکی» را در دو شماره مجله رواق اندیشه، مطالعه کردم و از آن استفاده های زیادی بردم. لازم دانستم با طرح پرسشها و بیان ابهامهایی در مورد موضوع آن دو مقاله و دریافت پاسخ، بهره مندی خویش را از محتوای مباحث مذکور، بیشتر نمایم.
  • دیدگاه شرع و قانون در برخورد با جرایم مرتبط با مواد مخدر
    اسماعیل آقا بابایی بنی صفحه 68
    هدف عمده این مقاله بررسی کاستی های قوانین موجود در مبارزه با جرایم مربوط به مواد مخدر است. از آنجا که رابطه معناداری بین اعتقاد به حرمت مصرف مواد مخدر و عدم اعتیاد وجود دارد، همچنین مبانی و نگرشهای فقهی در تدوین قوانین کشور بی تاثیر نیست، بخش اول مقاله به بیان اقوال و مستندات فقهی در مورد مواد مخدر پرداخته و ضمن مقایسه اجمالی بین دیدگاه های اهل سنت و فقهای شیعه، حکم شرعی آن را از زبان فقها بیان می کند. ...
  • رابطه معامله گری انسان با دین گریزی
    علی گلایری صفحه 92
    خداباوری نهالی است که در باغ دل هر بشری، کاشته شده است. اگر این نهال، بارور شود به درختی تنومند تبدیل می گردد که تبر تیز دیو صفتان، در آن کارا نیست. اما بیشتر آدمیان، مقصد خود را ناکجا آباد گمراهی قرار داده اند. ریشه یابی این مساله، کاوشی ارزشمند را می طلبید که نویسنده این نوشتار به آن همت گمارد.
  • عرفان اسلامی به روایت سید حیدر آملی
    حمیدرضا مظاهری سیف صفحه 103
    عرفان اسلامی با فهم عمیق آیات قرآن، به کمک آموزه های اهل بیت پیامبر (ص) و بر اساس توحید شکل گرفته است. توحید عرفانی، وجود را تنها برای خداوند یکتا ثابت دانسته و سایر پدیده های عالم را مظاهر و تجلیات آن می داند. برای رسیدن به این عرفان باید عقاید را با صحت و استحکام در قلب جای داد و با عمل به عبادات، اسرار باطنی آنها را مدنظر داشت. در این صورت، فرد مسلمان می تواند با بهره مندی از عرفان اسلامی به درک حقیقت هستی برسد و از ثمره دین که تعالی و تکامل انسان است، استفاده کند.
  • گزارشی از کتاب «موانع توسعه سیاسی در ایران»
    صفحه 119
    توسعه سیاسی، پدیده ای است که در هر دوره معاصر تاریخ جهان، هم قوای هیات حاکمه (دولت) و هم ذهن اندیشه ورزان جوامع (ملت) را به خود معطوف ساخته و بحث های متعددی را برانگیخته است که از دغدغه های اساسی مباحث مربوط به آن، بررسی و طرح موانع توسعه سیاسی است. در ایران نیز، به منظور ارائه راهی که به توسعه بینجامد، بحث درباره توسعه سیاسی در تاریخ یک صد ساله گذشته ایران، و بویژه پس از انقلاب اسلامی، حتی در عرصه نوشتاری، مطرح بوده است. مقاله حاضر، تلخیص و بررسی یکی از همین نوشته هاست.