فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان) - سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 63، اسفند 1385)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان)
سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 63، اسفند 1385)

  • 140 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/01/20
  • تعداد عناوین: 13
|
  • بیمار مبتلا به لنگش متناوب
    صفحه 355
    بیماری های عروق محیطی جزو بیماری های شایع است که متاسفانه کمترت تشخیص داده می شود و اهمیت زیادی نیز به درمان آن داده نمی شود. یکی از مهم ترین علایم آن لنگش متناوب intermittent claudication است. اکثر بیماران افراد مسن تر از پنجاه سال هستند؛ افراد سیگاری، مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا و هیپرلیپیدمی بیشتر دچار آن می شوند. همکاران ارجمند باید در حین تهیه شرح حال دقت کنند و با بیان این مطلب از طرف بیمار که با فعالیت دچار درد ساق پا و با استراحت خوب می شوند، به فکر بیماری عروق محیطی باشند و پس از تشخیص با دستورات بهداشتی و دارویی و کنترل عوامل خطرزا به خصوص ترک سیگار به درمان بیماری کمک کنند. در شرایط خاصی، پس از تشخیص می توان از آنژیوپلاستی و یا جراحی عروق کمک گرفت.
  • شواهد روزافزون درباره مصرف ماهی و مرگ ناشی از بیماری کرونری قلب (یک متاآنالیز از پژوهش های هم گروهی)
    صفحه 362
    در مورد مصرف ماهی و کاهش بیماری عروق کرونر مطالعات زیادی انجام و نشان داده شده است که مصرف ماهی به دلایل مختلف شیوع بیماری عروق کرونر را پایین می آورد؛ هر چه دفعات مصرف ماهی در هفته بیشتر باشد شانس حملات قلبی کمتر می شود. مطالعه مزبور این مطلب را به اثبات رسانده است زیرا مصرف ماهی سبب افزایش مصرف اسیدهای چرب غیر اشباع چند ظرفیتی با زنجیره بلند امگا - 3 می شود. مطالعه این بررسی راهنمای خوبی جهت توصیه مصرف ماهی به بیماران برای جلوگیری از حملات قلبی می باشد.
  • سیاه سرفه - نه تنها برای کودکان
    صفحه 363
    بیماران بسیار با سرفه های شدید، اکثرا همراه با گرفتگی ناگهانی تنفسی و مرتبط با تهوع و استفراغ که به دنبال علایم شبیه سرماخوردگی عارض شده است، مراجعه می کنند. در گذشته های دور و قبل از واکسیناسیون سیاه سرفه این پدیده در کودکان شایع بود. به مرور زمان تصور شد که به علت واکسیناسیون در سنین کودکی، بزرگ سالان مبتلا به سیاه سرفه نمی شوند، در صورتی که ثابت شده است با کاهش ایمنی واکسناسیون در طول سال ها، بزرگ سالان نیز به این بیماری مبتلا شده اند. در این مقاله، موضوع به خوبی مورد بحث قرار گرفته و نحوه درمان و کنترل ان شرح داده شده است.
  • غربالگری و تشخیص نشانگان کوشینگ
    صفحه 372
    گرچه نشانگان کوشینگ بیماری شایعی نیست، ولی علایم بالینی آن مانند چاقی، فشار خون، دیابت، اولیگوآمنوره، استئوپروز شایع است. اگر در افرادی که به نوعی علایم حاکی از نشانگان کوشینگ دارند دقت شود، تشخیص تا حد زیادی بهتر و موارد بیشتری از بیماری شناخته می شود. در این مقاله، نحوه رویکرد بالینی و تشخیص بیماری مورد بحث قرار می گیرد.
  • مردی 40 ساله با تب طول کشیده و کاهش وزن
    صفحه 384
    با مطالعه این مقاله: 1- علل مسمومیت های غذایی باکتریایی تب دار و تب های طولانی متعاقب آن ها را می شناسید. 2- تشخیص افتراقی مسمومیت های غذایی و نحوه تشخیص آن ها را مد نظر قرار می دهید. 3- معالجه بیمارانی را که دچار بیماری های مذکور و گرفتار عوارض ناشی از باکتروییدهای متعاقب آن ها می شوند، را می آموزید. 4- عوارض گوارشی مسمومیت های غذایی و نحوه گرفتاری اعضای مختلف به خصوص به دنبال پیلوفلبیت را به خاطر می سپارید. 5- روش معالجه، کاربرد آنتی بیوتیک های مناسب و اقدامات درمانی «طبی» و «جراحی» در این بیماران را فرا می گیرید.
  • متابولیسم دارو و تنوع پاسخ به دارو در بیماران
    صفحه 394
    با مطالعه این مقاله خواهید آموخت که: 1- سیستم آنزیمی وسیعی در کبد و روده به نام سیتوکروم، از نظر ژنتیکی سبب متابولیسم داروها و مواد غذایی می شود. 2- بعضی از داروها و غذاها اثر مهار کننده و فلج کننده بر روی سیستم سیتوکروم ایجاد می کند و هم زمان مصرف کردن دو دارو سبب نقض فرض می شود مثلا مصرف گریپ فروت سبب جلوگیری از متابولیسم بعضی داروها و افزایش غلظت پلاسمایی دارو و ایجاد شوک و حتی مرگ می شود. 3- تداخل داروها نیز روی سیستم سیتوکین اثر دارد و عمل فیزیولوژیکی و تنظیم را در جهت افزایش یا کاهش غلظت پلاسمایی دارو به هم می زند...
  • سودمندی بالینی آزمون های یبوست در بزرگ سالان (یک مورد نظام مند)
    صفحه 406
    آزمون های ترانزیت کولون، مانومتری آنورکتال و دفع بالون، در بسیاری از بیماران دچار یبوست، اختلال فیزیولوژیک را نشان می دهد. ولی هیچ آزمون منفردی به طور کافی پاتوفیزیولوژی را مشخص نمی کند. برای بررسی سودمندی این آزمون ها باید مطالعات وسیعی، خوب طراحی شده و آینده نگر انجام شود.
  • دختری 7 ساله با آرتریت و ازدیاد فشار خون
    صفحه 419
    این مقاله مروری است بر یک بیماری کاملا شناخته شده به دنبال عفونت شناخته شده قبلی که هنوز هم خطر عوارض قلبی و کلیوی آن کودکان را تهدید می کند.
  • رویکرد درمانی برای درماتیت آتوپیک
    صفحه 424
    درماتیت آتوپیک بیماری شایع و مزمنی است که در کاهش کیفیت زندگی بیمار تاثیر زیادی دارد. تشخیص صحیح و پرهیز از عواملی که این بیماری را تشدید می کنند، کمک بزرگی به درمان بیماران آتوپیک می نماید. در این مقاله، روش پرهیز از مواد محرک و راهکارهای درمان موضعی و سیستمیک بیماری به اختصار مورد بحث قرار گرفته است.
  • شناخت داروها در کودکان: بلوغ فارماکوکینتیک
    صفحه 432
    با توجه به این که شناخت فارماکوکینتیک داروها برای پزشکان عمومی و متخصصان اهمیت فوق العاده زیادی دارد و مقاله حاضر به طور جامع این مهم را بررسی می کند، مطالعه آن به کلیه همکاران توصیه می شود.
  • خودآموزی متخصصان داخلی و پزشکان عمومی
  • تشخیص شما چیست؟ / مردی 68 ساله با تب، کمردرد و تغییراتی در وضعیت روانی
    صفحه 443
    مننژیت حاد باکتریال در افراد مسن با علایم گمراه کننده همراه است و تشخیص به موقع و درمان صحیح می تواند کمک کننده باشد. در این مقاله، بیماری با علایم مننژه معرفی شده که قدم به قدم به صورت پرسش های چهار جوابی، نحوه ارزیابی بیمار و درمان انتخابی مطرح شده است و در انتها درباره مننژیت گرم منفی بحث شده که راهنمای خوبی برای برخورد با چنین بیمارانی است.
  • درمان دارویی بیماران دچار سرگیجه
    صفحه 449
    سرگیجه یک علامت بسیار شایع است که تشخیص افتراقی آن در برخی موارد مشکل می باشد. در این مقاله، تفاوت بین سرگیجه عادی (dizziness) ناشی از مسایل کلی پزشکی و ناراحتی های غیر عضوی با سرگیجه حقیقی (vertigo) مشخص شده و با تاکید بر نوع حقیقی آن درمان های مختلف دارویی بررسی و پیشنهاد شده است.
  • بیماری های بافت همبند در کودکان
    صفحه 473
    بیماری های بافت همبند ناشی از انواع مختلف اختلالات تنظیم ایمنی است که در آن ها خود ایمنی داخلی ایجاد می شود. در این مقاله، چند بیماری بافت همبند در کودکان با تاکید بر تشخیص و معالجه آن ها مرور می شوند. متخصصان کودکان نقش سرنوشت سازی در شناخت بسیاری از این اختلالات ایفا می کنند.