فهرست مطالب

بازتاب اندیشه - پیاپی 67 (آبان 1384)

ماهنامه بازتاب اندیشه
پیاپی 67 (آبان 1384)

  • 112 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/09/15
  • تعداد عناوین: 33
|
  • مقدمه
    صفحه 5
  • نگاه ویژه
  • اسلام و دموکراسی
    جان اسپوزیتو، جان وال ترجمه: مهدی حجت صفحه 7
    جان اسپوزیتو و جان وال در این مقاله به تبیین نسبت اسلام و دموکراسی می پردازند، نویسندگان نخست به سه نظریه مخالفت سازگاری و شمول اسلام بر دموکراسی در میان مسلمانان اشاره می کنند، سپس خاطر نشان می سازند که مفاهیم بنیادی دینی در همه سنت های دینی بستر مناسب برای توجیه تئوریک هر سه نظریه واقع می شود. ...
  • دموکراسی خواهی ما و جنبش زنان
    سهیلا وحدتی صفحه 14
    خانم سهیلا وحدتی با تاکید بر توسعه و ترقی دموکراسی در جامعه جهانی به خصوص غرب معتقد است در کشور ما هنوز مدل ابتدایی دموکراسی اجرا می شود که در آن زنان از حقوق برابر در مشارکت اجتماعی اقتصادی و سیاسی برخوردار نیستند در حالی که تحقق دموکراسی بدون تحقق حقوق برابر زنان و مردان میسر نیست. ...
  • مقالات
  • زنان و سیاست بنیادگرایی در ایران (1) و (2)
    هاله افشار صفحه 19
    نویسنده بنیادگرایی و احیاگرایی اسلامی را به معنی بازگشت به ریشه ها و بازیافت پاک دینی و سر زندگی اسلام همانند زمان ظهورش و در حقیقت به معنی بازگشت به عصر طلایی اسلام دانسته است. وی این رویکرد را منفی ارزیابی کرده و با روحیه تساوی طلبانه و الگوی فمینیسم به بررسی آثار سیاسی اجتماعی و حقوقی آن بر زنان ایران پرداخته است.
  • زمینه ها و عناصر اساسی تولید علم
    مهدی ابراهیمی صفحه 28
    از مهمترین مسائل جامعه بشری تولید علم است که هم از بعد تاریخی و هم از بعد اجتماعی مورد توجه می باشد. هر گاه در علم بشری تحولی روی داده و در اندیشه علمی رشد چشم گیری حاصل شده روش های علمی نیز دچار تحول شده اند؛ چه آنکه علم هویت جمعی دارد و کاروان آن نیز حلقه های به هم پیوسته یک زنجیرند. ...
  • شکل گیری شخصیت مسیحایی در اسلام و ویژگی های آن
    دانیال واکا ترجمه: بهروز جندقی صفحه 37
    مسیحیان در انتظار بازگشت عیسی هستند ولی اکثر مسیحیان نمی دانند که دین ابراهیمی معتقد به بازگشت شخصی به نام مهدی است که با ظهور خود عصر عدالت واقعی را به ارمغان خواهد آورد. اما واژه مهدی اصلا در قرآن ذکر نشده و اعتقاد به آن در میان همه مسلمانان شیوع ندارد و فقط در میان اقلیت شیعه این اعتقاد به آموزه اصلی دینی تبدیل شده است و آن هم به خاطر مورثی دانستن امامت از طرف شیعیان می باشد و این که زمین نباید بدون حجت باشد. ...
  • طالقانی، بازگشت به قرآن در نقد دین داران
    سید ماجد غروی صفحه 43
    این مقاله با تاکید بر اندیشه های مرحوم آیت الله طالقانی به واکاوی تعارضی می پردازد که در اندیشه و کردار برخی مسلمانان رسوخ کرده است. با وجود عقیده راسخ پیروان اسلام به قداست مطلق قرآن بیش ترین مخالفان نهضت های فکری و اجتماعی بنا نهاده بر پایه قرآن از میان دین داراین و شریعت محوران بوده است. ...
  • تحول پارادایمی (1) و (2)
    علی اکبر احمدی صفحه 49
    نویسنده تلاش کرده که به مهمترین خصوصیات روشن فکری دهه 1370 بپردازد و آن اعتقاد به دین دنیوی و دین اخروی است. وی معتقد است روشن فکران دینی در دهه 70 در باب دین دنیوی اندیش بودند اما اکنون وقت آن رسیده است که اخروی اندیش باشیم و از منظر نوینی به تحلیل دین بپردازیم. وی در ادامه تلاش می کند تعریفی از هر یک ارائه دهد و تفاوت هر یک را بررسی کند. ...
  • دین افراطی، دین گریزی و نواندیشی دینی
    محمد محمدی گرگانی صفحه 54
    آنچه در این مقاله می خوانیم حاصل چند گفتگو و نیز یک مقاله و یک تحلیل از اوضاع انتخابات اخیر آمریکا است. گفتگوی هانتینگتون و گیدنز از یک سو پیرامون نقش دین در امریکا و دینی سازی جهان و نیز گفتگوی الکساندر ادلر جغرافیدان سیاسی آمریکا و نویسنده کتاب اودیسه آمریکا پیرامون جغرافیای سیاسی آمریکا و سورمان اندیشمند فرانسوی نویسنده کتاب محصول آمریکا که به کنکاش پیرامون جامعه آمریکا می پردازد. ...
  • اینترنت
  • بنگر که را به قتل که دلشاد می کنی
    محمدسعید بهمن پور صفحه 60
    آقای بهمن پور در پاسخ دوم خود به آقای سروش توضیحات بیشتری در مورد علم امام و تفاوت صدیقان و مقربان و انبیا و نیز تفاوت منصب امامت با پیامبری ارائه داده اند. همچنین با تمسک به روایاتی از اهل سنت تعداد امامان معصوم و دوازده نفر بودن آن را بیان کرده اند و بر این نکته که مهدویت عقیده ای مشترک میان شیعه و سنی است تاکید ورزیده اند. ...
  • من و مصباح هم داستانیم
    عبدالکریم سروش صفحه 66
    آقای سروش در این نوشته که پاسخی به نقد آقای بهمن پور نسبت به سخنرانی ایشان است توضیحاتی بر همان نظریه قبلی شان آورده اند و تاکید کرده اند که تشیع موجود با مردم سالاری ناسازگار است، در عین حال، این نظریه را به آقای مصباح یزدی نیز نسبت داده اند. همچنین در بخش دیگری از مقاله به تعارض امامت و خاتمیت اشاره دارند و می گویند: شارح و مفسر دانستن امامان تعارض را برطرف نمی سازد. ...
  • گزارشها
  • معنا و مفهوم فلسفه در اسلام
    سید حسین نصر، محمد سعیدی مهر صفحه 72
  • بررسی نقش دین در بهداشت روانی و فرآیندهای روان درمانی
    محبوبه دادفر صفحه 73
  • تحجر، قشری گری؛ آسیبها
    سیداحمد خاتمی صفحه 74
  • نگاهی به سه دیدگاه درباره توحید
    علی نقی خدایاری صفحه 77
  • شرق شناسی (گفتمان غربی پیرامون شرق)
    علی اکبر ولایتی صفحه 79
  • قرآن و بنیادهای تمدنی
    سیدکاظم سیدباقری صفحه 80
  • فمینیسم دولتی و جنبش مستقل زنان
    آزاده کیان صفحه 81
  • تصویر عادلانه جهان، عدالت در نهج البلاغه
    مقصود رنجبر صفحه 83
  • برخی دیدگاه های جدید در باب معرفت پیشینی
    علیرضا قائمی نیا صفحه 84
  • تاثیر رویکردهای جدید بر آموزش تاریخ دفاع ناپذیری پساتجددگرایی
    پیترون ورون، سیدعلی اصغر سلطانی صفحه 86
  • عقل گرایی در سیاست از نگاه مایکل اوکشات (1) و (2)
    بروس هادوک، سیدجواد طاهایی صفحه 87
  • زهد بدون علم
    سیدمهدی دریاباری صفحه 90
  • بر ضد فمینیسم
    رابرت. اچ. بورک ترجمه: الهه هاشمی حائری صفحه 91
  • رویکردی انتقادی از منظر فلسفه اسلامی (عقل و جنسیت)
    حمید پارسانیا صفحه 92
  • جهانی شدن و حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)
    محمدرضا جواهری صفحه 94
  • عرفان اسلامی شریعت گریز نیست
    حسین یوسفیان صفحه 95
  • کمال گرایی یا تکلیف گرایی
    محسن جوادی صفحه 97
  • فرهنگ عمومی در عصر جهانی شدن (1) و (2)
    ماریود سوزا ترجمه: محمدحسین ناظمی صفحه 98
  • عدالت بدون آزادی نتیجه آزادی بدون عدالت
    حبیب الله پیمان صفحه 101
  • نسبت آزادی با ارزشها (1) و (2)
    علی اکبر رشاد صفحه 103
  • اندیشه مهدویت و آسیب ها
    محمدصابر جعفری صفحه 104
  • نمایه مطبوعات
    صفحه 108