فهرست مطالب

پازند - پیاپی 6 (پاییز 1385)

فصلنامه پازند
پیاپی 6 (پاییز 1385)

  • 112 صفحه، بهای روی جلد: 16,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/11/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صفحه 3
  • اکبر حسابی صفحه 5
    در پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر فراگیری فرایند ترکیب ریشه ها در زبان آموزی کودک پرداخته شده است. در ابتدا مدل های مختلف ساختواژه واژگانی و دیدگاه آن نسبت به فرایند ترکیب معرفی و سپس با توجه به پژوهش های تجربی که افراد مختلف در مورد فراگیری زبان کودک انجام داده اند، چهار عامل اساسی شفافیت، زایایی، سادگی و بسامد به عنوان عوامل تاثیرگذار در این فرایند مورد بحث قرار خواهند گرفت. در این میان نمونه هایی از هر مورد به صورت شاهد ارائه و بعضی از عوامل نیز به طور دقیقتر بررسی شده است. در انتها نقش عروضی کلمات در فراگیری ترکیب که در غالب پژوهش های فوق بدان پرداخته نشده است به عنوان عاملی تعیین کننده در فراگیری این فرایند معرفی شده است که این عامل به بررسی های میدانی جهت اثبات و تعیین میزان تاثیرگذاری نیازمند است. جنبه نامکشوف دیگر مقایسه میزان تاثیرگذاری عوامل مختلف با یکدیگر است که به عنوان زمینه ای برای مطالعه مطرح شده است.
    کلیدواژگان: ترکیب، زبان آموزی کودک، شفافیت، زایایی، سادگی، بسامد، عروض، فراگیری زبان
  • طیبه خوشبخت صفحه 13
    پژوهش حاضر، هر چند مختصر، به توصیفی مقابله ای از آواهای کردی خزلی در مقایسه با فارسی رسمی معیار می پردازد (موارد اشتراک که در مطالعات مربوط به گونه فارسی به خوبی به آنها پرداخته شده، منظور نشده اند.).نظر به این که معرفی آواها در قالب آوانویسی تفصیلی مجالی بیشتر می طلبد، نتایج بدست آمده در این پژوهش، در قالب آوانویسی کلی ارائه شده است (با این حال، پاره گفتارها به صورت تفصیلی آوانویسی شده اند. ).این گونه پژوهش ها، ضمن ارائه داده هایی از گونه های زبانی ایرانی جهت مطالعه زبانشناسان، با بررسی و تحلیل تفاوت های گفتاری می تواند گویشوران بومی را در یادگیری بهتر سایر گونه های زبانی، از جمله فارسی، یاری دهد
    کلیدواژگان: زبان کردی، گویش خزلی، فارسی معیار، همخوان انفجاری، دندانی لثوی، انفجاری ملازی
  • زهره ده صوفیانی صفحه 33
    مقاله حاضر به هدف بررسی آراء و نظرات شیخ عبدالقاهر جرجانی یکی از اندیشمندان بنام مسلمان درباره زبان و زبانشناسی تدوین شده است. وی در آثاری که مسلمانان در زمینه بلاغت و نقد ادبی نوشته اند همواره به عنوان یکی از برجسته ترین منتقدان ادب عرب شناخته شده است. در این مقاله سعی بر آن است تا به بررسی آراء و نظرات وی درباره زبان و بالاخص دیدگاه وی در باب استعاره پرداخته شود. جرجانی استعاره را به دو نوع سودمند و ناسودمند تقسیم کرده و استعاره ناسودمند را بدون فایده دانسته است و اصلا آنرا استعاره نمی نامد، اما استعاره سودمند آنست که به همراه لفظ استعاره معنا نیز ادراک می شود. به طور کلی جرجانی در باب علم بلاغت به جنبه معنایی توجهی خاص دارد و لفظ را در خدمت معنا می داند. وی همواره معنی را بر صورت نحوی زبان ارجح دانسته و چگونگی ترکیب الفاظ را مایه تقویت معنی به شمار می آورد.
    کلیدواژگان: بلاغت، استعاره، علم معانی و بیان، تشبیه، تجنیس، کنایه
  • فائزه سعادت مصطفوی صفحه 53
    مقاله حاضر پژوهشی در نحو زبان فارسی در چارچوب نظریه حاکمیت و مرجع گزینی(GB) است. از آنجائی که این نظریه بر پایه دستور جهانی چامسکی استوار است اصول و مبانی آن به عنوان اصولی جهانشمول مبنای بسیاری از تحقیقات و پژوهش ها را در خصوص زبان های مختلف تشکیل می دهد و محور کشف بسیاری از قواعد و توجیه کننده بسیاری از مسائلی بوده که هرگز توجیه روشنی برای آنها وجود نداشته است. در این مقاله سعی شده است وجود پدیده ابهام به عنوان یکی از ویژگی های زبان بشری در زبان فارسی مورد بررسی قرار گیرد و علت وجود برداشت ها و تفاسیر مختلف از برخی جملات زبان فارسی را که مشکلاتی در امر استنباط و تعابیر واقعی برای اهل زبان بوجود می آورد بر اساس اصول و مبانی نظریه GB تحلیل و تبیین شود. برای این منظور در این مقاله نگارنده سعی نموده است نمونه هایی از متداول ترین ابهامات موجود در زبان فارسی را ارائه کند و برپایه اصول و قواعد برخی از زیر نظریه های نظریه حاکمیت و مرجع گزینی توضیح دهد که به چه علت این جملات به لحاظ شمی از نظر اهل زبان مبهم است. البته از آنجایی که مبنای تحلیل مقاله، نظریه حاکمیت و مرجع گزینی است، پس از اشاره ای مختصر به برخی مفاهیم کلی این نظریه، صرفا جملاتی از متون مختلف انتخاب شده است که به لحاظ ارجاعی و ساختاری مبهم به نظر می رسد و با توجه به مبنای تحلیل به سه دسته اصلی تقسیم و ابهام موجود در آنها در قالب نظریه های مرجع گزینی، جهش و ایکس تیره توجیه و تبیین شده و بدین ترتیب کارایی زیر نظریه های نظریه حاکمیت و مرجع گزینی در تبیین جملات مبهم زبان فارسی و مطابقت پیش بینی های اصول دستور زبان چامسکی با شم زبانی اصل زبان به اثبات رسیده است. در تبیین ابهام جملات مورد نظر از اصول نظریه GB در کتاب هایی استفاده شد که در بخش منابع ذکر شده اند.
    کلیدواژگان: نظریه ایکس تیره، ابهام ساختاری، شم زبانی، دستور جهانی، گشتار
  • هنگامه واعظی صفحه 79
    در این مختصر نگارنده سعی دارد تا پدیده انضمام و انواع آن را در زبان فارسی امروز معرفی نماید. انضمام در زبان فارسی بسیار زایا است و منجر به شکل گیری واژه های جدید می شود. پس از ارائه و معرفی رویکردهای متفاوت در باب انضمام، نگارنده آن را یک پدیده صرف – نحوی می انگارد. این پدیده را می توان در دو حوزه بررسی کرد: انضمام درون زبانی و برون زبانیانضمام درون زبانی که در حوزه صرف مطرح می شود و در این محدوده فرآیندی محسوب می شود که صورت هایی را تغییر می دهد و واژه های مرکبی می سازد (با توجه به رویکردهای صرفی، نحوی یا صرف – نحوی). اما در حوزه دیگری نیز می توان آن را مشاهده کرد، یعنی در حوزه کاربرد شناسی یا بطور خاص تر تحلیل کلام که حوزه های مرتبط با معنی شناسی است. در انضمام برون زبانی، معنایی از ورای واژه های زبانی، به عمد از سوی گوینده در آن عبارت یا گروه فعلی منضم می شود. دیدگاه نهایی یک ویژگی جهانی است شاید بتوان آن را انضمام بافتی یا موقعیتی نام نهاد
    کلیدواژگان: انضمام، صرف، نحو، کاربردشناسی، تحلیل کلام
|
  • Akbar Hesabi Page 5
    In this paper the effective factors on root compound acquisition in child language has been discussed.Firstly, different models of lexical morphology and their views about compounds were concerned and then regarding the researches on child language acquisition, four basic factors: transparency,productivity, simplicity and frequency were discussed and for each one some examples were introduced.Then one factor which was not concerned before was discussed. This factor was the prosodic form of the compounds and was considered as an influential one on language acquisition.Comparison of the effect of different factors was introduced as a new domain of research.
    Keywords: compound, child language, language acquisition, transparency, simplicity, productivity, frequency, prosody
  • Zohre Deh Sufiani Page 33
    The purpose of this paper is to study the viewpoints and opinions of Sheikh Abd-al-Qaher Jorjani, one of the most illustrated muslim thoughtfuls, about language and linguistics.Just as declared in muslim works about rhetoric and literal criticism, Jorjani (d.1081A.D.,471A.H.) has always been recognized as one of the greatest criticizers of Arab literature. In this paper, we’ll try to mention his ideas about language, specifically about metaphor. Jorjani has divided metaphor into two categories: advantageous and disadvantageous metaphor. He never highlights disadvantageous metaphor and doesn’t call it metaphor at all. But in an advantageous etaphor, the meaning is also understood beside the metaphor term.To summarize, in studying eloquence Jorjani pays much more attention to meaning. He always prefers meaning to grammatical form of a language and believes that in meaning reinforcement the quality of word combination has a lot of importance.
    Keywords: metaphor, eloquence, rhetoric, simile, pun, allusion
  • Faeze Saadat Mostafavi Page 53
    The present article as a research in persian syntax explores the problem of ambiguity in persian and provides an analysis for different type of ambiguous sentences in this language within the government and binding theory as developed in Chomsky 1981 and later works.For this purpose after presenting an overview of GB theory and its subtheories together with the main conceps and principles, different examples of the most common ambiguous structures in persian are analysed and explained on the basis of three subtheories of theoretical frame work adopted in this study, namly binding theory, bounding theory and xK theory. In so doing, the efficiency of the principles of ChomskyKs universal grammer in accounting for the intuitively ambiguous persian sentences, is borne out.
    Keywords: x, bar theory, structural ambiguity, linguistic intuition, universal grammer