فهرست مطالب
ماهنامه بازتاب اندیشه
پیاپی 91 (آبان 1386)
- 80 صفحه،
- تاریخ انتشار: 1386/11/25
- تعداد عناوین: 17
-
مقدمهصفحه 5
- نگاه ویژه
-
سکولاریسم ستیزه گرصفحه 7آقای دکتر سروش در این سخنرانی که در مرداد ماه 86 در میان دانشجویان بلژیکی دانشگاه پاریس ایراد شده است، میان دو نوع سکولاریسم تمایز می گذارد، سکولاریسم اهل مدارا و سکولاریسم ستیزه گر. سکولاریسم اهل مدارا در جایی پدید آمد که دین ضعیف شده بود و خطری از ناحیه آن متوجه قدرت اهل دنیا نبود. اما همین که دین قوی شد. سکولاریسم مدارای خود را از دست داد و ستیزه گر شد.
- مقالات
-
دستاوردهای سیاسی روشن فکران دین دار / گفت و گو با علیرضا علوی تبارصفحه 14در این گفت و گو آقای علوی تبار به رهاورد روشن فکران دینی در ایران معاصر می باشد. وی معتقد است که روشن فکران دینی در دو مقوله اندیشه و اجتماعی-سیاسی تاثیرگذار بوده اند. ایشان گروه های روشن فکر موثر در پیروزی انقلاب اسلامی را در یک نگاه کلان مورد بازآفرینی قرار می دهد و اعتقاد دارد مهم ترین نقش روشن فکران دینی دفاع نظری از علوم تجربی و علوم اجتماعی است. در خاتمه...
-
جریان های فکری در تاریخ فرهنگ اسلامی / گفت و گو با محمدرضا اصدیصفحه 20مصاحبه ذیل به موضوع جریان های مطرح علمی در فرهنگ اسلامی و بررسی رابطه آنها اشاره شده است. این نوشتار سه جریان فقها. حکما و عرفا را جریانات این فرهنگ می داند. تعامل این سه جریان با هم و ارتباط آنها با جامعه و قدرت و چرایی رونق بیشتر فقه، در کنار غربت علوم مهمی مثل تفسیر قرآن در مجامع علمی مسلمین از نکات برجسته این مصاحبه است.
-
روشن فکران دینی از منظر سکولاریسمصفحه 27نویسنده محترم در ابتدای گفتار، پیشینه تاریخی جریان روشن فکری در غرب را مطرح می نماید و معتقد است که این مفهوم از نظر تاریخی مربوط به دوران مدرن است و به طور عمده در فرهنگ غرب، اولین بار از جانب متفکران روسیه مطرح شد. وی در ادامه جریان روشن فکری در ایران را مورد مطالعه قرار می دهد و عمده بحث خود را متوجه روشن فکری دینی می نماید. ایشان پس از نقل اقوال مختلف...
-
مساله ای به نام آزادی / گفت و گو با حسن یوسفی اشکوریصفحه 35آقای یوسفی اشکوری در این گفت و گو مهد پیدایش آزادی با معنای امروزین را رنسانس غربی می داند و معتقد است، رمز عدم موفقیت در نهادینه شدن آن در ممالک اسلامی، بی توجهی به مبانی شکل گیری آن بوده است. راه حل پیشنهادی ایشان تغییر در دستگاه مسلمانی مان است تا بتوانیم با آزادی غربی که ریشه در اومانیسم دارد کنار بیائیم.
-
خانواده پدرسالار در اقتصاد مبنای نظری ندارد / گفت و گو با موسی غنی نژادصفحه 42آرمان اصلی لیبرالیسم آزادی انتخاب فردی است. بنابراین همان قدر که اجبار زن ها به خانه نشینی محکوم است اجبارشان به کار کردن هم محکوم است. آنچه که لیبرالیسم یا راست یا اقتصاد آزاد می نامیم، ایدئولوژی عصر جدید می باشد که مبتنی بر آزادی فردی و نظام بازار است. از جهت اقتصادی، نظام بازار مبنای ایدئولوژیک مدرنیته است، مدرنیته که تاکیدش روی زندگی مادی انسان ها و اقتصاد است...
-
دورنمای کلی از شکل گیری بابیت و بهائیتصفحه 49در این مقاله به شکل گیری بابیت و بهائیت و رشد و گسترش آن در ایران و سایر نقاط جهان و نقش استعمارگران و خاندان پهلوی در پیدایش و رشد آن اشاره شده است و همچنین به مبارزات و مقابله روحانیت و علمای بزرگ اسلام، همچون آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) و دولت مردانی چون امیرکبیر و... اشاره گردیده...
-
امام ابوحنیفه و روایت حدیثصفحه 59امروزه خیلی ها از ابوحنیفه به عنوان فقیهی یاد می کنند که به احادیث نبوی بی توجه بوده و بیشتر به قیاس متوسل شده است، در حالی که وی نه تنها چون سایر فقهای اسلامی حدیث را به عنوان دومین مصدر استنباط پذیرفته، بلکه به طور محدودگاه به روایت حدیث نیز پرداخته است. علاوه بر کتاب های حدیثی اهل سنت، در بسیاری از کتاب های حدیثی...
- اینترنت
-
تاخیر تدوین حدیث و فرصت جعل حدیثصفحه 65مقاله حاضر در پی اثبات تداوم کتابت حدیث از عصر رسول خدا است، که با این وسیله در پی نفی بازتاب منفی منع تدوین حدیث از سوی خلفا، از سوی خلفا، در شیوع احادیث مجعول است.
-
روشن فکران دینی، دموکرات نیستند / گفت و گو با تقی رحمانیصفحه 69
-
انسجام اسلامی / گفت و گو با مهدی گلشنیصفحه 70
-
اصل همگانی عدالتصفحه 71
-
تقریر حقیقت در معرفت دینی / گفت و گو با غلامرضا اعوانیصفحه 73
-
دین و مساله حقوق بشر در نظام مردم سالاریصفحه 74
-
سنت، عقلانیت و دیانت / گفت و گو با سیدحسین نصرصفحه 75
-
نمایه مطبوعاتصفحه 77