فهرست مطالب

نشریه ندا
سال ششم شماره 2 (پاییز و زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • شکوفه قصوری، عبدالحمید حقیقی صفحه 1
    تاکنون خط فقر با استفاده از شاخص هایی چون میزان کالری مصرفی، درآمد یک دلار در روز، 55 یا 60 درصد متوسط هزینه خانوار و... محاسبه شده است و بر مبنای نوع محاسبه در یکی از دو گروه مطلق یا نسبی قرار می گیرد. خط فقر نسبی از کشوری به کشوری دیگر تفاوت دارد، تا آنجا که برخی کشورها یک چهارم و برخی دیگر یک پنجم متوسط درآمد مردم یک کشور را خط فقر نسبی می دانند که با این معیار دو دهک پایین جامعه جزو فقیرترین ها قرار می گیرند. در این مقاله سعی شده از منظرهای دیگر خط فقر مورد بحث قرار گیرد.
    کلیدواژگان: خط فقر، حداقل دستمزد تعیین شده ماهانه، حداقل حقوق ماهانه، شاخص قیمت مصرف کننده در مناطق شهری و روستایی
  • بتول خوندابی، بهرام سلیمانی صفحه 8
    چاقی یک بیماری مزمن با اتیولوژی چند علیتی پیچیده است. مطالعات نشان داده اند که چاقی دوران کودکی با بیماری های قلبی-عروقی، فشار خون اولیه و چاقی دوران بزرگسالی ارتباط مستقیم دارد و به عنوان یک عامل خطر برای این بیماری ها به شمار می آید. از این رو بررسی و تعیین میزان تاثیر عواملی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر آن اثر می گذارند دارای اهمیت فراوان است. در این مطالعه سعی بر آن است با استفاده از روش آنالیز مسیری میزان تاثیر مستقیم و غیر مستقیم عواملی چون تحصیلات پدر و مادر، تعداد افراد خانوار، آگاهی والدین و دانش آموزان از بیماری های غیرواگیردار، وضعیت تغذیه، محل سکونت، فعالیت فیزیکی و وزن هنگام تولد را برچاقی دوران کودکی و نوجوانی بررسی نمود.
    کلیدواژگان: تحلیل مسیری، اثرمستقیم، اثر غیرمستقیم، تجزیه همبستگی، شاخص توده بدنی
  • حسین انصاری، حمید لشکری، غلامحسین یاری صفحه 16
    یک بازی گروهی متشکل از M دلار ثروت و N نفر را در نظر بگیرید. این بازی شامل چندین مرحله می باشد که در هر مرحله هر فرد به تصادف فرد دیگری را انتخاب کرده و یک دلار را به وی منتقل می کند. جهت بررسی توزیع ثروت در دراز مدت، یک مدل برای احتمال های pi که نشاندهنده این است که یک فرد به اندازه i ثروت دارد را بررسی می کنیم. اگر ni را تعداد افرادی که دارای i دلار ثروت هستند در نظر بگیریم آنگاه تحت دو قید و با بکاربردن ضرایب لاگرانژ، تابع چگالی آنتروپی ماکسیمم را بطور یکتا بدست می آوریم.
    کلیدواژگان: ماکسیمم آنتروپی، توزیع ثروت، انتخاب تصادفی، قانون توانی، ضرایب لاگرانژ، توزیع گیبس، بولتزمن
  • احمد نورالله صفحه 19
    فرض کنید X1،...، Xn نمنه ای تصادفی از یک توزیع مفروض باشند عموما در استنباط آماری و دیگر مباحث آمار و احتمال، یافتن توزیع مجموع متغیرهای تصادفی از اهمیت بالایی برخوردار است. غالبا در متون آماری مفغیرهای تصادفی مستقل و همتوزیع فرض می شوند، در این مقاله حالتی را بررسی می کنیم که متغیرهای تصادفی وابسته و دارای توزیع دوجمله ای هستند و نشان می دهیم که توزیع حدی آنها دارای توزیع پواسون خواهد شد.
    کلیدواژگان: توزیع دوجمله ای، وابستگی، توزیع مجموع
  • سید مسعود حسینی محمودی، عباس گرامی صفحه 23
    برای تعیین مرز طبقات در نمونه گیری های طبقه بندی شده روش های متعددی وجود دارد. در این مقاله، ضمن معرفی روش هندسی برای ساختن طبقات به مقایسه این روش با روش لاوالیه-هایدروگلو و دالینوس-هاج که از روش های رایج در تعیین مرز طبقات هستند می پردازیم. با استفاده از شبیه سازی، نشان می دهیم که روش هندسی ضمن ساده بودن دارای خواص بهینه نسبت به دو روش فوق است.
    کلیدواژگان: طبقه بندی، روش هندسی، چولگی، ضریب تغییرات، تخصیص، بهینگی
  • سمیرا نایبان، ابوالقاسم بزرگ نیا صفحه 31
    در این مقاله ابتدا پس از بیان معایب دو طرح سانسور نوع اول و دوم به معرفی طرح سانسور هیبرید می پردازیم. سپس به محاسبه تابع چکالی، تابع مولد گشتاور، توزیع دقیق برآوردگرهای درستنمایی ماکسیمم و کران پایین برای میانگین طول عمر در توزیع نمایی برای دو طرح سانسور هیبرید نوع اول و دوم می پردازیم.
    کلیدواژگان: سانسور هیبرید نوع اول و دوم، توزیع نمایی، آماره های ترتیبی، کران اطمینان، آزمون بقاء
  • فاطمه هاتفی، آرمین هاتفی صفحه 39
    در این مقاله چالش های فراروی کارشناسان آمار را مورد بررسی قرار می دهیم.
    کلیدواژگان: کارشناسان آمار، دستگاه های اجرایی
  • ملیحه نصیری، علیرضا ابدی صفحه 47
    جدول عمر یکی از قدیمیترین و مهم ترین منابع و ابزارها در تحلیل جمعیت شناسی است. جداول عمر برای اهداف توصیفی و تحلیلی در جمعیت شناسی، سلامت عمومی، اپیدمیولوژی، جغرافیای جمعیت، زیست شناسی و بسیارس از شاخه های علوم دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: امید به زندگی، جدول عمر، جدول عمر مدل دو پارامتری براس
  • معصومه خسروی صفحه 51
    در این مقاله، با تعریف تابع توزیع تجربی تقاطع سطح روش رگرسیونی وزنی ناپارامتری را معرفی می کنیم. ابتدا یک برآوردگر رگرسیونی وزنی معرفی می شود و سپس میانگین توان دوم خطای این برآوردگر و مقایسه عملکردش با دیگر برآوردگرهای رگرسیونی مطالعه می شود. در انتها روش های محاسباتی بسط داده شده و نتایج عددی با استفاده از شبیه سازی بدست می آیند.
    کلیدواژگان: تابع توزیع تجربی تقاطع سطح، رگرسیون وزنی ناپارامتری، میانگین توان دوم خطا، شبیه سا
  • هنگامه حبیبی راد، آرزو حبیبی راد، ابوالقاسم بزرگ نیا صفحه 56

    در بعضی از مطالعات مربوط به داده های بقاء این امکان وجود دارد که بعضی از واحدهای تحت آزمایش، به طور موقتی از مطالعه خارج شده باشند در این صورت با سانسور جدیدی بنام سانسور میانی مواجه می شویم. در این مقاله پس از معرفی کامل طرح سانسور میانی، برآورد درستنمایی ماکسیمم را بدست می آوریم و سپس به بیان نتایج تئوری و قضایای مربوطه می پردازیم.

    کلیدواژگان: برآورد درستنمایی ماکسیمم، توزیع طول عمر، توزیع نمایی، سانسور میانی
  • صفحه 65

    هدف از این تحقیق، مطالعه ساختار جمعیت های ماهی صبور در آب های استان خوزستان با استفاده از روش مولکولی RAPD و روش های آماری است.

    کلیدواژگان: ماهی صبور، خوزستان، RAPD، آنالیز تشخیصی متعارف