فهرست مطالب

نشریه ندا
سال سوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدمحمود طاهری صفحه 1
    نظریه مجموعه های فازی یک نظریه نسبتا جدید ریاضی است که توسط دانشمند ایرانی تبار پروفسور لطفی عسگرزاده ارائه شده است. هدف این نظریه یافتن الگوهای ریاضی است که با نحوه تفکر واستنتاج انسانی و همچنین با الگوهای طبیعی و واقعی تطابق و سازگاری داشته باشد.
    کلیدواژگان: مجموعه های فازی، مجموعه اعداد بزرگ
  • نسرین سلیمی، حمیدرضا نیلی صفحه 7
    در این مقاله به برخی از ویژگی های نرم افزار میپل اشاره کرده و کاربردهایی از آن در احتمال و فرآیندهای تصادفی را معرفی می نماییم.
    کلیدواژگان: نرم افزار میپل، شبیه سازی مونت کارلو، زنجیره مارکوف، ماتریس احتمال تغییر وضعیت
  • مهدی صادقی صفحه 13
    براساس فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد، بیوانفورماتیک کاربرد تکنیک های انفورماتیکی برای درک و سازماندهی اطلاعات موجود در مولکول های زیستی در مقیاس وسیع است، به بیان دیگر بیوانفورماتیک سیستم مدیریت اطلاعات در زیست شناسی مولکولی است که دارای کاربردهای عملی وسیعی می باشد.
    کلیدواژگان: بیوانفورماتیک، مدیریت اطلاعات
  • حمید پارسازاده، عین الله پاشا صفحه 15
    در این مقاله به بررسی استراتژی بهینه در یک دنباله از متغیرهای تصادفی مستقل و همتوزیع پرداخته، مقدار توقف بهینه را در حالت تابع مطلوبیت تصمیم گیرنده ساده یا دلخواه می یابیم و به معرفی نحوه تصمیم گیری در هریک از این دو حالت می پردازیم.
    کلیدواژگان: توقف بهینه، تابع مطلوبیت، سطح شرط، ناحیه پإیرش، قواعد مارکوفی
  • احسان صباغیان صفحه 20
    در تحقیقات تجربی مبتنی بر تحلیل رگرسیون، به برخی اقلام خلاصه شده توجه زیادی می شود. به عنوان مثال مقدار R2 مدل (تعدیل شده یا نشده) غالبا به عنوان مبنایی جهت تعیین کیفیت و مفید بودن نتایج به کار برده می شود. در این مقاله علت و شرایط گمراه کننده بودن چنین تاکیدی بر R2 مورد بحث قرار می گیرد. همچنین نحوه تغییر مقدار R2 بدون کوچکترین تغییر واقعی در نتایج حاصله (همچون ضریب زاویه) نشان داده می شود.
    کلیدواژگان: ضریب تعیین، رگرسیون خطی، رگرسیون چندجمله ای
  • فرزانه صفوی منش صفحه 27
    استفاده از چندجمله ای های چبیشف به منظور بدست آوردن الگوریتمی برای محاسبه احتمالات فوق هندسی موضوع مورد بحث این مقاله می باشد. همچنین در این مقاله از روش های دیگری که پیش از این به منظور محاسبه این احتمالات مورد استفاده بوده نام برده شده است.
    کلیدواژگان: توزیع دوجمله ای، توزیع فوق هندسی، چند جمله ای های متعامد
  • محمد اصغری جعفرآبادی صفحه 33
    هدف از این مقاله نحوه به کارگیری بهینه تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی میزان اعتبار و مولفه های شخصیتی ارائه شده توشط این پرسشنامه می باشد. برای این منظور، پیشنهادهای برای استفاده بهینه از روش تحلیل عاملی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: هنجارهای شخصیتی، MMPI، اعتبار، تحلیل عاملی اکتشافی، مولفه های اصلی، واریماکس
  • مونا شکری پور صفحه 42
    در این مقاله فرایند طبیعی پرتاب یک سکه سالم را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم و نشان خواهیم داد که در پرتاب های متوالی یک سکه سالم، همواره وجهی را بیشتر مشاهده خواهیم کرد که با آن پرتابها را شروع کرده ایم.
    کلیدواژگان: احتمال، تحلیل تصاویر، بردار گشتاور زاویه ای، بردار نرمال، پرتاب سکه، عکس برداری با سرعت بالا