فهرست مطالب

مطالعات روانشناختی - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 16، پاییز 1388)

فصلنامه مطالعات روانشناختی
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 16، پاییز 1388)

  • 148 صفحه، بهای روی جلد: 11,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/11/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • لادن هاشمی، مرتضی لطیفیان صفحه 9
    پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین کمال گرایی و جهت گزینی هدف در دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی انجام شده است. نمونه مورد بررسی 200 نفر از دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز بود که با روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شد. آنها مقیاس چند بعدی کمال گرایی(هویت و فلت،1991) و مقیاس جهت گزینی هدف (وندی ویل،1997؛ الیوت و مک گریگور،2001) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که کمال گرایان خود مدار در مقایسه با کمال گرایان جامعه گرا در انتخاب اهداف خود برای پیشرفت به سردرگمی و شک و تردید بیشتری دچار هستند. کمال گرایی خود مدار با جهت گزینی های یادگیری و گرایشی رابطه منفی دارد و این جهت گزینی ها را به صورت منفی پیش بینی می کند. کمال گرایی جامعه مدار نیز با اهداف گرایشی و اجتنابی رابطه منفی دارد و این جهت گزینی ها را به صورت منفی پیش بینی می کند. یافته های پژوهش حاضر در پرتو روند پژوهش های مربوط، به بحث گذاشته شده است؛ برخی پیشنهادات برای اجرای پژوهش های بیشتر در این زمینه مطرح شده است.
    کلیدواژگان: کمال گرایی خودمدار، جامعه مدار و جهت گزینی هدف
  • بررسی رابطه شرم با ابعاد خشم و مقایسه آن در دانشجویان دانشگاه های تهران
    مه سیما پورشهریاری صفحه 27
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شرم با خشم، خصومت، پرخاشگری فیزیکی و کلامی در میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های تهران بود.
    جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه های تهران در سال تحصیلی 86 85 بودند، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 270 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دو پرسشنامه عاطفه خودآگاه (Tosca) و پرسشنامه پرخاشگری باس وپری (1992) اجرا شد، که چهار بعد مختلف پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خصومت و خشم را بررسی می کند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. رابطه بین شرم و ابعاد خشم و نیز تفاوت های جنسیتی در این هیجان ها با آزمون فرضیه هایی بررسی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی، آزمون t و تحلیل واریانس استفاده شد.
    یافته ها نشان داد بین شرم و پرخاشگری فیزیکی، خصومت و خشم رابطه معناداری در هر دو جنس وجود دارد. در بررسی بین تفاوت های دوجنس یافته ها نشان می دهد بین پرخاشگری فیزیکی و شرم تفاوت ها معنادار است و زنان در مقایسه با مردان پرخاشگری خود را بیشتر به صورت کلامی بروز می دهند. در ضمن خصومت با تمامی متغیرهای درنظر گرفته شده به جز پرخاشگری کلامی رابطه مثبت معنادار داشت.
    کلیدواژگان: شرم، پرخاشگری، خصومت، جنسیت
  • عزت دیره، شکوه سادات بنی جمالی صفحه 47
    هدف اصلی این تحقیق، بررسی سهم عوامل انگیزشی خود – کار آمدی، اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف در میزان استفاده از راهبرد های شناختی و فرا شناختی در فرایند یادگیری بود. به این منظور 362 دانش آموز دبیرستانی از دبیرستانهای نظری شهر بوشهر به شیوه خوشه ایچند مرحله ای، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. در جریان پژوهش از مقیاس راهبرد های شناختی و فرا شناختی پینتریچ و دگروت (2001)و مقیاس گرین (2004)برای سنجش عوامل انگیزشی مورد مطالعه، استفاده شد.
    نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل رگرسیون، نشان داد که عامل خودکارآمدی، اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف، قدرت پیش بینی راهبر د های شناختی و فرا شناختی را دارند.
    عامل خودکارآمدی قدرت پیش بینی اهداف تسلط و سودمندی تکالیف و متغیر سودمندی تکالیف نیز قدرت پیش بینی اهداف تسلط را دارا بود. همچنین با توجه به نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داده شد که خودکارآمدی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق تاثیر بر اهداف تسلط و سودمندی تکالیف بر راهبرد های شناختی و فرا شناختی تاثیر می گذارد. همچنین از طریق تاثیر بر راهبرد های شناختی و فرا شناختی می تواند پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کند. به این ترتیب، نتیجه گرفته شد که خودکار آمدی اثرگذارترین عامل انگیزشی بوده و راهبردهای شناختی و فرا شناختی به عنوان عامل میانجی گر، واسطه بین عوامل انگیزشی و پیشرفت تحصیلی است.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، اهداف تسلط، ادراک سودمندی تکالیف، راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، پیشرفت تحصیلی
  • جهانشا محمدزاده، حمیدرضا عریضی صفحه 63
    در رابطه بین دو متغیر روانشناختی معمولا یک متغیر تابع متغیر دیگر قرار می گیرد، یعنی با تغییر یک متغیر به تبع آن در متغیر دیگر تفاوت ایجاد می شود. و به این رابطه ایجاد شده در ذهن افراد رابطه تابعی گفته می شود. روابط تابعی پدید آمده در ذهن افراد در مقابل تغییر مقاومت می کند و به این دلیل در روانشناسی اجتماعی به آن حفظ نظریه گفته می شود که منظور نظریه ضمنی است که مردم بین متغیر های روانشناختی در ذهن خویش ایجاد می کنند. متغیرهای رابطه تابعی از طریق دو نوع داده های عینی یا مجرد به وجود می آید. هدف پژوهش حاضر بررسی موضوع حفظ بیشتر این رابطه ها با داده های عینی یا مجرد در ذهن افراد است. همچنین آیا این نظریه های ضمنی پس از گذر زمان حفظ می شود و اثر حفظ نظریه داده های اولیه عینی بیشتر است یا داده های ذهنی. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح عاملی2×2×2 (رابطه مثبت در مقابل رابطه منفی، داده های مجرد در مقابل عینی، توصیف در مقابل فقدان توصیف) بود. در هر خانه طرح عاملی 28 آزمودنی و کلا 224 نفر شرکت کردند که دانشجویان روان شناسی اجتماعی بودند. مداخله های آزمایشی از نوع قضاوت در پارهرابطه تابعی ایجاد شده در ذهن آزمودنی ها از طریق یک داستان فرضی بود. تحلیل واریانس چند عاملی نشان داد که نظریه های ضمنی با داده های عینی بیشتر حفظ می شود (05/0P<) و اثر حفظ نظریه وقتی بیشتر است که اثر اولیه داده ها عینی باشد (01/0P<).: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که رابطه تابعی حتی اگر با داده های فرضی ایجاد شود در شناخت اجتماعی وجود دارد و این رابطه در ذهن افراد باقی می ماند و در مقابل تغییر مقاومت می کند.
    کلیدواژگان: داده های مجرد، داده های عینی، روابط تابعی، روابط مثبت، روابط منفی
  • عظیمه سلیمی، بهرام جوکار، روشنک نیک پور صفحه 81
    امروزه استفاده از اینترنت، در حوزه های وسیعی، در حال افزایش است. محیط های بر خط نفوذ فزاینده ای بر گستره زندگی انسان دارد. به همین لحاظ، مساله پیامدهای استفاده از این ابزار ارتباطی توجه پژوهشگران حوزه روانشناسی و جامعه شناسی را به خود معطوف کرده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین احساس تنهایی و استفاده از اینترنت با پیشایندی ادراک حمایت اجتماعی بود.
    شرکت کنندگان در پژوهش جمعا 436 دانشجو شامل 225 دانشجوی دختر و 211 دانشجوی پسر از دانشگاه های شهر شیراز بودند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش، از فرم کوتاه شده مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی برای بزرگسالان(دیتوماسو و همکاران،2004)، ادراک حمایت اجتماعی (زیمت و همکاران، 1988) و پرسشنامه سرگرمی های اینترنتی استفاده شد. روایی و پایایی این ابزارها به ترتیب با استفاده از تحلیل عوامل و ضریب آلفای کرونباخ احراز شد.
    مدل فرضی با استفاده از رگرسیون متوالی همزمان و بر اساس مراحل پیشنهادی بارون و کنی تحلیل شد. یافته ها حاکی از آن بود که ادراک حمایت اجتماعی به طور مستقیم پیش بینی کننده منفی ضعیفی برای استفاده از اینترنت است. همچنین احساس تنهایی خانوادگی و اجتماعی، نقش واسطه ای بین ادراک حمایت اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت دارند. نکته جالب توجه اینکه احساس تنهایی خانوادگی میزان استفاده از اینترنت را به گونه مثبت و احساس تنهایی اجتماعی میزان استفاده از اینترنت را به گونه منفی پیش بینی می کرد. نتایج پژوهش حاضر مؤید نقش واسطه گری احساس تنهایی خانوادگی و اجتماعی در پیوند حمایت اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت بود. در مجموع یافته ها اهمیت نقش حمایت اجتماعی و احساس تنهایی را در میزان استفاده از اینترنت نشان داد.
    کلیدواژگان: احساس تنهایی، اینترنت، ادراک حمایت اجتماعی، سرگرمیهای بر خط، اوقات فراغت
  • مینا مظاهری، حمید افشار صفحه 103
    صرع از جمله بیماری های مزمنی است که جنبه های مختلف سازگاری اجتماعی افراد مصروع را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این پژوهش سنجش سازگاری اجتماعی کودکان و نوجوانان مبتلا به صرع 18-12 ساله در شهر اصفهان بود.
    روش پژوهش توصیفی و جامعه آماری کلیه کودکان و نوجوانان مصروع مراجعه کننده به کلینک نور شهر اصفهان در سال 1384 را شامل بود. حجم نمونه 61 نفر بود که برابر با جامعه آماری است. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش دو پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (زیر مقیاس سازگاری اجتماعی) بود. داده های پژوهش از طریق روش آماریt تک متغیره تجزیه و تحلیل شد.
    یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نمره سازگاری اجتماعی کودکان و نوجوانان مصروع شرکت کننده در پژوهش در مؤلفه نقشهای اجتماعی (87/3) بزرگتر از سطح متوسط (3) بود، اما میانگین نمره آنها در دیگر مؤلفه های سازگاری اجتماعی [مهارتهای اجتماعی (55/2)، علائق ضداجتماعی (22/2)، روابط خانوادگی (89/2)، روابط اجتماعی (93/2)، روابط مدرسه ای (76/2)] کمتر از سطح متوسط (3) بود.
    بر اساس یافته های به دست آمده می توان اذعان داشت که کودکان و نوجوانان مصروع در رفتارهای مربوط به نقشهای اجتماعی و دوری از رفتارهای ضداجتماعی سازگاری اجتماعی مناسبی دارند، ولی در رفتارهای مرتبط با مهارتهای اجتماعی، روابط خانوادگی و برقراری رابطه مناسب با دیگر اعضاء خانواده، روابط مدرسه ای و روابط اجتماعی با مشکل مواجه شده و سازگاری خوبی ندارند.
    کلیدواژگان: سازگاری اجتماعی، صرع، کودکان و نوجوانان (18، 12 سال)
  • عبدالزهرا نعامی صفحه 117
    این مطالعه به منظور تعیین رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی انجام شد. نمونه تحقیق 170 نفر ازدانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران را شامل می شد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه های کیفیت تجارب یادگیری و فرسودگی تحصیلی را تکمیل کردند.داده ها با روش آماری ضریب همبستگی ساده و چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که روابط منفی معنی داری بین حیطه های کیفیت تجارب یادگیری(منابع،محتوا،انعطاف پذیری یادگیری ورابطه استاد-دانشجو) با ابعاد فرسودگی تحصیلی(خستگی تحصیلی،بی علاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی) وجود دارد.همچنین نتایج نشان داد که رابطه استاد-دانشجو بیشترین نقش را درتبیین فرسودگی تحصیلی دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت تجارب یادگیری، فرسودگی تحصیلی
|
  • Ladan Hashemi Morteza Latifian Page 9
    This study was aimed to investigate the relationship between perfectionism and goal orientation A sample of 200 per-university girl students, who were selected via cluster via cluster random sampling procedure from per-university centers in shiraz-city, completed the goal orientation questionnaire and multidimensional perfectionism scale (MPD-H). Results showed that self-oriented perfectionists, compared to socially prescribed perfectionists, have more confusion in selecting their goals for achievement. Also it was revealed that self-oriented perfectionism can predict mastery and approach-performance goal orientation negatively. Socially prescribed perfectionism can negatively predict approach and avoidance goal orientations.Finding of this study are discussed in the light of pervious research literature and suggestions for further investigations are set forth.
  • The relation of shame with the aspects of anger in college students in Tehran.
    Mahsima Pourshahriari Page 27
    The relation of shame, anger, aggression and hostility has been the focus of considerable theoretical discussion, but empirical finding has been inconsistent. Two hundred and seventy undergraduate students of Universities in Tehran have been chosen according to a randomized cluster sampling. The Self-Conscious Affect Test and The Buss –Perry Aggression Questionnaire have been used. The results of seven hypothesis considered by using a correlation coefficient and a" t" test indicated that there were a significant relation between shame, anger, hostility, and aggression in both sexes, but women showed their anger more verbally than physically comparing to men. There were also a positive significant difference between hostility and all other variables in the study except verbal aggression.
  • Ezzat Dayreh _Shokooh - Sadat Banijamail Page 47
    The purpose of this research was to study of the effect and contribution of motivational factors(self- efficacy, mastery goals, and instrumentality) on cognitive and metacognitive strategies use in learning procecces. In this study 362 Bushehr high school students were tested. The method of sampling was clustering. Two tests have been used Pintrich’s scale (2001) for measuring cognitive and metacognitive strategies and the other test was Greene’s scale(2004) for measuring motivational factors. The results of the analysis of regression showed that cognitive and metacognitive strategies, were influenced by perceived instrumentality, mastery goals, and self – efficacy. Additionally, the results indicated that mastery goals were influenced by variations in self- efficacy, and perceived instrumentality. Academic achievement were directly influenced by both cognitived and metacognitive strategies, and by self-efficacy. Path analysis was conducted to show above relationships. The results were consistent with Elliot’s model (1999) for assessing achievement predictors and the results of Greene’s study (2004) about predicting high school students’ cognitive engagement and achievement.
  • Jahanshah Mohammadzadeh , Hamidreza Oreizy Page 63
    Usually, One variable may depends on another one and the change in one variable may causes a difference in the relation between the given variables. This relation which has been developed in individual minds is called functional relation. This functional relation resists change and hence it is called belief perseverance in social psychology. This is an implicit theory that people develop in their minds between psychological variable. Functional relation variables are develop via two abstract and concrete data. In this research, this issue verified whether these relations were more perseverant in individual minds with abstract or concrete data. Also, it explored whether implicit theories were more perseverant after long period and also the effect of theory perseverant was longer when primary data was abstract or concrete. Experimental and functional design was 2×2×2 (positive relation versus negative one, concrete data versus abstract, descriptive versus indiscriptive). In each cell of functional design 28 subjects and total of 224 subjects took part. They were social psychology students. Experimental interventions were consisted of functional relations which were developed in individual minds through a hypothetic story. Multifactorial analysis of variance showed that implicit theories were more perseverant with concrete data (P<0/05) and the theory perseverant effect was longer when the primary data was concrete (P<0/01). Research findings suggested that there was a functional relation in social cognition even if this relation was developed with hypothetic data. This relation remains in mind of individuals and it resists.
  • Azimeh Salimi Bahram Jokar , Roshanak Nikpoor, M.A Page 81
    On-line environments have enormous influences on the social life and communication patterns of human being. Recently psychologists and sociologists investigated antecedents and consequences of this type of communication. This study examined a suggested causal model about relationship between use of internet, loneliness and social support variables. In this model, social support as exogenous, use of internet as endogenous and loneliness as mediator variables, were investigated. Participants were 439, girls (225) and boys (211), students selected from University of Shiraz. Participants completed Social-Emotional Loneliness Scale for Adults (SELSA-S), the Multidimentional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) and Online Intertainment Scale. To examine relaibility of mesures, Cronbach alpha coefficient and to determine validity, factor analysis method were used. The path diagram of hypothetical model tested by sequentional simultaneous regression analyses, according to recommended steps of Baron and Kenny (1986). Results showed that perceived social support was a negative and week predictor of internet using, and family loneliness was a positive predictor and social loneliness was a negative predictor of internet using. The results confirmed the medaitional effect of both type of loneliness (family and social) between the social support and the use of internet. Generally, results approved the important of social support and feeling of loneliness in use of on-line invironments.
  • Mina Mazaheri Hamid Afshar Page 103
    Epilepsy is a chronic disease with impacts on different aspects of social adjustment. The aim of this study was to measure of social adjustment of the children and adolescents with epilepsy, age 12-18 years old in the city Isfahan.This is a descriptive research. statistical population was all of the children and adolescents with epilepsy who referred to the Noor clinic of the city of Isfahan in1384. Participants in this study were 61 patients. Two instruments, included California test of personality (social adjustment subscale) and Demographic questionnaires were administered to participants. To analyze the data, One-Sample T-Test method was used.The results showed score mean of social adjustment of the children and adolescents with epilepsy in the subscale of social roles (3.87) was greater than moderate level (3). But, in other subscales of social adjustment]social skills (2.55), antisocial interests (2.22), family relationships (2.89), school relationships (2.76), and social relationships (2.93)[was less than moderate level (3).According to the findings, children and adolescents with epilepsy in the subscales of social roles and avoidance of antisocial interests had proper adjustment. But, in the subscales of social skills, antisocial interests, family relationships, school relationships, and social relationships were not well adjusted.
  • Abdolzahra Naami Page 117
    This study was conducted to determine the relationship between quality of learning experience and academic burnout. The sample consisted of 170 graduate students of Shahid Chamran University who were selected randomly and answer to quality of learning experience and academic burnout questionnaires. The data were analyzed through simple and multiple coefficients. The result showed that there were negative relationship between dimensions of quality of learning experiences (resources, content, learning flexibility, student-faculty contact) and facets of academic burnout(academic exhaustion, academic cynicism, academic inefficacy). In addition the results showed that student-faculty contact is the best prediction of academic burnout.